شناسه خبر : 87618
دوشنبه 06 دي 1400 , 12:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد

آزادسازی ۱۲۰۰ کیلومتر از استان «جوف» یمن در مرز عربستان

سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان عملیات «فجر الصحراء»، استان الجوف به جز برخی از مناطق بیابانی، به صورت کامل آزاد شده است.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز بیانیه جدیدی صادر کرد و طی آن از یک عملیات بزرگ خبر داد که باعث آزاد‌سازی یکی از استان‌های مهم و هم مرز با عربستان شده است. او در این بیانیه گفته که نیروهای این کشور طی عملیاتی با عنوان «فجر الصحراء» منطقه «الیتمه» و مناطق مجاور آن در «الجوف» هم مرز با عربستان را آزاد کرده‌اند.
شبکه تلویزیونی «المسیره» به نقل از «یحیی سریع» گزارش داده که، در عملیات نیروهای یمنی، مزدوران از مناطق مذکور بیرون رانده شدند و مساحت منطقه‌ای که در این عملیات آزاد شد، بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع می‌رسد. وی با بیان اینکه «استان الجوف به جز برخی از مناطق بیابانی، به صورت کامل آزاد شده است» اضافه کرد: «در جریان عملیات فجر الصحراء، خسارات سنگینی به نیروهای دشمن وارد و مقادیر زیادی سلاح، به غنیمت گرفته شده است.»
به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن «تنش را با تنش پاسخ می‌دهیم و در انجام عملیات‌های بیشتر در برهه آتی که در راستای دفاع قانونی از ملت و میهن است، تردید نخواهیم کرد... وارد مرحله جدیدی از مقابله با پروژه ائتلاف متجاوز شده‌ایم و از همه مردم یمن می‌خواهیم که در جنگ آزادی و استقلال، مشارکت فعال داشته باشند...ما برای مقابله با دشمن جنایتکار و پاسخ به همه جنایات و تجاوزاتش، گزینه‌های مناسبی داریم... جزئیات عملیات فجر الصحراء نیز طی روزهای آتی اعلام خواهد شد.»
خطر تسلط القاعده بر استان نفت‌خیز یمن
درست به دلیل همین شکست‌ها، عربستان در یمن در استان‌های مختلف برای مقابله با انقلابیون این کشور دست به دامان تروریست‌های القاعده و داعش شده است. در مارب تروریست‌های القاعده به صراحت اعلام کردند که به یاری ائتلاف سعودی آمده‌اند. اما مشارکت عربستان با این تروریست‌ها تنها محدود به این مسئله نبوده و نقشه‌های بزرگتری در میان است.
به گزارش فارس، منابع نظامی روز شنبه از تلاش عربستان و امارات برای تحویل استان شبوه یمن به عناصر تروریستی القاعده خبر دادند. این منابع به پایگاه خبری «یمن نیوز» گفتند که ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در تلاش است که تیپ‌های موسوم به «ألویة العمالقة» را به استان شبوه انتقال دهند. اغلب عناصر این تیپ‌ها، از جریان‌های سلفی-تکفیری هستند.
به گفته این منابع، عربستان به وزیر کشور دولت مستعفی یمن دستور داده است که نیروهای امنیتی حاضر در ابین را توجیه کنند که عبور عناصر القاعده به استان نفت‌خیز شبوه را تسهیل کنند. به گزارش این سایت، این برای نخستین بار است که عناصر حزب اخوانی الاصلاح از زمان ورود به ابین، به عناصر القاعده اجازه عبور می‌دهند.
این در حالی است که دولت مستعفی نیز در این مناطق، رو به زوال است و طی سال‌های گذشته به پوششی برای عملیات‌های گسترده غارت منابع یمن توسط ائتلاف سعودی بدل شده است. شهریور ماه گذشته، درگیری شدیدی بین مزدوران وابسته به عربستان و امارات در جنوب یمن به ویژه شبوه افزایش یافت.
از سوی دیگر، رسانه‌های عربی بامداد یکشنبه از ادامه حملات هوایی متجاوزان ائتلاف سعودی به «صنعاء» پایتخت یمن خبر دادند. خبرنگار شبکه «الجزیره» در یمن گزارش داد: «ائتلاف سعودی عملیاتی را علیه مناطقی در صنعاء از جمله منطقه عصر انجام داد.» سخنگوی ائتلاف جنایتکار سعودی نیز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «تلاش‌های خصمانه برای هدف قراردادن ما مستلزم یک فرآیند مداوم برای خنثی کردن تهدید است. این عملیات با قوانین انسانی بین‌المللی و قوانین عرفی آن مطابقت دارد.»
شبکه «المسیره»‌ اما از صنعا گزارش داد: «بر اثر حملات تجاوزکارانه آمریکایی- سعودی به منطقه عصر در منطقه معین، تعدادی از منازل شهروندان یمنی آسیب دیدند و تعدادی از خانواده‌ها به‌دلیل ویران شدن منازلشان، آواره شدند.» پیش از این، «محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی انصارالله یمن در مصاحبه‌ای گفت دولت صنعاء پاسخ حمله را با حمله خواهد داد و به زودی دولت سعودی پاسخ دردناکی را دریافت خواهد کرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi