شناسه خبر : 85346
جمعه 26 شهريور 1400 , 10:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مثبت اندیشی را یاد بدهید

افراد مثبت اندیش زندگی را با همه موانع آن دوست دارند و از حقایق آن حتی جنبه های منفی اش فرار نمی کنند. شکست ها آنها را ناامید نکرده، حتی با شادی و موفقیت های کوچک هم خوشحال می شوند...

فاش نیوز - از سال 2003 روز سیزده سپتامبر، مطابق با 22 شهریور روز "مثبت اندیشی" نامگذاری شده است. بحث توجه به روانشناسی مثبت نگر نیز از اواسط دهه‌ی نود میلادی با یک مقاله از سوی "سلیگمن و چیک سنت میهایی" آغاز شد.

 دلیل روی آوردن به این واژه و مفهوم، ریشه در روزگار پس از پایان جنگ جهانی دوم دارد که بیش از نیمی از سربازان که از میدان جنگی برگشته بودند، آسیب های جدی جسمانی نداشتند ولی سالم و بی درد هم نبودند. در حقیقت درد آنها شدیدتر بود، زیرا دیده نمی شد. آنها به اختلالات روانی ناشی از فضای جنگ مبتلا شده بودند (کمری و بابک 1393). سلیگمن را پدر روانشناسی مثبت نگر می دانند. این رشته در سال 2000 به همت او و دو تن از همکارانش بنام چیک‌سنت‌میهایی و کریستوفر پترسونر مطرح شد و رشد یافت.

 مثبت اندیشی دستاوردهای مهمی در زمینه کنترل محیط، پیدا کردن هدف در زندگی، بهبود ارتباط با دیگران و در نهایت پذیرش خود به دنبال دارد( کمری و بابک1393). از آنجایی که انسان دارای ابعاد زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است (شهیدی، حمدیه1392) ؛ روانشناسی مثبت گرا نیز از لحاظ ساختاری یک شاکله چند بعدی داشته که در برگیرنده این ابعاد است: زیستی، اجتماعی، روانی،شناختی، عاطفی و رفتاری و معنوی (خدایاری فرد و غباری بناب 1391 ).

 سلیگمن و پیترسون(2001) در پژوهشی در این زمینه به این نتیجه رسیدند که افراد مثبت نگر سالم و شادترند و سیستم ایمنیشان رشد بهتری دارد. این دو دانشمند در یک کتاب هشتصد صفحه ای به نام "فضایل و توانمندی‌های شخصیت، کتاب راهنما و طبقه‌بندی روانشناسی مثبت" مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت و توانمندی‌ها را نام بردند که در بهتر کردن کیفیت زندگی یک انسان سالم اثر دارد. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

"افراد مثبت اندیش زندگی را با همه موانع آن دوست دارند و از حقایق آن حتی جنبه های منفی اش فرار نمی کنند. شکست ها آنها را ناامید نکرده، حتی با شادی و موفقیت های کوچک هم خوشحال می شوند".

 تفاوت کار روانشناسان این رشته با سایر رویکردها در این است که در سایر رشته ها، پژوهش بر روی جنبه های منفی و مخرب افکار، باورها و احساس های انسان صورت می گیرد. اما در روانشناسی مثبت گرا، حیطه پژوهش های روانشناسی فقط محدود به بررسی بیماری‌ها، آسیب‌ها و ضعف‌ها نیست، در همان حال به جنبه های مثبت افکار، باورها، احساس ها و رفتارهای انسان نیز توجه دارند (حسنی، احمدی و میردریکوندی1390).

 مثبت گرایی به معنای داشتن افکار و رفتار و کرداری خوش بینانه در سخت ترین شرایط است. گاهی انسان در محیط و گستره ای از اتفاقات که سد کننده راه پیشرفتش بوده، چنان محدود می شود که خشم و احساسات منفی وجودش را فرا می گیرد. اما مثبت اندیشی به کمک انسان می آید و یادش می دهد چطور در همان حال بر قوت‌ها و صفات مثبت خود متمرکز شده و راه های دیگری را تجربه کند.

 یکی از روانشناسان مثبت گرا به نام "نورمن وینست" در کتاب نیروی بی کران تفکر مثبت می نویسد: معتقد است اگر فقط یک هفته مثبت بیندیشید، قلبتان را از نفرت و ذهنتان را از اضطراب خالی کرده و سطح توقعات خود را کاهش دهید و به فکر رنج دیگران هم باشید، آن وقت از دیدن نتایج این سبک زندگی در در اوج ناامیدی شگفت زده خواهید شد.

 مبنای کتاب "تفکر مثبت اثر جول اوستین" این است: ما هر روز با نگرشی که در آغاز روز داریم، در شاد شدن یا غمگین شدنمان در آن روز سهیم هستیم؛ اگر ما انتخاب کنیم که شاد باشیم و به قسمت داشته های زندگی بها بدهیم، آن روز شاد هستیم و اگر با طلوع روز همچنان بر روی خواسته هایی که از آن محروم شدیم، توقف و تمرکز کنیم، در آن روز شاد زیستن خود را با گیوتین حسرت، ذبح خواهیم کرد.

 بنابراین از آنجایی که مثبت اندیشی باعث افزایش طول عمر افراد شده و سطح افسردگی و پریشانی آنها را در هنگام کنار آمدن با سختی ها و استرس ها کاهش می دهد، مسئولین و نهادهای آموزشی باید بیشتر به آموزش هشت مؤلفه این مهارت: امید، تاب آوری، کیفیت زندگی، شادی، بخشش، خودکارآمدی، سرمایه روان شناختی و خوشبینی به خانواده ها همت داشته و توجه کنند. 

اینستاگرام
نمیشه خانم جعفری ! نمیشه !
برو داروخونه بگو کرونا گرفتم پولم ندارم بدم ، مثبت اندیش باشید برای رضای خدا دارو رو بدید . ببین چقدر مثبت اندیشن !!!!
برو بنیاد جانبازان بگو من سال شصت منطقه دشت عباس از ناحیه کمر و سر دچار موج گرفتگی شدم .مدارک صورت سانحه و بالینی رو هم گم کردم . لطفا درصد جانبازی منو با دید مثبت بدید . ببین چقدر مثبت اندیشن !!!!
برو پیش رییس بیمارستانت بگو اون یه تومنی که وزیر کار گفته هفته بعد میدن ولی ندادن رو با مثبت اندیشی بهت بدن . بهره وری و اضافه کار و پرکیست و انگیزشیت کم میشه !!!!
توو این کشور دید مثبت وجود خارجی نداره ....
شما پنج دقیقه پشت شیشه یه بوتیکی وایسی مانتو و لباس رو نیگا کنی همه میگن ..... بماند . ملت مثبت اندیش نمیتونن باشن حالا هی شما بیا بگو . خلاص ‌ .
نمیشه خانم جعفری ! نمیشه !
برو داروخونه بگو کرونا گرفتم پولم ندارم بدم ، مثبت اندیش باشید برای رضای خدا دارو رو بدید . ببین چقدر مثبت اندیشن !!!!
برو بنیاد جانبازان بگو من سال شصت منطقه دشت عباس از ناحیه کمر و سر دچار موج گرفتگی شدم .مدارک صورت سانحه و بالینی رو هم گم کردم . لطفا درصد جانبازی منو با دید مثبت بدید . ببین چقدر مثبت اندیشن !!!!
برو پیش رییس بیمارستانت بگو اون یه تومنی که وزیر کار گفته هفته بعد میدن ولی ندادن رو با مثبت اندیشی بهت بدن . بهره وری و اضافه کار و پرکیست و انگیزشیت کم میشه !!!!
توو این کشور دید مثبت وجود خارجی نداره ....
شما پنج دقیقه پشت شیشه یه بوتیکی وایسی مانتو و لباس رو نیگا کنی همه میگن ..... بماند . ملت مثبت اندیش نمیتونن باشن حالا هی شما بیا بگو
مثبت اندیشی به این معنا نیست که انسان مشکلی ندارد ، بلکه می گوید : برای هر مشکلی ، راهکار وجود دارد ، در باب این موضوع قصد دارم تجربیاتم را بیان کنم .
هنگامی که در سن 17 سالگی جانباز شدم ، سمت چپ بدنم بخاطر اصابت ترکش در نیمکره راست جمجمه ام ، دچار فلج مغزی شد و به سبب قدرت جوانی ، توانستم قسمتی از سلامتی از دست داده ام را ارتقاء دهم . پس از آن زمان با ممارست و تلاش ، راه رفتن برایم تسهیل شد ، اما دست چپ من قابل کنترل نبود و آموختم با یک دست راستم ، مستقل باشم و به کسی متکی نباشم ، البته با وجود یک دست راست دیگر برای مثال ، قادر به بستن بند کفش نبودم ، به همین لحاظ از کفش بدون بند یا بند کشی در کفش اسپرت استفاده می کردم .
برای داشتن استقلال شخصی و اعتماد به نفس بیشتر ، پنج سال پس از جانبازی ، همزمان با اشتغال در اداره برای خودم یک اتاق مجردی گرفتم و حدود دو سال تا زمان ازدواج ، کاملا" مستقل و ارادی زندگی می کردم . از آن زمان یاد گرفته بودم خودم را در برابر عمل انجام شده قرار بدهم ، از مشکلات فرار نکنم برای مثال : یکهفته از اداره مرخصی می گرفتم و به تنهائی به سفر مشهد می رفتم و باید خودم با این موضوع کنار می آمدم ، که باید خودم و خودم باشم و چون در آن دوران مجردی مشکل مالی نداشتم ، با هواپیما می رفتم مشهد ، هتل با امکانات مناسب می گرفتم و بابت این تفریحات سالم و زیارت ، از خودم مایه می گذاشتم .
پس از ازدواج و تشکیل خانواده هم سعی کردم تا جای ممکن ، استقلال انجام کارهای شخصی ام را حفظ کنم ، هر چند اکنون به سبب میانسالی ، دیگر آن قدرت جوانی را ندارم و برای قسمتی از کارهایم که قبلا" خودم توانائی انجام آن را داشتم ، متکی به خانواده ام شده ام ، که این موضوع دیگر عادیست و برای همگان پیش می آید .
فقط برای آخر این مطلب خاطره ای دارم که علاقه دارم آن را بدانید :
چندین سال پیش برای شام ، به خانه یکی از بستگان دعوت شدیم . من به خانواده ام گفتم : شما خودتان بروید ، من خانه تنها می مانم . برای شام خودم به تنهائی ، غذا باید درون فر آشپزخانه تهیه می شد . برای روشن کردن فر باید شعله فندک حدود 30 ثانیه ترموکوبل را گرم می کرد تا فر روشن شود . یعنی روشن کردن فر با یک دست ، عملا" غیر ممکن بود . همسرم پرسید : چکار می کنی ! گفتم : هنوز دو ساعت وقت دارم ، چرا نگرانی ! پرسید : آخر چطور ! گفتم یک کارش می کنم . همسرم نگاهی به فر انداخت و به من ، چون اخلاقم را می دانست گفت : خود دانی و مطمئن رفت . هنگام زمان روشن کردن فر رفتم و با دقت براندازش کردم و راهش را یاد گرفتم . ابتدا گاز فندک را باز کردم و پس از روشن کردن فندک ، با پیشانی روی شاسی گاز فشار را ادامه دادم ، سپس دستم را برداشتم و در واقع ، پیشانی ام جای دست عمل کرد ، پس از تایم 30 ثانیه که ترموکوبل گرم شد و گاز را آزاد کرد ، اجاق اصلی را روشن کردم و در فر را بستم ، به همین راحتی و ابتکار عمل . جای شما خالی ، آن شب پیتزا عالی در آمد .
وقتی هر انسانی بداند چه توانائی هائی دارد ، به وجود خودش اعتماد و باور خواهد کرد . البته اضافه کنم حتی در موقعیتهائی پیش آمد که نیاز به کمی کمکهای موردی داشتم ، که غرور کاذب هم نداشتم و خیلی عادی از دیگران کمک می گرفتم ، مانند زمانی که تنها بودم و ماشین پنچر می شد ، به تنهائی قادر به تعویض چرخ ماشین نبودم و همیشه اشخاصی که به کمکم می آمدند ، متوجه می شدند جانبازم ، با جان و دل کمک می کردند و هنوز هم این روحیه در ذهن مردم وجود دارد و با عزت و احترام با ما برخورد می کنند . ما هم برای همین عزت و احترام مردم عادی ، خیلی ارزش قائلیم و دلمان خوش است .
امیدوارم در همین چند خط مختصر ، توانسته باشم مثبت انیشی از نگاه خودم را ، بیان کرده باشم .
والسلام
سلام . اصلاح می نمایم روز مثبت اندیشی در سال 1400 برابر با 22 شهریور بود .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi