شناسه خبر : 85469
دوشنبه 29 شهريور 1400 , 13:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عملیات "شجاعت سخت" و گسترده ترین پیشروی در جبهه مارب

موشک‌های ترموباریک یمنی چه بلایی بر سر مزدوران سعودی آورد؟+تصاویر

ارتش یمن

یکی از مواردی که در فیلم مربوط به عملیات ارتش یمن در استان مارب شدیدا جلب توجه میکرد استفاده از نوع جدیدی از موشک‌های ضد زره توسط نیروهای یمنی بود.

روز جمعه هفته گذشته، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن با برگزاری یک کنفراس خبری به تشریح جزئیات یک عملیات مهم در جبهه استان مارب پرداخت.

این عملیات البته بر خلاف تصور عموم، مربوط به زمان حال نبوده و به نبردهای مابین ماه‌های مارس و نوامبر ۲۰۲۰ میلادی در حدفاصل استان‌های الجوف و مارب برمیگردد. در تاریخ ۱ مارس ۲۰۲۰ طی عملیاتی به نام "فأمکن منهم"، نیروهای مردمی یمن موفق به آزادسازی شهر الحزم مرکز استان الجوف در شمال یمن شدند و پس از آن بزرگترین هدف انصارالله در میدان نبرد تصرف مرکز استان مارب بوده است. بدین منظور از همان زمان عملیات در سه محور طرح ریزی شد که محور نخست آن جنوب شهر الحزم در مرکز استان الجوف به سمت دو شهرستان مدغل و مجزر در استان مارب بود.

مناطق آزاد شده در این عملیات با رنگ سبز

این عملیات سرانجام در روز ۱ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی با تصرف پادگان استراتژیک "ماس" به پایان رسید تا مقدمه‌ای باشد بر هجوم اصلی ارتش و نیروهای مردمی یمن در جبهه الکساره و بلق و رسیدن به ۷ کیلومتری شهر مارب. در طی عملیات "الباس الشدید" یا "شجاعت سخت" مجموعا مناطقی به مساحت ۱۶۰۰ کیلومتر مربع از جمله دو پادگان راهبردی ماس و الجفره و مرکز شهرستان‌های مدغل و مجزر به تصرف نیروهای ارتش یمن درآمدند.

سرتیپ یحیی سریع در کنفرانس خبری خود در خصوص جزئیات این عملیات مهم گفت:

_ در این عملیات واحدهای مختلف نیروهای مسلح از جمله نیروی موشکی، نیروی پهپادی دهها عملیات موفقیت آمیز را در داخل و عمق خاک سعودی اجرا کردند.

 

_ تعداد کل عملیات‌های نیروی موشکی ۱۶۱ عملیات است که ۱۲۸ مورد در داخل و ۳۳ مورد در عمق خاک سعودی انجام شده است. موشک‌های استفاده شده در این عملیات‌ها موشک‌های بدر، نکال، سعیر، قاصم، ذوالفقار و قدس ۲ بوده است.

عملیات‌های پهپادی نیز ۳۱۹ عملیات بوده است که ۱۳۶ مورد در داخل خاک دشمن و  ۱۸۳ مورد در اراضی اشغالی انجام گرفته است.

_ نیروهای مسلح ۳۲۹۰ حمله هوایی جنگنده‌های دشمنان را رصد کرده‌اند.

همه این حملات غیرنظامیان در مناطق آزاد شده را هدف قرار می‌داد که مانع پیشروی نیروهای ما می‌شد.

_ از جمله نتایج عملیات "بأس الشدید" انهدام و آتش کشیدن حدود ۱۵۰۰ دستگاه خودروی نظامی، زرهی، نفربر و... بود.

از تاریخ مارس تا نوامبر ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۱۵ هزار نفر از نیروهای دشمنان کشته، زخمی و اسیر شدند. از این تعداد ۳۰۰۰ نفر از مزدوران کشته و ۱۲۴۰۰ نفر زخمی و ۵۵۰ نفر اسیر شده‌اند.

_ عملیات بأس الشدید با آزادسازی حدود ۱۶۰۰ کیلومتر مربع شامل پایگاه‌ها و مواضع نظامی پایان گرفت.

در این عملیات مدیریت‌های مدغل و مجزر در استان مارب آزاد شدند.

در خلال این عملیات پایگاه ماس که از بزرگترین اردوگاه‌های مورد استفاده دشمن در سال‌های گذشته محسوب می‌شد، آزاد شد.

سرتیپ سریع در پایان از نقش مردم و فرزندان استان مارب قدردانی کرد و بر آزادسازی کامل جمهوری یمن به عنوان وظیفه محول شده از سوی رهبر انقلاب یمن (سید عبدالملک بدرالدین الحوثی) به نیروهای مسلح تاکید کرد.

شاهکار یگان ضد زره انصارالله؛ موشک‌های ترموباریک به میدان آمدند

در فیلم و تصاویری که برای نخستین بار از عملیات سال گذشته در جبهه شمالی مارب منتشر شده است موارد زیادی از انهدام تجهیزات نظامی ائتلاف سعودی توسط واحدهای ضد زره، مهندسی و توپخانه ارتش یمن دیده می‌شود اما یکی از مواردی که شدیدا جلب توجه میکرد استفاده از نوع جدیدی از موشک‌های ضد زره توسط نیروهای یمنی بود.

در این تصاویر یگان ضد زره انصارالله یمن، ۸ تیر موشک ضد زره از انواع مختلف (تنوع مدل‌ها حاوی پیام است) شامل موشک‌های کنکورس، کورنت، تاو و فاگوت به سوی ادوات زرهی مزدوران سعودی شلیک می‌کند. از معدود دفعاتی که استفاده از موشک ضد زره تاو در خاک یمن دیده شده است.

موشک ضد زره تاو در یمن

اما نکته اصلی ماجرا استفده از کلاهک ترموباریک در برخی از موارد اصابت است؛ این یعنی نیروهای یمنی به این مدل سرباره انفجاری که در برخی موشک‌های ضد زره استفاده می‌شود و معمولا برای استفاده علیه محل تجمع نفرات یا فضاهای بسته مانند داخل ساختمان یا سنگر یا گرفتن حداکثر تلفات از نفرات درون یک نفربر زرهی استفاده می‌شود.

اما سلاح ترموباریک چیست؟

بر خلاف تسلیحات عادی که از ترکیبی از مواد انفجاری و اکسیدایزر برای شروع انفجار استفاده می‌کنند، در سلاح ترموباریک ۱۰۰ درصد محموله جنگی از مواد انفجاری تشکیل شده و واکنش انفجاری با استفاده از مکش اکسیژن محیط صورت می‌گیرد.

بدین ترتیب سلاح ترموباریک میزان مواد انفجاری بیشتری نسبت به نسخه عادی از یک موشک ضد زره با خود حمل می‌کند و شعاع اثر آن نیز بیشتر است. همچنین استفاده از این سلاح در یک محیط بسته، مثلا درون یک خودرو یا غار در کوهستان، با توجه به مکش و سوختن هوای موجود در محیط منجر به آسیب شدید به اعضای داخلی بدن افراد دشمن شده و حتی اگر افراد مورد نظر بر اثر موج انفجار کشته نشوند احتمالا بر اثر خونریزی داخلی خواهند مرد.

در فیلم منتشر شده توسط اعلام الحربی یمن، حداقل در ۲ مورد شعاع و حجم انفجار پرتابه ضد زره یمنی بیش از حد معمول بوده و به احتمال فراوان می‌توان گفت که از موشک ضد زره با سر جنگی ترموباریک استفاده شده است.

همچنین انتشار تصویری از یک پرتابگر موشک ضد زره Kornet نیروهای یمنی و نوار قرمز رنگ بر روی تیوب موشک کورنت(نشانه نسخه ترموباریک موشک) شک و تردیدها در خصوص استفاده از این مدل موشک را از بین میبرد.

به نقل از مشرق

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi