شناسه خبر : 87004
سه شنبه 09 آذر 1400 , 11:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

زندگی کردن جسارت می طلبد

انسان های جسور از هر لحظۀ عمرشان برای یادگیری و رشد کردن بهره می برند و برای باقیماندۀ عمرشان ارزش قائلند...

فاش نیوز - خبرنگاری از یک کارگر ساختمانی ساده ای که دوچرخه داشت، پرسید: «شما از زندگی خودتان راضی هستید.» کارگر جواب داد: «بله خدا رو شکر زنده ایم.» بعد همین سوال را از یک پزشک پرسید. پزشک گفت: «نه راضی نیستم.»

 خبرنگار با تعجب رو به پزشک گفت: «خیلی عجیبه! من همین سوال را از یک کارگر ساده پرسیدم، گفت بله زنده ایم شکر، ولی شما با این همه امکاناتی که دارید، می گویید نه راضی نیستم!». پزشک به خبرنگار گفت: «زنده بودن با زندگی کردن خیلی فرق دارد. من هم زنده ام، ولی از زندگی کردن خودم راضی نیستم.»

 زنده بودن لازم است اما به تنهایی کفایت نمی کند. انسان زنده باید زندگی کند. بسیاری از انسان ها فقط نفس می کشند؛ این کافی نیست چون حیوانات هم زنده اند. زندگی کردن یعنی جسارت داشتن، رو به جلو حرکت کردن و تکامل یافتن.

 کسی که به معنی واقعی کلمه زندگی می کند، درجا زدن و سکون برایش معنایی ندارد. انسان های جسور از هر لحظۀ عمرشان برای یادگیری و رشد کردن بهره می برند و برای باقیماندۀ عمرشان ارزش قائلند. جسارت، در فرهنگ لغت به معنای دلیری، بی باکی و بی پروایی است - البته جسارت را گستاخی هم معنی کرده اند - به نظر می رسد جسارتی که عقل بر آن حاکم نباشد همان گستاخی معنی شود. جسور بودن، روش های متفاوتی دارد. گاهی باید فریاد زد، گاهی باید سکوت کرد، گاهی باید پا روی نفس گذاشت و حرف حق طرف مقابل را پذیرفت. فردی که جسارت دارد، صادق است و دروغ نمی گوید؛ حتی اگر به ضررش تمام شود. فرد جسور از اشتباه کردن و شکست خوردن نمی هراسد.
اگر انسان نخستین، جسارت نکرده و از غار خارج نشده و برای شکار حیوانات ریسک نکرده بود، الآن نسل انسان منقرض شده بود.
اگر نبود ایمان و جسارت رزمندگان ما در آوردگاه هشت سال دفاع مقدس، الآن اهواز را «الاحواز» و خرمشهر را «مُحمره» می نامیدند.
کسی که می خواهد دروازه بان ماهری شود، نباید از ترس گل خوردن، درون دروازه نَایستد.
کسی که می خواهد نواختن سنتور یا ساز دیگری را یاد بگیرد، باید آنقدر جسارت داشته باشد که صدها بار اشتباه بنوازد تا بالاخره نوازندۀ چیره دستی شود.
جوانی که به دختری علاقه مند است، اگر جرات نداشته باشد به طریقی واژۀ «دوستت دارم» را به معشوقه اش بگوید، نهایتاً او را از دست می دهد.

 اگر تصمیم گرفتید کاری را شروع کنید و از ترس اینکه مردم چه می گویند منصرف شدید، هیچ گاه به جایی نخواهید رسید. انسان هایی که عزت نفس خود را حفظ نمی کنند، در زندگی موفق نیستند.

 لازمۀ حفظ عزت نفس، جسارت است. جسارت داشتن نیاز به تمرین دارد. ابتدا باید به خودمان بباورانیم که جسور نیستیم یا حداقل به اندازۀ کافی جسور نیستیم؛ بعد باید بر ترس خود غلبه کنیم، تصمیم بگیریم و به خودمان ثابت کنیم که من هم می توانم شجاع باشم.

 در مواقع ضروری، بدون ترس، نظر و احساسات خود را اعلام کنیم؛ حتی اگر نظرمان پذیرفته نشود. با شجاعت، موارد مورد درخواستمان را از طرف مقابل طلب کنیم. اگر تصمیمی گرفتیم و شکست خوردیم، بدون تعصب قبول کنیم که اشتباه کرده ایم و تبعات آن را هم به گردن بگیریم. هیچ اشکالی ندارد تصمیم و نظر قبلیمان را که اشتباه بوده تغییر دهیم... بیایید زندگی کنیم.

* جانباز رمضانعلی کاوسی

اینستاگرام
آفرین ، آفرین ، صد باریکلا ... استاد .
در ادامه سخنان ادیبانه جناب آقای کاووسی مطلبی جسارتا" اضافه کنم :
انسان جسور و موفق باید شهامت عذرخواهی داشته باشد ، هنگامی که شخصی اشتباهی می کند ، عذرخواهی نشانه شعور اوست نه بی شعوری او و غرور کاذب باعث تکرار اشتباه او می شود و عذرخواهی شهامت طرف مقابل بابت اشتباهش را می رساند.
با پوزش مجدد از جناب جانباز محترم آقای کاووسی بزرگوار
سلام آقایان محترم نویسنده و مراقب و جانباز و محافظ و فاش نیوز ی و استاد و دکترها
بعضی ها اشتباه کردن
دوبار اشتباه کردن
اما نترسیدن
هزاربار گفتن اشتباه کردم
اما اشتباه او از سر ناچاری بود
اشتباه ایما و اشاره ای را می گم ...
خب ملغمه ترس و نجابت شهدایی ، ثمره اش پر پر شدنه
مهم خداست
دورشان را پر کرد از گل ، همه شان گل بودند .
حتی اون که با لو دادن همه چیز را در اوج خراب کرد
خدا به نیتها امتیاز می دهد
لو دادن هم زیبا و به جا بود .
کار این افراد از بس خدایی بود در سخت ترین شرلیط
هم
خدا خوشه ارادتشان را ده برابر کرد
یکی شد صد تا و از صد تا بیشتر شد اینجا آنجا
و اما
اشتباه دومشان این بود که باور نداشت همه جا را بوی تعفن گرفته الکی راه افتاد به امید پیدا کردن همراهانی برای کاری کارستان .
وای چرا اینا باور نمی کردن ؟
وای از آن تهاجم فرهنگی که دیدند و اثراتش تا آخر عمر در ذهنشان ماند
برای اشتباه دوم هم هزار بار گفتن اشتباه کردم
واقعا بیان اشتباه کردم جرات می خواد
خب
حالا که هیچی عوض نمیشه
رنج روی رنج بالا میاد
اشتباه این است بیش از این ماندن
کاشکی دل گفتن خداحافظ را داشته باشن
اینم جرات می خواد ..
اگر کسی یه بار این مرحله تجربه کرده باشد دیگر برای بار دوم سخت نیست .
کارهاشو باید انجام بده و برود
برو عزیزم
همه را مات و مبهوت کردید
دیگر ماندنت بیش از این جایز نیست
جرات داشته باش می تونی ...
می تونی
می تونی خودت توی خیمه که روی خرابه و خاکستر اشتباهاتت زدی ، تک و تنها پیش بری و ببینی خدا چه می کند
به خدا امید داشته باشید
منتظرم یه خداحافظی توپ ازت ببینم توی فاش نیوز
جرات و جسارت داشته باشد
اگر بخواهند تو باشی خودشون میان دنبالت
ولی تو دیگه قبول نکن . بگو سیم کامپیوتر قطع کردم گذاشتم توی کمد
بگو نیستم دیگه
و برو ...
فاش یه سوال دیگه !!!

چطور 270 نماینده انقلابی مجلس 370 تا دنا پلاس از دم قسط میگیرن ؟ شاید بتونی جوابشو از اساتیدی که داری بگیری .!!!!
اون سهم خودشونه که از بهشت اومدند ...ما رزمنده معسر وگداییم از جهنم اومدیم...جنگ مال ما معسرین است..امکانات مال اونه است...غیر از مقام معظم رهبری (مده )که دلسوز مامعسرین است ...حساب الباقی بمونه روز معین .تا ظهور ....
فاش تو ولنجک قلب منی میدونستی ؟
هیچکی مثل من قدر سانسورای تو رو نمیدونه ، تو پرچمدار سانسوریسم از ازل تا ابدی ، حتی فکر کنم مسئول گزینش طبقات بهشتم تو باشی فاش . تفکراتت مائوئیسمی با تم خروشفیه !
توو برزخ اندیشه هات در حال پنالتی زدن به دروازه قزوینی !

میگم یه مجتمع بیمارستانی ، فرهنگستانی با این همه دکتر و
تیمسار و معاون اول سوم شخص مفرد بزن . حیف ملت از این همه تراوش عقل کل بی نصیب باشن .
دیروز و امروز خسته شدم برم یه دو سه ساعت بخوابم .
فاش دیگه پیر شدی مواظب خودت باش .
فاش ، برو ، برو ادم خوب. برو . بی برنامه برو . یا زودتر کارهایت بکن و برو . از هر جمعی پرهیز کن . فاش . فاش . چه نیازی داری آخه ؟ بابا تو اول و آخر هر چه امتیاز بالایی.. ممتازی .. ول کن . پیر شدی دست بردار . از من می شنوی تبلت و گوشی هم بذار کنار . دستت درد نکنه هر چی کار کردی . حالا بغض نکن . چرا گریه می کنی ؟
زندگی کردن جسارت می طلبد ... همین دیگه ... کی می خواهی بفهمی ؟ از جانباز کاوسی یاد بگیر . تو خو همه را سانسور کردی یه نفر برای خودت نگذاشتی ؟
ناراحتی نداره . راست می گن برو یه کم دقت کن زیر و بم کارهات ارزیابی کن . محاسبه کن . قبل ان تحاسبوا بشی . نکنه راستی راستی داری گل می زنی ؟ اونم به چه کسی ؟ برو سر فرصت فکر کن . دقت کن . شاید داری کیف انگلیسی را حمل می کنی خبر نداری . برو متفاوت تر بشو . زیادی که باشی هم زیادی می شی هم بی کیفیت ... برو بیشتر وقتت با شهدا بگذران . ایده های بهتر یادت می دهند . کربلای 4 ..
فاش فرصت خوبیه بگو آره پیر شدم . توان ندارم دیگه . بیمارستان و فرهنگ سرا و سایت و دفتر و اینا رها کن . برو یه کم به خودت برس . فاش فقط حتما تو هم دکتر بشو .
مراقب باش ببین چی می گن .
والا تا آخرش همینه . ببینم این دفعه چکار می کنی ؟ توکلت به خدا باشد . دیدی خدا خودش را چه قشنگ نشان داد . امتیاز دادت . قشنگ مثل همان سال که اومد دست کشید سرت و از مهلت داده شدگان شهدایی شدی . یادته ؟ همین زمان بود .
فاش یادته دقیقا یه همین موقعی بود که فاش مبارک شدی . اصلا فکرش می کردی ؟ من یرزق لا یحتسبها گوارای وجودت . این بار هم به امام زما ن توکل کن . حالا نیاز نیست این همه سانسور بازی دربیاری که همه شاکی بشن . حساس بشن .
بابا برای از تو بهتر بهتراش هم همین بوده . سالها دارن براشون خودشان خسته می کنند تا بتوانند زهرشان بریزند . اما تو نگران نباش . تو دیگه خدا را با تمام وجود لمس کردی . مگه معتقد نیستی اگه حق با توئه و خدا مصلحت کنه هنوز از جایت پا نشدی اول تو را به رفعت می رساند و نشونت می ده که چه به سر آنکه ظلم می کند می اورد . چشم سومت تقویت کن . حس ششمت . بقیش حله ... انشاء لله
فَمَنْ یعمَل مِثقالَ ذَرةٍ شَراً یرَهُ
ترجمه آیه به نثر:پس هرکه به اندازه ذره ای بدی انجام دهد آن را می بیند.
ترجمه آیه به نظم:
وگر قدر یک ذره کردست شر جزایش در _همین جا_ بیند بشر
همین جا را من اضافه کردم برات . چون شاعر یادش رفته و جهنم محیطه بالظالمین است ، بدکاران هم این دنیا سزای اعمال خود را می بینند هم آن دنیا .
چو بد کردی مباش ایمن ز آفات
که واجب شد طبیعت را مکافات

یا کاشف الکرب .. اکشف کربی به حق اخیک الحسین
خطرناک ترین خوردنی
دنیا؛...
خوردن گول ظاهرِ
آدماست
کم حجم
و خوش هضم با
تاوان سنگین....

به یک نظافتچی جهت نظافت افکار دست دوم درگیر باخود باحقوق مناسب نیازمندیم .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi