شناسه خبر : 85330
شنبه 27 شهريور 1400 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سخنی با دکتر امیرحسین قاضی زاده هاشمی:

تحول مدیریتی در بنیاد شهید و امور ایثارگران

تاکنون بنیاد در زمینه شفاف سازی مربوط به مدیران، قراردادها، پروژه ها و... اقدامی نکرده که ضروری است در صدر برنامه ها قرار گیرد...

فاش نیوز - سخنی با دکتر امیرحسین قاضی زاده هاشمی: تحول مدیریتی در بنیاد شهید و امور ایثارگران

 

جانباز گرانقدر جناب آقای دکتر امیرحسین قاضی زاده هاشمی:

  اکنون که فرصت خدمتگزاری به خانواده معزز شهدا و ایثارگران نصیب حضرتعالی گردیده، فرصت را مغتنم شمرده و طرحی نو برای اداره سازمان بنیاد شهید بکار گیرید.نیک می دانید بنیاد سال هاست که به بیماری روزمرگی دچار شده است و در صورت تکرار نحوه اداره بنیاد به روال سال های قبل، دورنمای امیدبخشی برای بهبودی این سازمان پیش بینی نمی‌شود و فقط حکم داروی مسکنی را دارد  که در لحظه درد را مرهم می نهد و چه بسا بر شدت و گستردگی بیماری افزوده و درد را مزمن می کند. در این طلیعه، قطعا و مطمئنا تنها راه برون رفت از مشکلات در راستای مدیریت جهادی، بکارگیری نیروهای جوان متدین، متعهد،متخصص و با انگیزه جهت خدمات رسانی به ایثارگران در بدنه مدیریتی بنیاد می باشد. مدیرانی که طرح وبرنامه ای مدون برای بهره وری بنیاد جهت سیاستگذاری، اجرای قوانین ایثارگران و نظارت بر حسن اجرای قوانین را در صدر برنامه های خود قرار دهند.

1-باز طراحی ساختار سازمانی بنیاد:

 بزرگترین ضعف بنیاد، فقدان وجود "معاونت طرح و برنامه ریزی راهبردی"  و "معاونت بازرسی و نظارت  راهبردی"در ساختار سازمانی بنیاد می باشد.به همین منظور تشکیل این دو معاونت می بایست در صدر برنامه ها قرار گیرد.

  • معاونت طرح و برنامه ریزی راهبردی: این معاونت می بایست دارای سه زیر مجموعه: 1- دفتر طرح،برنامه و بودجه 2- دفتر مطالعات و برنامه ریزی راهبردی 3-دفتر مهندسی سیستم و معماری سازمانی باشد که شرح وظائف این معاونت : تهیه و تدوین سیاست ها، راهبردها، اهداف و برنامه های راهبردی در حوزه های خدمات رسانی به ایثارگران، طراحی سیستم ها و روشهای مورد نیاز برای دستیابی به اهداف راهبردی، طراحی و اجرای سازماندهی متناسب با راهبرد ها وسیستم های تدوین شده واعمال اصلاحات در آن متناسب با تغییرات، برنامه ریزی بودجه متناسب با راهبرد های بنیاد، نظارت و ارزیابی بر عملکرد بودجه ای بنیاد و اتخاذ اقدامات پیش گیرانه و اصلاحی مورد نیاز،پاسخگویی به سوالات وزارتخانه ها،سازمان ها و دستگاه های اجرایی در خصوص نحوه اجرا قوانین موضوعی ایثارگران می باشد.

با توجه به اینکه وزارتخانه ها و سازمان ها تفاسیر متفاوت از قوانین ایثارگران دارند، می بایست معاونت طرح و برنامه ریزی راهبردی بنیاد در این مسئله بصورت قوی و مستدل جهت رفع ابهام قوانین مصوب ایثارگران که متضمن حمایت از ایثارگران باشد اقدام کند، ولیکن رویکرد بنیاد تاکنون در حمایت از ایثارگران در برابر وزارتخانه ها و سازمان ها منفعلانه و به سمت توصیه ای و مشاوره ای بوده است.

 

  • معاونت بازرسی و نظارت راهبردی:

حضرت علی علیه‏السلام در نامه فرمانروایی مصر به مالک اشتر می ‏گوید: سپس با فرستادن مأموران مخفیِ راستگو و باوفا کارهای آنان (کارگزاران) را زیرنظربگیر! زیرا بازرسی مداوم پنهانی، سبب می‏شود که آنها به امانت‏داری و مدارا کردن به زیردستان ترغیب شوند. اعوان و انصار خویش را سخت زیرنظر بگیر. اگر یکی از آنها دست به خیانت زد و مأموران مخفی تو به اتفاق چنین گزارشی دادند، به همین مقدار ازشهادت قناعت کن و او را زیر تازیانه کیفر بگیر و به مقدار خیانتی که انجام داده، او را کیفر نما، سپس وی را در مقام خواری و مذلت بنشان، و نشان خیانت را بر او بگذار و گردنبند ننگ را به گردنش بیفکن.

معاونت بازرسی و نظارت راهبردی می بایست دارای 3 زیر مجموعه :1-دفتر نظارت و ارزیابی بر اجرای قوانین ایثارگران در دستگاه های اجرایی 2-دفتر رسیدگی به شکایات 3- دفتر بازرسی ویژه باشد. شرح وظائف این معاونت : انجام بازرسی های آشکار و سرزده، نظارت و پایش عملکرد مدیران و کارکنان و سنجش میزان رضایت ایثارگران از واحدهای مختلف ادارات کل بنیاد، ادرات شهرستان و سازمان های تابعه بنیاد، تجزیه و تحلیل عملکرد واحدها، مدیریت ها و کارکنان براساس بازرسی های انجام شده و ارائه گزارش به ریاست بنیاد،بازرسی،نظارت و ارزیابی بر اجرای قوانین ایثارگران در وزارتخانه ها و سازمان ها و نهادها و دستگاه های اجرایی و ارائه گزارش به ریاست بنیاد، دریافت شکایات حضوری و الکترونیکی ایثارگران (مراجعین) بررسی و رسیدگی به شکایات واصله در مورد تخلفات کارکنان بنیاد به مدیران ذیربط و بررسی راهکارهای اصلاح آن می باشد.

از جمله کارآمدترین معاونین شما در بنیاد می بایست معاون بازرسی و نظارت راهبردی بنیاد باشد.فردی را در این مسئولیت به کار گیرید که با تقوا، انقلابی، ایثارگر، فسادستیز، مسلط به قوانین ایثارگران و علاقمند به خدمات رسانی به ایثارگران باشد.

سامانه شفافیت: شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در شانزدهمین جلسه مورخ 07/07/1399 باهدف تسهیل در تعاملات الکترونیکی شهروندان با دستگاه‌های اجرایی، ارتقای شفافیت دستگاه‌های اجرایی، دسترسی مردم به داده عمومی، ایجاد یکپارچگی و تسهیل فرآیندهای تجاری و تسهیل فرآیندهای خدمات شهری قانون مذکور را تصویب نموده است. ولیکن تاکنون بنیاد در زمینه شفاف سازی مربوط به مدیران، قراردادها، پروژه ها و... اقدامی نکرده است که ضروری است در صدر برنامه ها قرار گیرد.

سامانه رسیدگی به شکایات: سامانه الکترونیکی رسیدگی به شکایات بنیاد می بایست در راستای اجرای ماده 25 قانون ارتقای نظام سلامت اداری و مقابله با فساد و افزایش رضایت ایثارگران از ستاد بنیاد و زیرمجموعه های مرتبط با بنیاد و دستگاه های اجرایی مشمول ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران از طریق ارتباط با ایثارگران راه اندازی گردد. کلیه ایثارگران گرامی می توانند شکایت خود را درخصوص خدمات ارائه شده بنیاد و همچنین نحوه اجرای قوانین ایثارگران در وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های ذیربط با استفاده از لینک های موجود در این سامانه ثبت و پیگیری نمایند. در این زمینه نیز تاکنون اقدامی از سوی بنیاد صورت نگرفته است.

 

2- انتصاب مدیران بنیاد:

تعداد شهدای دفاع مقدس، شهدای حوادث تروریستی و شهدای مدافع حرم تقریباً ۲۲۰ هزار نفر در عمر ۴۲ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده وتعداد پست های مدیریتی در ساختارسازمانی ستاد بنیاد شهید،ادارات کل بنیاد و همچنین سازمان های تابعه بنیاد را تا 100 شغل سازمانی عنوان کرده اند. اگر تعداد شهدا را بر این تعداد پست مدیریتی تقسیم کنیم در خواهیم یافت که برای هر صندلی مسؤولان بنیاد به طور متوسط 2200 شهید وجود دارد. وای به آن روزی که مدیران بنیاد یادشان برود که پایه های میزها و صندلی هایشان سرخ رنگ است و برای همان صندلی که رویش نشسته اند، چه شهیدانی به خونشان غلتیده اند. بنابراین به حضرتعالی توصیه می گردد در انتصاب مدیران دقت لازم را بکار گیرید تا  افرادی در مشاغل مدیریتی  بنیاد منصوب گردند که ضمن داشتن تعهد، تخصص و تجارب ارزنده دارای توانمندی بالا،ایده‌های نو و علاقه مند به خدمات رسانی به ایثارگران باشند. قطعا پویایی بدنه مدیریتی بنیاد شهید می تواند تسریع در عملیات خدمات رسانی به ایثارگران را در پی داشته که موجب خرسندی و رضایت ایثارگران و خانواده های ایشان می گردد.    

  • فراخوان شایسته گزینی مدیران بنیاد: در راستای راهبرد شایسته گزینی در بنیاد و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد دارای صلاحیت‌های عمومی و تخصصی خدمتگزاری، از متخصصان داوطلب واجد شرایط با اولویت ایثارگران و خانواده های ایشان برای همکاری در سمت‌های مدیریتی دعوت به همکاری نمایید. در این فراخوان از کلیه کارکنان شاغل در دستگاه های اجرایی مشمول ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران دعوت نمایید تا پس از ارسال رزومه و همچنین بررسی صلاحیت های عمومی و تخصصی براساس  شایسته گزینی نسبت به انتصاب اقدام نمایید.

3-اجرای قوانین:

ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه به صراحت وظائف و تکالیف دولت را مشخص کرده است که در این ماده آمده است: دولت موظف است اقدامات لازم برای اجرای صحیح و به موقع قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به عمل آورد و اعتبار کافی را در بودجه سنواتی پیش بینی نماید و کلیه آیین نامه های اجرائی آن را حداکثر تا شش ماهه سال اول اجرای قانون برنامه تصویب و ابلاغ نماید و همچنین در بند ژ ماده 87 قانون، مسؤولیت رسیدگی و ارائه خدمات مطابق قوانین و مقررات به کلیه جانبازان، آزادگان و خانواده معظم شهداء که در بنیاد دارای پرونده ایثارگری می باشند بر عهده بنیاد می باشد.

مسؤولیت اجرای احکام براساس ماده 87 و بند ژ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه به طور مستقیم برعهده دولت و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است که در اجرای این قوانین، مقامات یادشده مکلف به اتخاذ تصمیم می باشند. از نظر جایگاه سازمانی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران بعنوان معاون رییس جمهور است که وظیفه ایشان در خصوص اجرای قوانین و نظارت بر حسن اجرای قوانین را سنگین می نماید.همانطوری که سازمان اداری و استخدامی مرجع سیاستگذاری در حوزه اداری و استخدامی است انتظار می رود سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز مرجع سیاستگذای و نظارت بر حسن اجرای قوانین مرتبط با ایثارگران باشد.

  • موارد زیر قوانین برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه علنی روز شنبه مورخ ١٤/١٢/١٣٩٥ مجلس شورای اسلامی می باشد که با توجه به اینکه در سال پایانی برنامه قرار داریم می بایست این مهم با سرعت بیشتر در دستور کار بنیاد جهت اجرا و همچنین نظارت حسن اجرای آن در دستگاه های اجرایی قرار گیرد.
  • بند ج ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه که موضوع استخدام تمام فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70 درصد می باشد که می بایست در طول برنامه ششم استخدام گردند.
  •  بند چ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه و بند ز ماده 87 قانون که موضوع اعاده بخدمت جانبازان و آزادگان تا تکمیل 35 سال خدمت با رعایت شرط سنی کمتر از 65 سال می باشد که دستگاه ها تفاسیر مختلف از این ماده قانون دارند که دستگاه های اجرایی بازگشت به خدمت را منوط به حکم کمسیون ماده 16 مبنی بر الزام دستگاه اجرایی به بازگشت به کار می دانند که جای تأمل دارد که قانونگذار به صورت شفاف یک شرط سنی را فقط معیار بازگشت به کار می داند.

جلسات کمسیون ماده 16 نیز زمان بر می باشد ؛ جنابعالی نیک می دانید برای آزاده ای که روزگاری در بند اسارت بوده و جانبازی که به درجه رفیع جانبازی نائل گشته است زمان بسیار مهم است. بنابراین می بایست با برگزاری جلسات بیشتر به نحو مطلوب به ایثارگران خدمات رسانی کرد. در انتصاب دبیر کمیسیون ماده 16 هم دقت لازم در خصوص فردی ایثارگر که مسلط بر قوانین ایثارگران و علاقمند به بهره مندی ایثارگران از مزایای قانونی باشد صورت پذیرد.دبیر کمیسیون نقش تعیین کننده ای در جلسات کمیسیون مبنی بر تشریح موضوع جلسه برای اعضا در جهت رای اعضای کمیسیون دارد.

  • تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران: در راستای اجرای دستورالعمل نحوه اجرای بند (د) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور (بخشنامه شماره ۱۳۷۵۸ مورخ ۱۹/۳/۱۴۰۰ سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور) که موضوع تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران که در جهت اجرا این قانون می بایست بنیاد بصورت قوی از طریق معاونت بازرسی و نظارت راهبردی بنیاد اقدام لازم را در خصوص اجرا این قانون در وزارتخانه ها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی به منظور تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران صورت دهد.
  • بند ث ماده 88  قانون برنامه ششم توسعه که تسهیلات رفاهی، معیشتی جانبازان زیر25 درصد و آزادگان کمتر از 6 ماه اسارت و همسران و فرزندان آنان است که موضوعات مهمی همچون تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل سی درصد هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره های شبانه دانشگاه های دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه های مورد تأیید وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وفق بودجه سنواتی /  بهره مندی رایگان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل و نقل شهری / معافیت از پرداخت سی درصد هزینه از طریق هر یک از شرکت های دولتی و خصوصی هواپیمایی، ریلی ودریایی در سفرهای داخلی وعتبات عالیات برای یکباردر سال/ بهره مندی از انشعاب رایگان آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک بار در یک واحد مسکونی می باشد که می بایست در دستور کار بنیاد قرار گیرد.

و در پایان بازخوانی پیام امام راحل  به مناسبت روز پاسدار صادر گردیده، ضروری به نظر می رسد:

و لازم است عموم دستگاه های اجرایی اموری را که‏ ‏مربوط به شهدا و خانوادۀ آنان و معلولین و مصدومین است با‏ ‏کمال سرعت عمل نموده و تسهیلات لازم را در مورد آنان معمول‏ ‏دارند؛ که اینان بر ما و ملت شریف حق بسیار بزرگی دارند. و اگر‏ ‏معلوم شود که کسانی در بعضی از ادارات و وزارتخانه ها برای‏ ‏اجرای امور شهدای انقلاب و خانوادۀ آنها اشکال تراشی می کنند، به عنوان ضدانقلاب باید مورد تعقیب واقع شوند.

( پیام امام به مناسبت روز پاسدار، صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۸۳ - 26/3/59)

 

علی صیاد قبادی فرزند جانباز و پژوهشگر حوزه اداری و استخدامی

اینستاگرام
جناب آقای صیاد خسته نباشید مهمترین مشکل اصلی ایثارگران عدم اجرای عدالت دربین ایثارگران است که شما اشاره به این اصل ننمودی اون موقع هدف دفاع از این مرز و بوم بود نه فکر جانبازی و مسابقه درصد بازی گناه رزمندگان چیست؟ که رفتند جبهه ودرصد ندارند و هیچ امتیازی شامل آنها نمی شود!مگر قرار نبود جهت رعایت حقوق همه رزمندگان اسم همه ایثارگر وبه ازای هر ماه جبهه یک درصد جانبازی تعلق به رزمندگان گیرد
با سلام خواهشا خواهشا خواهشا همین اول مدیر کل بنیاد استان گلستان را عوضش کنین این آقا یه کارمند ساده بود که بعد از مدیر کل قبلی شد مدیر کل بنیاد شهید .
سلام و درود به شرفت.
عزیز دل سند و مدارک کامل از سهل انگاری و عدم تکریم کارمندان بنیاد شهید گرگان و گنبد کاووس دارم که از سال ۱۳۸۴تا الان هر شخصی ریاست اداره کل بوده و هست داده ام و شکایت کردم .ولی فدای اون شهیدت بشم بقول معروف تف تو یقه منظور میشه و یه گوش در و یه گوش دروازه.به شرف خون پدرم و به آبروی سادات داره باورم میشه مسئولین بدی رأس کارن.ماهم که بد تر از طفلان مسلم
با سلام
سال 98حسن نوروزی رییس فراکسیون ایثارگران نامه زده برای جناب رییسی در مورد قانون تبدیل وضعیت ایثارگران. جناب رییسی هیچ اقدامی نکردند
سال 99امیر آبادی فراهانی نامه زده به رئیسی و گزارش تخلف دیوان عدالت اداری و…داده در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران جناب رئیسی هیچ اقدامی انجام ندادند
1400/05/20حسن نوروزی رئیس فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت نامه زده جناب رئیس جمهور رئیسی در باب تبدیل وضعیت ایثارگران
ایشان تا به الان حتی اشاره ای هم نکرده اند
جای تعجب دارد این همه سخنرانی جناب سید ابراهیم رئیسی در مورد حمایت از ایثارگران و عمل به وعده ها و بی جواب گذاشتن این همه در خواست در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران!!!
این در حالی است که ایشان قول پیگیری این موضوع را نیز داده اند!!!!!؟
سلام وقت بخیرواقعاچراتبدیل وضعیت فرزندان جانبازان بالای ۲۵٪که شش ساله مشغولند امااداره برق منطقه گیلان استخدام رسمی نکردندهنوزقراردادی هستندباتوجه به اینکه پسرم بارای دیوان عدالت اداری دعوت بکارشدندچون موقع آزمون سهمیه جانبازی براش منظورنشده بودپس از۴سال دوندگی شرکت توانیر رامحکوم کردندبعدا پسرمورادعوت بکارنمودند،سه بارنامه مجددآ اداره کل بنیادشهیدگیلان نامه زدندبرای استخدام رسمی به برق منطقه گیلان امابرق منطقه حاضربه اجراءقانون نیست چرادستگاه هاازاجراءقانون سرپیچی میکنند آیا بالاتر از مرجع قضایی جای دیگر هم است مراجعه کنیم وقتی اول سهمیه منظورنکرده بودندبعداز۴ سال ثابت شدکه اشتباه کردندحکم قطعی صادرشدتاطی مراحل گزینش دعوت بکارشدندبایدازاول پسرمو استخدام رسمی میکردند حال شش سال است دراونجاکارمیکننددستگاه حاضربه استخدام رسمی پسرم نیستندمگردرقانون دکرنشده تمام ادارات ونهادهاملز م میباشندبدون داشتن شرایط سنی وآزمون و تحصیل ازابتداآنان رااستخدام رسمی نماینداینهاکی هستندکه ازاجراء قانون سرپیچی میکنندخوهشمندیم آقای دکتر قاضی زاده هاشمی ریاست محترم بنیادشهید دستورفرمایندقانون مجلس دردستگاهابه درستی اجراء گردد، ومن الله التوفیق جانباز۵۵٪دفاع مقدس ازگیلان
جناب دکتر قاضی زاده این تبصره یکیها را دریابیدکه از ماده38جامانده اند شدند که خودش عین تبعضه،یعنی بعداز32سال که ازجانبازی وازکارافتادگی من میگزره بایددنبال حقوق اولیه که همان ماد38هست باشم،همش سؤبرداشت از قانون،هرجور که ضایع شیم
سلام ، ضمن تشکر از دوست عزیزمان پیشنهادات ارائه شده بسیار خوب هستند زیرا در کشورهای پیشرفته انجام میشوند اما در ایران روش علمی مدون برای نظارت و ارزیابی وجود ندارد لذا صرفا با ایجاد معاونت نظارت و ارزیابی راهبردی مشکلی حل نخواهد شد چنانچه در حوزه رییس جمهور نیز معاونت نظارت راهبردی وجود دارد اما تا اکنون فاقد کارآیی لازم بوده است.
میدانیم پاشنه آشیل مشکلات کشور را دشمنان بخوبی شناسایی کردند که سالهاست نظام اسلامی را در خصوص امور اقتصادی و فرهنگی ارزیابی کردند تا مورد هدف آماج حملات ناجوانمردانه قرار دادند بنابراین نظام اسلامی برای رفع مشکلات نیازمند اقدامات فوری در خصوص دو مقوله اقتصادی و فرهنگ ایثار و شهادت میباشد در حالیکه با انتساب آقای رضایی در معاونت اقتصادی و آقای قاضی زاده در نهاد بنیاد شهید که نظر مردم را در انتخابات شاهد بودیم بیانگر بی توجهی به کلیدهای حل مشکلات کشور است.
گرچه انتساب بهترین اقتصاد دان کشور آقای خاندوزی به وزارت اقتصاد بسیار شایسته و قابل تقدیر است اما معاونت اقتصادی و بنیاد شهید بهیچوجه انتساباتی شایسته نبودند. البته سیاستی که اقای رضایی را از دبیری مجمع جدا و آقای ذوالقدر را جایگزین کرد بسیار قابل ستایش است.
خجالت بکش دروغ گو من جانبازی هستم که درخواستم انحلال سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور است چون از زمان مجروحیتم تاکنون برایم کاری انجام نداده اند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi