شناسه خبر : 87582
دوشنبه 06 دي 1400 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فاطمه(س) الگویی برای «همه نسلها وعصرها»

می گویند فاطمه در «۱۴۰۰ سال قبل» می زیسته، آن زمان هنوز خبری از «علم و تکنولوژی» نبوده...

فاش نیوز- می گویند فاطمه در «۱۴۰۰ سال قبل» می زیسته، آن زمان هنوز خبری از «علم و تکنولوژی» نبوده، اجتماعات کوچک و «روابط اجتماعی و فرهنگی» محدود بوده، اگر هم الگو بوده، برای «همان نسل و همان عصر» الگو بوده!!

و در قرن ۲۰ و ۲۱ با اینهمه «پیشرفت تکنولوژی» و عصر ارتباطات و «روابط جدید فرهنگی و آزادی های اجتماعی»، دیگر سخن از «الگویی جدید» باید کرد که برای نسل و عصر جدید متناسب باشد.

به فضل الهی در حد بضاعت اندک خود، پاسخی هرچند اجمالی خواهیم داد و در ادامه...

می دانیم که فاطمه(س) در «خانواده ای با اصالت» و ریشه دار و مشهور به «نجابت»، «امانت داری»، «جوانمردی»، «صداقت»، «اخلاص»، «سخاوت» و «خدمت به مردم» متولد و رشد یافت.

در دوران سخت بعثت و مبارزه با جهل و ظلم و فریب و «رهایی مردم ستمدیده» از چنگال غارتگران مشرک، با وجود «سن کم اما با معرفت و درک بالا»، همراه توده های ستمدیده مردم و «همگام با پیامبر» بود.

شخصیت حضرت فاطمه آنچنان از نظر «سجایای انسانی و اخلاقی و علم و دانش» برجسته و ممتاز است که در بین اهل بیت عصمت و طهارت (س) نقشی محوری دارد.

ببینید: اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها... خدایا درود فرست بر فاطمه و پدرش و (فاطمه و) شوهرش و (فاطمه و) فرزندانش...

یعنی در جائی که پیامبر (ص) و علی (ع) و حسن و حسین (ع) هم حضور دارند، او محور است.

لذا در روایت داریم که فاطمه «پاره تن رسول خدا»ست. هر کس «او را اذیت کند»، خدا را آزار رسانده. هر کس «او‍ را خوشحال کند» خدا را خوشحال کرده است...

این شخصیت ارزشمند با اینهمه «ویژگی های منحصر بفرد» و «مورد نیاز جامعه»، قطعا فراتر از زمان و مکان است...

از کسانی که دین را در «مسیحیت قرون وسطی» می بینند یا رفتار غلط «برخی علما و دولتمردان» را با «اصل اسلام یکی فرض نموده» یا با «پز روشنفکری» می گویند فاطمه برای «۱۴۰۰ سال پیش» الگو بوده نه اکنون!! سوال می کنم:

آیا «انسانیت و سجایای اخلاقی»، «امانت داری و جوانمردی»، «شجاعت و آزاداندیشی»، «عدالتخواهی و حقگویی»، «مبارزه با جهل و نادانی»، «ایثار و فداکاری»، زمان و مکان می شناسند!!؟

شما را به انصاف و «جدا کردن اشخاص از ارزش ها» فرا می خوانم...

اللهم صل علی محمد و آل محمد

... شخصیت حضرت فاطمه آنچنان از نظر «سجایای انسانی و اخلاقی و علم و دانش» برجسته و ممتاز است که در بین اهل بیت عصمت و طهارت (س) نقشی محوری دارد.

پیامبر در باره عظمت شخصیت فاطمه فرمود: او «پاره تن» و «قلب و روح» من است... پس هر کس «او را بیازارد» مرا آزرده است. هرچه او را خشمگین کند «مرا خشمگین می کند» و هرچه او را شاد کند «مرا شاد می کند».

و نیز فرمود : فاطمه «محبوب ترین مردم» نزد من است.

و این توصیفات نه به خاطر «علاقه پدر - فرزندی» است بلکه به دلیل «شخصیت بی بدیل» آن بانوی «عالم و پارسا» و «حقگو و عدالت‌خواه:» و «مردم دار» بود.

فاطمه در سال های سخت «شکنجه و آزار مشرکین» و در شعب ابی طالب و در دوران هجرت و «تشکیل حکومت اسلامی» در مدینه و در «جنگ های کفار و مشرکین» علیه نظام نوپای اسلامی و در «فتنه ها و پیمان شکنی های مسلمان نماها» همواره و «با معرفت و تمام توان» در کنار پیامبر بود...

مدال های ارزشمند الهی: «فداها ابوها» (پدرش به فدایش باد) و «ام ابیها» (مادر پدرش) و «بضعة منی» (پاره تن من) و «آیه تطهیر» و... شخصیت منحصر بفرد فاطمه را برایمان روشن می سازد.

آری این شخصیت ارزشمند با اینهمه «ویژگی های منحصر بفرد» و «مورد نیاز جامعه» قطعا «فراتر از زمان و مکان» است...

از کسانی که دین را در «مسیحیت قرون وسطی» می بینند یا رفتار غلط «برخی علما و دولتمردان» را با «اصل اسلام یکی فرض نموده» یا با «پز روشنفکری» می گویند فاطمه برای «۱۴۰۰ سال پیش» الگو بوده نه اکنون!! سوال می کنم:

آیا «انسانیت و سجایای اخلاقی»، «امانت داری و جوانمردی»، «شجاعت و آزاداندیشی»، «عدالتخواهی و حقگویی»، «مبارزه با جهل و نادانی»، «ایثار و فداکاری»، «خدمت عاشقانه به مردم»، زمان و مکان می شناسند!!؟

شما را به انصاف و «جدا کردن اشخاص از ارزش ها» فرا می خوانم...

اللهم عجل لولیک الفرج

| محمدرضا سابقی

اینستاگرام
با تشکر از یادداشت ها و مقالات موجز و بسیار آموزنده شما ؛ در پناه خداوند سلامت و سرافراز باشید. و دعای پیامبران و اهل بیت علیهم السلام بر همه وادادگان به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
درود خداوند بر شما
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi