شناسه خبر : 86596
چهارشنبه 19 آبان 1400 , 10:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فرار دستگاه های اجرایی ازتکالیف قانونی(۱)

در حوزه ایثارگران که موضوع مورد بحث ماست مجلس در هر دو وظیفه با مشکل جدی مواجه است. در حوزه تصویب قوانین با مشکل تعدد قوانین، تعارض قوانین، مغایرت قوانین، عدم ضمانت اجرایی، غیر کارشناسی بودن مصوبات، ابهام در قوانین و... مواجه هستیم، ولی در مجموع این مرحله نسبت به سایر مراحل از وضعیت مطلوب تری برخوردار است. ..

قوانین مصوب از سه منظر قابل بررسی است:

۱-تدوین و تصویب قانون

۲- اجرای قانون توسط دستگاه های اجرایی

۳- نظارت بر حسن اجرای قانون

شواهد متعدد، نشان می دهد که در هر سه حوزه ذکر شده دچار مشکلات جدی هستیم. در مرحله تدوین و تصویب قانون که بر عهده مجلس شورای اسلامی است، دو وظیفه عمده و مهم برای مجلس تعریف شده است:

 الف -  قانونگذاری
 ب -  نظارت بر حسن قوانین مصوب

در حوزه ایثارگران که موضوع مورد بحث ماست مجلس در هر دو وظیفه با مشکل جدی مواجه است. در حوزه تصویب قوانین با مشکل تعدد قوانین، تعارض قوانین، مغایرت قوانین، عدم ضمانت اجرایی، غیر کارشناسی بودن مصوبات،  ابهام در قوانین و... مواجه هستیم، ولی در مجموع این مرحله نسبت به سایر مراحل از وضعیت مطلوب تری برخوردار است.

در حوزه نظارت بر حسن اجرای قوانین مجلس از ابزارهای نظارتی  متعددی برخوردار است، تذکر،سوال،استیضاح، تحقیق و تفحص، نظارت رئیس مجلس بر وضع مقررات دولتی، رای اعتماد، کمیسیون اصل ۹۰، دیوان محاسبات، نظارت کمیسیون های تخصصی و ناظران مجلس در شوراها مجامع و هیئت ها از ابزارهای قدرتمندی هستند که در حوزه نظارت بر اجرای قوانین ایثارگران به خوبی از آنها استفاده نمی شود. 

نمایندگان مجلس به کرات از کوتاهی دستگاههای اجرایی در عدم اجرای قوانین حوزه ایثارگری سخن می گویند ولی از ابزارهای در اختیار کمتر استفاده می کنند. 

سید محمد مولوی نایب رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس با انتقاد از عدم اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی  ایثارگران در وزارت نفت  می گوید: متاسفانه وزارت نفت در اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی فرزندان ایثارگران کوتاهی کرده است آنچه در دل این قانون لحاظ شده است باید به صورت کامل در حق جامعه بزرگ ایثارگری انجام شود، در غیر این صورت مجلس از بعد نظارتی خود استفاده و مسئولان  دستگاه‌ها را مکلف خواهد کرد.

مجتبی یوسفی نماینده اهواز با انتقاد از اجرای سلیقه‌ای قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران می گوید: الان متاسفانه در شهرداری ها، وزارت نفت، بهداشت، ارتباطات و وزارت نیرو مشکلاتی در رابطه با اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی  وجود دارد و ما به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی منتظر اقدام عملی هستیم.

سیدنظام الدین موسوی نماینده تهران بر لزوم آسیب شناسی جدی قوانین ایثارگری در مجلس سخن می‌گوید. وی بیان می‌دارد: متاسفانه در برخی از جاها همچنان شاهد کارشکنی و اهمال کاری در اجرای قوانین ایثارگری هستیم که از  طریق ابزارهای نظارتی مجلس آن را دنبال می‌کنیم. اینها بخشی از سخنان برخی نمایندگان در خصوص مشکلات اجرای قوانین ایثارگران در دستگاه های اجرایی است. 

روی سخن با نمایندگان محترم این است که به جای انتقاد، ابراز همدردی و توصیه، بهتر است از اختیارات قانونی خود استفاده کنند و با دستگاه‌های اجرایی که قوانین را اجرا نمی کنند منطبق با قانون برخورد نمایند. نمایندگان محترم باید متوجه آثار مخرب مصوباتی که اجرا نمی‌شود در جامعه و بین ایثارگران و خانواده های آنها باشند.

| یوسف مجتهد

اینستاگرام
جاماندن اعضای هیات علمی ایثارگر از تبدیل وضعیت ایثارگران
سلام و احترام
اعضای هیات علمی ایثارگر از تبدیل وضعیت جا ماندند
«اعتقاد راسخ من این است که اگر چنانچه بر روی مسئله علم و فناوری و نخبه‌پروری سرمایه‌گذاری کنیم، حتماً در یکی از با اولویت‌ترین کارها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم» (مقام معظم رهبری)

با وجود اینکه سایر کارکنان ایثارگر دولت از طریق بند «د» تبصره ۲۰ در حال تبدیل وضعیت به رسمی قطعی هستند، همچنان وزارت علوم و بهداشت از تبدیل وضعیت اعضای علمی سر باز می‌زند و قوانین بسیار سختگیرانه‌تری را اعمال می‌کند.

بند «د» تبصره ۲۰ قانون برنامه بودجه بر تبدیل وضعیت همه ایثارگران با هر نسبت استخدامی دلالت دارد و بر اساس این بند تمام کارکنان دولت در حال تبدیل وضعیت هستند ولی متاسفانه وزارت علوم و بهداشت و هیئت جذب وزارتین با سنگ‌اندازی جلوی راه اعضای علمی که همه عمر خود را صرف تحصیل نمودند و با استناد به بندهای دیگر که عملا بیش از ۹۰ درصد اعضای علمی را شامل نمی‌شود، از انجام تبدیل وضعیت سرباز می‌زند. بر این اساس اعضای علمی مربی و کارشناسی ارشد با رابطه‌های مختلف استخدامی، اعضای هیات علمی همسر و فرزند رزمنده، و اعضای هیات علمی طرحی از تبدیل وضعیت محروم می‌مانند.
ما از شما خواهش میکنیم این موضوع را پیگیری کنید.
من خیلی وقتها اگر مسئولینی که واقعآدلسوز هستند تصمیمی بگیرند حتی اگر حقوق ناچیزی ۲۲۰۰هزار تومانی من را قطع کنن هیچ وقت اعتراض نمیکنم حالا هم درمضیقه هستم ولی با جان ودل میگوییم که مجاهدین خلق از مرز پیرانشهر سال ۶۷ به نظرم کم مانده بود وارد شهر بشن وبه ناموس خلق تجاوز کنن ما بچهای سپاه همه برای شهادت رفته بودیم ولی بعدتوپخانه ارتش آتش به سر مجاهدین ریخت همه به درک واصل شدن موقع برگشتن به شهر مردم به جایی قدردانی وخسته نباشید به ما میگفتن جاش به زبان کردی به معنی کره خراست ولی ما میخواستیم برخوردکنیم فرمانده سپاه اهل کرمان آقایی مقبلی مردبسیار صبور ی بودن گفت آنها شاید نمیدانن چه خبر شده اگر آنها بد هستن شماخوب باشید ما خونمان مال انقلاب است از گشنگی بمیریم اعتراض نداریم ونوکرمقام معظم رهبری هستیم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi