شناسه خبر : 86017
دوشنبه 26 مهر 1400 , 10:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اقدام شجاعانه برای روشنگری در دانشگاه

در مراسم رونمایی از کتاب «وقت محدود» درباره شهید «سید کاظم کاظمی» که به میزبانی انجمن پیشکسوتان سپاس عصر پنج‌شنبه ۲۲ مهر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، «محمدعلی ذحمانی» یکی از هم‌دانشگاهیان شهید اظهار داشت: هنگامی که شهید کاظمی سال ۱۳۵۸ به ایران بازگشت، از آنجا که نهضت اسلامی مردم به پیروزی رسیده بود، تعداد زیادی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با گرایشات مذهبی بودند.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۵۴ که من وارد دانشگاه شدم، طیف غالب مبارزین، کمونیست‌ها و حدود نیم دیگر آن‌ها مردم معمولی بودند. البته پیش از انقلاب میان کسانی که معتقد به رهبری امام خمینی (ره) و کسانی که طرفداران مجاهدین خلق و سایر احزاب و گروه‌ها بودند، تفاوت زیادی نبود. بلکه از چند ماه پیش از پیروزی انقلاب زمانی که دو خائن (مسعود رجوی و موسی خیابانی) از زندان آزاد شدند، آغاز شد. این دو زمانی که آزاد شدند، شعار‌هایی دادند که زمینه‌های افتراق میان دانشجویان مذهبی دانشگاه‌ها را بنا کرد که این طیف‌بندی بعد‌ها عنوان «انجمن اسلامی» و «انجمن دانشجویان مسلمان» و طرفداران سایر گروه‌های مذهبی را به خود گرفت. از آن موقع در دانشکده تنش ایجاد شد.

رحمانی افزود: علت آن این بود که ما و دوستانمان مانند شهید کاظمی اعتقاد به رهبری امام داشتیم و می‌خواستیم که در اساسنامه انجمن اسلامی رهبری امام و ولایت فقیه درج شود اما طرفداران مجاهدین خلق می‌گفتند امام در حال حاضر رهبر است، اما معلوم نیست که در آینده شخص دیگری بیاید و مقبولیت داشته باشد. علت آن هم این بود که آن‌ها بحث ولایت فقیه را قبول نداشتند.

همرزم شهید کاظمی ادامه داد: این اعتقاد طرفداران مجاهدین خلق باعث ایجاد افتراق شد که شهید کاظمی بیشترین نقش را در روشنگری قاطبه دانشجویان سال اولی داشت و مانع از جذب آن‌ها در گروه مجاهدین خلق و دیگر گروه‌ها شد. آن موقع عادت بر این بود که تشکل‌های دانشجویی در یک بنر مواضع خود، مطالب تحلیلی و دیدگاهی خود را اعلام و آن را روی دیوار دانشکده نصب می‌کردند. روزی در اوج این بحث‌ها در زمستان ۵۸ صبح که وارد دانشکده شدیم، دیدیم بنر بزرگی روی دیوار نصب شده است و تحلیلی بسیار واقع‌بینانه اراده کرد بود درمورد سازمان مجاهدین خلق که گرایشات آن‌ها و اینکه دیدگاه این سازمان با دیدگاه امام مغایرت دارد و ما با این‌ها اختلاف دیدگاه داریم و حواس دانشجویان به این چند دستگی‌ها باید باشد.

رحمانی در انتها گفت: از آنجا که مواضع عناصر مجاهدین خلق در دانشگاه افشا شده بود، به دنبال نویسنده این بنر بودند. ما می‌دانستیم که این فرد شهید کاظمی است و چون وی وارد اطلاعات سپاه شد، فعالیت‌های او در دانشگاه استمرار پیدا نکرد.

انتهای پیام/

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi