شناسه خبر : 86966
دوشنبه 08 آذر 1400 , 10:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

لزوم پرورش نیکی های فرهنگی

کشوری که نتواند احساس و اندیشه را در کنار هم سر کلاس درس بنشاند و به آنها پر پرواز دهد؛ نمی تواند استقلال خود را حفظ کند...

فاش نیوز - هرگاه ارزش‌های شکل دهندۀ باورها و اعتقادات تغییر کند، سیاست‌ها را نیز با خود تغییر می‌دهد. بی رحمانه شدن زندگی و سرگرم شدن مردم به غم معاش، بخشی از واقعیت زندگی روزمره ی مردم است. داستان ادامه دار و حیرت افزای اختلاس و پیدایش تربیت خاص در برخی از سیاست پیشگان و لایه هایی از اجتماع واقعیتی تلخ و غمگنانه است.

 در هنگامه ی نبرد جانانه ی دفاع مقدس در خط مقدم، تن ها و روان ها تمام و کمال به کار گرفته شد، و همت و غیرت جوانان ایرانی که در اندیشه ی اسلامی ریشه داشت، همه ی تجمع کنندگان در اردوگاه باطل را کاملا ناامید کرد. در داخل نیز متصدیان امور غالباً پلیسی درونی موسوم به تقوای الهی را بر خود گمارده بودند.

 در وقت هایی که ماهیت دیجیتالیسم؛ در حال به وجود آوردن مشکلات بی سابقه ای مخصوصا در زمینه ی حریم و حیاست؛ تنها دست آویز نجات، بخش امر فرهنگ می باشد.

 غفلت از سیاست یک عیب جدی در هر تحلیل اجتماعی است. اگر وقایع بزرگ را بدون فاصله گرفتن از متن آنها تجزیه و تحلیل کنیم، درک صحیح آنها میسر نیست، و ممکن است باعث سوء تعبیر وقایع و موجب آموختن درس های غلط از آنها شود. حتی در عصر فرامدرن و اسارت فرهنگ در چنگال تکنولوژی، دیر رس ترین درخت میوه خلقت؛ فرهنگ توصیف شده است ... "درخت را به میوه اش می شناسند" و بارآوری آن بهترین دلیل و برهان بر ارزشمند بودن ریشه های آن است.
برای تأکید بر دلیل هر کنش فرهنگی- سیاسی، الزاما باید بر زمینه های چندگانه، پرتویی افکنده شود:

1- هم اکنون قدرت رسانه های نوپدید در تعیین سمت و سوی عقربه ی افکار عمومی؛ ظاهرا بی بدیل است، و این درحالی است که برخی متولیان امر فرهنگ هنوز از خواب زمستانی برنخاسته اند، و انگار خواب اصحاب کهف صرفا چرت آنان است!

 نتیجه این شده که تصاویر و چهره های پر آوازه (سلیبریتی ها) در مقام داورانِ سلیقه و ارزش و تفکر، جایگزین نهادهای تعلیم و تربیتی شده اند و سرمشقی نو برای سبک زندگی، مد چهره و لباس، و شاکله ی رفتاری ارائه می کنند.

2- از رهگذر فضای مجازی، احساس امنیت فرهنگی دچار خدشه شده است. مدالیتی نگاه به مسائل متنوع اندیشه و اجتماع از قبیل فضیلت، هویت، حریم و حیا و ... نزد مردمی که به بیان روسو، دیگران نزد آباء آنها فضیلت می آموختند، با شتاب در حال دگرگونی است.

3-  نهاد آموزش و پرورش تاثیرگذارترین عامل در تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. همواره امر تعلیم و تربیت، مزیت و حسن اجتماعی بوده و سرمایۀ اجتماعی از رهگذر این نهاد افزایش می یابد.

 جامعه ی خوب و به سامان، نتیجۀ پرورش و تعلیم خوب مردمان آن است. کاوش و پژوهشی چاره ساز از سوی متولیان امر فرهنگ، برای درک و فهم این مطلب به چشم نمی خورد.

4- مغز انسان به مثابه مهم ترین بنیاد ارگانیکی فرهنگ؛ در دست کاری نمادها و سمبل ها از تکنیک تأثیر می پذیرد. هر ابزاری به همراه خود ایده ای را هم حمل می کند، امروزه نقش ابزارهای الکترونیکی (موبایل، تبلت، لبتاب،... ) از کتاب و معلم پیش افتاده است.

پیامد ویرانگر تفویض اختیارِ وظایف تعلیم و تربیت به ابزار دیجیتال؛ بازماندن از پرورشِ نیکی های فرهنگی است که از راه گوش سپردن بی واسطه به بیانات معلم حاصل می آید. این فرصت طلایی با سودای تجارت معاوضه شد.

 کشوری که سیاست آموزشی دقیق برای بالا بردن توانایی فکری نوجوانان و جوانانش نداشته باشد، و نتواند احساس و اندیشه را در کنار هم سر کلاس درس بنشاند و به آنها پر پرواز دهد؛ زود کم نیرو می شود و نمی تواند استقلال خود را حفظ کند.
 آموزش امر پیچیده ای است، بخشی از خصلت های هر تمدنی توسط آموزگاران به کودکانش انتقال می یابد. شایسته نیست مردمی که میراث فرهنگی و روشنفکرانه شان از ریشه دارترین و کهن ترین میراث های جهانی است، برخی از نخبگانش سودای ترک کشور در سر داشته باشند. چه بسا آینده، غافلگیری های بیشتری برای ما در آستین داشته باشد.
راه های پرهیز دادن از نوعی سبک زندگی افسار گسیخته و عاری از اخلاق نیز نیاز به تبیین علمی دارد، رویدادهای شگفت انگیز از جارو کردن خزانه ی بیت المال گرفته تا سگ گردانی و بوزینه بازی و کارهای چندش آور، اغلب از کسان دیگری هم سر می زند که در همین نظام تعلیم و تربیت رسمی جمهوری اسلامی ایران بزرگ شده اند.

با پوزش فراوان از تصدیع اوقات
با تشکراز سایت وزین فاش نیوز

 

جانباز دکتر سید مهدی حسینی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi