شناسه خبر : 86666
چهارشنبه 26 آبان 1400 , 15:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن جانبازان نخاعی گزارش می دهند

چه گروه‌هایی و به چه نحو می‌توانند از امکانات مرکز جامع توانبخشی بقیةالله بهره‌‌مند شوند؟!

امیدواریم بخش فیزیوتراپی از ابتدای آذرماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کند و بقیه بخش‌ها هم بسرعت تجهیز و فعال شوند...

فاش نیوز - رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن جانبازان نخاعی طی گفت و گویی، در خصوص وضعیت راه اندازی، میزان خدمات قابل ارائه، نحوه استفاده جانبازان و ایثارگران از بخش های راه اندازی شده مرکز جامع توانبخشی بقیةالله(عج) و مراکز جامع توانبخشی کشور، و دلایل کندی روند نکمیل این مراکز گزارش دادند.

در این گفت و گو نسبتاً کوتاه دکتر حسن ابوطالبی، رئیس هیئت مدیره و حسین اسرافیلی، مدیرعامل انجمن جانبازان نخاعی به بیان مسائل مربوط مرکز جامع توانبخشی بقیه الله(عج) و مراکز جامع توانبخشی کشور پرداختند که از نظرتان می گذرد.

 

 آقای دکتر ابوطالبی، لطفاً درباره وضعیت کنونی مرکز جامع توانبخشی بقیه الله(عج) توضیح دهید.

- لازم است پیش از توضیح وضعیت کنونی نگاهی به گذشته بیندازیم. همانطور که در  مصاحبه های قبلی بیان شد، پیگیری تاسیس این مراکز  توسط تعدادی از جانبازان قطع نخاع، از حدود دو دهه قبل آغاز شد و در ادامه با حضور  انجمن جانبازان نخاعی و تعدادی از جانبازان بصیر و قطع عضو ادامه یافت. یکی از این مراکز، مرکز جامع توانبخشی بقیةالله(عج) تهران است که بحمدالله با تلاش تعدادی از جانبازان به مرز بهره‌برداری رسیده است و نام آن با تصویب هیات عامل به "دهکده نشاط ولیعصر(عج)" تغییر یافت.
 اگر بخواهیم وضعیت یک به یک اجزا این مرکز را گزارش داده باشیم، سالن ورزشی این مرکز از حدود پنج سال پیش به بهره برداری رسیده، بخش اقامتی آن ۱۰۶ اتاق دارد که ۱۶ اتاق آن تجهیز و آماده پذیرش است و پذیرش در بقیه اتاق‌های بخش اقامتی در گرو تجهیز آنها می‌باشد.
مرکز توانبخشی دهکده اخیراً توسط آقای دکتر مردانی، جانباز قطع نخاع که معاون توانبخشی مرکز هستند، در حال ساماندهی و تجهیز است و امیدواریم بخش فیزیوتراپی آن از ابتدای آذرماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کند و بقیه بخش‌ها هم بسرعت تجهیز و فعال شوند.
راه اندازی استخر و آب درمانی نیز متوقف بر اخذ مجوز از سازمان تربیت بدنی است، که امیدواریم به زودی این اتفاق بیفتد. سالن آمفی تئاتر مجموعه نیز در اختتامیه مسابقه انتخابی رالی کشوری رسماً افتتاح شد.

 

آقای اسرافیلی، لطفا در مورد مراکز جامع توانبخشی کشور توضیح دهید.

- در مجموع برای ساخت و تأسیس مراکز جامع توانبخشی در سراسر کشور، هزینه های کلان و سرمایه گذاری هنگفتی شده است که  اگر نتوان از این سرمایه گذاری عظیم هزار میلیاردی با تمام توان استفاده کرد، تعادل هزینه و فایده به هم خواهد خورد.
خوشبختانه مراکز مشابه تهران در استان‌های فارس، همدان، کرمانشاه، کردستان و چند استان دیگر نیز آماده بهره‌برداری‌‌ است، اما متاسفانه در برخی از استان‌ها ما شاهد رکود در اتمام ساخت و ساز این مراکز و به تبع آن، عدم بهره برداری از آنها هستیم.
با توجه به نیاز مبرم و ضروری جامعه ایثارگری به خدمات این مراکز، باید هر چه زودتر کلیه‌ی مراکز در حال ساخت تکمیل و تجهیز شود و به ساماندهی و بهره‌برداری شود.

 

 آقای دکتر ابوطالبی، درباره ساختار مدیریتی مرکز جامع توانبخشی بقیه الله(عج) توضیح دهید.

- حدود ده ماه قبل، مدیریت وقت موسسه ایثار طی احکامی چند تن از جانبازان را  به عضویت هیئت عامل مرکز بقیةالله‌(عج) منصوب نمودند و چند نفر از جانبازان ۷۰/. نیز توسط ریاست قبلی بنیاد، آقای مهندس اوحدی در هیئت مدیره موسسه ایثار منصوب شدند.
هیئت عامل در مرکز بقیةالله(عج) با مدیریت آقای دکتر حیدری شروع به کار کرد.
اخیراً تغییری در ساختار هیئت عامل مرکز بقیة‌الله(عج) بوجود آمده است؛ بدین گونه که اداره‌ موسسه ایثار تهران بزرگ شامل مرکز بقیةالله(عج) بعلاوه تعداد دیگری از اماکن اقامتی ورزشی به شورای استانی واگذار شد که آقای حیدری به عنوان سرپرست موسسه ایثار تهران، اینجانب، آقای دکتر حمیدزاده، آقای غفوری، سرپرست بنیاد شهید استان تهران، آقای سعادتی، مدیر حراست دهکده نشاط ولیعصر(عج) و خانم دکتر کیا، معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید تهران عضو این شورا هستیم.
نکته‌ای که در اینجا لازم است تاکید کنم این که حضور اینجانب در شورای استانی و همچنین در دهکده نشاط ولیعصر(عج) به عنوان پرسنل اداری بنیاد یا موسسه ایثار تهران نبوده و به عنوان نماینده انجمن جانبازان نخاعی به منظور نظارت بر نحوه ارائه خدمات به ایثارگران، خصوصاً جانبازان نخاعی در این مراکز می‌باشد.
 نکته دیگری که لازم است متذکر شوم این که اینجانب از سویی از طرف شبکه ملی ایثارگران و از سوی دیگر به عنوان نماینده انجمن در دهکده نشاط ولیعصر(عج)، وظیفه پذیرش ایثارگران در راستای اجرای دستورالعمل ابلاغی بهره‌مندی ایثارگران از مراکز جامع توانبخشی را به عهده دارم.
بدین منظور گروهی در واتساپ تشکیل داده‌ایم، که متقاضیان استفاده از مجموعه دهکده نشاط می توانند از طریق شماره واتساپی درخواست اقامت در این مرکز را ارسال نمایند.
از آنجا که تمامی مراحل پذیرش از طریق گروه دهکده نشاط به شماره  09226038975 صورت می‌گیرد، سرعت پذیرش مناسب و بدون وقفه خواهد بود.

 

آقای اسرافیلی، بفرمایید آیا در استان های دیگر نیز مانند تهران مراکز توسط ایثارگران اداره می‌شود یا به گونه ای دیگر است؟

- در پاسخ به این سوال شما باید اعلام کنم، متاسفانه همانطور که گفته شد، بیشتر مراکز استان ها در رکود به سر می برند و ضمنا ایثارگران از جمله جانبازان نخاعی نقش پر رنگی در اداره مراکز استان ها ندارند. لذا همین جا از مدیرعامل محترم موسسه ایثار درخواست می کنیم، تا حد امکان در مراکز جامع توانبخشی استان ها از وجود جامعه هدف، خصوصا جانبازان قطع نخاع استفاده کنند، و از جانبازان قطع نخاعی نیز درخواست می شود توان و تمایل خود را به مدیران موسسه های ایثار استانی عرضه نموده و در راه اندازی مراکز مشارکت فعال داشته باشند.

 

آقای دکتر ابوطالبی در مورد دستورالعمل ابلاغی توضیح دهید.

- از حدود ۳ سال قبل، انجمن جانبازان نخاعی آیین نامه ای تنظیم و در دوره مدیریت وقت(مرحوم شهیدی) در جلسات متعدد، این آیین نامه بررسی و نهایتا تصویب و ابلاغ گردید. لکن متاسفانه به منصه عمل نرسید. مجدداً با ورود رئیس سابق بنیاد، آقای مهندس اوحدی این آیین نامه به جریان افتاد، که نهایتاً پس از بررسی های مکرر و طولانی، آیین‌نامه از طرف موسسه ایثار به رئیس سابق ارائه و ایشان نیز در اواخر دوران مدیریت خود، این آیین نامه را با عنوان «دستورالعمل بهره مندی اولیای معظم شهداء، جانبازان گرامی و ایثارگران سرافراز از مراکزجامع توانبخشی» ابلاغ کردند.
اگر بخواهیم درباره محتوای این دستورالعمل گزارشی بدهیم، این دستورالعمل با اولویت گروه‌های هدف شروع می شود، که بترتیب اولویت؛ جانبازان نخاعی گردنی، جانبازان نخاعی کمری، جانبازان دو عضو قطع و بیشتر، جانبازان بصیر، سایر جانبازان ویژه، اولیای معظم شهداء و در نهایت، همسران شهداء و جانبازان ویژه می‌باشند.
درباره سطح خدمات نیز چند نوع خدمات پیش‌بینی شده است:
 اول - سهمیه دو هفته‌ای در سال، جهت اقامت و استفاده از امکانات مراکز برای جانبازان نخاعی و هفتاد درصد ویژه.
دوم - طی دوره نقاهت برای جانبازان نخاعی و جانبازان ویژه.
سوم - استفاده روزانه برای تمام اقشار جامعه ایثارگری.
چهارم - استفاده از اقامت به عنوان مقصد و در مسیر سفر.
 پنجم - استفاده افراد مضطر.
 در باره افراد مضطر باید توضیح بدهم که ممکن است جانبازی دارای هیچ مشکل و بیماری نباشد، اما به هر علتی مثلاً خراب بودن آسانسور منزل، یا عدم حضور خانواده یا تعمیرات جزیی منزل نتواند برای مدتی در منزل شخصی خود سکونت داشته باشد؛ که در این صورت می تواند به طور موقت در این مراکز اقامت داشته باشد.
 این دستورالعمل جزئیات دیگری دارد که مخاطبین عزیز را دعوت به مطالعه آن می کنم تا به حقوق تعریف شده خود آگاه شوند.

 

آقای اسرافیلی درباره همکاری مدیر عامل موسسه ایثار با انجمن در اداره مراکز جامع توانبخشی توضیح دهید.

-همین جا لازم است از تلاش ها و زحمات آقای امانی، مدیرعامل محترم موسسه ایثار تشکر نماییم. به همت ایشان دهکده نشاط ولیعصر(عج) تا حدودی سامان گرفته است، اما باید اذعان داشت که این مقدار کار انجام شده برای این مجموعه بزرگ کافی نیست.
همانطور که گفته شد، مراکز جامع توانبخشی با سرمایه گذاری و انجام هزینه های بسیار هنگفت چندین هزار میلیاردی ساخته شده است و صلاح نیست که اکنون بخاطر نیاز به چند صد میلیارد، مورد بی توجهی احتمالی و یا عدم تخصیص اعتبار لازم، به نحو مطلوب استفاده نشود و به نوعی شاهد اتلاف منابع و هزینه های سنگین انجام شده باشیم. لذا از مدیر عامل محترم موسسه ایثار و مسئولین محترم درخواست عاجل داریم، ضمن جذب و تخصیص بودجه لازم جهت اداره این مراکز، از جمله دهکده نشاط ولیعصر(عج)، همچنین از جانبازان حاضر در شورای استانی ایثار تهران حمایت لازم  را به عمل بیاورند.

 

آقای دکتر ابوطالبی چه درخواستی از رئیس محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص مراکز جامع توانبخشی دارید؟

- در جلسه ای که هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی با ریاست عالی  بنیاد داشت، اجمالاً شرایط مراکز جامع توانبخشی، از جمله دهکده نشاط ولیعصر(عج) را برای ایشان توضیح دادیم و بیان داشتیم که اداره و ارئه خدمات به ایثارگران در این مراکز در گرو عنایت ایشان و تخصیص اعتبارات لازم است.
 همچنین از ایشان درخواست شد که از دهکده نشاط ولیعصر(عج) دیداری داشته باشند و ایشان وعده کردند که به زودی این دیدار را محقق کنند.
 لذا از ایشان درخواست داریم ضمن تسریع در این دیدار، جهت خروج مراکز جامع توانبخشی کشور از رکود موجود، بودجه و اعتبارات لازم را تخصیص دهند.

اینستاگرام
دیدگاه تون با تهیه این دستورالعمل خیلی عادلانه و منصفانه میباشد !!!
واجدین شرایط استفاده کننده از این مرکز ؛ از اول تا سطر آخر به جانبازان نخاعی شروع و ختم می شود !؟
بقیه جانبازان هم .....
بسیارعالی
ایکاش حرفهای آقای پرکره رو هم گوش می دادید
گفتنی های قابل تاملی دارد
نکات مهمی در خصوص بقیه الله دارد
اگر همه این امکانات هزاران میلیاردی در دهکده ی نشاط برای جانبازان نخاعی تعریف شده - که واقعاً هم ولی نعمتان ما هستند - بهتر آن بود که این مبالغ صرف رفع مشکلات انفرادی این عزیزان میشد!
فعلاً آش نخورده و دهان سوخته و به لحاظ سنی و وضعیت جسمی همه ی آنها در سراشیبی عمر !!!! و یک منت بزرگ بنام داشتن دهکده ی نشاط بعنوان خمیر بی مایه که فطیره !!!!
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi