شناسه خبر : 86730
چهارشنبه 26 آبان 1400 , 15:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت‌وگو با جانباز نخاعی، دکتر «قاسم اویسی فردویی»

«زندگی خانوادگی جانبازان» زیر تیغ جامعه‌شناسان

جامعه و اذهان عمومی بیش از آن که متوجه واقعیت های زندگی خانوادگی جانبازان باشند، متاسفانه ذهن خودشان را تمام مصروف صورت های بیرونی به ظاهر جذاب زندگی خانوادگی جانبازان می کنند...

فاش نیوز - به همت گروه واتساپی «دعوت» و به مناسبت روز کتاب و کتاب‌خوانی، از کتابی با عنوان "زندگی خانوادگی جانبازان" به قلم جانباز نخاعی، دکتر "قاسم اویسی فردویی" رونمایی شد.

جانباز نخاعی، دکتر قاسم اویسی، نویسنده این کتاب، در سال 1344 در روستای "فردو" از توابع بخش کهک استان قم، در خانواده ای مذهبی متولد و در سال 1360 در سن16 سالگی به جبهه اعزام شده و در منطقه دارخوین، در پاتک دشمن به درجه جانبازی از ناحیه نخاع گردن نایل گردیده است.

کتاب "زندگی خانوادگی جانبازان" که توسط این جانباز گرانقدر و با همکاری خانم دکتر نظری، پژوهشگر مسایل اجتماعی، مدرس دانشگاه و فعال حوزه نشر، در انتشارات "بشارت" به زودی روانه بازار خواهدشد، حاصل دوسال کار طاقت‌فرسا بوده است.

در ادامه این نشست مجازی، خبرنگار ما به منظور معرفی بیشتر اثر رونمایی شده، گفت و گویی با نویسنده آن انجام داده است که از نظرتان می گذرد.

فاش نیوز: آقای دکتر، ضمن تبریک انتشار کتاب "زندگی خانوادگی جانبازان"، لطفا درخصوص این اثر توضیحاتی را بیان بفرمایید.

- کتاب "زندگی جانبازان با رویکرد جامعه شناختی" استخراج شده از رساله دکترای جامعه شناسی در دانشگاه تهران درسال 1397 و همچنین ثمره و تجربه تقریبا 40 ساله زیسته بنده به عنوان مولف کتاب است که در کنار چنین تجربه ای، 2سال و اندی مطالعه و پژوهش و مصاحبه با جانبازان قطع‌نخاعی سه استان تهران، قم و اصفهان، بسیار دقیق و قابل استناد می باشد.
از خصوصیات و ویژگی های برجسته این کتاب می توان گفت این اثر به خوبی توانسته است لایه های پنهان و ناگفته های درون زندگی خانوادگی جانبازان را که عموما از طرف متولیان و یا از طرف خود جانبازان مورد سانسور و کتمان قرار می گیرد،  در این کتاب به صورت عیان و آشکار بیان شده است.

فاش نیوز: درخصوص موضوع و محتوای کتاب حاضر بفرمایید.

- در ابتدای این کتاب جمله ای آورده شده است که تمامی مقصد و هدف کتاب در آن گنجانده شده است و آن عبارت "از جانبازان تعریف می کنند اما تعریف آنها از خودشان را تحریف می کنند" معنای این جمله آن است که جامعه و اذهان عمومی بیش از آن که متوجه واقعیت های زندگی خانوادگی جانبازان باشند، متاسفانه ذهن خودشان را تمام مصروف صورت های بیرونی به ظاهر جذاب زندگی خانوادگی جانبازان می کنند. این کتاب در صدد شکستن  چنین فضایی است که افراد بتوانند بدون پرده و سانسور به لایه های درونی و پنهان این زندگی دسترسی پیدا کنند. از آنجا که تخصص بنده جامعه شناسی خانواده بوده و هست، لذا بیشترین تمرکز بنده بر روی زندگی خانوادگی و ازدواج آنها بوده است.

همچنین این کتاب سه دوره تاریخی را مورد مطالعه قرار داده است و به زبانی ساده تر، زندگی جانبازان را به سه دوره زمانی تقسیم کرده است. دوره اول از سال 1360 تا 1365 که درخصوص ازدواج، بحث عدم تمایل مطرح است؛ یعنی جانبازان در این دوره به علت وضعیت خاص جسمانی و دوره نقاهت، تمایل چندانی به ازدواج نشان نمی دادند و بیشتر دوره نقاهت را بر روی تخت بیمارستان، آسایشگاه یا خانه را تجربه می کردند. دوره دوم از سال 65 تا 75 که جانبازان به لحاظ شرایط جسمانی کمی بهبود یافته و تمایل نسبی به ازدواج پیدا می کنند و با ویلچرنشینی، فضای اجتماعی بیشتری را طی می نمایند؛ و دوره بعد از سال 75 است که در این دوره تمایل مضاعف است که جانباز خود تصمیم گیرنده ازدواج است و به عنوان یک کنشگر فعال، وارد عرصه اجتماع می شود.


به طور کلی می توان گفت این کتاب، مسایل متنوع و مختلف جانبازان اعم از فردی، اجتماعی و خانوادگی را با استناد به  مصاحبه های خود گروه هدف، که بسیار هم مهم است، مورد بررسی قرار داده است. در بحث فردی به عنوان مثال مسئله "زخم بستر"، "عفونت های ادراری"، "یبوست"، که به نظر من از آن به عنوان قفل زندگی می توان نام برد و در مباحث اجتماعی به "اوقات فراغت" و "مناسب سازی"می شود اشاره کرد؛ به طوری که اکنون بیش از 90 درصد جانبازان در دوره میانسالی به سر می برند، مناسب سازی خانه فعال و شهر فعال برای آنان حایز اهمیت است. به نظر بنده باید محتوای این کتاب از ابتدا تا به انتها مطالعه شود تا فهم عمیقی از زندگی خانوادگی یک جانباز  بدست بیاید.

فاش نیوز: آقای دکتر، این کتاب را با چه انگیزه ای تالیف کردید؟

- بنده به عنوان یک جامعه شناس، وظیفه دانسته ام که با توجه به تخصصی که در زمینه خانواده دارم؛ اندیشیدیم که بهترین موضوع که می توان انتخاب کرد خود جانباز نخاعی است و با توجه به تجربه 40ساله ای که داشته و دارم، حیف بود که این همه تجربه و انباشت علمی بلااستفاده بماند. بنابراین هدف اصلی و انگیزه این کتاب این است که اگر ما با زندگی جانبازان با دو نگاه "صورت" و "محتوا" بنگریم، متاسفانه تاکنون صورت های زندگی جانبازان مطرح و برجسته و تبلیغ و به جامعه تزریق می شده است. درحالی که محتوا و درون زندگی جانبازان با نوعی پنهان کاری و سرپوش گذاشتن مواجه بوده است که اتفاقا این مسایل است که در روابط بیرونی آنان تاثیر می گذارد. و این کتاب به همان لایه های پنهان، پیچیده و مبهم داخلی زندگی جانبازان پرداخته که مردم متوجه این باشند که پشت این صورت زیبا، یک فضای بسیار مشقت بار و دشواری های بسیاری هم وجود دارد که خانواده های جانبازان، همسران و فرزندان آنها با این مشکلات مواجه هستند که در بسیاری از مواقع هم ترجیح می دهند آنها را مطرح  نکنند.

فاش نیوز: شما خواندن این کتاب را به چه کسانی بیشتر توصیه می کنید؟

- بنده این کتاب را به سیاستگذاران، متولیان امور جانبازان، جامعه مددکاری جانبازان، نهادهای پزشکی و مراقبتی و بالاخص توده های مردم که متاسفانه تنها مشاهده گر ظواهر زیبای زندگی جانبازان هستند، پیشنهاد می کنم؛ که کمی به لایه های دشوار و مشقت‌بار زندگی آنها، اعم از خود جانبازان، همسر و فرزندان آنها که به تنهایی با آن دست و پنجه نرم می کنند، و برای نسل آینده به عنوان خرده فرهنگی از جنگ تحمیلی ثبت و ضبط گردد.

 

فاش نیوز: لطفا بفرمایید نوشتن این کتاب چه مدت طول کشیده و در نشر آن با چه موانع و مشکلاتی مواجه بودید؟

- این کتاب به مدت2سال و اندی طول کشید و برای نشر آن با موانع بسیاری مواجه بودیم. درکنار آن، همانطور که خودتان هم مطلع هستید، جانبازان رغبت چندانی به گفت و گو و مصاحبه و فیلمبرداری ندارند و حتی بسیاری از دوستان اجازه داخل شدن به اطاقشان را نمی دادند؛ اما وضعیت خود من به این مسئله کمک کرد و یک اعتمادی را ایجاد نمود و این که ما از جنس هم هستیم و مسایل آنها را بهتر درک می کنیم. با این اعتبار توانستیم اعتماد آنان را جلب کنیم و مصاحبه ها را جمع آوری نماییم. بیان اطلاعات و مسایل شخصی، خصوصی و خانوادگی کمی دشوار بود اما جای تقدیر و تشکر دارد. آنها مطالبی را بیان می کردند که من تصور نمی کردم به راحتی بیان نمایند. روند مصاحبه و جمع آوری اطلاعات، بسیار فرسایشی و آزاردهنده و دشوار بود؛ اما به یاری خداوند و همت خود عزیزان جانباز، این کار به نتیجه رسید و امروز با رونمایی از کتاب، آن را در اختیار دوستان و علاقمندان قرار خواهیم داد.

فاش نیوز: به نظر شما خواندن این کتاب برای خود جانباران نخاعی هم مفید است؟

- بله. جانبازان می توانند با مطالعه این کتاب، مسیر مسایلی که تاکنون نتوانسته اند برای آنها راه حلی بیابند را طی نمایند. در این کتاب درباره زندگی ایثارگرانه، زندگی در شرایط جانبازی، تیپولوژی زندگی جانبازان، انگیزه ازدواج، مسایل زناشویی، فرزندآوری و فرزندخواندگی بحث شده است.

فاش نیوز: با سپاس از شما که به پرسش های ما پاسخ دادید؛ اگر توصیه و یا مطلبی ناگفته باقی مانده، بفرمایید.

- در پایان از سرکار خانم دکتر نظری، مدیر نشر "بشارت" که به معنای واقعی ایثارگرانه و صادقانه و بی منت پیگیر انتشار کتاب بودند، و همچنین برادر عزیزم آقای اسدزاده که همانند یک چسب عاطفی، گروه کثیری از جانبازان را به هم متصل و مرتبط کرده قدردانی نمایم. از تمامی دوستان تقاضا دارم با مطالعه این کتاب به عنوان بخشی از خرده فرهنگ جنگ تحمیلی و تشویق دیگران به تهیه این کتاب، به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کمک کنند.
 زیرا با تهیه و حمایت از کتاب های حوزه ایثارگران، فرهنگ ایثارگری و ایثار و شهادت در جامعه به نسل های آینده منتقل می شود.

| گفت‌وگو از صنوبر محمدی

اینستاگرام
درود بر دکتر اویسی
کتاب بسیار عالی و مو شکافانه ای نوشته اید تبریک عرض می کنم
موفق باشید دکتر جان
سلام و عرض ادب ضمن تبریک و تشکر از تلاش اقای دکتر فردویی ،و با امید به اینکه با این پژهشها مام والای جامعه هدف معزز به اندازه منزلت واقعی اش در منظر احاد مردم شناخته و معرفی کند ، خیلی مشتاقم اثر شما را مطالعه کنم . لطفا راه دسترسی به کتاب را بفرمایید . با تشکر
سلام خانم محمدی عزیز از مصاحبه ارزنده شما ممنونم . منتظر مصاحبه های دیگر شما با پژوهشگران جانباز هستیم .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi