شناسه خبر : 88244
چهارشنبه 06 بهمن 1400 , 10:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

والت: بزرگ‌ترین اشتباه بایدن برنگشتن به توافق با ایران بود

نظریه پرداز و تحلیلگر ارشد آمریکایی گفت: بازنگشتن دولت بایدن به برجام، بزرگ ترین اشتباه او در سیاست خارجی بود.
«استفن والت» در گفت‌و‌گو با روزنامه کره‌ای «هانکی یوره» درباره وضعیت سیاست خارجی در دولت بایدن گفت: یک سال از ریاست جمهوری بایدن می‌گذرد و در شرایطی دشوار او نسبتا خوب عمل کرده است. او وارث یک جنگ شکست خورده در افغانستان بود و خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور تصمیم درستی بود. هیچ چشم‌اندازی برای پیروزی در افغانستان وجود نداشت و خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور این امکان را فراهم می‌سازد تا بر مشکلات مهم‌تری مانند مسئله چین و تغییرات آب و هوایی تمرکز کنیم.
وی در عین حال گفت: بزرگ‌ترین اشتباه بایدن در یک سال گذشته، عدم بازگشت او به توافق هسته‌ای با ایران بود. اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که احیای برجام بسیار دشوارتر خواهد بود.
والت همچنین گفته است: در مورد خروج از افغانستان این بی‌انصافی است که بایدن را به سبب هرج و مرج و بی‌نظمی خروج نیروهای آمریکایی مقصر قلمداد کنیم. در واقع، این دولت افغانستان بود که به مثابه خانه‌ای پوشالی فروریخت. هیچ راهی برای پایان دادن به حضور آمریکا در افغانستان به شکلی منظم و بی‌دردسر وجود نداشت.در بلندمدت بزرگ‌ترین چالش سیاست خارجی آن خواهد بود که واشنگتن و پکن چگونه رقابت شدید فیمابین خود را در برخی زمینه‌ها مدیریت کنند و در برخی دیگر از مسائل کماکان با یکدیگر همکاری نمایند و در مسیر بروز جنگی که لطمات آن به هر دو کشور و سایر دنیا وارد می‌شود قرار نگیرند.
اگر قرار است توازن قوا در آسیا برقرار شود کشورهای آسیایی باید در برخی از مسائل به خواسته‌های چین پایبند باشند و پکن را عصبانی نکنند. اگر کره جنوبی می‌خواهد خودمختاری سیاست خارجی خود را حفظ کند و به رشد اقتصادی ادامه دهد باید خواهان توازن قوای قدرت در شرق آسیا باشد روابط خود را با ایالات متحده حفظ کند و تلاش برای بهبود روابط با دیگر قدرت‌های آسیایی از جمله ژاپن باشد. این بهترین راه برای کره جنوبی است.
در مورد چشم‌انداز پیش رو در مورد بحران روسیه و اوکراین، حل این مشکل دشوار است. بهترین نتیجه آن است که اوکراین به طور رسمی بی‌طرف باقی بماند، اما آمریکا و ناتو نمی‌خواهند هیچ امتیازی به مسکو بدهند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi