شناسه خبر : 85084
شنبه 13 شهريور 1400 , 13:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ماجرای پخش سلمان فارسی و تفاوت با مختار

ماجرای پخش سینمایی "سلمان فارسی" چیست؟/ تفاوت‌های بازیگری به نسبتِ "مختارنامه"+ عکس‌های جدید

کاوران سریال "سلمان فارسی" بعد از بیزانس قرار است سری به قسمت‌های مربوط به ایران بزند و بعد از آن به حجازِ صدراسلام برود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته خبری از بازدید رئیس رسانه ملّی رسانه‌ای شد که در سفر خود به استان آذربایجان شرقی علاوه بر افتتاح نخستین واحد سیار فول‌ اچ‌دی داخل کشور با ظرفیت 10 دوربین و 140 پروژه فنی و عمرانی صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی که شبِ گذشته اتفاق افتاد و دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین آل‌هاشم امام جمعه این شهر، گذرش به سریال "سلمان فارسی" هم افتاد،

سلمان فارسی این روزها به رود ارس و تصویربرداری سکانسی مهم رسیده که به حومه اورشلیم رسید. در واقع رودخانه نزدیک به «دیر تومازو» به حساب می‌آید. رئیس رسانه ملی سر ضبط سکانسی از حضور سلمان فارسی در اورشلیم که کنار رود ارس اتفاق می‌افتد حاضر شد. استاد داود میرباقری مثل همیشه با انرژی و بسیار منظم و محکم کار را هدایت می‌کند.به گفته وی "سریال سلمان سه برابر سخت‌تر از مختارنامه است."

سریال , صدا و سیما , عکس ,

ماجرای پخشِ سینمایی "سلمان فارسی" و دوبله آن به چند زبان، چیست؟

علی عسکری رئیس صداوسیما در این بازدید به نکته‌ای اشاره کرد که با دوبله این سریال به چند زبان، سریال همزمان در کشورهای مختلف پخش و در سینماهای داخل کشور، اکران می‌شود. احسان ناظم‌بکایی به عنوان روابط عمومی این پروژه در توضیح جزئیات بیشتر به خبرنگار تسنیم گفت: این سریال با بهترین دوربینی که در ایران وجود دارد در حال فیلمبرداری است. کار با کیفیت سینمایی تولید می‌شود و با صحبت‌های روزِ گذشته رئیس رسانه ملّی قرار است توزیع جهانی و منطقه‌ای شود. از این جهت امکان دارد یا همزمان با تلویزیون هر قسمت آن روی پرده نقره‌ای سینما هم برود و یا اینکه نسخه‌ای سینمایی از این سریال تلویزیونی برای اکران در سینماها آماده خواهد شد.

وی افزود: آن‌قدر به جهانی بودن و جهانی شدن این سریال توجه شده که از بازیگران خارجی در این سریال بسیار استفاده می‌شود. از ارمنستان و یونان تا مراکش و تونس هنرنمایی می‌کنند. در مراحل مختلف از کشورهای دیگر هم به پروژه اضافه می‌شوند تا همه زبان‌ها و هنرها و هنرنمایی‌ها را در این سریالِ بزرگ شاهد باشیم. 

لوکشین‌های بعدی سریال کجاست؟

ناظم بکایی درباره ادامه فیلمبرداری در لوکیشن‌های بعدی، توضیح داد: فیلمبرداری‌مان در جلفا به پایان رسید و کاروان سلمان فارسی به تهران می‌رسند و باید دید کدام دکورها آماده خواهند شد. تاکنون حدود 25 درصد فیلمبرداری‌اش تمام شده که بخش زیادی از فصل بیزانس را شامل می‌شود. هر فضا و دکوری آماده شود با رج‌زنی، قسمت‌های بعدی آماده می‌شوند؛ هم بحث لباس و گروه هنری و لوکیشن مهم است و هم وضعیت آب و هوایی که از گرما به سمت سرما می‌رود. 

او در پاسخ به این سؤال که در ادامه فیلمبرداری، ایران در اولویت قرار دارد یا حجاز، تأکید کرد: اولویت با ایران است، چون کار در بخشِ ایران سخت‌تر است. انجام شدنِ آن به منزله پیشرفتِ حداکثری سریال محسوب می‌شود. چرا که تجربه ساخت فصلِ حجاز  را بارها داشته‌ایم. از طرفی لباس‌های آماده هم داریم و فصل ایران چه در قبل و چه بعد از انقلاب تجربه چندانی در سینما و تلویزیون نداشته است. طبیعتاً یک بخشی از کارها در شاهرود به خاطر طبیعتِ بکر و شناخت کارگردان و کمکی که مردمِ این دیار به گروه دارند، اتفاق می‌افتد و چه در مناطقی مثل ورامین و آب سرد و شهرک نور، منزل به منزل کاروان سلمان فارسی در آن ایستگاه‌ها توقف خواهند داشت. البته ناگفته نماند بخش‌های زیادی از کار هم جلوه‌های ویژه کامپیوتری نقش خواهند داشت. 

سریال , صدا و سیما , عکس ,

"سلمان فارسی" به 1405 می‌رسد؟

روابط عمومی پروژه بزرگ سلمان فارسی همچنین درباره زمان پخشِ سریال که گفته شده 1405 روی آنتن خواهد رفت، گفت: آماده شدن این سریال و پخش از رسانه ملّی، همه‌چیز منوط به این است اخلالی در کار به وجود نیاید و امکانات و تجهیزات مستمر در اختیار گروه قرار بگیرد. به خاطر کرونا از فروردین‌ماه 1399 تا نیمه مردادماه تعطیلی داشتیم و با از سرگیری فیلمبرداری، گروه برنامه‌ریزی با سختی، کار را به زمان‌بندی‌های تعیین شده رساندند. جالب است بدانید در جلفا حتی به تعداد انگشتانِ دست هم استراحت و توقفی نداشتیم. یعنی با فشار و سختی کار، طبق قول و قرار بخش زیادی از فصل بیزانس به سرانجام رسید. اگر این همت باشد حتماً در زمان مقرر اعلام شده سریال به آنتن سیما خواهد رسید. 

تفاوت‌های "سلمان فارسی" با "مختارنامه"

او درباره گمانه‌زنی‌هایی که درباره بازیگران در رسانه‌ها مطرح می‌شود، تأکید کرد:  سریال "سلمان فارسی" فضای جدیدی را از هر حیث تجربه می‌کند چه لوکیشن، چه فیلمنامه و چه فضای بازیگرها؛ تا به حال چنین فضایی دیده نشده و بنابراین از هر نوع بازیگری چه جدید، چه توانمند تئاتری و بومی و خارجی بهره‌برداری می‌شود. کارِ بازیگر در سریال "سلمان فارسی" به مراتب از کارهای دیگر سخت‌تر است؛ چون دیالوگ‌هایش پیچیدگی‌ها و سنگینی خودش را دارد برعکسِ "مختارنامه" که فصلِ پرجَنگ و کنشی داشت و اینجا در "سلمان فارسی" با نگاه عمیق به موضوعات توجه می‌شود. بنابراین کسانی که قرار است این دیالوگ‌ها را برزبان بیاورند باید از یک شهود، نگاه و تحلیلی برخوردار باشند؛ مهمتر از اینکه بازیگر باشند. 

سریال , صدا و سیما , عکس ,

راکوردِ فرهاد اصلانی از سال 1398 تا خرابه‌های شام

ناظم بکایی خاطرنشان کرد: برای داود میرباقری و گروه خیلی اهمیت دارد آدم‌ها از لحاظ روحی، روانی و جسمی راکوردِ خودشان را حفظ کنند. به طورمثال آقای فرهاد اصلانی اولین سکانس‌شان در آذرماه 1398 فیلمبرداری شد و تا سکانسِ خرابه‌های شام که یک سال و سه ماه بعد به طول انجامید جلوی دوربین قرار گرفتند بایستی این راکورد را حفظ می‌کردند. 

او همچنین درباره اینکه آیا بازیگر خاصی به گروه اضافه شده، گفت: هنوز بازیگر خاصی نیامده است. در فصل بیزانس به خصوص در مناطق کلیسا بیشتر بازیگران ارمنی جلوی دوربین رفتند و در منطقه جلفا هم به خاطر نزدیکی فیزیکی به مرز ارمنستان، بازیگران تئاتری که برای مردم ما شناخته شده هم نیستند از ارمنستان آمدند. در سریال "سلمان فارسی" قصه جاده‌ای داریم بنابراین نقش‌ها در حدِ چند سکانس و چند پلان است؛ مثلاً بازیگری مثل "داریوش فرهنگ" نقش ناخدا را ایفا می‌کند فقط از جایی به جایی می‌رسد و نقشِ او تمام می‌شود. به همین دلیل فضا خیلی فضای تازه‌ای است، هیچ زمینه ذهنی در ذهنِ مخاطب نیست. 

علی دهکردی جلوی دوربین می‌رود؟

روابط عمومی سریال "سلمان فارسی" درباره حضورِ علی دهکردی در جلوی دوربین، افزود: الان فصل ایران هم شروع بشود فرهاد اصلانی که نقش «آبنوس» تاجر را بازی می‌کند و سلمان را از ایران می‌برد به سمت روم، طبیعتاً خیلی از این مسیرها دکورش در حال انجام است، حضور پیدا می‌کند. علی دهکردی هم مثلِ خیلی از بازیگران به تناسبِ اتفاقات و میزانسن‌ها جلوی دوربین می‌رود. این سریال واقعاً یکی از پیچیده‌ترین مجموعه‌هایی است که در ایران ساخت می‌شود.

سریال , صدا و سیما , عکس ,

گزینه‌های پایان سریال کدامند؟

او درباره طرحِ نقطه پایانی سریال هم توضیح داد: همه‌چیز به امکانات بستگی دارد که سریال تا کجا پیش برود. گزینه‌هایی وجود دارد که "سلمان فارسی" تا وفات پیش برود، یا وفات پیامبر اسلام و حتی واقعه غدیرخم؛ باید دید امکانات چطور در اختیار گروه قرار می‌گیرند و اجازه می‌دهد داستان گسترش پیدا کند و طبیعتاً ایده مرکزی از تولد تا وفات است. الان تمرکز گروه فعلاً بخش ایران است و بعد به حجازِ صدراسلام می‌رسد.

براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته تا پایان سال جاری، فیلمبرداری بیزانس به اتمام می‌رسد و فیلمبرداری فصل ایران دوران ساسانی آغاز خواهد شد. سریال "سلمان فارسی" که به زندگی و زمانه یار ایرانی پیامبر گرامی اسلام می‌پردازد، سه فصل دوران ایران ساسانی، امپراتوری بیزانس و حجاز صدر اسلام را روایت می‌کند. فیلمبرداری این سریال، اواخر آذر 1398 در کویر شهداد کرمان آغاز شد و با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی به هفدهمین ماه ساخت خود رسیده است.

بسیاری از مخاطبان منتظرند کار جدید داود میرباقری کارگردان‌ سریال‌های "امام علی(ع)" و "مختارنامه" را ببینند؛ اعلامِ پخش در سال 1405 از تلویزیون، چشم‌اندازی را مشخص کرد که مخاطبان بدانند میرباقری و هنرمندانِ سریال "سلمان فارسی" طبق این زمان‌بندی تعیین‌شده، 40 قسمت را برای پخش آماده می‌کنند. در این گزارش قدری به جزئیات جدید این سریال با تصاویری از گریم‌های برخی از بازیگرانش می‌پردازیم.

کار از 20 هزار بازیگر بهره می‌برد که از سراسر کشور شناسایی شده‌اند و مرحله به مرحله جلوی دوربین داود میرباقری خواهند رفت. کنار فرهاد اصلانی، محمدرضا هدایتی و بخشی از بازیگران دیگر، نام هشام رستم به‌عنوان بازیگر تونسی هم به چشم می‌خورد، بازیگری که حضور در دنیای تصویر را در 40سالگی و با حضور در یک تله‌فیلم ایتالیایی آغاز کرد. رستم تا کنون در بیش از 60 فیلم و سریال ایفای نقش کرده است که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به فیلم‌‌هایی همچون "بیمار انگلیسی"، "کنت مونت‌کریستو" و "طلای سیاه" اشاره کرد. او امسال علاوه بر حضور در سریال "سلمان فارسی"، در سریال تونسی "27" هم ایفای نقش کرده است.

البته باید در مراحل دیگر فیلمبرداری هم منتظر دیگر نام‌های خارجی از بازیگران  یونانی و مراکشی باشیم که به جمع بازیگرانِ سریال "سلمان فارسی" ملحق خواهند شد، سریالی که با رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی، در شاهرود به فیلمبرداری‌‌اش ادامه می‌دهد. علاوه بر حضور تاجرِ داستان یعنی فرهاد اصلانی و رسانه‌ای شدن تصاویر نقش‌آفرینی محمدرضا هدایتی با لباس هندی‌ها، علی دهکردی هم جلوی دوربین میرباقری رفته است، هنوز جزئیاتی از نقش او مطرح نشده است اما هشام رستم بازیگر تونسی سریال سلمان، نقش "راهب" را ایفا می‌کند. اسقف را هم مرحوم چنگیز جلیلوند به‌عنوان برگِ زرینی در کارنامه‌اش به‌یادگار گذاشت.

مهدی فقیه که این روزها در پروژه "جشن سربرون" مجتبی راعی هم به ایفای نقش می‌پردازد و قبلاً هم در سریال‌های تاریخی مثل "ملک سلیمان" از او نقش‌های شگرفی دیده‌ایم حالا مقابل دوربین داود میرباقری هم در نقش "جذامی" ظاهر شده است. احترام برومند را بسیاری با کارهای او در "رادیو شب"، تئاتر و برخی از کارهای تلویزیونی به‌یاد می‌آورند که این روزها در سریال "سلمان فارسی" به ایفای نقش می‌پردازد. درباره کاراکتر او حرفی به میان نیامده است و احتمالاً در زمره همان شگفتانه‌هایی قرار دارد که به‌هنگامِ پخش و یا پله‌های آخر تولید، از آن‌ها رونمایی خواهد شد.

تعداد بازیگران این سریال همانند آثار قبلی میرباقری متعدد است و 1500 شخصیت در سریال پیش‌بینی شده است و بازیگرانی همچون فرهاد اصلانی، محمدرضا هدایتی، مرحوم چنگیز جلیلوند، علی دهکردی، رامونا شاه، احترام برومند، مهدی فقیه، علیرضا مهران و همچنین چند بازیگر خارجی همچون «خریستینا سوتیریو» بازیگر یونانی جلوی دوربین رفته‌اند اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد هنوز بازیگران جدیدی به گروه نپیوسته‌اند؛ چون هر مقطع و زمانی که جلوی دوربین می‌رود به‌تناسب آن فضا، معمولاً داود میرباقری بازیگر یا بازیگران جدیدی را به گروه اضافه می‌کند و باید منتظر ماند و دید که نهایتاً کدام بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون جزو بازیگران این کارگردان کاربلد عرصه سینما و تلویزیون خواهند شد.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد بخش‌های مهم و دشواری از این سریال باقی مانده‌اند؛ مثلِ جنگ‌ها، بخش‌های مکه و مدینه و آن قسمت زندگی سلمان فارسی که حضرت رسول اکرم(ص) را پیدا می‌کند، فعلاً مقدمات معرفی سلمان و این را که چطور شد سر از مدینه درآورد گروه پیش برده‌اند و حدوداً 12، 13 قسمت پیش رفته‌اند و احتمالاً روزهای آینده راهی مازندران خواهند شد تا پلانی دریایی فیلمبرداری کنند و دوباره به شاهرود برمی‌گردند.

سریال "سلمان فارسی" به‌تهیه‌کنندگی حسین طاهری و به‌سفارش صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از جمله بزرگ‌ترین آثار نمایشی تاریخ کشور محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود فیلمبرداری این سریال الف‌ویژه حدود 5 سال طول بکشد. بازیگران ایرانی و خارجی از کشورهای یونان، مراکش، تونس و... در آن بازی خواهند کرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi