شناسه خبر : 87886
دوشنبه 20 دي 1400 , 10:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عصائب اهل‌الحق:

راهی جز «زور» برای خروج آمریکا از عراق وجود ندارد

عضو دفتر سیاسی «عصائب اهل الحق» از گروه‌های مقاومت عراق اعلام کرده که هم جریان مقاومت و هم جریان سیاسی معتقدند آمریکایی‌ها از طریق مذاکره از عراق خارج نمی‌شوند و تنها راه‌حل این مسئله «زور» است.

31 دسامبر برابر با 10 دی آخرین مهلت خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از عراق بود؛ اما نیروهای آمریکایی، چنانکه جریان مقاومت تأکید دارد، از عراق خارج نشده‌اند بلکه صرفا نامشان از نیروهای رزمی به نیروهای مستشاری تغییر داده و در عراق مانده‌اند.
«سعد السعدی» عضو سیاسی «عصائب اهل الحق» روز یکشنبه، اظهارات «مایلز کاگینز»، سخنگوی سابق ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی آمریکا در سوریه، مبنی بر تداوم حضور آمریکایی‌ها در عراق و سوریه را مهر تأییدی بر گفته‌های مقامات گروه‌های مقاومت عراق درباره عدم خروج واقعی نیرو‌های آمریکایی از عراق دانست. کاگینز در یک بیانیه مطبوعاتی گفته بود سیگنال‌هایی که از سوی مقامات واشنگتن دریافت می‌شود، «نشان دهنده این است که نیرو‌های آمریکایی از ادامه حضور خود در عراق و سوریه اطمینان دارند و هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی و خروج از عراق و سوریه مانند آنچه در افغانستان اتفاق افتاد، دیده نمی‌شود.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، السعدی با تاکید بر اینکه «مقاومت عراق معتقد است هیچ راه‌حلی برای خروج آمریکایی‌ها از عراق جز با زور وجود ندارد» گفت: «نیرو‌های آمریکایی از طریق مذاکره از عراق خارج نمی‌شوند. هم جریان‌های سیاسی و هم مقاومت می‌دانند که هیچ راه‌حلی برای خروج ارتش آمریکا جز با زور وجود ندارد و جناح‌های مقاومت برای مبارزه با اشغالگری آمریکا مصمم هستند.»
گفتنی است، براساس توافق انجام شده میان دولت‌های آمریکا و عراق، نظامیان آمریکایی باید تا پایان سال میلادی (۲۰۲۱) خاک عراق را ترک می‌کردند. اما به رغم آغاز سال ۲۰۲۲ نظامیان آمریکایی تا حدودی حضور خود را در این کشور حفظ کرده و از خروج کامل خودداری می‌کنند. پارلمان عراق در سال ۹۸ پس از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمان او در فرودگاه بغداد به دست آمریکایی‌ها، قانونی را تصویب کردند و خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق شدند.
حمله به کاروان ائتلاف آمریکایی
خبر دیگر از عراق آن‌که دو کاروان لجستیکی ائتلاف آمریکایی در جنوب و مرکز عراق هدف انفجار بمب کنار جاده‌ای قرار گرفتند. انفجارها در مسیر کاروان‌های لجستیکی ائتلاف آمریکایی که تجهیزات مورد نیاز نظامیان آمریکایی در عراق را حمل می‌کنند همچنان ادامه دارد و روز یکشنبه نیز دو کاروان هدف انفجار بمب کنار جاده‌ای قرار گرفت. به نوشته منابع عراقی، انفجار اول در جاده مابین استان المثنی و ذی قار به هنگام عبور یک کامیون حامل تجهیزات مورد نیاز آمریکایی‌ها رخ داد. در این انفجار آسیب جانی به شخصی وارد نشد. انفجار دوم نیز در منطقه الیوسفیه در استان بغداد رخ داد؛ این انفجار نیز تلفات جانی در پی نداشت.
گفتنی است، حملات علیه کاروان‌های لجستیکی آمریکا پس از آغاز سال جدید میلادی و پایان مهلت خروج نیروهای ائتلاف آمریکایی از عراق تشدید شده است و پایگاه‌های این کشور در سوریه و عراق روزانه هدف حملات پهپادی و راکتی قرار می‌گیرد.
هرج و مرج در نخستین نشست پارلمان
نخستین نشست پارلمان جدید عراق که قرار بود ساعت ۱۱:۰۰ صبح دیروز به وقت محلی بغداد برگزار شود، پس از چند ساعت تأخیر برگزار شد و «محمود المشهدانی» رئیس‌سِنی در نشست دیروز پارلمان از همه نمایندگان و رؤسای فراکسیون‌های پارلمانی دعوت کرد تا در صحن مجلس حاضر شوند.
رسانه‌های عراقی با انتشار تصاویری از حضور نمایندگان جریان‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف سُنی، کرد و شیعی نوشتند که نمایندگان جریان صدر با کفن در ساختمان پارلمان حاضر شده‌اند و گروه‌های سیاسی مختلف پیش از آغاز رسمی نخستین نشست پارلمانی، در حال رایزنی‌ درون فراکسیونی بودند به همین دلیل این نشست به تاخیر افتاد.
همزمان با اولین روز تشکیل جلسه پارلمان، شبکه تلویزیونی «روسیا الیوم» از حضور غیرمنتظره نیروهای نظامی «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر عراق در برخی مناطق شهر بغداد پایتخت این کشور خبر داد. برخی اطلاعات حاکی است که این استقرار نیرو برای مواجهه با هرگونه شرایط اضطراری صورت گرفته است.
به گزارش ایسنا، پس از مراسم سوگند جلسه، گروه‌ «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» سندی را به رئیس‌موقت پارلمان عراق تقدیم کردند که در آن نام ۸۸ اسم نماینده ذکر شده بود و خود را به عنوان فراکسیون اکثریت معرفی کردند. همزمان فراکسیون صدر وابسته به جریان صدر سندی شامل اسامی ۷۶ نماینده را به رئیس‌جلسه پارلمان ارائه و اعلام کرد که آنها فراکسیون اکثریت هستند. همین موضوع باعث شد تا میان نمایندگان دو طرف در داخل صحن پارلمان درگیری ایجاد و جلسه به هرج و مرج کشیده شود. برخی منابع خبری می‌گویند که محمود المشهدانی که ریاست جلسه را برعهده داشته در جریان این درگیری‌ها، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و برخی منابع دیگر می‌گویند که به دلیل سرماخوردگی و بد شدن شرایط جسمانی‌اش، جلسه پارلمان را ترک کرد و به بیمارستان منتقل شده است!
خبرها حاکی از این است که کار مجلس با رأی‌گیری برای انتخاب رئیس پارلمان از سر گرفته شده است ولی تا لحظه تنظیم این خبر نتیجه آن اعلام نشده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi