شناسه خبر : 88236
چهارشنبه 06 بهمن 1400 , 09:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اختتامیه کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: هنر اصلی را شهدا و ایثارگران به خرج داده‌اند، هنر زبان عشق است و چه هنری بالاتر از اینکه عشق خود را با جان خود نشان دهیم.
 
اختتامیه کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی برگزار شد/ شهدا و ایثارگران هنرمندان واقعی هستند
دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز سه‌شنبه 5 بهمن ماه در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی که در شیراز برگزار شد، با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا گفت: این جلسه مزین به نام شهداست و محور اصلی آن زنان عاشورایی هستند، زنانی که در عاشورا حاضر بودند و عامل زنده نگه داشتن آن تا امروز شدند.
وی افزود: امروز صبح خدمت مادری در شهر شیراز رسیدیم که 5 فرزند داشت، 2 فرزند ایشان در دفاع مقدس به شهادت رسیده بودند، دیگری به درجه جانبازی 70 درصد نائل شده بود و سرانجام در اثر جراحات ناشی از جنگ به شهادت رسیده بود. همسر دختر ایشان هم شهید مفقودالاثر بود و فرزند دیگرشان نیز طی یک حادثه آموزشی فوت کرده بود. این مادر بزرگوار با وجود این شرایط، سرشار از معرفت، بصیرت، دفاع از اسلام و امید بود. همچنین خدمت جانباز عزیز 70 درصدی بودم که از ناحیه گردن قطع نخاع شده بود، ایشان می‌گفت من دردهای زیادی دارم اما این شرایط را پذیرفته‌ام زیرا همه این مشکلات برای خداوند است و سلامتی خود را به خداوند هدیه کرده‌ام و ذره‌ای از کار و مسیری که طی کرده‌ام پشیمان نیستم.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما امروز فرصت رسیدن به معصومین (ع) و درک مستقیم عصمت را نداریم افزود: وقتی به محضر چنین ایثارگرانی که یاد کردم می‌رسیم متوجه می‌شویم که خود خداوند نیز به آنان افتخار می‌کند. محور شکل دادن چنین افرادی زنان هستند که با تربیت خود فرزندانی چنین وارسته را به جامعه تقدیم می‌کنند. پرچمدار این نهضت حضرت فاطمه (س) است و در بستر تفکر زهرایی است که چنین جریانی شکل گرفته است. در دامن ایشان بوده که امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) پرورش پیدا می‌کنند و ادامه این مسیر نیز با حضور حضرت حضرت ام‌البنین (س) و حضرت رقیه (س) انجام می‌شود. امروز نیز زنان عاشورایی هستند که از نهضت امام حسین (ع) پشتیبانی می‌کنند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: زبان هنر و شعر، زبان بیان بسیاری از ناگفته‌هاست و حامل بخشی از فرهنگ حسینی (ع) و عاشورایی شعرای توحیدی بودند. شاعران ایثارگر در طول تاریخ فداکاری‌ها کرده‌اند و امروز نیز شاعران محور مقاومت در بسیاری از کشورهای همجوار ما زحمات زیادی را متحمل می‌شوند تا مفاهیم الهی را در شعرهای خود بیان کنند.
قاضی‌زاده هاشمی بنیاد شهید و امور ایثارگران را موظف به ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت دانست و افزود: ایثار همچنان ادامه دارد و ما باید این موضوع را به جامعه نشان دهیم. هنر اصلی را ایثارگران به خرج داده‌اند، هنر زبان عشق است و چه هنری بالاتر از اینکه عشق خود را با جان خود نشان دهیم.
وی با تشکر از زحمات دست‌اندرکاران برپایی این کنگره گفت: محوریت برپایی این کنگره به استان فارس به عنوان استان شعر و ادب سپرده شد و این رویه جزو برنامه‌های بنیاد خواهد بود که برنامه‌های فرهنگی را در استان‌های مختلف برگزار کنیم و امیدواریم این تجربه خوب از کار مشترک با دستگاه‌های مختلف ادامه پیدا کند.
گفتنی است، ششمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی از ۲۹ شهریور در شیراز آغاز به کار کرد و مهلت ارسال آثار تا ۱۵ دی ماه ادامه داشت که در این مدت بیش از هزار و ۹۵۰ اثر به دبیرخانه کنگره ارسال شد که بیش از هزار و ۷۰۰ قطعه شعر مربوط به بخش فارسی و ۲۴۰ قطعه شعر نیز در بخش‌های عربی و انگلیسی بود. این اشعار از کشورهای ایران، عراق، سوریه، لبنان، مصر، نروژ و الجزایر به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.
از مجموع آثار ارسال شده در بخش فارسی، ۸۰۰ قطعه شعر در قالب سنتی، ۳۵۰ قطعه شعر در قالب نو و نیمایی و سپید، ۱۵۰ قطعه شعر در بخش کودک و ۱۵۰ ترانه، شعر محاوره‌ای و سرود به دبیرخانه‌ این کنگره ارسال شد. پالایش مقدماتی آثار دریافتی از ۲۰ آذر آغاز شد و ۴۰۰ شعر به داوری نهایی راه یافت که داوری نهایی نیز از ۲۱ تا ۲۹ دی ماه انجام شد که در مجموع ١٦ نفر از شرکت کنندگان حائز رتبه و ١٣ نفر قابل تقدیر و در بخش اشعار عربی ٣ برگزیده و یک شایسته تقدیر و در بخش انگلیسی نیز ۲ شایسته تقدیر، از سوی هیئت داوران برگزیده شدند که در اختتامیه جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند.
محورهای این کنگره ایثار شهیدان و ایثارگران، همسران معظم شهدا، جانبازان و آزادگان سرافراز، امید به آینده، کودک و نوجوان، ارزش‌های اخلاقی و انسانی، عفاف؛ حجاب و نماز، شهدا و خانواده شاهد و ایثارگر مدافع حرم و قهرمانان محور مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی، مفاهیم عاشورا، افزایش امنیت ملی، حافظان فرهنگ و تمدن اسلامی، ارتقای اخلاق عمومی و شهروندی، ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه، زنان عاشورایی، افزایش تاب‌آوری اجتماعی، سبک زندگی ایثارگرانه، کمک‌های مؤمنانه، مدافعان حوزه سلامت و اربعین حسینی بود.
قالب‏ بخش‌های اصلی این جشنواره شعر کهن و سنتی، نو و نیمایی، کودک و نوجوان و ترانه و تصنیف و بخش‏ ویژه‏ محتوایی نیز شامل خانواده‌های شاهد و ایثارگر و بخش ویژه‏ زبانی شامل اشعار با محورهای موضوعی فراخوان به زبان‌های عربی و انگلیسی بوده است.
در این جشنواره نخستین نشان ملی شعر ایثار به شاعر برجسته استان فارس «احد ده بزرگی» اهدا شد و همچنین از کتاب «واژه‌های شهید»، نخستین نشان شعر ایثار کشور که با تلاش دکتر محمدمرادی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز به چاپ رسیده است رونمایی شد.
 در این مراسم همچنین از خانواده‌های شهدای شاعر شهید «حاج شیرعلی سلطانی»، شهید « اسماعیل موذنی»، شهید «سیدمهدی رکنی» و خانواده‌های شاهد و ایثارگر «علی سلیمیان»، «محسن کاویانی»، «حسین خزایی»، «فاطمه عالیشوندی» و «فاطمه ترکی» تجلیل شد.
منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi