چهارشنبه 11 اسفند 1400 , 15:50
تبدیل وضعیت ایثارگران در بودجه ۱۴۰۰ با آخرین اصلاحات و الحاقات
تا کنون ۴ بخشنامه در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران از سوی سازمانهای اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور صادر شده است...
فاش نیوز -تبدیل وضعیت ایثارگران قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با آخرین اصلاحات و الحاقات ابلاغی(مطلب تنقیحی غیررسمی)
شناسنامه قانون- در اجرای تکلیف بند (د) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و به موجب ماده (۴۴) ضوابط اجرایی قانون مذکور، به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در ساز و کارها و فرآیندهای مربوط به تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران موضوع بند قانونی فوقالذکر در دستگاههای اجرایی مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، تا کنون ۴ بخشنامه در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران از سوی سازمانهای اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور (مشترک و بهتنهایی)، صادر شده است.
بخشنامههای صادره به ترتیب زمانی:
- دستورالعمل نحوه اجرای بند (د) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موضوع: تبدیل وضعیت ایثارگران (بخشنامه شماره ۱۳۷۵۸ مورخ ۱۹/۳/۱۴۰۰ سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور)
- الحاق شغل «متصدی خدمات عمومی» به مشاغل عمومی دستگاههای اجرایی کشور (بخشنامه شماره ۲۴۲۳۳ مورخ ۹/۵/۱۴۰۰ سازمان اداری و استخدامی کشور)
- بخشنامه «مجموعه پرسش و پاسخ» مرتبط با تبدیل وضعیت ایثارگران قانون بودجه ۱۴۰۰ (بخشنامه شماره ۶۸۱۳۵ مورخ ۴/۱۲/۱۴۰۰ سازمان اداری و استخدامی کشور)
- اصلاحیه بخشنامه مشترک تبدیل وضعیت ایثارگران موضوع بند د تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰ (بخشنامه شماره ۶۹۴۰۵ مورخ ۹/۱۲/۱۴۰۰ سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور)
در این مطلب سعی بر آن است که همه مقررات مربوط به صورت تنقیحی آورده شود. با توجه به اینکه در دو بخشنامه اخیر ابلاغی، مواردی به صورت پرسش و پاسخ و رفع ابهام آورده شده که بعضاً به صورت ضمنی و بدون ذکر صریح تغییرات اصلاحاتی صورت داده است، مقررات مربوط در ذیل بخشنامه اصلی جایابی شده است. اما قطعاً در همه این موارد و ابهامات احتمالی، نظر سازمان اداری و استخدامی کشور مبنا خواهد بود.
متن تنقیحی غیررسمی تبدیل وضعیت ایثارگران قانون بودجه سال ۱۴۰۰
ماده ۱- در این دستورالعمل تعریف و اختصارات در معانی زیر بکار می روند:
– قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور
– مشمولین: مشمولین ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن که در دستگاههای اجرایی شاغل هستند و به موجب بند «د» تبصره (۲۰) قانون، باید به استخدام رسمی دستگاه اجرایی تبدیل وضع یابند.
|
– سازمان: سازمان اداری و استخدامی کشور
– دستگاه اجرایی: دستگاههای اجرایی مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
– نیروی قراردادی: مشمولینی که به موجب قرارداد مقام صلاحیتدار، قرارداد مستقیم با دستگاه اجرایی داشته (اعم از مشمولین تبصره ذیل ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون کار و یا سایر قوانین و مقررات حاکم بر دستگاه های اجرایی) و به طور تمام وقت در فعالیتهای مربوط به امور جاری دستگاه فعالیت مینمایند.
|
– نیروی شرکتی: مشمولینی که از سوی شرکتهای طرف قرارداد با دستگاه اجرایی بکارگیری شده و در دستگاه اجرایی به طور تمام وقت در فعالیتهای مربوط به امور جاری دستگاه فعالیت مینمایند.
|
– نیروی طرحی: مشمولینی که برابر موافقتنامههای مبادله شده بین سازمان برنامه و بودجه کشور و دستگاه اجرایی، از محل اعتبارات طرحهای عمرانی توسط دستگاه اجرایی بکارگیری شده و به طور تمام وقت در فعالیتهای مربوط به دستگاه فعالیت مینمایند.
با توجه به اینکه نیروهای شاغل در فعالیتهای طرحهای عمرانی (تملک داراییهای سرمایهای)، موضوعاً از شمول ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران خارج میباشند و حکم مقرر در ماده مذکور صرفاً فعالیتهای جاری دستگاه اجرایی را در برمیگیرد، لذا نیروهای شاغل در طرحهای عمرانی در شمول بند قانونی مذکور قرار نمیگیرند. (بخشنامه شماره ۶۸۱۳۵ مورخ ۴/۱۲/۱۴۰۰) |
ماده ۲- مشمولینی که در زمان تصویب قانون، به صورت تمام وقت در یکی از حالات آزمایشی (رسمی آزمایشی)، پیمانی، قراردادی، طرحی و شرکتی برای انجام فعالیتهای جاری دستگاه، در دستگاههای اجرایی به موجب حکم یا قرارداد مقام صلاحیتدار خدمت می نمایند، با رعایت شرایط زیر به صورت رسمی (یا عناوین مشابه بر اساس مقررات مورد عمل در دستگاه اجرایی)، استخدام و یا تبدیل وضع می شوند:
|
۱- صلاحیت مشمولین برای استخدام رسمی به تأیید گزینش برای استخدام رسمی فرد، ادامه خدمت وی در دستگاه اجرایی تابع حکم مقرر در ماده (۴۷) آیین نامه اجرایی قانون گزینش کشور میباشد.
۲- پست بلاتصدی در تشکیلات تفصیلی دستگاه برای انتصاب مشمولین وجود داشته باشد (در صورت عدم وجود پست بلاتصدی مناسب برای افراد مشمول، دستگاه اجرایی میتواند از طریق «سامانه ملی مدیریت ساختار دستگاههای اجرایی کشور» نسبت به پیشنهاد تغییر عناوین پستهای سازمانی و یا انتقال و جابجایی آن متناسب با شرایط مشمولان اقدام نماید).
|
۳- حق بیمه این نیروها باید توسط دستگاه اجرایی مربوط یا شرکتهای طرف قرارداد با دستگاه اجرایی پرداخت شده باشد.
تبصره: موارد استثناء این بند در خصوص نیروهای قراردادی، با اعلام بالاترین مقام دستگاه اجرایی و تأیید ذیحساب مبنی بر دریافت حقوق و مزایا از دستگاه اجرایی بابت فعالیت تمام وقت در امور جاری دستگاه از ابتدای سال ۱۳۹۹، قابل اقدام است.
۴- این نیروها باید در زمان تصویب قانون با دستگاه اجرایی یا شرکتهای طرف قرارداد، قرارداد داشته باشند و قرارداد آنها در سال جاری نیز تمدید شده باشد.
تبصره ۱: استخدام و تبدیل وضع مشمولین با رعایت تبصره (۲) قانون اصلاح بند (و) ماده (۴۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران صورت میپذیرد. رعایت شرایط احراز از نظر مدرک تحصیلی در مشاغل تخصصی دستگاههای اجرایی ضروری است.
|
تبصره ۲: در استخدام و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی دستگاه های اجرایی و همچنین کادر آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مقررات خاص مربوط به این گروه از شاغلین توسط دستگاه های مربوطه اعمال خواهد شد.
|
تبصره ۳- تاریخ اجرای احکام رسمی صادره برای مشمولین این قانون ۱/۱/۱۴۰۰ می باشد.
|
ماده ۳- سهم هر یک از دستگاه های اجرایی از سقف اعتبار تعیین شده در بند (د) تبصره (۲۰) قانون، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور مشخص خواهد شد. همچنین دستگاههای اجرایی موظفند با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به جابجایی اعتبارات مربوط به حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر آن دسته از مشمویلن این دستورالعمل که به استخدام رسمی دستگاه درمی آیند، از سایر فصول به فصول (۱) و (۶) اقدام نمایند.
تبصره: اعتبار مورد نیاز برای تبدیل وضعیت مشمولین آن دسته از دستگاه های اجرایی مشمول بند «د» تبصره (۲۰) قانون که فاقد ردیف در جداول (۷) و (۱۰) قانون هستند، از محل منابع داخلی تأمین میگردد.
|
ماده ۴- در صورت محدودیت اعبارات تخصیصی دستگاه (در سقف اعتبار تعیین شده در قسمت اخیر بند «د» تبصره (۲۰) قانون) اولویت برای استخدام و یا تبدیل وضع مشمولین بر اساس سابقه خدمت بیشتر می باشد.
ماده ۵- بکارگیری نیروی انسانی جدید در دستگاههای اجرایی به جایگزینی نیروهای قراردادی، شرکتی و طرحی که در اجرای بند (د) تبصره (۲۰) قانون، به استخدام رسمی دستگاه اجرایی درمیآیند، ممنوع است.
|
ماده ۶- تمامی دستگاههای اجرایی موظفند پس از اجرای این دستورالعمل، اطلاعات کارکنان را در سامانه کارمندایران (زیرسامانه پاکنا) بارگذاری و بروزرسانی نمایند. آن دسته از دستگاههای اجرایی که شماره مسخدم از سازمان دریافت مینمایند، باید اطلاعات و مستندات مشمولین را با رعایت شرایط این دستورالعمل در سامانه کارمند ایران بارگذاری و ارسال نمایند تا اقدام لازم نسبت به صدور شماره مستخدم برای افراد واجد شرایط به عمل آید. بررسی اطلاعات و صدور شماره مستخدم برای مشمولین شاغل در واحدهای استانی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و برای مشمولین شاغل در واحدهای ستادی دستگاههای اجرایی توسط سازمان صورت میپذیرد. مسئولیت صحت اطلاعات و مستندات بارگذاری شده در سامانه مذکور در چارچوب قوانین و مقررات بر عهده دستگاه اجرایی است.
تبصره: دستگاههای اجرایی اطلاعات و مستندات مشمولین رسمی شاغل در دستگاه که دارای حکم کارگزینی بوده ولی فاقد شماره مستخدم میباشند را نیز با رعایت شرایط این دستورالعمل در سامانه کارمند ایران، جهت صدور شماره مستخدم رسمی بارگذاری و ارسال نمایند.
ماده ۷- مسئولیت پیگیری اجرای بند (د) تبصره (۲۰) قانون و مفاد این دستورالعمل در آن دسته از دستگاههای اجرایی که برای کارمندان خود از سامانه کارمندایران شماره مستخدم دریافت نمینمایند (نظیر وزارت نفت، بنیاد مستضعفان، وزارت اطلاعات و…) حسب مورد بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان رزمندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح میباشد.
تبصره: در صورت وجود ابهام در خصوص انطباق افراد از نظر ایثارگری با مصادیق عنوان شده در ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، احراز شرایط توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان رزمندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (حسب مورد) صورت خواهد گرفت.
ماده ۸- مسئولیت حسن اجرای بند (د) تبصره (۲۰) قانون و مفاد این دستورالعمل در دستگاه اجرایی، بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی است.
|