شناسه خبر : 87924
سه شنبه 21 دي 1400 , 10:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رسالت سنگین داستان در مقابل «سردار سلیمانی»

داستان‌های «سرباز سفید»، هر کدام می‌توانند قدمی‌ تازه و نو در شناختن و شناساندن گوشه‌ای از ابعاد شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بردارند.

 

 محبوبه حاجیان‌نژاد؛ گرایش انسان به داستان و قصه‌پردازی به آغاز پیدایش زبان و قدرت گویایی او مربوط می‌شود.

انسان از دیرباز با گفتن و شنیدن قصه و افسانه بستری را فراهم کرده است تا با خلق موجود یا انسانی خارق العاده و فراتر از خود، نیازش را به داشتن اسطوره و افسانه تسکین دهد و حتی پا را از آن نیز فراتر نهاده و این اسطوره را در جهان بیرون از خود جستجو کند.

در عالم واقعیت، شاید سال‌های زیادی باید بگذرد تا انسانی زمینی و از جنس انسان‌های دیگر، در حین حیات و پس از مرگش پا از جهان واقعیت به جهان قصه‌ها و افسانه‌ها و اسطوره‌ها بگذارد.

داستان‌های کوتاه این مجموعه هر یک به یکی از ابعاد شخصیتی سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی پرداخته است. شخصیتی که شیوه ی زندگی و شهادتش، از او در مدت کوتاهی در ذهن یک ملت و حتی فراتر از آن در ذهن جاهن زمان خود، اسطوره ساخت. شخصیت‌های ساخته شده در داستان‌های این مجموعه هر کدام در برهه‌ای از زندگی خود، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، با گوشه‌ای از ابعاد شخصیتی سردار حاج قاسم سلیمانی رودررو شده‌اند و این مواجه در ذهن آن‌ها بسط و گسترش پیدا کرده و منجر به خلق چهارچوب یک اثر داستانی شده است. برخی از این داستان ها ریشه در واقعیت دارد و برخی دیگر از دل تخیل نویسنده برآمده است.

نگاه شخصیت‌ها به سردار شهید در اکثر داستان‌های این مجموعه، به نگاه به پیر و مراد و گاهی حتی اسطوره شباهت دارد. زندگی شخصیت‌ها در برخی از داستان‌ها با اتفاقی به ظاهر ساده به سردار شهید پیوند می‌خورد، در مسیر تازه‌ای به جریان می‌افتد و در این مسیر گاهی زندگی و گاهی شهادت سردار است که در روح و روان شخصیت‌ها اثر می‌گذارد و از آن‌ها انسان دیگری ساخته و سمت و سوی زندگی آن ها را تغییر می‌دهد.

یک نظامی مسئول موشک پهپاد که هنوز درخشندگی نور پس از انفجار را در پشت پلک‌های بسته‌اش می‌بیند، در داستان «پشت چشم»، دختری که پیر و مراد پدر را در صحنه‌ی شهادت سردار که از تلویزیون پخش می‌شود، در سایه‌ی یک انگشتر پیدا می‌کند در داستان «کنارش زانو می‌زنم.»، روایت شهیدی از داعش و سردار در داستان «مهتاب»، پیرمرد آلزایمری بیماری که سردار را با پسر خود اشتباه گرفته و به او دل بسته، در داستان «آدم خوب» و نگهبانی که آرزو دارد در کنار یک قهرمان عکس بگیرد، در داستان «سلفی با مهمان ویژه» نمونه‌هایی از شخصیت‌های داستان های این مجموعه است.

بی‌شک هنر، به طور عام و داستان به طور خاص برای شناخت و معرفی شخصیت‌هایی مثل سردار قاسم سلیمانی که پا از زمین بلند کرده و بدل به اسطوره و افسانه شده‌اند، به نسل‌های بعد رسالت سنگینی به عهده دارد. داستان‌های این مجموعه، هر کدام می‌توانند قدمی تازه و نو در شناختن و شناساندن گوشه‌ای از ابعاد شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بردارند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi