شناسه خبر : 85450
دوشنبه 29 شهريور 1400 , 09:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خاطره بچه‌های اهوازی از نوحه‌خوانی بوشهری «آهنگران»

مسرتی با بیان خاطره‌ای از چگونگی انتخاب نام هیئت مسجد جزایری اهواز، به شرح خاطره بچه‌های این مسجد از نوحه‌خوانی «حاج صادق آهنگران» به سبک بوشهری‌ها پرداخت.

 

خاطره بچه‌های اهوازی از نوحه‌خوانی بوشهری «آهنگران»/ زنده کردن یاد شهدا با تاسیس یک هیئت متن زیر برشی است از کتاب «دِین» به کوشش علی مسرتی که به گردآوری خاطرات بچه‌های مسجد جزایری اهواز پرداخته و انتشارات «سوره مهر» آن را چاپ کرده است.

مطلبی که از این کتاب انتخاب شده است، خاطره علی مسرتی است از تشکیل هیئت «سیدالشهداء (ع) مسجد جزایری» است که به مناسبت ایام عزاداری اباعبدالله (ع) منتشر می‌شود.

این خاطره به شرح زیر است:

«آبان سال ۱۳۶۰ نزدیک فرا رسیدن ایام محرم بچه‌های مسجد جزایری تصمیم گرفتند یک حرکت فرهنگی انجام دهند و دهه اول ماه محرم مراسم عزاداری و سینه‌زنی برگزار کنند. آن سال به تازگی «آقای حدادپور» مکان داروخانه بزرگ خود را وقف مسجد کرده و مسجد جزایری توسعه پیدا یافته بود. روحانی‌ای به نام «آقای طاهری» برای سخنرانی دعوت شد. منبر میان حیاط و سالن جدید قرار داده شد تا جمعیت بیشتری از مراسم استفاده کنند. پس از سخنرانی حاج صادق آهنگری نوحه‌خوانی می‌کرد و بچه‌ها سینه می‌زدند.

پس از نوحه‌خوانی صادق که مجلس خلوت‌تر می‌شد، علی صفایی، باران‌پور و رکنی نوحه بوشهری می‌خواندند و بچه‌های مسجد گرداگرد نوحه‌خوان به سبک بوشهری سینه می‌زدند. فقط یک سال حاج صادق نوحه بوشهری خواند. بچه‌های میاندار و گرداننده مراسم از اینکه بعضی در سینه‌زنی به سبک بوشهری حرکاتی اضافه بر سینه‌زنی که خود بوشهری‌ها آن را انجام می‌دهند نشان می‌دادند و از نظر آن‌ها با روح عزاداری منافاتی نداشت، تصمیم گرفتند از سال‌های بعد فقط سینه‌زنی سنتی انجام بدهند یعنی دو طرف مداح صف ببندند و سینه بزنند.

صدا و سیمای مرکز خوستان شب‌ها از این مراسم ضبط صوتی و تصویری انجام می‌داد و هر روز به صورت استانی و بعضی روز‌ها هم به صورت کشوری آن را پخش می‌کرد. تمام حیاط و شبستان مسجد و بخش جدید آن از جمعیت عزادار پر می‌شد و جمعی از مداحان و رزمندگان جبهه‌های جنوب هم در این مراسم شرکت می‌کردند.

آقای فیض‌الله فروشگاه نوارفروشی کوچکی جنب مسجد دایر کرد که نوار‌های سخنرانی و مداحی این شب‌ها را تکثیر و منتشر می‌کرد که با استقبال زیاد مراجعان رو به رو شد. نوار‌های نوحه‌خوانی حاج صادق آهنگری در همه خانه‌ها، اتومبیل‌ها و جبهه‌های جنوب در ماه‌های محرم و صفر استفاده می‌شد. در مقر‌های رزمندگان اسلام در سراسر جبهه‌های جنوب نوحه‌خوانی به سبک حاج صادق آهنگری رواج زیادی پیدا کرد.

آن روز‌ها لطیفه‌ای بر سر زبان‌ها افتاد که می‌گفت: «بین مداحان مسابقه نوحه به سبک حاج صادق آهنگری برگزار شد که خود حاج صادق نفر چهاردهم شد!» واقعاً به هر تکیه، مسجد، تیپ و لشکری که می‌رفتی، یک نوحه‌خوان مشغول بازخوانی نوحه‌های حاج صادق آهنگری بود.

بچه‌های مسجد طی یکی دو جلسه درباره نام این هیئت عزاداری مشورت کردند و سرانجام با توجه به اینکه گروه شناسایی بچه‌های مسجد در جبهه سوسنگرد گروه «سیدالشهداء (ع)» نام داشت، برای هیئت هم عنوان «هیئت سیدالشهداء (ع)» انتخاب شد.

این مراسم پس از دفاع مقدس نیز ادامه پیدا کرد و همه ساله با مداحی حاج صادق و بعضی مداحان دیگر برگزار می‌شود.»

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi