شناسه خبر : 85581
یکشنبه 04 مهر 1400 , 11:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آل سعود در باتلاق یمن گیر افتاده است

تجاوز و حمله نظامی عربستان سعودی به یمن بعد از گذشت شش سال از آغاز این نبرد طولانی، فرسایشی و بی‌حاصل خود را به عنوان نقطه پایانی بر سال‌ها روابط استراتژیک دو متحد عربستان با آمریکا نمایان کرده است.

 

 چند دهه است که عربستان سعودی در یمن نفوذ گسترده‌ای داشته و از طریق ارائه کمک‌های مالی گسترده، اقدام به خرید سیاستمداران و سران قبایل مختلف این کشور کرده است. به دنبال این سیاست‌گذاری‌ها، یمن به حیات خلوت بسیار خوب و مناسبی برای کشور عربستان سعودی تبدیل شده بود و برای سال‌های طولانی عربستان قادر به انجام هر کاری در این کشور بود.

جنگ داخلی یمن نقطه پایانی بر روابط استراتژیک عربستان با آمریکا

اما همگام با تحولات جهانی و به دنبال آن تغییرات و تحولاتی که در منطقه خاورمیانه روی داد، شاهد قیام مردم یمن در جریان موج منطقه‌ای بیداری اسلامی بودیم. تمامی این حوادث و تحولات موجب شد تا از میزان این نفوذ کاسته شده و ریاض به علت ناامیدی از بازگرداندن این نفوذ، دست به تجاوز به کشور یمن زد تا به اهداف مبنی بر تبدیل مجدد یمن به حیات حلوت خود دست پیدا کند.

در نهایت اینگونه شد که ائتلاف کشورهای عربی به سردمداری عربستان در ساعت ۲ صبح ۲۶ مارس ۲۰۱۵ میلادی (۶ فروردین سال ۱۳۹۴) با هدف سرکوب گروه مردمی انصارالله یمن و بازگردان «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری فراری یمن به قدرت با یک حمله هوایی موسوم به «طوفان قاطعیت» تجاوز نظامی به این کشور فقیر عربی را آغاز کرد.

جنگ داخلی یمن نقطه پایانی بر روابط استراتژیک عربستان با آمریکا

در این حمله وحشیانه و جنایتکارانه هواپیماهای پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت و بحرین به همراه مراکش، مصر، اردن و سودان مشارکت دارند و سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی خود برای حمله را به کشورهای مهاجم داده ‌بوده ‌است. حتی در این بین از پاکستان نیز برای پیوستن به این ائتلاف دعوت شده اما مقامات این کشور از شرکت در این جنگ انصراف دادند.

جنگ داخلی یمن نقطه پایانی بر روابط استراتژیک عربستان با آمریکا

اما از آن طرف میدان اتحادیه عرب در اقدامی معنادار و سوال انگیز پشتیبانی خود را از این عملیات اعلام کرد. همچنین اعضای این اتحادیه در نشست سالانه خود در شرم‌الشیخ بیانیه‌ای مداخله گرانه صادر کردند و خواستار تشکیل نیروی نظامی مشترک برای حضور در جنگ داخلی یمن شدند.

متاسفانه این حمله و محاصره یمن توسط «عربستان سعودی» منجر به وقوع یک بحران انسانی و قحطی فراگیر، گسترش وبا و نیز تخریب گسترده میراث تاریخی یمن با قدمت تا سه هزار سال شد. کارشناسان و ناظران بین‌المللی وسعت این خرابی‌ها و تخریب‌ها را تا آنچنان ارزیابی می‌کنند که گویی یمن به چندین دهه قبل بازگشته است و اقتصاد ضعیف این کشور آسیبل شدیدی را متحمل شده و تقریبا از بین رفته است.

جنگ داخلی یمن نقطه پایانی بر روابط استراتژیک عربستان با آمریکا

هم اکنون بعد از گذشت شش سال از آغاز جنگ یمن، عربستان سعودی پیشنهادی برای خاتمه دادن به جنگ در یمن ارائه کرده که یکی از محورهای اصلی آن برقراری آتش‌بس سراسری با نظارت سازمان ملل متحد است. بر این اساس، شاهزاده فیصل بن فرحان آل‌سعود، وزیر خارجه عربستان خبر ارائه پیشنهاد جدیدی برای خاتمه دادن به جنگ یمن را اعلام کرد. ریاض سال گذشته نیز پیشنهاد مشابهی ارائه کرده بود. اما همه این پیشنهادها زمانی مطرح می‌شود که با گذشت شش سال از جنگ یمن هزاران نفر تا امروز کشته شدند و زیرساخت‌های این کشور تقریبا به صورت کامل از بین رفته است.

با توجه به تمامی ناکامی‌هایی که عربستان سعوی و تمامی متحدان خود تا امروز در جریان جنگ یمن متحمل شدند، ناظران معتقدند هدف ریاض از ارائه این پیشنهاد رهایی از چنگال جنگی است. زیرا آنها ابدا و اصلا امیدی برای پیروزی در آن ندارند. از آن طرف نیز حوثی‌ها و نیروهای «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین کنترل کامل صنعا را در دست دارند و بر بخش بزرگی از مناطق شمال غرب یمن مسلط شده‌اند.

جنگ داخلی یمن نقطه پایانی بر روابط استراتژیک عربستان با آمریکا

اما اگر از تمامی این مسائل و موضوعات بگذریم بزرگترین و نابخشوده‌ترین جنایتی که عربستان سعوی و کشورهای متحد آن در حق مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن انجام دادند سوءتغذیه بیش از هفت میلیون یمنی است. این جنگ را می‌توان به راستی جنایتی بس بزرگ و نابخشودنی در حق مردم این کشور دانست.

اما حاکمان عربستان سعودی بهتر است تا بیشتر از این دیر نشده و فرصت از دست نرفته بدانند که ملت شبه جزیره عرب با افزایش آگاهی خود از تحولات و رویدادهای جهانی هم اکنون بیدار شده‌اند و به حقیقت ماجرا پی برده‌اند و دیگر تن به ذلت و استعمار این کشور نمی‌دهند. عملکرد اخیر عربستان سعودی انقدر اشتباه و فاجعه بار بود که بهتر بود همچنان به سیاست دفاع از سرزمین فلسطین می‌پرداختند و نه اینکه همانند رژیم صهیونیستی به حکومتی متجاوز و اشغالگر تبدیل شوند که خود انسان‌های بی‌گناهی را بر روی زمین جاری کنند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi