شناسه خبر : 85982
یکشنبه 25 مهر 1400 , 14:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رییس بنیادشهید و امور ایثارگران به استفاده از ظرفیت های بالقوه نخبگان شاهد و ایثارگر تاکید کرد

رییس بنیادشهید و امور ایثارگران از راه اندازی دو مرکز ارزیابی در بخش اقتصادی و مدیریتی و برگزاری آزمون های شناسایی نخبگان، به منظور استفاده از ظرفیت های بالقوه نخبگان شاهد و ایثارگر خبر داد.

فاش نیوز - رییس بنیادشهید و امور ایثارگران از راه اندازی دو مرکز ارزیابی در بخش اقتصادی و مدیریتی و برگزاری آزمون های شناسایی نخبگان، به منظور استفاده از ظرفیت های بالقوه نخبگان شاهد و ایثارگر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، رییس جمهور و رییس بنیادشهید و امور ایثارگران، در نشست بررسی نقش نخبگان شاهد و ایثارگر در پویش جهادی تبیین حقایق و تجلیل از نخبگان شاهد و ایثارگر، با اعلام این خبر، بر استفاده از ظرفیت های بالقوه نخبگان شاهد و ایثارگر تاکید کرد.

در نشست بررسی نقش نخبگان شاهد و ایثارگر در پویش جهادی تبیین حقایق و تجلیل از نخبگان شاهد و ایثارگر که با حضور معاون رییس جمهور و رییس بنیادشهید و امور ایثارگران صبح روز بیست و چهارم مهرماه در سالن شهید رسول زاده تشکیل شد، نخبگان حاضر به بیان مسایل و نقطه نظرات خود در حوزه کسب کار و اشتغال پرداختند.

در این نشست که صبح دیروز در تهران برگزار شد، نخبگان حاضر، به بیان مسایل و نقطه نظرات خود در حوزه کسب و کار و اشتغال پرداختند و سپس دکتر امیرحسین قاضی زاده هاشمی، ضمن تبریک سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت ولی عصر(ع) گفت: نخبگان جهادی کسانی بودند که یا خودشان و یا پدرانشان نسبت به مسایل جامعه بی تفاوت نبودند. به فکر دفاع ازخاک و وطن بودند و این روحیه در جامعه همچنان جاری و ساری است و این وظیفه قانونی ماست که این ظرفیت بالقوه را طوری بالفعل کنیم که هم سازمان خود را از آن متنعم کنیم و هم جامعه، کل ملت ایران و جامعه جهانی از آن متنعم بشوند.  

وی ادامه داد: سرسلسله کارهای جهادی اینگونه را مرکز دانش پژوهان باید به خوبی توسعه و مفهوم گروه جهادی را هم توسعه دهد.  
رییس بنیادشهید و امور ایثارگران در ادامه با اشاره به صحبت های نخبگان نیز گفت: من بسیار ناراحت شدم که برخی نخبگان گفتند "مدیران بنیاد انتقادپذیر نیستند" من در همین جا اعلام می کنم ما بزودی دو مرکز ارزیابی در بخش اقتصادی و مدیریتی را خواهیم داشت و در این زمینه آزمون هایی برگزار خواهد شد و با شناسایی نخبگان، یک بانک اطلاعاتی خواهیم داشت که اگر سایر سازمان ها هم نیاز داشتند می توانند به این بانک اطلاعاتی مراجعه و از آنها استفاده کنند.
قاضی زاده هاشمی همچنین گفت: از تشکل ها ونخبگان ایثارگر نیز می خواهیم به عنوان ناظری قوی موضوعات وفعالیت های بنیاد و موارد مربوط به ایثارگری را تحت نظر داشته و در واقع چشم ناظر بنیاد باشند.
رییس بنیادشهید و امور ایثارگران اضافه کرد: نخبگان شاهد و ایثارگر از افراد پیشروی جامعه هستند که می توانند برای حل مشکلات ایثارگری، فعالیت های بسیاری داشته باشند. برای نمونه عملکرد کسب 13رتبه زیر 100 کنکور سراسری سال جاری توسط ایثارگران بدون استفاده از سهمیه است.
قاضی زاده هاشمی همچنین با اشاره به نقش معاضدتی بنیاد نیز اضافه کرد: نقش معاضدتی نخبگان در جامعه  بسیار مهم است. در جامعه افرادی هستند که نیاز به کمک قشر نخبه و  ایثارگر دارند که نخبگان در این زمینه کمک خوبی می توانند باشند.

رییس بنیاد شهید تاکید کرد: در جامعه مشکل اشتغال توسط جامعه ایثارگری حل خواهد شد و با تشکیل کانون های کار آفرینی قطعا این معضل رفع می شود. باید زمینه اشتغال پایدار برای بخش خصوصی تهیه شود و بهترین افراد برای این اقدام نخبگان و ایثارگران خواهند بود.

دربخش دیگری از این نشست، دکتر عادل مهری، مدیرکل مرکز دانش پژوهان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در سخنان کوتاه خود گفت: بسیاری از طرح ها و اقدامات ارائه شده از سوی مرکز و نخبگان ایثارگر، مشکلات جامعه و افراد را در حوزه های مختلف رفع کرده‌ است.
حسن سالاریه قایم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز در این نشست بیان داشت: بنیاد ملی نخبگان برنامه هایی برای دانش آموزان مستعد در نظر گرفته است که یکی از آنها همراهی  و حضور این دانش آموزان در کنار نخبگان کشور است ونخبگان شاهد و ایثارگر نیز با توجه به خودساخته بودن می توانند در این زمینه مثمرثمر واقع شوند.
وی در ادامه تاکید کرد: همچنین بنیاد ملی نخبگان برنامه هایی را برای حمایت از هسته های پژوهشی، شناسایی نیازها و مشکلات کشور و تشکیل هسته های نخبگانی برای برطرف کردن آنها و برگراری رویدادهای رقابتی در جامعه مخاطبان دانشجو در نظر دارد که در این زمینه می توانیم از حضور وهمراهی دانشجویان شاهد و ایثارگر بنیادشهید استفاده کنیم.
گفتنی است در پایان این برنامه از سه تن از برپاکنندگان موکب های مجازی ایثارگران در اربعین حسینی تقدیر به عمل آمد.

اینستاگرام
آقایانی که سهم‌های فرزندان شهید را در بورس نابود کردن هم نخبه هستند
طاهره ساعدی، فعال رسانه ای حوزه ایثارگران نوشت: مجلس سال گذشته در بند د تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بعد از بحث های فراوان تبدیل وضعیت شغلی ایثارگران از عناوین مختلف شغلی از جمله شرکتی به رسمی را به تصویب رساند.

ایثارگران با تصویب و تایید این قانون توسط شورای نگهبان امیدوار شدند دوران نابسامانی شغلی شان به پایان می رسد و امنیت شغلی شان تضمین و طی یکی دوماه رسمی می شوند غافل از این که هنوز اول ماجراست.

چرا که این قانون نه آنقدر محکم و صریح بود که به اصطلاح مو لای درزش نرود و کسی نتواند به آن، ان قلتی وارد کند و نه آنقدر روشن و واضح که جلو تفسیرهای مختلف را از سوی نهادها و دستگاههای مورد خطاب قانون بگیرد تا هر دستگاهی نتواند تفسیر به رای بکند.

قانون در حالی توسط نمایندگان به تصویب رسید که آمار درستی از تعداد ایثارگران شاغل و مشمول تبدیل وضعیت وجود نداشت و در دسترس نمایندگان نبود.

از سوی دیگر برای این قانون با مشکل عنوان شده دستورالعمل اجرایی توسط سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه نگاشته شد که نکات مبهم را دوچندان کرد مهم تر آن که خود دستورالعمل هم علاوه بر داشتن نکات مبهم، ایرادات واضحی داشت که طبق گفته بنیاد شهید، فهرست شد و به اطلاع سازمان رسید که البته تاثیری هم بر رفع نکات مبهم و نادرست نداشت.

این دستورالعمل وجود دو عامل اعتبار و پست بلاتصدی را علاوه بر مسایل دیگر شرط لازم برای تبدیل وضعیت عنوان کرده بود که البته خیلی هم بیراه نبود ولی سدی شد برای تبدیل وضعیت.

این دستورالعمل ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ابلاغ شد اما از آن موقع تاکنون درد ایثارگران بهبود که نیافته بماند، چند برابر هم شده است هر روز نگران و بلاتکلیف و سرگردان بین خوف و رجا؛ البته هر روز هم خدا رو شکر مجلسی ها با سبقت گرفتن از هم یا در سخنانی عنوان می کنند که ایثارگران باید تبدیل وضعیت شوند و یا نامه نگاری می کنند و دستگاهها را برای اجرای آن مورد خطاب قرار می دهند یا صحبت از طرح های مشابه می کنند.

از سوی دیگر دستگاههای مورد خطاب قانون برای تبدیل وضعیت، ابلاغیه های متفاوت و مختلف با محتواهای جداگانه و گاه متضاد منتشر می کنند ، به طوری که مثلا در دو دانشگاه زیرمجموعه یک وزارتخانه کارکنان دارای نوع ایثارگری و شغل مشابه بعضی مشمول تبدیل می شوند بعضی نمی شوند و مهمتر آن که نهادهای زیرمجموعه کار مهمی انجام نمی دهند و آب از آب هم تکان نمی خورد.

بنیاد شهید و ستادکل نیروهای مسلح هم به عنوان ناظر گهگاهی گفت و گویی می کنند و کارهایی را که در این زمینه انجام داده اند بازگو می کنند.

بعضی دستگاهها چند ماه است که فقط مدارک جمع می کنند و آن هم فقط برای این که بگویند کاری انجام شده است و صدای اعتراض ایثارگران خاموش شود. بعضی وزارتخانه ها چند بار ابلاغیه های مختلف برای سازمان های زیرمجموعه ارسال کرده اند و بعضی دستگاه ها تاکنون اصلا ابلاغیه نداده اند. یک بار می گویند این شرایط برای ایثارگران مشمول لازم است یک بار هم تمام شرایط اعلام شده را نقض می کنند.

مشکلات رزمندگان و خانواده هایشان بیشتر است چرا که به گفته این ایثارگران، ارگان های نظامی از یک خط و مشی و دستورالعمل برای تایید مناطق جنگی و عملیاتی و امنیتی پیروی نمی کنند منطقه ای که توسط بک نهاد جنگی محسوب شده توسط نهاد دیگر امنیتی درنظر گرفته می شود و به آن گواهی تایید حضور در جبهه اختصاص نمی یابد. همچنین در این اوضاع کرونایی آن ها مجبورند برای گرفتن گواهی حضور در جبهه حضورا به شهرهای محل یگان مراجعه کنند که گاهی هم بی نتیجه بر می گردند.

در این بین شرکت‌هایی که مورد خطاب قانون هستند کامل مشخص نشده اند مثلا خصولتی ها معتقدند شامل ماده ۲۱ قانون جامع ایثارگری نمی شوند و نهادهای ناظر می گویند می شوند که البته الزام و ضمانتی هم در این زمینه دیده نمی شود.

ایثارگران مثل بقیه شاغلین جامعه دارای دهها نوع وضعیت کاری هستند که به صراحت در دستورالعمل یا مصوبه مشخص نشده زیر مجموعه کدام قرارداد و وضعیت کاری می باشند.

تازه الان سازمان اداری و استخدامی از دستگاهها خواسته آمار ایثارگران مشمول را بفرستند البته این کاری بود که بنیاد شهید چند ماه پیش انجام داده بود و مشخص نیست این دوباره کاری چه مفهومی دارد!

به هر حال نمایندگانی که این قانون را تصویب کردند (که البته اگر قانون محکمی بود باعث آرامش خاطر ایثارگران می شد) به نظر می رسد به اطلاعات کافی در مورد آن دسترسی نداشته اند. و آماری از تعداد ایثارگران شاغل و مشمول این قانون هم نداشته اند چرا که اعتبار اختصاص داده شده بسیار بسیار کم بوده که بهانه به دست خیلی از دستگاهها و نهادهای زیرمجموعه داده است که از اجرای قانون شانه خالی کنند از سوی دیگر بعضی از ارگان ها می گویند پست بلاتصدی برای این منظور را ندارند.

کاش قبل از تصویب قانون مطالعه کاملی صورت می گرفت با نهادهای دست اندکار و ذیربط جلسات متعدد گذاشته و راهکارهایی برای مشکلات احتمالی در نظر گرفته می شد تا این همه با روح و روان ایثارگران آن هم در این شرایط سختی که گریبانگیر جامعه است بازی نشود.

مشکلات این قانون مثل یک گلوله برفی است که هر چه جلوتر می رود بزرگ‌تر و هر چه زمان بیشتری از آن می گذرد ضعف ها و نواقصش بیشتر آشکار می شود و متاسفانه آخر سر هم این ایثارگران هستند که باید تاوان این ضعف ها و قصورها و ندانم کاری ها را بدهند آن ها اکنون سرگردانی، بلاتکلیفی و مشکلاتشان بیشتر از قبل شده است.

این قانون با نقص تصویب شد دستورالعمل اجرایی آن با ایراد نگاشته شد هنوز اقدام جدی به جز مواردی برای اجرای آن صورت نگرفته است وحدت رویه ای وجود ندارد ناظران اجرا نیز کار خاصی نکرده اند همه متصدیان و مسئولان این امور به دادن مصوبه و نامه و تذکر و مصاحبه و ابلاغیه بسنده کرده اند و تنها کاری که تا کنون در این زمینه انجام شده بلاتکلیفی و عدم تبدیل وضعیت ایثارگران است.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi