شناسه خبر : 87964
پنجشنبه 23 دي 1400 , 17:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با حقوق مالکانه انفال، کسری بودجه را برطرف کنید

لطفی خواستار ارائه راهکار روشن در موضوع تهاتر نفت به جای بدهی دولت به بنیاد شهید و امور ایثارگران در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شد...

فاش نیوز - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خواستار ارائه راهکار روشن در موضوع تهاتر نفت به جای بدهی دولت به بنیاد شهید و امور ایثارگران در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شد.

 به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، حسن لطفی، نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی، با اشاره به نکات مثبت و منفی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و تصویب کلیات بودجه در صحن علنی به ارائه راهکار روشن و شفاف برای تهاتر نفت به بنیاد تاکید و اضافه ۱۰۰ درصدی حقوق مالکانه انفال را از جمله منابع درآمدی کشور و تامین اعتبارات مالی برای جامعه ایثارگری در سال آینده عنوان کرد.

 لطفی یادآور شد: در بحث جامعه ایثارگری متاسفانه تا کنون دولت و مجلس نتوانسته حقوق این عزیزان را به طور کامل ادا کند و حقوقی در شأن خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و ... لحاظ کند و متاسفانه حداقل حقوق به ایثارگران پرداخت می شود؛ هر چند که می توانستیم با افزایش حقوق مالکانه انفال (صددرصدی) حداقل بخش عمده‌ای از مسائل کسری بودجه برطرف شده و مشکل مادی از لحاظ تامین منابع در سال آینده داشته باشیم.

 نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: پیشنهاد تهاتر نفت به بنیاد شهید و امور ایثارگران در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اگرچه پیشنهاد خوبی است؛ اما راهکار روشن و مشخصی برای آن با توجه به ادامه تحریم‌ها ارائه شده است؛ اینکه نفت داده شده به بنیاد شهید چگونه و به چه روش فروخته شود، موضوع مهمی است که با توجه به مشکلات ارزی، راهکار شفافی برای آن ارائه شده است.

 نماینده مردم استان همدان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: علاوه بر آن در تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بحث انفال به طور کلی نادیده گرفته شده است. متاسفانه انفال کشور درحال به غارت رفتن است و این موضوع در حوزه فولاد و سیمان به وضوح مشاهده می‌شود. حقوق مالکانه ای که به دولت پرداخت می شود؛ بسیار ناچیز و در واقع می‌شود گفت رایگان است.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: دولت و مجلس می‌تواند از طریق ایجاد منابع در این حوزه ها بسیاری از کسری های موجود در لایحه بودجه را برطرف کند. متاسفانه این ها نکاتی است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به آنها توجه شده است.

 عضو کمیسیون اجتماعی در مورد موضوع تهاتر نفت به بنیاد شهید ادامه داد: اینکه گفته شود ما به شما نفت می دهیم و شما بفروشید، بالاخره یک طرف خارجی باید باشد که مبالغ ارزی آن را بدهد که بتوان به عنوان یک درآمد روی آن حساب باز کرد.

 لطفی در پاسخ به این سوال که آیا این تهاتر نفتی از سوی بنیاد در داخل کشور امکان پذیر است متذکر شد: این موضوع قابل شده است اما به جای آن بنیاد شهید می تواند از طرف خود دریافت کند. اگر پول گرفته شود باعث ایجاد افزایش نقدینگی و تورم در کشور خواهد شد، اگر کالا باشد که دولت نمی‌تواند دادن همه کالاها و توزیع آنها را بر عهده بگیرد.

 وی خاطرنشان کرد: بنابراین بحث تهاتر نفت، به خاطر وجود مشکلات ارزی در کشور، به نظر من می تواند کار بسیار مشکلی برای بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال آینده باشد.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم در خصوص جایگاه ایثارگران در لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت: با توجه به اینکه مدت شش سال عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هستم و در مباحثی که در مورد جامعه ایثارگری به عنوان کمیسیون مادر تخصصی ایثارگران در آن وجود دارد، متاسفانه با وجود اینکه هر سال به مسئولان بنیاد شهید مشکلات و مطالبات جامعه ایثارگری گوشزد می شود؛ بی توجهی از سوی آنها وجود دارد.

 به طور مثال همین مبالغ ناچیزی که به عنوان حقوق ماهیانه که به جانبازان مثل پرداخت می شود، اگر از ابتدا به عنوان حقوق بیمه آنها به تامین اجتماعی پرداخت و آنها بیمه می‌شدند، تا کنون بازنشسته و از مزایای بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند و دیگر بار مالی برای دولت به وجود نمی آمد و از جایگاه آبرومندی برخوردار می شدند.

وی ادامه داد: در صورتی که طی این سال‌ها مشاهده می‌کنیم که مبالغ ناچیزی به جانبازان معسر نیازمند داده شده است؛ بدون اینکه آنها را بیمه کنند. چه بسا که در آینده اگر دولت با مشکلات مالی مواجه شود؛ ممکن است همین مبلغ هم قطع شود.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص ارائه راه حل در این باره متذکر شد: بهترین راهکار در مورد جانبازان معسر این است که آنها را بیمه کنند و اخیراً در ملاقاتی که با آقای قاضی‌زاده هاشمی داشتم گفتم که به جای اینکه یک میلیون تومان به صورت ماهیانه به آنها بدهید؛ نصف این مبلغ را به بیمه آنها اختصاص دهید. در این صورت الان بازنشسته شده و یک ریال هم برای دولت بار مالی نداشتند. متاسفانه نمی‌دانم چه منطقی پشت این کار است که با وجود اینکه شش سال است این موضوع را تکرار می‌کنم اما گوش بدهکاری در بین مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود نداشته است.

 نماینده مردم رزن و درگزین در خصوص قانون تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران در لایحه بودجه سال آینده گفت: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها از اجرای آن استنکاف کردند که به نظر من برای اجرای کامل آن باید در قانون بودجه سال آینده ضمانت اجرایی ها لحاظ شود.

  حسن لطفی در مورد ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: نکات مثبت لایحه بودجه این است که مسائل سطح بندی شده است و در واقع می‌شود گفت که تصویب کلیات در مجلس می تواند قدم اولیه در اصلاح و تصویب جزئیات باشد.

 وی اضافه کرد: در این مورد می توان به این موضوع اشاره کرد که تعداد دستگاه های دولتی که به آنها بودجه تعلق می گیرد، نسبت به گذشته بسیار کمتر شده و شامل ۵۰ دستگاه دولتی می شود. همچنین با توجه به اینکه صندوق توسعه در هر استانداری در سال آینده شکل می گیرد، یکی از نکات و ویژگی‌های مثبت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ میباشد.

  عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه برخی از نکات منفی در این لایحه بودجه وجود دارد که قابل توجه است که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از جمله آن می باشد. دولت در این خصوص پیشنهاد مشخص و شفاف برای جایگزینی آن تاکنون به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده است.

 نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس یازدهم اضافه کرد: به طور مثال در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت مشخص کرده است که از ارز ۴۲۰۰ تومانی چقدر به آحاد جامعه تعلق می گیرد و چه راهکاری به طور مشخص می تواند جایگزین آن باشد. همچنین یک سری مفاهیم در لایحه بودجه از سوی دولت آورده شده که منطبق بر واقعیت نیست و قابلیت اجرایی ندارد. به طور مثال گفته شده تا ۲ هزار میلیارد تومان کمک‌های خیر به سازمان‌های خیریه یا چهار و نیم میلیارد یورو برای تقویت بنیه دفاعی به صورت تهاتر برای فروش نفت در سال آینده اختصاص داده خواهد شد.

 لطفی تصریح کرد: با توجه به موضوع تحریم و ادامه آن در سال آینده آیا راهکاری از سوی دولت برای فروش نفت در این پیشنهاد ارائه خواهد شد؟ که این از نکات مسکوت در رایحه بودجه است.

 نماینده مردم استان همدان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: علاوه بر آن ۸۰ درصد از بودجه کشور صورت هزینه های جاری می شود و ۲۰ درصد سهم اعتبارات عمرانی خواهد بود که متاسفانه هیچ روند کاهشی در هزینه های جاری دولت در سال آینده مشاهده نمی کنیم.

 وی ادامه داد: بودجه دو سوم، بودجه شرکت‌های دولتی است که هیچ وقت مجلس به آن ورود نکرده و وقت برای آن گذاشته نشده است و الان هم متاسفانه مشاهده می‌کنیم که هم در لایحه بودجه و هم در مجلس به بودجه شرکت‌ها بی‌توجهی شده است. هرچند که دو سوم بودجه کشور مربوط به شرکت‌های دولتی است.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: در این خصوص نظر مجلس و دولت وقتی برای رسیدگی به موضوع بودجه شرکت های دولتی نگذاشته است و این شرکت ها دو سوم منابع مالی و اعتبارات بودجه را به خود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اختصاص داده اند.

اینستاگرام
سلام..((بهترین راهکار در مورد جانبازان معسر این است که آنها را بیمه کنند))
این سخن شمارابنده بعنوان یک فردساده سالهلپیش عرض کردم که بگذاریدمعسرین خودشان مبلغی ازاین کمک معیشت رابه بیمه واریزکنندوچندسال بعدهم بازنسته شوند...دولت خودش مسبب این مشکلات هست..عده ای مدیربی سوادوبی مسئولیت برمسندریاست نشسته وکاری جزامضابلدنیستند،نه آینده نگرهستندونه دلسوز..شمامیفرماییدخودشان مبلغی بابت بیمه ازکمک معیشت کسرکنند؟؟ اینها حتی نمیگذارندخودمان واریزکنیم..به بهانه یک کمک معیشت تمام راههارابرروی مابسته اند.. کارنکن، ماشین نداشته باش ومغازه نداشته باشی،،بایدمفلس باشی وگرنه قطعش میکنیم..عده ایی نمیدانم چه فکری میکنندکه نمیتوانند به این قشرکمک کنند..
با توجه به تحریمهای نفتی که برای کشورمان برقرار است ، موضوع پرداخت بدهی دولت به ایثارگران از محل تهاتر نفتی ، مصداق این مثال است :
"روغن ریخته را ، نذر امامزاده کردن است"
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi