شناسه خبر : 86037
سه شنبه 27 مهر 1400 , 09:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نصرالله: ۱۰۰هزار نیروی آموزش‌دیده برای دفاع از لبنان داریم

نصرالله: 100 هزار نیروی آموزش دیده برای دفاع از لبنان داریم/ جنگ اصلی ما با اشغالگران صهیونیست است

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی امشب خود حوادث پنجشنبه گذشته بیروت را با تمامی رخدادهایی که در برهه اخیر اتفاق افتاده است متفاوت و حادثه‌ای مهم و خطرناک ارزیابی کرد.

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی امشب خود گفت: جشن میلاد پیامبر اعظم(ص) را به‌رغم رنج‌ها و زخم‌هایمان روز جمعه برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: حضور گسترده مردم یمن در بزرگداشت میلاد پیامبر اعظم را پاس می‌دارم و به اهالی قربانیان انفجار انتحاری اخیر قندهار که داعش این گروه ساخته دست آمریکا مسئولیت آن را به‌عهده گرفت، تسلیت می‌گویم.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنرانی خود کشتار صورت‌گرفته در روز پنجشنبه گذشته را به خانواده شهدای این حادثه تسلیت گفت و ابراز همدردی خود را با صادقانه‌ترین احساسات به این افراد اعلام کرده از خداوند خواست مجروحان این حادثه و این کشتار وحشیانه را شفای عاجل عنایت کند.

حوادث بیروت حادثه‌ای مهم و خطرناک و سرنوشت‌ساز است

دبیرکل حزب‌الله لبنان بخش اعظم سخنرانی خود را به حوادث روز پنجشنبه بیروت و افشاگری از جنایت حزب نیروهای لبنانی به‌رهبری سمیر جعجع در لبنان اختصاص داد.

وی تأکید کرد: حوادث روز پنجشنبه گذشته حادثه‌ای مهم و خطرناک و سرنوشت‌ساز است که تفاوت زیادی با حادثه‌های مشابه آن دارد. این حادثه نیازمند درنگ و تفکر و تحلیل است و باید مشخص شود که در حال و آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

من در بخش اول صحبت‌های خود از این نقطه اساسی سخن به میان می‌آورم. من می‌خواهم از کسی اسم ببرم و می‌دانم که برخی احزاب از جمله رئیس یک حزب خاص می‌خواهند مردم جنوب لبنان یا ضاحیه جنوبی لبنان همیشه از یک گروه احساس ترس و نگرانی داشته باشند. آنها می‌خواهند این ترس و نگرانی از مقاومت را میان سایر شهروندان لبنانی ایجاد کنند و به این ترتیب خود را در آماده‌باش نگه دارند و فعالیت‌های نظامی دائمی خود را توجیه کنند.

در همین رابطه برخی از عناصر حزب نیروهای لبنانی مدعی شده بود که برای مقاومت از اهالی و هواداران خود دست به سلاح برده‌اند. آنها همواره می‌خواهند یک دشمن فرضی را در برابر خود ایجاد کنند. این فرد [سمیر جعجع] در اظهارات و رفتارهای خود به‌گونه‌ای عمل می‌کند که مسیحیان را نسبت به محور مقاومت و حزب‌الله لبنان نگران نشان دهد و مدعی می‌شود که آنها باید نسبت به موجودیت و آزادی خود در قبال حضور حزب‌الله نگران باشند.

آنها همواره از هر حادثه کوچک و جزئی برای ترساندن مسیحیان نسبت به حزب‌الله لبنان سوء استفاده می‌کنند. آنها می‌خواهند برای مسیحیان دشمن‌تراشی کنند تا خود را پرچمدار دفاع از مسیحیان نشان دهند و مدعی شوند که خون و آبرو و ناموس مسیحیان را حفظ و حمایت می‌کنند.

آنها تحت همه شعارها همواره به اقدامات تحریک‌آمیز خود دست می‌زنند و برای خود یارگیری می‌کنند تا اهداف مورد نظر خود را محقق کنند و بتوانند به موقعیت و نقش و پست‌های سیاسی در لبنان دست پیدا کنند یا طرح‌هایی را که به آنها دیکته شده است اجرا کنند، در این صورت است که مسیحیان لبنان به‌خاطر یک نفر و طرح‌ها و توطئه‌های وی قربانی می‌شوند.

جنگ اصلی ما با اشغالگران صهیونیست و طرح و توطئه‌های آنهاست

من وقتی از حزب نیروهای لبنانی و رئیس آن صحبت می‌کنم، مجبور هستم که درباره حوادث پنجشنبه نیز صحبت کنم. ما از سال 2005 در اوضاع داخلی لبنان مداخله زیادی نداشتیم. اما بعد از این سال مجبور به مداخله در عرصه داخلی لبنان شدیم، به‌ویژه در دهه اخیر ما هیچ تنش و مشکلی با این حزب نداشتیم، شاید استثناهایی هم وجود داشته باشد اما نمی‌خواستیم با این‌ها وارد چالش شویم.

ما به‌دنبال همزیستی و امنیت و ثبات در لبنان هستیم. جنگ اصلی ما با اشغالگران صهیونیست و طرح و توطئه‌های آنهاست، بعدها نیز طرح تکفیریها در منطقه مطرح شد که ما با آنها وارد چالش و مناقشه شدیم، لذا وقتی برای چالش با این عده نداشتیم، با وجود این، این حزب و نمایندگان و نیروهای آنها در تمام این سال‌ها هیچ‌گاه نبوده است که نسبت به ما دشنام نگویند و اتهامات متعدد به ما وارد نکنند، البته ما هیچ اهمیتی به آنها نمی‌دادیم ولی حوادث پنجشنبه گذشته نقطه عطفی شد که ما نسبت به آن‌ها وارد عمل شویم و واکنش نشان دهیم.

طی سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از سال 2005 و بعد از آزادی رئیس این حزب از زندان و دستور عفو او توسط دستگاه قضایی لبنان با وجود جنایت‌های متعددی که وی مرتکب شده بود، این حزب شروع به دشمن‌تراشی برای مسیحیان کرد تا بتواند توطئه خود را پیش ببرد. نیروهای سوریه به این ترتیب از لبنان خارج شدند، گروه‌های فلسطینی نیز که در اردوگاه‌ها هستند، لذا آنها باید یک دشمن جدید برای مسیحیان ایجاد کنند، این دشمن می‌توانست حزب‌الله لبنان باشد تا وی بتواند اهداف خود در کشورهای منطقه را محقق و خود را پیشقراول مقابله با این دشمن قلمداد کند.

حزب نیروهای لبنانی به‌دنبال مطرح‌کردن سلاح مقاومت هستند

شهدای حادثه گذشته شهدای امل و حزب‌الله لبنان بودند و همین نیروهای لبنانی بودند که آنها را به شهادت رساندند، اما وقتی رئیس این نیروها از حوادث پنجشنبه صحبت کرد،  هیچ صحبتی از جنبش امل بر زبان نیاورد و تنها نام حزب‌الله را مطرح کرد، این در حالی بود که تعدادی از شهدا از میان جنبش امل بودند. تمامی مواضع و بیانیه‌های حزب نیروهای لبنانی مبتنی بر تحریک کردن مردم بود و البته آنها جلسه خصوصی نیز برگزار کردند که اطلاعات آن به ما رسید و مشخص شد آن‌ها به‌صورت هماهنگ با شبه‌نظامیان مورد حمایت خود تلاش دارند بحث سلاح خارج از دولت را بار دیگر مطرح کنند، آن هم سلاحی که در اختیار مقاومت و در برابر اسرائیل است.

برنامه واقعی حزب نیروهای لبنانی جنگ داخلی است

آنها در راستای رسیدن به اهداف خود از کشته شدن مردم ابایی ندارند، حتی اگر این حادثه بتواند به یک جنگ داخلی در لبنان منجر شود. من صراحتاً می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که ای مردم لبنان، سرنوشت ما یکی است و کشور ما یکی است. من به‌صراحت اعلام می‌کنم که برنامه واقعی حزب نیروهای لبنانی جنگ داخلی است تا شاید بتواند تغییرات مردم‌شناختی را در این کشور ایجاد و شاید به این ترتیب مسیحیان را در گوشه‌ای از لبنان مستقر کند و حزب نیروهای لبنانی بتواند آنها را به‌صورت یک دولت مستقل نشان دهد و خود حاکم آن شود.

حزب جعجع به متحد خود حریری هم خیانت کرد

شاید کسانی ما را به اتهام زنی در این خصوص متهم کنند، من می‌خواهم در این رابطه به حوادث سال 2017 اشاره کنم که در جریان مذاکراتی که این حزب با «سبهان» وزیر سعودی انجام داده بود، قرار بود این حزب در برابر میلیونها دلار پولی که عربستان به آنها تحویل داده بود، برنامه‌هایی را اجرا کند.

رئیس حزب نیروهای لبنانی در برابر استعفای سعد حریری در ریاض واکنش نشان داده و گفت که حریری استعفا کرد، حال بیایید و نخست‌وزیر جدید انتخاب کنیم. این اولین خیانت جعجع به متحد اصلی خود بود، در حالی که حزب الله و جریان المستقبل و رئیس جمهور از نخست‌وزیر حمایت کرده و این استعفا را نپذیرفته و اعلام کردند که سعد حریری باید در لبنان استعفا دهد و در غیر این صورت باید نخست وزیر باقی بماند تا وقتی که فرصت بازگشت و آزادی وی در لبنان فراهم شود.

در آن زمان چه کسی از پشت به سعد حریری خنجر زد و به وزیر سعودی وعده داد که حاضر است در لبنان جنگ داخلی به راه بیندازد؟ اما راهکارهای آقای رئیس جمهور و حزب الله و برخی رهبران جریان المستقبل این توطئه را خنثی کرد.

جعجع به دنبال به راه انداختن جنگ علیه حزب الله است

من با قطع و یقین اطلاعاتی را مطرح می‌کنم که نسبت به آن اطمینان دارم. جعجع در جلسه‌ای که چند مدت پیش برگزار کرد، مدعی شد که در موضع قدرت قرار دارد و حزب الله در موضع ضعف است و الان فرصت طلایی برای اعلام جنگ ضد حزب‌الله لبنان است. این نشان دهنده ذهنیت خونخوار سمیر جعجع است. این ادبیات جنگ داخلی ارتباطی به ما ندارد، بلکه به حزب نیروهای لبنانی ارتباط دارد. ما به دنبال چنین جنگی نیستیم، اما آنها اصرار دارد که چنین شرایطی به راه بیندازند و کشور را تجزیه کنند. این همان ذهنیتی بود که جنایت پنجشنبه را انجام داد.

ارتش مسئول حفظ امنیت تظاهرات مسالمت آمیز بود

ما قبل از حادثه با ارتش و برخی جریان‌های دیگر صحبت کردیم. ما نسبت به آماده باش آنها اطلاع داشتیم، اما نخواستیم کسی وارد عمل شود و امیدوار بودیم که تنها ارتش در برابر آنها بایستد. اما رئیس آنها با افتخار و تبختر صحبت کرد و در رسوایی و گافی که داد، از برنامه خود پرده برداشت که می‌خواهد یک حزب مسیحی مستقل تشکیل دهد. آنها روز اول خود را پیروز این حوادث می دانستند اما بعد متوجه شدند که داستان بزرگتر از این حرف هاست و نمی‌توانند این حوادث را پیش ببرند. البته ارتش از همه حمایت کرد و ما نیز موضوع را به ارتش واگذار کردیم.

ما می‌خواستیم تظاهرات اعتراض آمیزی در برابر مقر دادگستری انجام شود. این حادثه در مراکز تحت نفوذ ما نیز نبود و ما تسلیم ارتش بودیم تا ارتش وارد عمل شود، اما آنها این حادثه خونین را رقم زدند. این مشکلی است که بالاخره باید حل بشود. این یک مینی است که این حزب درست کرده و این مین ممکن است هر لحظه منفجر شود.

تلاش برای نشان دادن حزب الله به عنوان دشمن مسیحیان یک توهم است

من در این رابطه به چند نکته اشاره می‌کنم و امیدوارم دوستان مسیحیان من در لبنان به خوبی این اظهارات را گوش کنند. تلاش برای نشان دادن حزب الله به عنوان دشمن مسیحیان یک توهم و توطئه است. حزب الله و جنبش امل و شیعیان و مسلمانان دشمن شما نیستند. ما همگی با هم زندگی می‌کنیم. البته تمرکز من روی حزب الله است، چرا که آنها متمرکز بر حزب‌الله شده‌اند و می‌خواهند این حزب را متهم کنند.

من در این رابطه نمی‌خواهم شعار بدهم. ما اهل منطق و دلیل هستیم لذا دو مرحله و شاهد برای شما نقل می‌کنم. وقتی که موضوع داعش و جبهه النصره و تروریست‌های تکفیری در سوریه مطرح شد و آنها حتی تپه‌های عرسال و کوه‌های شرقی بقاع را تحت اشغال خود درآوردند، چه کسی هم پیمانان این داعشی‌ها و تروریست‌ها بود و آنها را انقلابی توصیف کرده و امیدوار بود آنها در سوریه پیروز شوند؟ اینها همین حزب نیروهای لبنانی بودند که از چالش بزرگ برای لبنان و سوریه و مخصوصاً مسیحیان حمایت می‌کردند.

نیروهای لبنانی در کنار تروریست‌ها و عناصر داعشی و تکفیری بود

نکته دیگر اینکه از اهالی شهر ربلة در القصیر ، دیر عطیه، معلولا و مسیحیانی که در این شهرها سکونت دارد، بپرسید که چه کسی از آنها دفاع کرد؟ از کشیش‌ها و اسقف‌ها سوال کنید که حزب الله با این مسیحیان سوریه چگونه تعامل و رفتار کرد. اگر کسی مدعی است که حزب‌الله دشمن مسیحیت است و می‌خواهد آنها را از شهر و منطقه اخراج کند، برود و از این افراد سوال کند. من می‌خواهم جواب این سوال‌ها را بدهید. وقتی داعش و جبهه النصره تمامی شهرهای مسلمان و مسیحی لبنان را تهدید می‌کرد، چه کسانی در برابر آنها ایستادند و آنها را به عقب راندند؟

حزب الله در برابر این تروریست ها بود و همین حزب نیروهای لبنانی در کنار تروریست‌ها و عناصر داعشی و تکفیری بود. این واقعیتی معاصر است و مربوط به تاریخ نیست و چیزی است که همه ما آن را لمس کردیم. اهالی منطقه و حزب الله و بعدا ارتش بود که وارد عمل شد و از مسیحیان این مناطق حمایت کرد. چون برخی سیاستمداران و آمریکایی‌ها اجازه مداخله ارتش را نمی‌دادند. همین حزب نیروهای لبنانی در عملکرد ارتش در این منطقه مانع‌تراشی می کردد. شمار زیادی از بهترین جوانان ما در آن منطقه به شهادت رسیدند تا از مردم لبنان و مسیحیان لبنان دفاع کنند.

به حوادث سال 2000 باز می‌گردیم، من نمی‌خواهیم بر کسی منت بگذارم، اما اینها واقعیت‌های است که ما باید آن را بگوییم. وقتی صهیونیست‌ها از لبنان شروع به عقب نشینی کردند و وقتی می خواستند از جزین عقب نشینی کنند، حزب الله وارد این مناطق نشد. ما با آقای نبیه بری توافق کردیم و اجازه ندادیم عناصر مسلح حزب‌الله و جنبش امل وارد این مناطق شوند.

ما نمی خواستیم کسی از مسیحیان این منطقه دچار نگرانی شود و از منطقه برود. ما به هیچ یک از نظامیان خود اجازه ورود به این مناطق را ندادیم. جاهایی که حزب نیروهای لبنانی حضور داشتند یا جنگ داخلی می‌شد یا مسیحیان آواره می‌شدند، اما هر جایی که حزب الله لبنان حضور داشت مسیحیان نیز حضور داشتند و هیچ کس توهینی به آنها نمی‌کند. 

ما حتی پرونده مزدوران مسیحی را نیز به دستگاه قضایی دادیم تا در این زمینه متهم نشویم.مزدوران اسرائیل از میان مسیحیان در این سالها نیروهای ما را شکنجه کردند و به ما بسیار اذیت کردند، اما ما هیچ دست اندازی به کسی انجام ندادیم و هیچ جنایتی انجام نداده ایم و بر اساس منطق کشور، اوضاع را به ارتش سپردیم.

حتی کسانی که عناصر ما را کشته بودند، ما اقدام به قتل آنها نکردیم و آنها را به ارتش سپردیم. آیا اینها واقعیت دارد یا نه؟ اگر طرح ما ریشه‌کن کردن مسیحیان بود، می‌توانستیم از این فرصت طلایی استفاده کنیم و عناصر مسیحی را مزدوران اسرائیل بنامیم. اما ما اینطور رفتار نکردیم، بلکه برعکس، بر اساس اخلاق و انسانیت رفتار کردیم. این دین ما است، نه دین هم پیمانان شما از میان داعشی ها و تکفیری.

بزرگترین تهدید برای وجود مسیحیان همین حزب نیروهای لبنانی است

وی در ادامه به همزیستی مسالمت آمیز میان مسیحیان و شیعیان و مسلمانان در لبنان و مناطق مختلف این کشور اشاره کرد و گفت که اگر رئیس حزب نیروهای لبنانی می‌خواهد برای مسیحیان دشمن تراشی کند و نیروهای خود را به این بهانه آماده باش نگه دارد یا به این بهانه شبه‌نظامیانی برای خود درست کند یک ظلم بزرگ در قبال مسیحیان است.

بزرگترین تهدید برای وجود مسیحیان همین حزب نیروهای لبنانی و رئیس این حزب است. تاریخ معاصر را مطالعه کنید و ببینید آنها چه جنگ‌هایی را به راه انداختند و البته در هیچ جنگی نیز پیروز نشدند و نتیجه این جنگ‌ها مهاجرت اجباری مسیحیان و خراب شدن خانه‌ها و کلیساهای آنها بود که در راستای خدمت رئیس این حزب به برنامه‌های خارجی صورت می‌گرفت. تمام این اتفاقات در تاریخ معاصر رخ داده و من نمی‌خواهم به سوابق بسیار قدیمی اشاره کنم.

رئیس حزب نیروهای لبنانی با داعش و جبهه النصره هم پیمان شد

رئیس این حزب با داعش و جبهه النصره هم پیمان شده و آنها را اپوزیسییون نامید، اگر این تکفیری‌ها در سوریه پیروز می‌شدند چه بلایی سر مسیحیان می‌آمد؟ اگر آنها پیروز می‌شدند هیچ مسیحی در سوریه باقی نمی ماند و هیچ اسقف و کشیشی در این کشور زنده نمی‌ماند. آنها اگر در لبنان نیز پیروز می‌شدند چه می‌شد؟ آنها لبنان را جزئی از نقشه خلافت خود قرار داده بود و اگر در لبنان پیروز می‌شدند چه اتفاقی می‌افتاد؟

هم‌پیمانی نیروهای لبنانی با داعش و النصره تهدید بزرگی برای مسیحیان سوریه و لبنان بود. هم پیمانان بین المللی همین حزب پول زیادی پرداخت کردند تا عملیات انتحاری در عراق انجام دهند و مساجد شیعه و سنی و کلیساها را هدف قرار دادند و ببینید مسیحیانی که مجبور به مهاجرت از عراق شدند چه تعداد هستند؟ چه کسانی آنها را مجبور به مهاجرت کرد؟ شیعیان یا انتحاری‌های تروریستی و تکفیری که اکثریت آنها شهروندان سعودی هستند و سرویس‌های جاسوسی آل سعود آنها را مدیریت می‌کنند.

اتفاقات بیروت از قبل برنامه ریزی شده بود

لذا حزب نیروهای لبنانی و همپیمانانش تهدیدی برای لبنان و امنیت منطقه‌ای هستند و اتفاقی که پنجشنبه گذشته رخ داد اتفاقی بود که آنها از مدت‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند.وی خطاب به مسیحیان لبنان گفت ما تهدیدی برای شما نیستیم و یک دشمن و خطر نیستیم، اگر یک تهدید و خطر برای مسیحیان در لبنان وجود دارد همین حزب نیروهای لبنانی است.

نصرالله در بخش دوم سخنان خود به ارتباط با برخی خانواده‌های معروف مسیحی اشاره کرد گفت که همه می دانند که در جریان حوادث 23 تشرین چه کسانی به مسیحیان خیانت کردند. بعد از 2005 ما گشایش با جریان مسیحی آزاد ملی داشتیم و با آنها در کلیسا دیدار کردیم و توافقی را با بزرگترین جریان مسیحی در لبنان امضا کردیم. اولین کسی که جلوی این توافق را گرفت و از پشت خنجر زد و نسبت به آن سیاه‌نمایی کرد، همین حزب نیروهای لبنانی و رئیس آن بود که این اتحاد را مورد تهاجم قرارداد؟ چرا؟

چون نمی تواند دیگران را بپذیرد و از ارتباط میان مسلمانان و مسیحیان ناراحت و عصبانی می‌شود. او همواره به دنبال آسیب زدن به این توافق بود، چون این توافق می‌توانست تمامی اتفاقات تلخ گذشته را پاک کند. از آن زمان تاکنون حزب نیروهای لبنانی از هیچ تلاشی برای به شکست کشاندن این توافق فروگذار نکرده است.

مقاومت به دنبال آرامش و امنیت داخلی لبنان است

اما ببینید رفتار ما با آنها چه بود؟ وقتی توافق معراب به وجود آمد، ما از آن استقبال کردیم و توافق میان طوایف مختلف را نشان دهنده بازتاب مثبت آن در میان گروههای مختلف دانستیم. ما در لبنان به دنبال آرامش داخلی و امنیت داخلی هستیم تا مردم بتوانند به آسودگی زندگی کنند. لذا حزب الله نه تنها تهدیدی برای مسیحیان نیست بلکه عاملی برای تثبیت و امنیت آنها است.

وی در بخش دیگری از این سخنان تاکید کرد که دولت لبنان باید ضامن سلامتی و امنیت تمامی مردم لبنان از جمله مسیحیان و مسلمانان باشد.

نصرالله در ادامه به بیان شواهدی از وفاداری خود نسبت به متحدان مسیحی پرداخته و گفت: مهمترین نکته در حیات سیاسی یک کشور قانون انتخابات است، قانون انتخابات پارلمان را تشکیل می‌دهند و پارلمان می‌تواند رئیس جمهور و نخست وزیر را انتخاب کند. لذا حیات سیاسی یک کشور منوط به قانون انتخابات آن است.

ما مسلمانان قانون سال 60 را به منفعت خود نمی‌دانستیم، اما به خاطر مسیحیان از آن چشم پوشی کردیم و این قانون را پذیرفتیم. آنها بعدا قانون دیگری مطرح کردند. ما قانون ارتدوکس را نیز با وجود نگرانی‌هایی که در آن وجود داشت، باز هم پذیرفتیم، اما این حزب نیروهای لبنانی بود که این قانون را رد کرد. ما این قانون را پذیرفتیم چون هم پیمان مسیحی ما این موضوع را از ما خواسته بود.

ما به متحدان خود وفاداریم

این قانون در سال 2018 اجرا شد و انتخابات بر اساس این قانون انجام شد، اما اگر حزب الله و امل نبودند، این قانون اجرا نمی‌شد تا بیشترین حد مسیحیان را در ارکان سیاسی کشور جای دهد. در حال حاضر لبنانیان خارج از کشور نیز می توانند در انتخابات شرکت کنند اگر این موضوع مسیحیان را راضی می‌کند، ما از این موضوع خوشحال هستیم.

ما هیچ شرطی برای حضور خود در کنار میشل عون رئیس جمهور یا جبران باسیل نداشتیم. ما هیچ شرطی برای آنها تعیین نکردیم. این هدف کل لبنان بود و ما به متحدان خود وفادار بودیم و با احترام متقابل با آنها رفتار کردیم. اما وقتی سمیر جعجع ترسید که سلیمان فرنجیه رئیس جمهور شود توافق معراب را به امضا رساند تا مانع از این کار شود.

اتفاقات پنجشنبه گذشته و حوادث مشابه آن حتیاگربارها تکرار شود ما از مسیحیان حمایت می‌کنیم، چرا که نمی‌خواهیم جنگ داخلی در لبنان به راه بیفتد. این در حالی است که همین حزب نیروهای لبنانی به دنبال ایجاد جنگ داخلی در لبنان هستند.

ما به این حزب و رئیس آن توصیه می‌کنیم که از برنامه ریزی برای ایجاد جنگ داخلی در لبنان دست بردارند. من امیدوار هستم که مسیحیان و شخصیت‌های ارشد مسیحی نیز آنها را نصیحت کنند تا از این اقدامات دست بردارند. مهم نیست که این توطئه در خدمت چه کسانی باشد، اما ما از آنها می‌‌خواهیم از هر اقدامی در راستای جنگ داخلی در لبنان دست بردارند. توصیه ما در راستای امنیت و صلح و ثبات داخلی است.

حزب الله امروز قوی‌تر از گذشته و نیروی تاثیرگذار منطقه است 

آنها در جلسه‌ای با متحدان سابق خود موضوع جنگ ضد حزب الله لبنان را مطرح کرده بودند. نیروهای لبنانی از زمان بشیر جمیل 25 هزار نیروی سازماندهی شده دارد. آنها مدعی بودند که حزب الله لبنان در حال حاضر تضعیف شده و زمان خلاص شدن از دست این حزب فرا رسیده است. البته محاسبات آنها اشتباه است. اولا در منطقه از سال 1982 حزب الله هرگز تا این اندازه قوی نبوده است. ما یک وزنه تاثیر گذار منطقه‌ای هستیم، اما جعجع کاملا در این زمینه اشتباه می‌کند. اما من نمی‌دانم شما از آن زمان قوی‌تر شده‌اید یا نه.

بیش از 100 هزار رزمنده برای دفاع از کشور داریم

وی خطاب به رئیس حزب نیروهای لبنانی گفت: اگر واقعا می خواهی برای جنگ ضد ما آماده شوی، این سخنان را بشنو تا محاسبات خود را به درستی انجام دهی. من البته نمی‌خواهم به داشته‌های حزب الله در این رابطه اشاره کنم و به بسترهای حزب الله و هواداران آن اشاره کنم، من فقط این نکته برای اولین بار می‌گویم که آن هم برای جلوگیری از جنگ داخلی است.

همه من را می‌شناسند و می‌دانند که راستگو هستم. فقط حزب الله و ساختار نظامی ما از میان لبنانی‌ها بیشتر از 100 هزار رزمنده دارد. کشور را به کجا می‌خواهی بکشانی؟ 100 هزار رزمنده با سلاح های مختلف و متفاوت داریم. ما برای جنگ داخلی لبنان آنها را آماده نکرده‌ایم، بلکه آنها را برای دفاع از لبنان در برابر دشمنان و دفاع از نفت و گاز و منابع طبیعی لبنان آماده کرده ایم. ما آنها را برای حمایت از لبنانی‌ها و مسلمانان و مسیحیان لبنان آماده کرده‌ایم نه برای جنگ داخلی لبنان و هرگز از آنها برای جنگ داخلی استفاده نکردیم. ما در خلده کشته شدیم، اما سکوت کردیم. پنج‌شنبه گذشته نیز کشته شدیم و سکوت کردیم، چون به دنبال جنگ داخلی نیستیم.

نصراله خاطرنشان کرد: من به رئیس حزب نیروهای لبنانی می‌گویم که عاقل باشد و در محاسبات خود اشتباه نکنند و با ادب با ما سخن بگوید و از تمامی جنگ‌هایی که به راه انداخته درس بگیرد و از جنگ‌هایی که ما انجام دادیم نیز درس بگیرد.

امروز تمامی لبنانی‌ها و مخصوصاً مسیحیان باید در برابر این قاتل جنایتکار و خونخوار که به دنبال تجزیه لبنان است بایستند و مانع از ایجاد جنگ داخلی و کشتار داخلی در لبنان شوند و اجازه ندهند صلح و ثبات داخلی لبنان به هم بریزد.

تظاهرات مسالمت آمیز همچون همه لبنانی‌ها حق مقاومت است

ما در اعتراضات خود به قاضی دادگاه انفجار بیروت هیچ پاسخی دریافت نکردیم، لذا خواستیم تظاهراتی را در بیان اعتراضات خود انجام دهیم. یک سال و نیم است که در این کشور همه راهپیمایی برگزار می‌کنند و به ما دشنام میدهند و ناسزا می‌گویند، ما در تمام این مدت سکوت کردیم و به هیچ کس تعرضی نداشتیم. لذا این تظاهرات مانند تمام لبنانی‌ها حق ما بود. همه کشور در حال تحصن و اعتراض هستند و این حق ماست و ما نیز می‌توانیم تظاهرات کنیم.

ما در جریان کمیته مشترکی که با جنبش امل داشتیم تلاش کردیم دو تا سه هزار نفر تنها در این تظاهرات حضور داشته باشند. و اجازه ندادیم پرچم‌های ما نیز در این تظاهرات به اهتزاز درآید بلکه تنها پرچم لبنان را در دست گرفتیم و اجازه سر دادن شعارهای مختلف را ندادیم و تنها شعارهایی لبنانی و ملی را مطرح کردیم . ما با تمامی این راهکارها تظاهرات خود را برپا کردیم و حتی در مورد زمان این تظاهرات نیز توافق کردیم و گفتیم که این تظاهرات بیش از یک ساعت طولانی نشود. 

ما به دنبال اشغال و آتش زدن جایی نبودیم، اما آخرین گروهی که می‌خواستند از الطیونه به سمت دادگستری بروند مشکلی پیش آمد و شعار اشتباهی سر داده شد. بله برخی جوان‌ها در نتیجه برخی اشتباهات تحریک شدند و قربانیان ما روی زمین ریختند. در این جا درگیری وجود نداشت، بلکه درگیری‌های یک طرفه بود و عده‌ای یک طرفه حمله کردند و برادران جنبش امل را به خاک و خون کشیدند.

عده‌ای به ساختمان‌ها پناه بردند و چند ساعت ارتش لبنان و کمیته‌های مشترک فعالیت کردند تا مردم را در ساختمان ها پناه دهند، اما هنوز در الطیونه تیراندازی بود. شهدای ما با سلاح های حزب نیروهای لبنانی به شهادت رسیدند. در بخش دوم برخی رفتند و سلاح آوردند و به منابع شلیک آتش شلیک کردند و مجبور شدند از خودشان دفاع کنند.در این جا حوادثی اتفاق افتاد که باید تحقیقات در مورد آن انجام شود.

عاملان کشتارخونین بیروت باید محاکمه شوند

نکته اول در خصوص این حوادث این که تحقیقات باید سریع و فوری باشد و چند هفته و چند ماه طول نکشد. ما منتظر نتایج تحقیقات هستیم و می‌خواهیم عاملان و آمران این تیراندازی‌ها محاکمه شوند. نکته بعدی اینکه ویدیویی پخش شد که گویا یک نظامی ارتش لبنان به سوی مردم شلیک می‌کند.

فرماندهی ارتش لبنان بر اساس همین کلیپ ویدیویی بیانیه‌ای صادر کرده و گفت که این سرباز بازداشت شده و بازجویی‌ها از او انجام می‌شود. ما از این عملکرد استقبال می‌کنیم و می‌خواهیم مشخص شود که این سرباز شخصاً این کار را انجام داده یا از کسی دستور گرفته است. در هر صورت مسئولان این کشتار باید محاکمه شوند.

ارتش ضامناصلی و تنها ضامن امنیت لبنان است

پس از اینکه این کلیپ منتشر شد در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت.ما با وجود تمامی این مسائل باید ارتش را حفظ کنیم و به دنبال اقتدار و قدرت آن باشیم و برای منافع ملی لبنان آن را نگه داریم. چرا که ارتش ضامناصلی و تنها ضامن امنیت لبنان است و اگر ارتش لبنان نباشد حتما جنگ داخلی در این کشور رخ خواهد داد. لذا من از تمامی برادران و خواهران می‌خواهم که ما را به سمت یک مشکل بزرگتر که آمریکا به دنبال آن است نبرند.

طرح آمریکا و اسرائیل درگیری کردن ارتش با حزب الله است

آمریکا و اسرائیل در حال حاضر به دنبال ایجاد جنگ داخلی در لبنان هستند و طرح حزب نیروهای لبنانی هم این است که حزب الله و ارتش لبنان با هم درگیر شود. این طرح آمریکا و اسرائیل است. این بدان معنی نیست که افسر یا سرباز که اشتباهی انجام داده، باید بخشیده شود؛ اما باید چارچوب و مبنای قانونی برای محاکمه و بازخواست وی وجود داشته باشد و نباید دشمنی و تحریک در این زمینه بین حزب الله و ارتش ایجاد شود.

ارتش بخش از معادله سه جانبه امنیت لبنان است و ما به آن پایبند هستیم و البته در این رابطه دستگاه قضا باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد و تحقیقات و محاکمه عوامل این اقدامات را در پیش بگیرد.

از خون هواداران خود نمی‌گذریم

وی به پایان تحقیقات درباره حوادث خلده اشاره کرده و گفت که 18 نفر در این زمینه محاکمه می‌شوند. نصرالله تاکید کرد: من وعده داده بودم که پرونده خلده را شخصاً پیگیری خواهم کرد و همین کار را نیز انجام دادم و دادگاه آنها طی چند روز آینده برگزار خواهد شد.

اما اگر دستگاه قضایی و ارتش نخواهد مسئولیت خود را در قبال این حوادث برعهده بگیرند، ما خون شهدای خود را رها نخواهیم کرد. در قبال حوادث پنجشنبه گذشته نیز همین موضوع صدق می‌کند و پیگیر این تحولات هستیم و از خون هواداران خود نمی‌گذریم. اگر دستگاه قضایی بخواهد این تحقیقات را به بازی بگیرد، ما اجازه نمی‌دهیم خون برادران و خواهران ما هدر برود.

پرونده انفجار بیروت

نصرالله در ادامه بار دیگر به موضوع تحقیقات در خصوص انفجار بندر بیروت اشاره و تاکید کرد که همچنان این پرونده را دنبال خواهد کرد، چون همه شهدا و زخمی‌ها در عرصه ملی و کلان مرتبط با حزب الله هستند، اما عده‌ای از همان لحظات اولیه ما را هدف قرار دادند و رسانه‌های آنها اقدام به سیاه‌نمایی ضد ما کردند، لذا ما بسیار مراقب این حوادث هستیم و به دنبال آن هستیم تا واقعیت اصلی این اتفاقات روشن شود، چون در این زمینه اتهامات زیادی را ضد ما مطرح کردند. ما در این رابطه ذی نفع هستیم و باید این اتهامات روشن شود.

نکته بعدی اینکه وقتی مسیر تحقیقات به انحراف کشیده می‌شود، حتی اگر اتهامی نیز متوجه حزب الله نشود، نیز سکوت در برابر آن جایز نیست. برخی به دنبال بهره برداری سیاسی از این پرونده هستند. مهم‌تر از ما و همپیمانان ما حقیقتی است که باید روشن شود و خانواده‌های شهدا هستند که با احساسات آنها بازی می شود.

همین حزب نیروهای لبنانی با احساسات خانواده‌های شهدا بازی می‌کند و تلاش دارد این اتفاق ملی را به درگیری‌های مسیحی و مسلمان بکشاند، لذا ما وظیفه داریم این پرونده را دنبال کنیم تا روند تحقیقات به صورت عادلانه دنبال شود.

حزب الله به دنبال کشف حقیقت و عدالت در پرونده انفجار بیروت است

سوال این است که چرا دادگاه با گذشت چندین ماه گزارش فنی خود را منتشر نمی‌کند و نتایج تحقیقات خود را اعلام نمی‌کند؟ حتی اگر نمی‌خواهید این تحقیقات را علنی کنید حداقل به خانواده‌های قربانیان نتایج تحقیقات را اعلام کنید.

وقتی شبکه ام تی وی یک شاهد دروغین در این زمینه علم کرد، مدعی شد که حزب الله انبار برای ذخیره این نیترات‌ها نداشته است. خدا ان شا الله او را شفا بدهد. آیا این اظهارات عاقلانه است؟ حال قاضی این دادگاه چگونه رفتار کرد؟ به جای اینکه این شبکه رسانه ای و شاهد دروغین آن را محاکمه کند، اظهارات او را بدون هیچ تحقیق جدی و سند و مدرکی وارد پرونده کرد.

البته عامل اصلی مطالبه گری ما نسبت به این پرونده این نبود. تضمین‌هایی به ما از سوی مجلس نمایندگان و مراکز دیگر داده شده که هیچ اتهامی نسبت به تحقیقات در قبال حزب‌الله مطرح نخواهد شد. ما به دنبال این موضوع نیستیم، بلکه می‌خواهیم عدالت در زمینه تحقیقات قضایی در این رابطه محقق شده و خون شهدا هدر نرود.

ما تمامی مراکز دولتی را در طرح شکایات خود دنبال کرده‌ایم و جایی نبوده که به آن مراجعه نکنیم. قاضی‌ها و دادگاه ها سخنان ما را درست می دانند، اما پاسخ ما را نمی دهند و مطالبات ما را دنبال نمی کنند.

برخی سفارتخانه های خارجی از قاضی پرونده انفجار بیروت حمایت می‌کنند

 آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها کمک‌های خود را مشروط به عدم تغییر قاضی این پرونده کرده‌اند. در این صورت مشخص است که این قاضی دیکتاتور می‌شود و دیگر به هیچ قانون و تبصره و ماده ای پایبند نیست. چرا که می‌داند پشتش گرم است. آیا این عدالت و حقیقت است؟

این یک سیاسی‌کاری آشکار در این پرونده است و بیشترین کسی که مسئول این جنایت از همین قاضی‌ها و بازپرس‌های دادگستری هستند. آنها باید بگویند چه کسی این نیترات را وارد کرده است. اگر این نیترات تخلیه نمی‌شد و در کشتی می‌ماند و کشتی حرکت می‌کرد، این اتفاق نمی‌افتاد. قاضی‌ها باید مسئولیت این اتفاق را بپذیرند. این سوالی است که همه لبنانی‌ها دارند.

آیا احضاریه‌ای برای این قضات صادر شده یا شکایتی علیه آنها صادر شده؟ چرا قضات مسئول انباشت نیترات در بندر بیروت معرفی نمی‌شوند؟ آیا این واقعا عدالت است؟ جریان برخی بازداشت‌ها و احضاری‌ها در این موضوع خیلی سریع صورت می‌گیرد، چرا که برخی سفارتخانه‌های خارجی پشت سر آن هستند و از آن حمایت می‌کنند.

دبیرکل حزب الله در پایان گفت که در خصوص حوادث پنجشنبه گذشته توپ در زمین مسئولان لبنانی است و باید این موضوع را دنبال کنند و مسئولیت خود را بپذیرند و اجازه استمرار این شرایط را ندهند.

وی در پایان این اظهارات، خانواده‌های کشتار پنج شنبه گذشته را مخاطب قرار داده و با استناد به آیات قرآن آنها را به صبر و استقامت دعوت کرده و قربانیان این حادثه را شهدایی نامید که به دار باقی و مجاورت خداوند ملحق شده‌اند.

وی افزود: علیرغم همه تحریکات و صحبت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته بود و با وجود اظهارات جسورانه رئیس حزب نیروهای لبنانی، همه شنیدند که خانواده‌های شهدا گفتند که صبر می‌کنیم و مسئولیت ملی خود را در این حادثه می پذیریم.

اسرائیلی ها به دنبال جنگ داخلی در لبنان هستند

این شهدا مثل شهدای مقاومت هستند که در برابر صهیونیست‌ها و تکفیری‌ها ایستادند. وقتی می‌گوییم آنها در راه خدا شهید شدند، یعنی در راه خدمت به خلق خداوند به شهادت رسیدند. ما هزاران نفر را از دست دادیم و تنها این هفت نفر نیستند. هدف از دادن تمامی این شهدا لبنان است، با این وجود باید عاملان این جنایت محاکمه و مجازات شوند.

البته هدف ما نباید گم شود. دشمن به دنبال جنگ داخلی است و در خیلی جاها این برنامه را دنبال می‌کند. این هدف در لبنان نیز دنبال می‌شود. اسرائیلی‌ها به دنبال جنگ داخلی در لبنان هستند چون می‌دانند جنگ با حزب‌الله هزینه زیادی دارد و روزانه بیش از 2 هزار موشک به سمت آنها شلیک خواهد شد. این اظهارات دشمن ما است. لذا حامیان ما باید این اظهارات را بشنوند. این موضوع مسئولیت شرعی من و مسئولان حزب الله و جنبش امل است، اما چیزی که مورد نیاز است، صبر و بصیرت و آگاهی بیش از حد است. لذا باید گشایش مسیحی و اسلامی بیشتری حاصل شود تا آخرین مین دشمن نیز در این زمینه خنثی شود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi