شناسه خبر : 86033
دوشنبه 10 آبان 1400 , 09:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تعیین اولویت استخدام ایثارگران لغو شد

حداکثر ضریب تعیین شده برای گروهی از ایثارگران چهار و نیم ( ۴/۵ ) و حداقل آن یک و یک دهم (۱/۱ ) تعیین شد. البته قبل از آن نیز ضرایبی تا حداکثر ۷ را برای گروهی از ایثارگران تعیین کرده بود. هرچند آنچه که از تعیین اولویت در قوانین ایثارگری تاکنون استنباط شده است این است که گروهی از ایثارگران در شرایط مساوی نسبت به سایرین اولویت داشته باشند، نه آنکه با تعیین ضرایب فاصله دار غیر قابل توجیه منطقی، شایسته سالاری و شایسته گزینی را از بین ببرند...

فاش نیوز - بنیاد شهید و امور ایثارگران در تاریخ ۱۳۹۷/۹/۱۳ در مکاتبه با رئیس مرکز آزمون جهاد دانشگاهی و توافق با سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص تعیین اولویت ایثارگران مشمول سهمیه استخدام ۲۵ درصد ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، به منظور اولویت در بین آنان ضرایبی تعیین و ابلاغ نمود. حداکثر ضریب تعیین شده برای گروهی از ایثارگران چهار و نیم ( ۴/۵ ) و حداقل آن یک و یک دهم (۱/۱ ) تعیین شد.

البته قبل از آن نیز ضرایبی تا حداکثر ۷ را برای گروهی  از ایثارگران تعیین کرده بود. هرچند آنچه که از تعیین  اولویت در قوانین ایثارگری تاکنون استنباط شده است این است که گروهی از ایثارگران در شرایط مساوی نسبت به سایرین اولویت داشته باشند، نه آنکه با تعیین ضرایب فاصله دار غیر قابل توجیه منطقی، شایسته سالاری و شایسته گزینی را از بین ببرند.

به فرض مثال در گذشته اگر ایثارگری که ضریب ۲ را می داشت و از ۱۰۰ امتیاز ۱۰۰ امتیاز کامل را نیز کسب می‌کرد مجموع امتیاز او به ۲۰۰ می رسید ولی ایثارگری که ضریب ۷ برای او تعیین شده بود با اعمال این ضریب اگر ۴۰ امتیاز هم می آورد امتیاز او به ۲۸۰ می‌رسید، این موضوع با شایسته سالاری و شایسته گزینی مغایرت شدید داشت.

هرچند در بخشنامه ابلاغی جدید ضرایب کاهش پیدا کرده بود ولی باز هم فاصله عمیقی وجود داشت که این فاصله، غیرکارشناسی و فاقد منطق بود. البته دیوان عدالت اداری به دلیل این تبعیض ناروا و غیرمنطقی بخشنامه را ابطال نکرد بلکه آن را خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات دانسته و ابطال نمود.

در رای هیات عمومی دیوان به تاریخ  ۱۴۰۰/۶/۹ آمده است:

اولاً به موجب ماده ۷۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب سال ۹۱ کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون ملغی الاثر شده است و سایر احکام مواد، بندها، اجزا و تبصره‌های کلیه قوانینی که طی سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱/۱۰/۲ به نفع ایثارگران به تصویب رسیده است از جمله قوانین برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور در طول زمان اعتبار قانونی خود معتبر است؛ لذا در خصوص اعمال سهمیه ایثارگران در آزمون های استخدامی ماده ۲۱ قانون جامع فوق الذکر با اصلاحات بعدی آن ملاک عمل است و در این ماده قانونی، مبنایی برای اولویت قائل شدن برای برخی از مشمولین سهمیه ایثارگری ۲۵ درصدی نسبت به سایر ایثارگران مشمول ملاحظه نمی‌شود و هیات وزیران نیز تاکنون مستند به ماده ۷۵ قانون مذکور، آیین‌نامه ای در این خصوص صادر نکرده است و برخی آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نیز موید این نظر است.

ثانیا حکم مقرر در بند "ج " ماده ۸۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص استخدام فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد به بالا هم به جهت دایره شمول و هم سهمیه موضوعی، با ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران  متفاوت است و بنا به مراتب فوق و از آنجا که مقرره مورد شکایت استفاده از سهمیه استخدامی موضوع ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را اولویت بندی کرده است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

| یوسف مجتهد

اینستاگرام
جناب رئیسی، رئیس جمهور محترم ، واقعا من روحیه شما را دوست دارم ، مردمی بودنتان ، پرتلاش ،دلسوز ، اما از شما ناراحت هم هستم چرا شایسته سالاری و مدیریت خوب ملاک عملتون نیست حداقل در مورد مدیریت بنیاد شهید من میبینم که آقای دکتر کارش شده جلسه و جلسه توی عمل واقعا ضعیفه واقعا درست نبود مهندس اوحدی را برداری خداییش دست بردارید از این گروه و باند بازی ،
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi