شناسه خبر : 87961
چهارشنبه 22 دي 1400 , 13:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایران به عنوان میانجی آشتی ملی در افغانستان فعالیت می‌کند

روزنامه واشنگتن‌پست، دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی در قبال تحولات افغانستان را از ایفای نقش تازه به عنوان میانجی آشتی ملی در این کشور توصیف کرد.
واشنگتن‌پست با اشاره به سفر هیئت وزارت خارجه طالبان به تهران نوشت: ایران نقشی تازه در افغانستان ایفا می‌کند. تهران در این هفته میزبان مقامات طالبان بود و گزارش شده که در این سفر، مقامات طالبان برای اولین بار با رهبران چند گروه مقاومت افغانستان ملاقات کرده‌اند. این اولین تعامل مستقیم میان حاکمان جدید افغانستان با ائتلافی از شبه‌نظامیان داخلی است. طالبان در این ملاقات به رهبران گروههای مقاومت پیشنهاد داده که می‌توانند در امنیت کامل به خانه برگردند. بعد از آنکه طالبان در ماه اوت قدرت را قبضه کرد، «مسعود» پسر «احمدشاه مسعود» از فرماندهان قوی شبه نظامیان که در سال 2001 ترور شد، مقابل قدرت گرفتن طالبان مقاومت کرد و به مدت یک ماه در دره «پنجشیر» در 75 مایلی شمال شرق کابل با نیروهای طالبان جنگید. «پنجشیر» از اواخر دهه 1990 پایگاه مخالفان ضدطالبان بوده است. این قیام در نهایت سرکوب شد و سرانش از کشور‌ گریختند. حکومت طالبان کماکان از جانب منابع مختلف در تهدید است. ابداً این یک حادثه عادی نیست که سران طالبان به ایران سفر می‌کنند و در آنجا با رهبران گروههای مسلح مخالف خود ملاقات می‌کنند. یکی از اعضاء هیئت مقاومت که در نشست سرّی تهران حضور داشت گفت جو مذاکرات به گونه‌ای بود که نشان می‌داد طالبان قدری «انعطاف‌پذیر» شده است.
یکی از نمایندگان اپوزیسیون به نام «حسم‌الدّین شمس» فرماندار سابق یکی از ولایت‌ها گفته است که در تهران؛ دو طرف با هم در زمینه موضوعات اساسی از جمله حکومت فراگیر گفت‌وگو کرده‌اند. شمس می‌گوید: «ما تا آنجایی که می‌دانیم، انعطاف‌پذیری وجود دارد. احساس مسئولیت در قبال مسائل افغانستان وجود دارد. انتظار می‌رود متقی پیشنهادهای مطرح شده و دستور کار این گروه را به اطلاع رهبران طالبان در کابل برساند. ما منتظر پاسخ می‌مانیم تا بدانیم آیا مذاکرات انجام می‌شود یا نه».

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi