شناسه خبر : 85366
چهارشنبه 24 شهريور 1400 , 14:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فرصت طلایی برای افغانستان

مرتضی قنبری وفا - در بحث کشور همسایه ما افغانستان، پتانسیل های عظیمی از همکاری بین دو کشور وجود دارد. برای مثال در بحث امنیت و نظامی، سپاه پاسداران که در اوایل انقلاب شکل گرفت و پس از آن در دوران دفاع مقدس، با تشکیل بسیج مردمی بعنوان بسیجیان، دارای تجارب بسیار ارزشمندی شد، با همان تجارب اولیه خود توانست حزب الله لبنان را پایه گذاری و ساپورت کرده، ارتش حزب الله را به یک نیروی نظامی خبره و کارآمد روز جهانی، مبدل کند، که نیروی مقاومت پس از آن به پیروزی های چشمگیری، همچون جنگ 33 روزه در برابر ارتش مکانیزه رژیم صهیونیستی، دست یابد. 

 اکنون ارتش ایالات متحده پس از خروج از افغانستان، سلاح های پیشرفته زیادی در این کشور بجا گذاشته که به اذعان وزیر دفاع آمریکا، طالبان قادر به استفاده از این سلاح ها نیست و سپاه می تواند با حضور در ارتش افغانستان، نیروهای ارتش افغانستان را به صورت کاملا" حرفه ای، آموزش دهد تا خود ارتش بومی این کشور بتواند از امنیت خاک خود، دفاع کند و نیازی به حضور اجنبی ها در منطقه نمی باشد و از سلاح های پیشرفته بجامانده هم برای افغان ها بهره ببرد.

 در اقتصاد و رونق بازار کشور افغانستان، ایران می تواند با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی این کشور با احداث سیلو و خرید گندم از افغانی ها، آنان را به تغییر کشت خشخاش ترغیب کند، ضمن اینکه از دیرباز پنبه (ایالت هرمند یا هلمند)، دارای شهرت جهانی بوده و حتی قبل از تهاجم ارتش سرخ شوروی سابق، کشاورزان افغانی زیادی نسبت به کشت پنبه اقدام می کردند و در این شرایط اگر ایران، نسبت به تاسیس یک کارخانه فرآوری پنبه اقدام کند، کشاورزان زیادی در افغانستان، به کشت پنبه به جای تولید تریاک، مبادرت خواهند کرد.

 حال با توجه به ظرفیت های زیاد بین همکاری دو کشور ایران و افغانستان، هر دو کشور می توانند از همکاری مشترک منتفع شده و دو ملت ایران و افغانستان از همسایگی هم به نحو احسن، بهره ببرند.

اینستاگرام
چطور میشه با یه حکومت تروریستی غیر قانونی که مردم انرا انتخاب نکردند و پس از غصب کشور حتی مدرسه رفتن دختران را ممنوع کرده و در حال ظلم است و اتفاقا امریکا مستقرش کرده، همکاری کرد؟
سپاه در شرایط فعلی فقط باید مراقب مرزهای کشورخودمان باشد
طالبان دست نشانده امریکاست، برای همین اسحله برایش گذاشت. کدام رفتار طالبان به مسلمانی شباهت دارد ؟
ایران باید منافع کشور خودش را در نظر بگیرد ما اگر بخواهیم بصورت ایدئولوژی با کشورها ارتباط برقرار کنیم چینیها هم کمونیست هستند و مسلمانان را در کشور خودشان بشدت ازار میدهند!!! پس باید با بیشتر دنیا قطع ارتباط بکنیم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi