شناسه خبر : 85447
دوشنبه 29 شهريور 1400 , 00:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نظری به حیاط خلوت بنیاد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درمان، اشتغال و اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را چالش های اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد.

فاش نیوز- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درمان، اشتغال و اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را چالش های اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد.

 به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، «حسن لطفی» نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی اختصاصی با اشاره به موضوعات فراگیر در ساختارهای دستگاه های دولتی در کشور اظهار داشت: مشکلاتی که ما در حوزه بنیاد شهید و امور ایثارگران داریم، همانند سایر جاهایی که مشکلات ساختاری و اساسی دارند؛ است. به طور مثال موسسه اقتصادی کوثر را اگر در نظر بگیریم، پدر شهیدی که در دورترین نقطه کشور در سیستان و بلوچستان زندگی می کند هم از این موسسه سهم دارد و هم مدیر عاملی که در آن موسسه کار می کند. او هم سهم دارد و آنها جامعه هدف هستند. ولی آیا به جامعه هدف پاسخگو است که در موسسه اقتصادی کوثر چه فعالیت های اقتصادی دارم و چقدر از هزینه های ایثارگری را می پردازم و چه خدماتی را به جامعه ایثارگری می دهم؟

  نماینده دوره دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه درمان جانبازان، اکثر جانبازان ما مشکلات درمانی دارند و داروهای نایاب مصرف می کنند. ما جانبازان قطع نخاعی را داریم که در آسایشگاه ها واقعا زمینگیر شده اند. یا برعکس کسانی را داریم که اگر پدران آنها شهید نمی شد، می توانستند در تحولات اجتماعی حداقل از فرزند خود در تربیت، در ساختار اجتماعی، اشتغال و ازدواج حمایت کنند. خب حالا چه کسی باید این خلاءها را پر کند؟ این خلاء را  بایستی بنیاد شهید پر کند هر چند که غیر قابل جبران است. ولی خب بخشی از اینها را بایستی بنیاد شهید جبران کند.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: من با توجه به شناختی که از آقای قاضی زاده هاشمی دارم و دو دوره هم با او همکار بودم و دلسوزی که از ایشان سراغ دارم. مخصوصا در حوزه درمان عزیزانی که با هزاران چالش درمانی مواجهند، فکر می کنم که آقای رییسی بهترین گزینه را برای بنیاد شهید انتخاب کردند. چرا که آقای قاضی زاده هم تخصص این کار را دارد و هم اینکه در حوزه درمان که بخش عمده چالش جانبازان ما در حوزه درمان است دلسوز این قضیه هستند یعنی می تواند همه این ها را حل و فصل کند و هم اینکه شخصیتی است که خود را وابسته به هیچ جناحی نمی داند و صادقانه دارد خدمت می کند.

 لطفی نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس یازدهم در خصوص اولویت های مدیریت جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: از نظر بنده در وهله اول اولویت آقای قاضی زاده هاشمی در بنیاد شهید، چالش درمان جانبازان است. چرا که آنها بیماری های خاصی دارند و توان خرید دارو را ندارند و موضوع حائز اهمیت است. اولویت دوم موضوع اشتغال فرزندان شهدا و جانبازان است که باید به سرعت به آن رسیدگی کرد. اولویت آخر رسیدگی به سایر مسائل رفاهی خانواده های شهدا جانبازان و آزادگان است.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مورد توان مدیریتی آقای قاضی زاده هاشمی در بنیاد شهید خاطرنشان کرد: قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، قانون خوب و کاملی است. اگر چه نقایصی دارد اما من فکر می کنم آقای قاضی زاده با توجه به حضور در چند دوره مجلس شورای اسلامی به قوانین ایثارگری اشراف کامل دارد و می تواند برای اصلاح قوانین لوایحی را بیاورد و از مجلس کمک بگیرد تا بتواند بخش عمده ای از آنها را حل و فصل کند.

  نماینده مردم رزن و درگزین در بهارستان با اشاره به چالش های فراوانی در کشور و نبود آمار و اطلاعات دقیق از تک تک داده های جامعه، اظهار داشت: ما در هیچ حوزه ای اطلاعات دقیقی نداریم. به طور مثال ما الان نمی دانیم که آمار بیکاران جامعه چقدر است. در چه رشته های شغلی و در چه رسته هایی افراد بیکار وجود دارد و چون آمار دقیقی نداریم، نمی توانیم برنامه ریزی درستی بکنیم. بنابراین چون نمی توانیم برنامه ریری درستی بکنیم نمی توانیم منابع مالی را درست به آنها تخصیص بدهیم و این یکی از چالش های اساسی در کشور است.

  عضو مجمع نمایندگان استان همدان، در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: بحث بعدی بوروکراسی پیچیده اداری است که متاسفانه یکی از نارضایتی های جامعه فعلی از ساختار اداری کشور است که بخشی از آن ناشی از تعدد قوانین و بخشی در ناکارآمدی سیستم اداری ریشه دارد.

  نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش های فراروی رییس جمهور، یادآور شد: چالش بعدی فعالیت بنگاه های دولتی و نیمه دولتی است که اقتصاد کشور را در دست گرفته اند و بخش خصوصی توان رقابت با آنها را ندارد و این خود یک چالش است. به نظر من باید دولت بنگاه های اقتصادی خود را جمع کند و اقتصاد را به دست مردم بدهد.

  عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: چهارمین نکته که در حال حاضر بسیار حیاتی شده است و در واقع حیاط خلوت دولت شده است. همین موسسات غیردولتی است و متاسفانه اینها فربه و چاق تر از دولت شده اند. به طور مثال شما بروید آمار کارکنان و مدیران آنها را داشته باشید ببینید مثلا چند هزار نفر در شستا دارند کار می کنند. یا چندین هزار نفر در هلدینگ های بازنشستگی یا بانک ها مشغول کار هستند. در بنیاد شهید و به خصوص موسسه اقتصادی کوثر موضوع هم همین است. جالب تر اینکه به هیچ کس پاسخگو نیستند. مثلا دانشگاه آزاد به چه کسی پاسخگو است یا بانک ها به چه دستگاهی پاسخگو هستند یا شرکت های دولتی به چه اشخاصی پاسخگو هستند؟ این ها چالش های فراروی رئیس جمهور است و مسائلی از این قبیل که حالا وقتش نیست آنها را نام ببرم. بنابراین من فکر می کنم که اگر دولت و هیئت دولت حداقل این چند مانع را اگر بتواند برطرف کند، بخش عمده ای از مشکلات در کشور حل و فصل می شود.

 

*معرفی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi