شناسه خبر : 84495
چهارشنبه 13 مرداد 1400 , 12:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یادواره متفاوت یک شهید با آزادی ۸ زندانی

یادواره متفاوت نوزدهمین سالگرد رجعت شهید شفیعی با آزادسازی هشت زندانی و جمع شدن همرزمان شهید سر مزارش برگزار شد.

 

یادواره متفاوت یک شهید با آزادی ۸ زندانیهمزمان با نوزدهمین سالگرد خاکسپاری شهید معروف قمی شهید محمدرضا شفیعی، برنامه‌های متفاوتی برای این شهید والامقام برگزار شد.

اولین برنامه، برگزاری یادواره این شهید در یکی از زندان‌های قم بود که با حضور مسئولین زندان به نیت شهید شفیعی که در اسارت و در زندان رژیم بعث عراق به شهادت رسید‌ه بود و به اسم امام هشتم (علیه السلام)، هشت زندانی را که به خاطر مسائل مالی در زندان بودند، با کمک خیرین آزاد کردند.

در این مراسم که به همت سازمان زندان‌های استان قم و با همکاری انتشارات «حماسه یاران» در زندان لنگرود قم برگزار شد، همچنین به چهار نفر از زندانیان زندان مرکزی قم که از میان ۳۴۸ شرکت‌کننده موفق شده بودند در مسابقه کتابخوانی از کتاب «۱۶ سال بعد» با موضوع زندگی شهید شفیعی برگزیده شوند، جوایزی اهداء شد.

برنامه بعدی، جمع شدن همرزمان و خانواده شهید شفیعی بر سر مزار وی در گلزار شهدای علی بن جعفر قم بود که در کنار قبر مطهرش به بیان خاطرات از این شهید پرداختند.

حاج حسین کاجی راوی دفاع مقدس و از همرزمان شهید شفیعی در این جلسه اظهار داشت: متاسفانه خیلی کم از شهدا بین مردم گفته می‌شود و وظیفه ماست که از شهدا صحبت کنیم.

کاجی با اشاره به دیدار مادر شهید شفیعی با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: مادر شهید شفیعی که خدمت حضرت آقا مشرف می‌شوند آقا به مادر شهید شفیعی می‌فرمایند: من محمدرضا را ویژه دوست دارم.

این راوی دفاع مقدس تاکید کرد: خیلی از شهدا همانند شهید شفیعی داریم که در مورد آن‌ها صحبت نکردیم و مردم به خصوص نسل جوان ما از این شهدا چیزی نمی‌دانند.

وی ادامه داد: شهید شفیعی نه پدرش آیت الله بود نه مادرش استاد دانشگاه بلکه پدر و مادرش بی‌سواد بودند ولی این پسر را طوری تربیت کردند و لقمه حلال به این محمد رضا دادند که به این مقام رسید.

کاجی با تشریح شهادت شهید شفیعی افزود: در عملیات کربلای ۴، محمدرضا بعد از مجروحیت شدیدی که پیدا می‌کند به دست بعثی‌ها اسیر می‌شود و ۱۱ روز که در عراق با شکنجه‌هایی که او را می‌کنند در زندان به شهادت می‌رسد خدا می‌داند در این مدت اسارت با خدا و اهل بیت چه گفته بود که بعد از ۱۶ سال که جنازه‌اش را به ایران می‌آوردند، جنازه‌اش هنوز سالم مانده بود.

کاجی ادامه داد: از من بار‌ها پرسیدند که راز سالم ماندن جنازه محمدرضا شفیعی بعد از ۱۶ سال چیست؟ من می‌گفتم راز سالم ماندن پیکر او در چهار چیز است: هیچ وقت نماز شب او ترک نمی‌شد؛ مداومت بر غسل جمعه داشت؛ دائماً با وضو بود و اینکه هر وقت زیارت عاشورا خوانده می‌شد، ما با چفیه‌هایمان اشکمان را پاک می‌کردیم ولی او با دست اشک‌هایش را می‌گرفت و به بدنش می‌مالید و جالب اینکه جمعه وقتی برای ما آب می‌آوردند، او آب را نمی‌خورد و آن را برای غسل نگه می‌داشت.

این راوی دفاع مقدس ادامه داد: یک نفر از کنیا آمد پیش من تا در مورد این شهید مستندی بسازد و مستندش را ساخت و اسمش را گذاشت «راز آشکار». ما در ایران چند مستند و فیلم در مورد این شهید ساختیم؟

کاجی در پایان سخنان خود ابراز داشت: گلزار شهدای قم استثنایی‌ترین گلزار شهدای دنیاست و هر قطعه و هر قبر، داستان مخصوص خود را دارد و جالب است بدانید گلزار شهدای قم تنها گلزار شهدایی است که از بیش ۱۰ ملیت مختلف شهید در آن داریم.

سپس برادر شهید و همرزمان دیگر شهید شفیعی نیز به ذکر خاطرات از این شهید والامقام پرداخت.

گفتنی است، شهید شفیعی در جریان عملیات کربلای ۴ وقتی به اسارت دشمن درآمد که دارای جراحت شدیدی بود که به‌خاطر شدت جراحات او را در بیمارستان بستری می‌کنند. پس از چند روز در حالی که هنوز بدن محمدرضا بهبود نیافته بود، او را به اردوگاه می‌برند، چند روزی که در اردوگاه بود هم شکنجه شد و هم درد زیادی کشید و پس از ۱۱ روز در غربت و تنهایی در زندان رژیم بعث عراق به شهادت رسید.

صلیب سرخ که از شهادت محمدرضا آگاه می‌شود، مسئولان بعثی را موظف می‌کند برای او قبری در شهر کاظمین در نظر بگیرند و او را دفن می‌کنند. پس از ۱۶ سال پیکر این رزمنده قمی تفحص می‌شود و به کشور می‌آید، اما نکته عجیب اینجا بود که پس از گذشت ۱۶ سال پیکر شهید شفیعی صحیح و سالم از خاک بیرون آمده بود. محمدرضا شفیعی در سن ۱۹ سالگی در تاریخ چهارم دی ۱۳۶۵ در خاک عراق حین اسارت به درجه رفیع شهادت نائل شد و پس از ۱۶ سال مفقودیت در حالی که پیکر مطهرش بعد از این همه سال سالم مانده بود در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۱ به کشور بازگشت و در قطعه دو گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم به خاک سپرده شد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi