شناسه خبر : 87795
چهارشنبه 15 دي 1400 , 11:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شعر جانباز گلستانی در رثای سردار دلها

شعر جانباز گلستانی در رثای سردار دلها

ایسنا/گلستان شاعر انقلابی و جانباز گلستانی با سرودن شعری به نام «اسطوره» در ایام سالروز شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به نوعی به روح بلند سیدالشهدای مقاومت عرض ادب کرده است.

هنر و ادبیات به عنوان دوبال پرواز فرهنگ همه جوامع در طول تاریخ بوده و بی شک مهمترین ابزار انتقال فرهنگ و تبلور تمدن و مدنیت در تمامی کشورها تنها از مسیر بهره مندی از هنر و ادبیات مسیر شده است، آنجا که نام ایران با فردوسی، حافظ، سعدی، رودکی و فرخی در اقصی نقاط دنیا گسترش یافته و فرهنگ غنی و متمدن ایران اسلامی با هنر معماری و ادبیات فاخر ایرانیان مسلمان بر تارک تاریخ ثبت و درج شده است.

امروز نیز برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال مفاهیم سترگ و ارزشمند این حوزه بهترین مسیر بهره مندی از هنر و ادبیات است تا هم بر جاودانگی نام و یاد اسطوره های ایثار و شهادت استحکام بخشیده و هم صفحات تاریخ را با واژه های بدیع و زیبا منقش به نام حماسه آفرینان حسینی در پهنه انقلاب خمینی (ره) کنیم.

از این رو شاعر انقلابی  استان گلستان و جانباز دفاع مقدس با سرودن شعری به نام «اسطوره» در رثای سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ضمن عرض ارادت به ساخت نورانی و مقدس این شهید والامقام تلاش کرده تا نقشی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ادبیات مقاومت و پایداری ایفا کند:

انبوه غم  با این خبر  از باد می آمَد 
وقتی تو رفتی ناله و فریاد می آمد 

تا بودی ای اسطوره، آرامش مرا می بود 
در رفتنت بر جان من، بیداد می آمد 

بر دشمنان می تاختی ای شیر شرزه تا
بر تارک نحسش ز تو پولاد می آمد 

یک روز در لبنان و روزی دیگرت صنعا 
از تو به ناموس زمین امداد می آمد 

او ساخت داعِش را که لرزانَد دل امّت
با این جنایت بر بشر  اِفساد می آمد 

با زینبیون  فاطمیون  دفع شرّ کردی 
خیل مدافع بهر استشهاد می آمد 

«سردار دلها»تو نماد عشق و ایثاری
از تو به این امّت چو استمداد می آمد

تو قهرمان ملّتی «سردار دلهایی» 
در سوگ تو  از میهنم فریاد می آمد 

با « اِرباً اِربا» جان پاکت همزمان می رفت
بوی خوشَت با هر نسیم آزاد می آمد
 
تشییع تو شد انقلابی دیگر انگاری 
پیر و جوان تکریم آن اَجساد می آمد

نام تو جاوید است ای «سردار ایرانی» 
چون اشک رهبر در فراقت یاد می آمَد

«محمد دیلم کتولی»

انتهای پیام

اینستاگرام
جانباز،ع -شاطریان .
یه مناسبت روزمیلاد امام اول شیعیان امام علی (ع ) و روز پدر . همه روزهای رجب فضیلت و شرافت دارند, اوج و برترین روز آن سیزده رجب است, میلاد خجسته اولین خورشید تابناک ولایت وامامت, مولود کعبه, شهید محراب, حضرت علی ابن ابیطالب (ع).

انسانی ملکوتی, کامل به صفات خلیفه اللهی و بهترین الگو و نماد تشیّع. بعد از رسول الله (ص) در تاریخ اسلام و بشریت, امام علی دارای ارزش های متعالی و شخصیتی فرا زمانی و مکانی, تربیت شده درجوار خانه و شخص پیامبر اکرم و الگویی برای جهان بشریت است و انسانی به تمام معنا کامل در تمام ابعاد وجودی بودند.

همه ملائک و فرشتگان و انسان ها در مقابل ایشان خاضع و خاشع هستند و زبان انسان از بیان امتیازات ایشان قاصر است. او در میدان جنگ و مبارزه هم شجاع، قوی و شمشیر زنی توانا بود و در محراب عبادت عارف و مجاهدی نستوه و شب زنده دار و در کار کردن و کشاورزی نیز کارگری زحمتکش و در ساده زیستی از نظر خوراک و پوشاک و مسکن متمایز بود.
متواضع در مقابل همسر و پدری نمونه وعالی برای فرزندان.

امام علی یکی از 14 تَن از حضرات معصومین بودند و در همه غزوات ( 27 جنگ) در کنار پیامبر بودند. (به جز یک نبرد، آن هم جنگ تبوک به دستور پیامبر برای نقش به آب کردن حیله دشمنان حضور نداشتند)

عدالت، عبادت و بندگی خدا, شجاعت، ساده زیستی، دریایی از علم, زهد, تقوا، صبر, دوستی با مساکین و ایتام, حافظ و اُنس شدید با قرآن, ایمان, کار و تلاش، پهلوانی, مروت, جوانمردی, مهربانی و عطوفت و... از بارزترین ویژگی اوست که هر کدام دریایی از معنا را در خور جای داده است.

در زمان رسالت پیامبر، در میان مردان، امام علی (ع) نخستین کسی بودند که به اسلام ایمان آوردند. پیامبر(ص) فرمودند: اولین کسی که به من ایمان آورد و رسالت مرا تصدیق نمود و با من نماز گذارد، علی بود. و نیز در شأن نزول آیه وَ السّابِقُونَ السَّابِقُونَ اوُلئکَ الْمُقَرَّبُون" و تا آخر به این عهد پایدار ماندند و پیامبر نیز ایشان را بهترین گزینه رهبری بعد خود در غدیر خم "معرفی نمودند.

امام را اگر 25 سال خانه نشینی کردند و صبر و مقاومت کرد, دلیلش حضور 23 ساله در رکاب پیامبر و حفظ وحدت جامعه مسلمین بود و زندگی مظلومانه و پر تلاطم ایشان گواهی است بر حقانیت او.
بعد از رحلت پیامبر هم ایشان از ناملایمات روزگار و از دست مردم مدینه و کوفه خون دل بسیار خورد تا جایی که شبانگاهان به نخلستان ها می رفت و سر بر چاه می نهاد و با خدای خویش نجوا و درد دل می کرد.

علی تنها بود و حتی در جنگ و مثلث" زر، زور و تزویر "خوارج در مقابل او ایستادند ولی ایشان ثابت قدم، راه پیامبر را ادامه داد و حتی در این بین همسرش که دختر رسول الله بود را از دست داد.

امام علی علیه السلام با کنیه هایی مانند حیدرکرار, ذولفقار, یدالله, مرتضی, ولی الله, ابو تراب شناخته می شوند که از میان القاب امام نیز دو لقب از بقیه مشهورتر است، امیر المؤمنین و وصی".

کتاب بزرگ و ارزشمند نهج ‏البلاغه امام به اذعان اغلب دانشمندان، نویسندگان و ادبای الهی، بعد از قرآن، زیباترین متن عربی است. مجموعه ای در بردارنده سخنانی عمیق، در کمال فصاحت و بلاغت و کتابی حاوی دستورات ارزشمند اخلاقی است و برای ما مسلمانان و اهل تشیّع، پس از قرآن، بزرگترین منبع شناخت است. کتابی است که اصول درس انسان‏ سازی را می‏ آموزد "قرآن صاعد و برادر قرآن" که مشتمل بر خطبه ها, نامه ها و کلمات قصار امام است، به تعبی

13رجب که ماه میلاد امام الوصیین, همای رحمت, حضرت علی علیه السلام و روز پدر است را پیشاپیش به عموم پیروان ایشان خصوصا خانواده بزرگ ایثارگران تبریک و تهنیت می گویم.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi