شناسه خبر : 88520
سه شنبه 19 بهمن 1400 , 04:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قاضی زاده هاشمی در حاشیه اکران مستند «سرباز شماره صفر» با فاش نیوز مطرح کرد:

از موسساتی که درحوزه ایثار و شهادت فیلم می سازند حمایت می کنیم

آقای دکتر قاضی زاده هاشمی می فرمایند می بایستی من را سپاه با یک نامه به بنیاد معرفی نماید. در حالی که من در فیلم و از قبل هم فریاد می زدم هیچ مدرک بالینی ندارم تا مجروحیت من اثبات شود...

فاش نیوز - دکتر قاضی زاده هاشمی که در هشتمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر، در خانه جشنواره حضور پیدا کرده بود، از حمایت این بنیاد نسبت به موسساتی که در حوزه ایثارگران فیلم بسازند خبر داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فاش نیوز، دکتر قاضی زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز دوشنبه 18 بهمن ماه برای تماشای مستند بلند "سرباز شماره صفر" ساخته "محمد سلیمی راد" در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران حاضر شد و در سانس 30: 20 سالن شماره 2 به تماشای این مستند 75 دقیقه ای نشست. در این بازدید، دکتر زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران، و دکتر نصیری، معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز او را همراهی می کردند.

مستند «سرباز شماره صفر» به موضوع زندگی "جهانگیر بَدوره" می پردازد که در ۱۴ سالگی با دست بردن در شناسنامه به جبهه اعزام می‌شود. در عملیات کربلای ۴ بعد از بمباران شیمیایی، از ناحیه‌ی پا دچار سوختگی و موج گرفتگی و مجروحیت می‌شود؛ ولی هرگز در پی تشکیل پرونده‌ی جانبازی نمی‌رود اما ناگزیر می‌شود به خاطر تأمین هزینه‌های بیماری صرع و تشنج همسرش، بعد از 35 سال، برای تشکیل پرونده جانبازی اقدام کند؛ که اینجا متوجه می‌شود به علت بمبارانِ بیمارستان "شهید بقایی" اهواز در دوران جنگ، اسناد پزشکی او و خیلی از رزمندگان از بین رفته و در آتش سوخته است. جهانگیر در طول این فیلم تلاش می‌کند حضور در جبهه و مجروحیتش را اثبات کند؛ که در نهایت جانبازی او احراز نمی شود!

 

بر پایه این گزارش، پس از نمایش فیلم، دکتر قاضی زاده هاشمی، روایت و سوال مطرح شده توسط فیلم‌ساز در فیلم را غلط و اشتباه عنوان و بیان کرد: «سوال درست این است که اگر جهانگیر بَدوره حتی یک جانباز نباشد و شهروندی عادی باشد آیا باید این مشکلات را داشته باشد و باید رها می شد؟ فیلم ساز هنوز زمانی که مشخص نشده ایشان یک جانباز می باشد یا نه، می گوید که شما به او خدمات نداده اید. شما آن سازمانی که مسئول است را رها و مسئله ای که مبهم می باشد را به موضوع اصلی تبدیل می کنید!».

در حاشیه این بازدید، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه بخش سینمایی بنیاد که می تواند ظرفیت های نمایشی فراوانی را در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به اجرا بگذارد چگونه قرار است احیا شود گفت: ما متاسفانه بخش سینمایی نداریم! قبلا ایران فیلم و شاهد فیلم را داشتیم که در این سال ها متاسفانه جمع و تعطیل شده است. ما دیگر نمی خواهیم یک موسسه کنار این موسسات درست کنیم. ما از موسساتی که درحوزه ایثار و شهادت فیلم می سازند حمایت می کنیم».

جهانگیر بَدوره نیز که در اکران این فیلم حاضر بود به خبرنگار ما در خصوص نتیجه گفت و گویش با دکتر قاضی زاده هاشمی پس از نمایش فیلم اظهار داشت: تنها چیزی که من می خواستم و به واسطه ساخت و نمایش این مستند به آن رسیدم، سوای اینکه خواستار حل مشکل مالی ام بودم، این بود که فهمیدم مردم و هموطنانم دارند از من حمایت می کنند. و همین که می فهمم هنوز در جامعه ام گم نشده ام، برای من اهمیت دارد و مفید است. این خیلی برای من مهم است که می بینم هستند هنوز کسانی که در جامعه نگاه به عقب دارند. حال اینکه مثمر ثمر بشود یا خیر، مهم نیست و این حمایت است که برای من اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: آقای دکتر قاضی زاده هاشمی می فرمایند می بایستی من را سپاه با یک نامه به بنیاد معرفی نماید. در حالی که من در فیلم و از قبل هم فریاد می زنم هیچ مدرک بالینی ندارم تا مجروحیت من اثبات شود. من به یک امیدی اینجا آمدم تا به من کمک کنند. الان 2 سال است که به خاطر کرونا تنها یک کمیسیون در سپاه به خاطر چند پرونده محدود تشکیل شده است و من منتظر هستم. معلوم نیست که تا چند سال دیگر پرونده من در کمیسیون بررسی می شود.

او در همین رابطه یادآور شد: آقای دکتر زالی تا حدودی برای رفع نواقص‌مان با ما همراه شدند تا من همسرم را به تهران بیاورم و چند روزی زیر نظر یک تیم پزشکی بررسی شوند و کارهای‌شان انجام گیرد. از این بابت از آقای دکتر زالی ممنونم که به من دلگرمی دادند. ایشان برای معالجه همسرم به من قول مساعدت دادند که امیدوارم تبدیل به مساعدت واقعی شود. آقای نصیری، معاون سازمان بهزیستی نیز قول هایی دادند و تماس هایی در استان برقرار کردند و شخصیت هایی به خانه و زندگی ما آمدند و فیلم تهیه کردند و برای تعمیرات منزل نیز قول همکاریِ برای گرفتن وام ودیعه مسکن دادند. اما برای درمان همسرم در شهرستان‌مان در مضیقه هستیم. اگر قرار است کاری انجام شود باید از تهران صورت گیرد.

گفتنی است آذرماه امسال در ایام برگزاری پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، فاش نیوز گفت و گوی مفصلی را با «محمد سلیمی راد» کارگردان فیلم مستند «سرباز شماره صفر» { این لینک: http://fashnews.ir/fa/news-details/87318/} با هدف ترویج فرهگ ایثار و شهادت و بهبود اوضاع معیشتی و اقتصادی شخصیت اصلی فیلم انجام داده بود و چند روز پس از آن، این مستند در مراسم اختتامیه جشنواره برنده تندیس طلایی بخش شهید آوینی شد و بعد از آن نیز در میان ده فیلم برگزیده به بخش مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر راه یافته است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری‌نیا

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi