شناسه خبر : 88048
دوشنبه 27 دي 1400 , 10:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کندی اجرای قانون در وزارت نفت

وزارت نفت از مجموعه دستگاه‌های اجرایی است که قوانین و مقررات ایثارگران به ویژه در دوره وزارت آقای زنگنه به سختی اجرایی می‌شد.

فاش نیوز - وزارت نفت از مجموعه دستگاه‌های اجرایی است که قوانین و مقررات ایثارگران به ویژه در دوره وزارت آقای زنگنه به سختی اجرایی می‌شد.

مصوبات مجلس در خصوص استخدام، تبدیل وضعیت، استخدام فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و فرزندان شهدا،  تبدیل وضعیت استخدام ایثارگران و فرزندان آنان در اجرای قانون تفسیر بند(و) ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه و تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و فرزندان آنان بر اساس بند(د)تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ از مواردی است که با دست انداز های بسیاری در وزارت نفت مواجه است.

با استقرار دولت سیزدهم  وزیر نفت نیز تغییر کرد و بارقه امیدی در جامعه ایثارگری ایجاد شد، که در دوره جدید تغییرات  اساسی در حوزه اجرای قوانین حمایتی ایثارگران انجام گیرد.  اما اجرای قانون همچنان در وزارت نفت با کندی و موانع بسیاری مواجه بوده و به آسانی انجام نمی پذیرد.

در تاریخ ۲۴ آذرماه سال ۱۴۰۰ مدیر کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی  بخشنامه‌ای را به عنوان ضرورت تسریع در اجرای قانون تفسیر بند(و)ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه به زیر مجموعه‌های وزارت نفت ابلاغ می‌کند که جای تامل دارد.

این اداره کل باید متوجه باشد که بند(د) تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به عنوان قانون موخر برای تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و فرزندان آن به تصویب رسیده است و ابهامات موجود در قانون تفسیر بند(و) ماده ۴۴ را رفع کرده و استناد به آن با توجه به  تصویب بند(د) تبصره ۲۰ قانون بودجه،   موضوعیت اجرایی خود را از دست داده است.

  البته یک روز پس از ابلاغ مدیر کل تدوین و هماهنگی مقررات استخدامی ، وزیر نفت در تاریخ ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ یعنی یک روز پس از ابلاغ مدیر کل تدوین و هماهنگی مقررات، بخشنامه ای را با موضوع بند(د) تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ ابلاغ می کند و به نوعی بخشنامه ابلاغی قبلی را کاملاً منتفی می کند. ابلاغ وزیر  در اکثر موارد آن هماهنگ با مصوبه مجلس بوده و اغلب شروطی را که در قانون پیش بینی شده در آن ذکر می کند. برابر ابلاغیه وزیر نفت:

۱ - کلیه ایثارگران  مشمول ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحات و الحاقات بعدی آن و فرزندان آنان که به طور تمام وقت در وزارت نفت و شرکتهای تابعه به صورت قراردادی مدت موقت، مدت معین و پیمانکاری شاغل بوده اند مشمول تبدیل وضعیت می شوند.
 ۲ - در تبصره ۱ بند ۲،  مشمولین تبصره ۲ قانون اصلاح بند(و) ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور شامل فرزندان شاهد و جانباز و آزاده، رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان، آزادگان و همسران شهدا از شرط سنی و معدل معاف شده اند. 

البته در تبصره ۲ بند ۲ متذکر شده اند که در صورت اعلام شرایط قانونی مبنی بر عدم الزام به رعایت شرط سنی و معدل برای سایر مشمولین از سوی  سازمان اداری و استخدامی کشور، همان شرایط با ابلاغ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ملاک عمل قرار خواهد گرفت. 

در تبصره ۳ ایثارگران مشمول از رعایت سهمیه استخدامی و آزمون معاف شده اند و در  تبصره ۴ این بند قید شده است،  حق بیمه مشمولین بایستی تا تاریخ ۲۷ اسفند ۹۹ و پس از آن حسب مورد توسط وزارت نفت و شرکتهای تابعه یا شرکت‌های پیمانکار پرداخت شده باشد.
 ۳ - در تبصره بند ۳ قید شده است که با توجه به عدم وجود ظرفیت سازمانی برای تمامی مشمولین در سطح صنعت نفت، سمت سازمانی متناسب برای استخدام و تبدیل وضعیت  به رسمی ، مازاد بر سقف سازمان با هماهنگی واحدهای طرح و برنامه ریزی نیروی انسانی شرکت های اصلی ایجاد می گردد.

با توجه به نکاتی که در ابلاغیه وزیر وجود دارد امید است با تسریع در روند تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و فرزندان آنان تاخیر طولانی در سال های اخیر جبران گردد.

| یوسف مجتهد

اینستاگرام
سلام قانون درکجااجراع میشه تادروزارت نفت واریزبشه بازوزارت نفت ازوزارت آموزش مرورش بهتره چرارتبه بندی فرهنگیان رااجرا نمیکنندفرهنگیان راریختندخیابان کی مقصردولت مردان
باسلام و احترام خدمت شما مسئولین عزیز با قرار دادن شروط سنی در ابلاغیه شرکت نفت برای فرزندان رزمنده وخواهر وبرادر شهدا باعث تبعیض شدید بین نیرو های شرکت نفت شده چون طبق این بخشنامه نیروهای با سابقه بالا کنار گذاشته شده وتبدیل وضعیت نمی شوند و نیروهای جدیدالورود باهمان شرایط تبدیل وضعیت می شوند و این فقط به خاطرشرایط سنی گذاشته شده در بخشنامه وزارت نفت هست خواهشمندم نسبت به حذف شرایط سنی در بخشنامه اقدام فرمایید متشکرم
با این شرایط کسانی که سالها در وزارت نفت زحمت کشیدن و نیروی کارامد و متخصص هستند شامل این بخشنامه نفت نمیشوند مسولین انقلابی پس کجای اون عدالتی که با شعار عدالت و انقلابی بودن رای گرفتی
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi