شناسه خبر : 85889
سه شنبه 20 مهر 1400 , 11:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تقدیر از چند خانواده شهید مدافع حرم در مراسم دوسالانه انتخاب کتاب جبهه مقاومت و دفاع از حرم

 مراسم اختتامیه دومین دوره دوسالانه انتخاب کتاب جبهه مقاومت و دفاع از حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام «جایزه سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج حسین همدانی» با حضور دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، دریادار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، جمعی از مسئولین کشوری و لشکری و همچنین نویسندگان و ناشران فعال در عرصه جبهه مقاومت و مدافعان حرم در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

 در ابتدای این مراسم گلعلی بابایی نویسنده و فعال فرهنگی به‌عنوان دبیر علمی «جایزه سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج حسین همدانی» بیانیه هیئت داوری دومین دوسالانه انتخاب کتاب جبهه مقاومت و دفاع از حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام «جایزه سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج حسین همدانی» را قرائت کرد. در این بیانیه آمده است:

"ن والقلم و ما یسطرون"

 عرض سلام، ارادت و خیرمقدم دارم به محضر تمامی حضار محترم؛ به‌ویژه خانواده‌های محترم شهیدان، اهالی فهیم فرهنگ و ادب این خاک پرگهر و مقامات بزرگوار لشکری و کشوری. هرچند من کمترین، به دلیل ابتلا به بیماری کرونا نتوانستم، آن‌چنان‌که وظیفه‌ام بود در خدمت مدیریت محترم جشنواره، به‌ویژه گروه‌های زحمتکش داوری باشم، اما به‌رسم معمول قرائت بیانیه هیئت داوری دومین دوسالانه انتخاب کتاب جبهه مقاومت و دفاع از حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام «جایزه سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج حسین همدانی» به بنده در جایگاه دبیر علمی این جشنواره محول شد که به سمع و نظر مبارکتان می‌رسانم. به سمع شما بزرگوارانی که در این محفل فرهنگی گرد هم آمده‌اید تا دین خود را به شهید همدانی و دیگر قهرمانان بی‌نام‌ونشان عرصه پرخطر دفاع از حرم ادا نمایید.

 آری، بار دیگر گرد نام مبارکشان جمع شده‌ایم؛ «شهید» نامی که به احترامش نفس‌ها در سینه حبس و چشمه‌ها در کوهساران ترانه‌خوان غربتشان می‌شوند. غربتی که حقشان نیست. پس عهد کرده‌ایم تا هر دو سال یک‌بار به زیارت نواحی مقدس یادشان بیاییم و دل و روحمان را با خاطراتشان جلا بدهیم.

حاج حسین عزیز!

 در این جشنواره نام تو و همرزمان دریادلت، رزق روح ما شده است. امیدواریم، تا زنده‌ایم هوادار قلم‌های غیوری باشیم که با نور چراغ شهیدان و رزمندگان می‌نویسند. این را هم می‌دانیم اکنون با آمدن حاج قاسم، جمع آسمانی‌تان از همیشه کامل‌تر شده است، اما خوب است شما هم بدانید که به برکت حماسه‌های بی‌بدیلتان، کم نبودند و نیستند نویسندگانی که به‌رغم گم‌شدن در پیچ‌وخم‌های ناهموار معاش، همچنان در وصف شما یاران آخرالزمانی حضرت ولی‌عصر (عج) و رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عزیز، می‌نویسند و آثار متنوعی در گونه‌های مختلف ادبی و هنری خلق می‌کنند. در این مسیر سخت، عزیزان هنرمند و نویسنده، همه دلگرمی‌شان به این است که شما خوبان امت، در یوم الحسرت دستشان را می‌گیرید. ان‌شاء‌الله

  در ارتباط با برگزاری جایزه شهید همدانی به استحضار شما عزیزان می‌رسانم که این حرکت فرهنگی تأثیرگذار، اول‌بار در سال ۱۳۹۷، طی یک حرکت خودجوش و همکاری سازمان‌های مرتبط با مدیریت آقایان: محسن مؤمنی، حمید حسام، حسین زنجانی و تنی چند از دوستداران شهید همدانی، شروع و در آبان ۱۳۹۸ به سرانجام رسید.

 برای برگزاری دومین دوره این جایزه، پس‌ازآن که سردار نائینی مسئولیت کامل انجام آن را بر عهده گرفت، در اولین جلسه شورای راهبردی مقرر شد، کتاب‌های منتشرشده طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ توسط دبیرخانه جشنواره جمع‌آوری، در شش گروه تقسیم‌بندی و در اختیار گروه‌های داوری قرار بگیرد.

 پس از اتمام مهلت ارسال کتاب‌ها، تعداد ۴۲۷ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و بلافاصله در اختیار داوران عزیز قرار گرفت.

 سر داوری گروه‌های شش‌گانه دوره دوم جایزه شهید همدانی را عزیزان بزرگواری بر عهده داشتند که جا دارد از اساتید محترم سرداور و همچنین داوران زیرمجموعه هر گروه تشکر و قدر نمایی نماییم:

سرداور گروه سیاست و بین‌الملل جناب آقای دکتر سعدالله زارعی

سرداور گروه داستان و رمان جناب آقای دکتر محسن پرویز

سرداور گروه مستند و پژوهش جناب آقای دکتر علی شجاعی صائین

سرداور گروه خاطره جناب آقای دکتر جواد کامور بخشایش

سرداور گروه زندگینامه و خاطرات خودنوشت جناب آقای دکتر مهدی کاموس

 سرداور گروه کودک، نوجوان و شعر جناب آقای دکتر علی داودی

 به‌رغم محدودیت‌هایی که بیماری کرونا در کشور ایجاد کرده بود، داورهای محترم با جدیت و تلاش مخلصانه کلیه آثار را موردبررسی دقیق قرار دادند که در نهایت از مجموع آثار رسیده به جشنواره؛ شش اثر برگزیده و پنج اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.

در اینجا لازم میدانم به نکته‌ای اشاره کنم که بسیار مهم و قابل‌توجه است و آن اینکه در دو بخش تأثیرگذار و اساسی در حوزه ادبیات مدافعین حرم، داوران هیچ اثری را برگزیده تشخیص ندادند. یکی بخش مستند و دیگری داستان کودک و نوجوان.

 از نظر داوران محترم اگر برای رفع این نقیصه چاره‌اندیشی نشود، قطعاً ما در آینده دچار خسران فراوانی در جهت تبیین چرایی حضور رزمندگانمان در عرصه دفاع از حرم خواهیم شد.

از اتفاقات خوب جشنواره دوم که در شورای راهبردی آن به تصویب رسید و امروز اجرایی می‌شود، این بوده است که علاوه بر نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر، به پیشنهاد اعضای محترم شورای راهبردی جشنواره، در این مراسم از ۱۷ خانواده محترم شهید مدافع حرم، چهار نویسنده فعال در حوزه جبهه مقاومت و چهار ناشر فعال این حوزه نیز تقدیر به عمل آید.

ضمن آن‌که نویسنده کتاب برگزیده از نگاه مردم هم موردتقدیر قرار می‌گیرد.

در پایان لازم می‌دانم به‌عنوان عضو کوچکی از این جشنواره از سردار نائینی، مجموعه تحت امر ایشان در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس؛ به‌ویژه دبیر محترم اجرایی جشنواره برادر عزیزمان آقای حسن علایی فعال که نقش برجسته‌ای در برگزاری این دوره از جایزه شهید همدانی داشتند و همچنین داوران عزیز تقدیر و تشکر داشته باشم و به آن‌ها خدا قوتی بگویم.

 اجرتان با خدای شهیدان.

«والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته»

در بخش دیگر این مراسم با حضور سردار علی فضلی، سردار فدوی، سردار نائینی، سردار سلیمانی معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و وهب همدانی از خانواده شهدای مدافع حرم تجلیل شد.


در این مراسم همچنین از خانواده‌های شهدای زیر تقدیر شد:
۱- شهید علی‌آقاعبداللهی
۲- شهید مهدی ذاکر حسینی
۳- شهید رضا فرزانه
۴- شهید مرادعلی عباسی‌فر
۵- شهید سعید شاملو
۶- شهیدشاهرخ دایی‌پور
۷- شهید عبدالله باقری
۸- شهید اصغر پاشاپور
۹- شهید مجید قربانخانی
۱۰- شهید سید حمید تقوی‌فر
۱۱- شهید میثم نجفی
۱۲- شهید حسن شاطری
۱۳- شهید حمیدرضا اسداللهی
۱۴- شهید سرهنگ مجتبی ذوالفقارنسب
۱۵- شهید محمدعلی اللهدادی
۱۶- شهید سید حمید طباطبایی مهر
۱۷- شهید اسدالله ابراهیمی.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi