شناسه خبر : 84995
شنبه 20 شهريور 1400 , 11:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در دیدار هفته گذشته رئیس بنیاد شهید از فاش نیوز

گزیده گفت‌وگوی چالشی با اوحدی

در همه جوامع برای فردی که در جهت دفاع و حفظ ارزش های جامعه خود قدمی برداشته باشد، ارزش و احترا بسیاری قایلند. به عنوان نمونه شاید جوامع اروپایی و برخی کشورها به لحاظ ارزش گذاری...

فاش نیوز - یکشنبه هفته گذشته سعید اوحدی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، به اتفاق همراهانش از مجموعه فرهنگی هنری فاش نیوز و دیدار کرد و با مدیرمسوول و دیگر عوامل این رسانه مجموعه ایثارگری به گفت و گو پرداخت.

اوحدی که از آزادگان دفاع مقدس می باشد و در روز آزادی خود از پایگاه خبری فاش نیوز دیدن می کرد، با اشاره به جانباز نخاعی بودن مدیرمسوول این رسانه و رسالت اصلی فاش نیوز مبنی برترویج فرهنگ ایثار و شهادت تاکید کرد: خود شما تجسم ارزش های خداوند و اهل بیت(ع) هستید و تا روزی که در این مسند و مدار باشید، مطمئنا نتیجه کارتان اثرگذار خواهدبود.

وی افزود: در همه جوامع برای فردی که در جهت دفاع و حفظ ارزش های جامعه خود قدمی برداشته باشد، ارزش و احترا بسیاری قایلند. به عنوان نمونه شاید جوامع اروپایی و برخی کشورها به لحاظ ارزش گذاری، اصلا شبیه ما نباشد، اما برای آنان که به زعم خودشان از کشورشان دفاع کرده اند، ارزش بسیاری قایلند. در کشور ما که برخواسته از انقلابی است که ریشه در ارزش های خداوند و اهل بیت(ع) دارد و درحدیث داریم که خدمت‌گذاری به خانواده شهدا، تکریم نبی اکرم(ص) است، این احترام و ارزش‌گذاری چند برابر است و در مقابل کسانی که برای جامعه همه دارایی خود را فدا کرده، سرتعظیم فرود می آورد.

آنگاه مدیر مسوول پایگاه خبری فاش نیوز که همواره  دغدغه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را دارد، با طرح این موضوع که چرا در بنیادشهید این مسئله به صورت جدی و اساسی مطرح نمی شود، با رییس بنیادشهید و امور ایثارگران به گفت و گو پرداخت.

مهندس اوحدی با اشاره به وظیفه بنیادشهید و امور ایثارگران در قبال جامعه ایثارگری خاطرنشان کرد: شکی نیست که نظام باید خدمت رسان جامعه ایثارگری باشد و این از وظایف بنیاد است که در بعد خدماتی نیز باید وظایف خود را به درستی انجام دهد و این درهمه جای دنیا چنین است و ما که ارزشی هستیم بیشتر. اما رسالت اصلی بنیادشهید همانطور که شما به درستی به آن اشاره کردید توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. چنانچه مقام معظم رهبری نیز در چهلین سالگرد انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب را مطرح کردند. زیرا ایشان فرمودند چهل سالگی انقلاب یعنی پختگی انقلاب و سال عزت انقلاب بوده است.

رییس بنیادشهید و امور ایثارگران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب، و تأسی به سه اصل خودسازی، جامعه پردازی و در نهایت، رسیدن به تمدن اسلامی از سوی معظم‌له افزود: رسالت اصلی بنیاد توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و در این میان کاری هم که رسانه شما انجام می دهد که نتیجه آن چاپ و نشر آثاری به صورت داستان کوتاه و در قالب هنر ماندگار است، می باشد.

مهندس اوحدی در ادامه با اشاره به سوابق مدیریتی خود در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دیگر حوزه های مدیریت اجرایی کشور و پس از آن، ورود به بنیادشهید و امور ایثارگران، در توضیحاتی عنوان کرد: در بنیاد طی سنوات گذشته بدون هیچ دلیلی از سال 1392 شهریه تحصیل فرزند جانباز و یا شهید پرداخت نشده و این بدهی تا سال 1392همچنان باقی بود. حال این فرزند شهید و یا جانباز در دانشگاه مورد بی مهری قرار می گیرد و با مسایلی همچون سهمیه دار بودن و یا عدم پرداخت شهریه، نوعی برخورد ظالمانه با این فرزندان می شود؛ چرا که حق این عزیزان است و بنده ای که در بنیاد نشسته ام باید این مسایل را حل می کردم. و یا اینکه سال گذشته بیمه دی شرایطی داشت که داروخانه ها از پذیرش بیمه آن خودداری می کردند. درحالی که وظیفه ذاتی بنیاد است که مشکل درمانی جامعه ایثارگران بخصوص افرادی که پا به سن گذاشته اند را حل نماید. در حالی که این بدهی ها به 8هزارمیلیاردتومان رسیده بود که بعدها و زمان اجرای ماده 38 با محاسباتی که انجام شد متوجه شدیم این رقم 9هزارو چهارصد میلیارد بوده است. درحالی که در سال های گذشته می شد برای یکبار یک بودجه منطقی برای بنیاد نوشت که بدهکاری روی بدهکاری تلنبار نشود.
خوشبختانه امروز شرایط بیمه دی قانونمند شده، بودجه آن کارشناسی است و تا به امروز هم هیچ مشکلی در دریافت ها در بودجه نداشته ایم. شهریه دانشجویان پرداخت شده و فرزندان ما با عزت در دانشگاه تحصیل می کنند.

بنده زمانی که معاون پارلمانی آموزش و پرورش بودم پاداش معلمین را تا سال 98 تسویه کرده بودیم. زمانی که به بنیادشهید ورود پیدا کردیم دیدیم از سال 92 پاداش حقوق خانواده معظم شهدا پرداخت نشده است. این رسالتی که شما به درستی به آن اشاره کردید فراموش شد. چرا که فرصت کار فرهنگی را از ما گرفت. برای انجام یک کار، هزاران موانع وجود دارد. برای مسیری که شما به درستی به آن اشاره کردید بخواهیم پیش برویم، با دوستان مشورت کردیم که یک بودجه منطقی بنویسیم.

بنابراین بودجه سال 99 که نسبت به سال 98 پنج درصد افزایش داشت، امسال با چانه زنی و کار کارشناسی، بودجه بنیاد نسبت به سال گذشته170 درصد افزایش پیدا کرد یعنی پس از نیروهای مسلح، ما بیشترین افزایش بودجه را داشته ایم. البته در مقایسه شاید افزایش بودجه لحاظ شده اما بودجه منطقی‌ست که این عدد برای اولین بار در تاریخ بنیاد با هزینه ها همخوانی دارد.

در اینجا بهروز ساقی، مدیر مسئول فاش نیوز نیز با بیان دیدگاه های مطالبه گرانه خود نسبت به ورود جدی بنیاد شهید به عرصه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: امروزه زیرساخت های فرهنگی لزوما اسم و شکل فرهنگی ندارند. متاسفانه مسولین از اول انقلاب فقط صحبت کرده اند و بیشترین واژه ای هم که به کار برده اند واژه فرهنگ و اعتقاد بوده و با داشتن این همه نهاد و سازمان فرهنگی، چرا فرهنگ به شکل کنونی درآمده است؟! پاسخ آن مشخص است؛ چرا که فرهنگ لقلقه زبان ها شده و عملا مفهوم آن از سوی مدیران فرهنگی درک نشده است.

مهندس اوحدی درپاسخ گفت: خوشبختانه با حضور سردار یعقوب سلیمانی در حوزه فرهنگی تحول بسیار خوبی در بنیاد ایجاد شده؛ به طوری که از سال 99 تا به امروز 12 کنگره و همایش ملی برگزار شده که با پیام مقام معظم رهبری و رییس جمهور همراه بوده است.

رییس بنیاد شهید در پاسخ به این سوال که این همایش ها چه چه بار فرهنگی ای داشته است نیز گفت: در برگزاری اولین کنگره ملی «لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز»  که به منظور تجلیل از 17هزار زن شهیده، جانباز و آزاده برگزار شد، پیام مقام معظم رهبری در این خصوص، بازتاب خبری بسیاری در رسانه های آن سوی آبها داشت. و یا برگزاری کنگره «4000 سردار شهید» درمنطقه 17 تهران در زمان ریاست جناب آقای رییسی در قوه قضاییه که توسط بنیادشهید برگزار شد، جناب آقای رییسی پشت تریبون که قرار گرفتند، در همان لحظه اول ضمن تشکر از همایش لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز فرمودند کمتر کسی خبر داشت که ما 17هزار زن شهیده، جانباز و آزاده داریم. این یعنی بار فرهنگی و اثرگذاری این همایش که بازتاب آن همه جا پیچید.

کنگره الماس های درخشان، کنکره شکوه ایثار، کنگره فرزندان دختر شهدای مدافع حرم از جمله کارهای فرهنگی است که بنیادشهید آن را به سرانجام رسانده است. در کنگره فرزندان شهدای مدافع حرم که در آن زینب سلیمانی (دختر حاج قاسم) حضور داشت، فضایی بود که فرزندان کوچک شهدای حرم همانند پروانه به دور زینب خانم گرد آمده بودند و به عنوان نماد حاج قاسم با او عکس می گرفتند. هم خود زینب خانم گریه می کرد و هم بچه ها. بنده همان شب با زینب خانم تلفنی صحبت می کردم؛ ایشان می گفت من گویی همه جا پدر را می دیدم. این را عرض می کنم که ما به ایده آل ها نرسیده ایم، اما باید تلاش کنیم ایثارگران را در جامعه الگو نماییم.

حال سوال بنده از شما به عنوان یک عنصر فرهنگی این است، چرا پس از چهل سال که از سالگرد دفاع مقدس می گذرد، امروز باید سند ملی "ایثار، جهاد، شهادت و مقاومت" نوشته شود؟ آیا این کار فرهنگی نبوده است؟ از36 مورد سندی که مصوب شورای هماهنگی مهندسی کشور بوده، تنها سندی که در شورای هماهنگی تصویب شده، این سند است که برای اولین بار در تاریخ انقلاب اتفاق افتاده است. برای تصویب این سند پس از ساعت ها جلسه، 26 دستگاه با هم هماهنگ شده و امسال پس از 40 سال این سند در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع شد که با تصویب این سند در مجموعه ظرفیت دانشگاهی کشور برای همه دستگاه های کشور اعم از سازمان تبلیغات اسلامی، مجموعه ایثارگری، سازمان حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس و... در پنج فصل، که نمایندگان آنها هم حضور داشتند، تعیین تکلیف شده است.

در اینجا ساقی با اشاره به قشر ایثارگران و اینکه مسوول بنیادشهید نیز خود از ایثارگران و آزادگان سرافراز و معقتد به مسایل ایثارگری است، با اشاره به کارهای فرهنگی مورد اشاره رئیس بنیاد متذکر شد: این اعتقاد شما و دیگر مدیران به فرهنگ ایثار و شهادت لازم ولی کافی نیست؛ زیرا بنیادی که باید مسایل فرهنگی زیرمجموعه خود را اداره کند به دنبال این است که اشخاص اقتصادی را در آن منصوب بگمارد.

رئیس بنیاد در پاسخ گفت: در مقطعی تصمیم بر این بوده تا ستاد آزادگان، بنیاد جانبازان و بنیاد مستضعفان با هم ترکیب شوند و با صورتجلسه و قانون، سازمان اقتصادی کوثر را بوجود آورده که نه بنده  و نه شما در شکل گیری آن نقشی نداشته ایم؛ اما همین بخش از سازمان اقتصادی کوثر که در دست بنیاد است، باید درخدمت ایثارگران قراربگیرد.

رییس بنیادشهید و امورایثارگران در بخش دیگری از گفت وگوی خود با مدیرمسوول پایگاه خبری – تحلیلی فاش نیوز، پیشنهاد  نشست و دیدار با مسوول حوزه فرهنگی بنیادشهید را مطرح کرد و با تاکید بر اینکه این جلسه حتما مورد استقبال سردار سلیمانی  قرار خواهد گرفت، و ارایه راهکارهای مشخص در جهت توسعه فرهنگ ایثار و شهادت از سوی این رسانه ایثارگری قطعا به نتیجه خواهد رسید.

رییس بنیادشهید در باره حضور و یا عدم حضور خود در بنیادشهید نیز گفت: بنده از همان ابتدا نه برای حضورم در بنیاد شهید قدمی پیش گذاشته ام و نه برای ماندنم یک قدم برداشته ام. زیرا اعتقاد دارم هر عزیزی که به بنیاد شهید ورود پیدا کند، اگر نیت درستی داشته باشد درهایی بر روی او گشوده می شود که قابل توصیف نیست.

اوحدی ادامه داد: بنده این تعهد اخلاقی را داشته ام زمانی که بحث آمدنم به بنیاد شهید مطرح شد همان شب خدمت مادرم رسیدم و به ایشان موضوع راعرض کردم که شما به عنوان مادر یک شهید باید اولین مدعی من باشید. دعا کنید اگر می توانم قدمی در جهت رضایت جامعه ایثارگری بردارم، پیش برویم. اگر خدای نکرده  قرار است حضور ما در بنیادشهید خدشه ای به ساحت مقدس جامعه ایثارگری ایجاد نماید، در آخرین لحظه خداوند یک دیوار بتنی پیش پای ما بیندازد که به بنیاد نروم. بنابراین تعهدی که عرض کردم همین است که بنده به کار و رسالت شما اعتقاد دارم و معتقدم به یاری خدا و با همتی که دارید قطعا می توانید موفق شوید، چنانکه تا به اکنون موفق بوده اید.

وی با اشاره به نشر کتاب های ارزنده در انتشارات فتح الفتوح این مجموعه فرهنگی نیز گفت: کار ارزنده نشر که انجام داده اید یک نوع باقیات الصالحات است.

مدیرمسئول فاش نیوز در بخش دیگری از این گفتگو با طرح موضوع ماندن یا رفتن مهندس اوحدی از بنیاد شهید متذکر شذ: با توجه به اینکه مدت حضور شما در بنیاد شهید گرچه کوتاه بوده اما این بشارت را به شما بدهم که برای اولین بار، بخش قابل توجهی از جامعه ایثارگری که ما با آنها ارتباط داریم و برای ما پیام می گذارند، از حضور شما در بنیاد و عملکردتان رضایت داشته اند؛ و این برای شما سابقه خوبی است و اگر هم بروید، در اوج رفته اید.

مهندس اوحدی نیز در توضیحات خود خاطرنشان کرد: آنچه ما در جهان آخرت با خود می بریم تنها عمل ماست و ما را با منصب و جایگاه مان قضاوت نخواهند کرد. تنها ملاک، عمل و دستاوردی است که با خود برده ایم.

مهندس اوحدی در انتهای این نشست صمیمی یادآور شد که قسمت بود در چنین روزی که مصادف با بازگشت بنده از اسارت بود در خدمت شما بزرگواران باشم.

اوحدی به مدیرمسوول پایگاه خبری فاش نیوز گفت من چه در بنیادشهید بمانم و یا نمانم به این رسانه ارزشمند و پیش شما خواهم آمد.

صنوبر محمدی

اینستاگرام
یک طراح سوال استخدام می کردید .
حداقل یک سوال بدرد بخور بپرسد .
و اینکه بالای ۲۵ %
خیلی دلار زیاد شد
و زیر ۲۵ % و ۵ % ریال ۸ ملیون هم نشد.
و اینکه فاصله طبقاتی عصر سامانیان درست می کنند .
طبقه وزرا
طبقه معلمان
طبقه ۲۵ %
طبقه بازرگانان
طبقه ۵ %
طبقه کسبه.
طبقه فقرا .
( گفتگوی چالشی با اوحدی )
الان این دروغا که گفتی راسته ؟!

این کجاش چالش بود ؟!
سلام و عرض ادب و احترام به محضر جناب آقای مهندس اوحدی وجناب آقای ساقی عزیز درست اینکه در سخنانتان فرموده فرهنگ وایثار وشهادت درست و بجا اما مقام معظم رهبری بارها فرموده اند همه از جنگ فارغ شده اند الا جانبازان و خانواده هایشان درست است به معنویات وارزشها بایستی بها داد اما این معنویات هم گفته اند درجنگ های صدر اسلام هم هرکس غنائمی بدست می آورد ازآن خودش بود ولی دفاع رو شهداء، جانبازان وآزادگان بودندکه مردانه ایستادندولی غنائمش را حضراتی که درمناصب بالا نشسته اند ازآن خود دانسته وحتی سرغنایم بیشتر باهم رقابت هم گذاشته اندواین جانبازان هستندکه چوب دوسرسوزشده اند ازطرفی حق و حقوق حقه قانونی امان را پرداخت نمی کنند و از طرفی درد ورنج وزخم وزبانش نه تنها جانبازان که خانواده هاشان هم شب رو بادردبه سحررسانده وسحربه بعداز آن جانبازان وخانواده هایشان وازطرفی هم شعارهای بی عمل متولیان اموروزخم وزبان کوفیان که چه عرض شود بلکه روی اهل کوفه را هم سفیدکرده اند ومتاسفانه بعضی از منصب داران هم همچون معاویه گفتارورفتارمیکنند، همگیتان خجالت بکشین فقط درشعارخودوآحادمردم رامدیون شهداء و جانبازان و آزادگان دانسته ولی درعمل همچون معاویه صفتان رفتارمیکنند، بسه دیگه خجالت هم خوب چیزیه که ظاهرا حیاءروقی کرده اید، جمعی از جانبازان
سلام علیکم. برای آقای حاج سعیداوحدی آرزوی سلامتی همراه باعزت و افتخار آرزومندیم. بعدازجنگ تحمیلی هشت ساله اولین مسئول بنیادشهیدکه واقعاکارآمد وخستگی ناپذیربود حاج آقای اوحدی هستند. انتقادبه مجموعه بنیاد همواره بوده و به جا بوده است وامیدواریم به مرور اصلاح شود.
سلام..این مصاحبه هیچ چالشی نداشت..نمیدانم چه گویم،،شماازمابهترهستیدوهمه چیزرامیدانید،،شمابارفتاروکردارتان بین جانبازان فرق گذاشتید،مثلا جانبازهم درصدداریم که یکیش چهارتاوام مسکن گرفته ولی دیگری هیچی نگرفته..جانبازاولی امتیاز شهریه دانشگاه سه فرزندومعافی سربازی یک فرزندگرفته وجانبازدومی هیچ فرزندی نداره یاهنوزنتونسته ازدواج کنه ومج دوتنهاباهزاران مشکل زندگی سختی داره،،جانبازاولی حقوق وحق پرستاری میگیره وجانبازدومی چندمدتیه یک کمک معیشت ناچیز..جانبازاولی بازنشستگی ومعوقات داره ولی جانبازدومی هیچ آینده ای نداره اگربیمه هم واریزکنه کمک معیشتش قطع میشه،،جانبازاولی ماشین وخانه داردولی جانبازدومی مستأجرهست وماشینم نداره،،وقتتان رانگیرم،آیاجانبازباجانبازهم درصدباهم فرق دارند؟؟عزیزان ماهمگی دریک راه قدم گذاشتیم وعدالت این است که همگی به اندازه درصدجانبازیمان ازاین خوان نعمت بهره ببریم،نه اینکه یکی همه چی ودیگری هیچی،،اینهاهمه درداست،،دردیکه کهنه شده،امیدوارم که شماعزیزان بفکرهمرزمان خودتان هم باشید،،یاحق
جناب آقای مهندس اوحدی بهترین مدیر بنیاد از بدو تاسیس بنیاد شهید خدا حفظشان کنه
بهترین مدیر کار کن برای بنیاد اقای اوحدی شما بودین حداقل زمان کمی بچه ها مزه و بوی هم جنس خودشون حس کردن چه کنیم که از جنس ما نیستن ولی سر سفر ما بسیارن و مشغول ووووو
باسلام لطفاً دیگه بسه توی ین چند سال به اندازه کافی از نبردبان ایثارگر آن بالا رفتید یک عده از ایثارگران که ناکام ازاین دنیا رفتن والباقی هم دیگر نایی برای گرفتن حقشان ندارن پس نوش جان دیگران کاشتن شما بخور
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi