شناسه خبر : 89423
پنجشنبه 18 فروردين 1401 , 12:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سهمیه ایثارگران در جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

آیا بنیاد گزارش‌های لازم مبنی بر اینکه این تکلیف قانونی توسط وزارتخانه‌های مربوطه و دانشگاه ها و دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شده است و در صورتی که این ماده قانونی اجرا نشده است با متخلفین...

فاش نیوز - بند پ ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی بیان می‌دارد: کلیه دانشگاه‌ ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز علمی که از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ مجوز نموده‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی مکلف‌اند حداقل ۲۰ درصد اعضای هیئت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل فرزندان و همسران شهدا، جانبازان ۱۵ درصد و بالاتر، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، همسران و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه که دارای مدرک علمی دکترای مورد تایید وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشند و شرایط علمی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشند، حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاه‌ها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیات علمی، چنانچه شرایط علمی لازم را داشته باشند تامین و از ابتدا آنان را به صورت عضو هیئت علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی پژوهشی و اجرایی مرتبط و تاثیر آن در پایه و مرتبه علمی و با رعایت صلاحیت‌های اخلاقی استخدام کنند.

احکام و امتیازات این بند شامل اعضای هیئت علمی فعلی دارای سوابق ایثارگری فوق نیز می شود. مسئولیت اجرای احکام این ماده به طور مستقیم بر عهده وزیر و رئیس دستگاه های مذکور است. در اجرای حکم مقامات یاد شده مکلف به اتخاذ تصمیم می باشند. در تبصره یک ماده آمده است: مشمولین این بند با ۳۵ سال خدمت و حداقل ۶۵ سال سن بازنشسته می شوند.
 تبصره ۲ بیان می دارد: در صورت تمایل فرد به بازنشستگی پس از اتمام سی سال خدمت و یا حداکثر ۶۰ سال سن می تواند درخواست بازنشستگی نماید.
در ادامه این ماده آمده است حکم بند پ ماده ۹۰ این قانون در طول اجرای قانون برنامه ششم توسعه بر بند الف ماده ۷۱ قانون جامع ایثارگران مصوب ۹۱/۱۰/۲ و اصلاحات بعدی و بر حکم ماده واحده قانون اصلاح حداکثر سن داوطلبان استخدام مصوب ۱۳۷۱/۲/۲۲ حاکم است. شرایط جامعه ایثارگران موضوع  بندپ ماده ۲ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور به شرایط جامعه ایثارگران موضوع بند ب ماده ۹۰ قانون برنامه اصلاح می شود.
با توجه به تصویب این قانون به دفعات در قوانین احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و قانون برنامه پنج‌ساله توسعه ششم، دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی باید اقدامات انجام شده خود را در خصوص تکالیف قانونی درباره جذب ایثارگران به عنوان عضو هیات علمی گزارش دهند و اعلام نمایند: آیا مصوبات قانونی درباره جذب اعضای هیات علمی ایثارگر محقق شده است یا خیر؟
 علاوه بر آن برابر ماده ۷۴ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که بیان می دارد: به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون و آیین نامه اجرایی آن، رئیس بنیاد موظف است گزارش عملکرد هر سال را که بر اساس شاخص‌های هر برنامه و فعالیت تنظیم شده است حداکثر تا پایان آذرماه سال بعد به مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی ارائه نماید. ضمناً کلیه دستگاه‌های مشمول این قانون مکلف‌اند هر ساله گزارش عملکرد مربوط به نحوه و میزان ارائه خدمات و تسهیلات به ایثارگران مشمول این قانون را به بنیاد ارائه نمایند.

حال جای سوال دارد که آیا بنیاد گزارش‌های لازم مبنی بر اینکه این تکلیف قانونی توسط وزارتخانه‌های مربوطه و دانشگاه ها و دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شده است و در صورتی که این ماده قانونی اجرا نشده است با متخلفین از عدم اجرای  این قانون چه برخوردی صورت گرفته است.

| یوسف مجتهد

اینستاگرام
قوانین را فقط برای 25 به بالا و فرزندان محترم انان دنبال کنید.بیخیال ما جانبازان و خانواده ما خدا از سر مقصر اصلی این قانون نمی گذرد لعنت بر بی عدالتی
ایثارگران نباید مقابل هم جبهه بگیرن ما به اندازه کافی تو جامعه مخالف و دشمن داریم آقار محترم....
برای جانبازان25 درصد نیز هیچ امتیازی وجود ندارد بنده خود جانباز25 درصد بامدرک دکتری از دانشگاه تهران وتربیت مدرس هستم خواهشا بدون اطلاع قضاوت نکنید
برادر عزیز که امسال شما و هم نظر با شما کم نیستند یک سوال آ یا مشکلاتی که یک جانباز 70 درصد می کشد جانباز ان با درصد پایین هم می کشند یک جانباز که در آسایشگاه زندگی می کند با من و امسال من درصد پایین باید یکی باشد و بنظرم در مطلب شما از عدالت صحبت کردی پس بهتر بود بگویید هرچه بام بیش برف بیش پس هر کس درصد بلاتری دارد چندین برابر آنهم مشکلات دارد من نبایید خودم را با آن یکی کنم و از عدالت دم بزنم
برادر مجتهد سلام علیکم، با ادب و احترام باید عرض کنم بازی با کلمات توسط تصویب بخشنامه و آئین نامه های داخلی در وزارت علوم بسیار زیادتر از آن است که بشود توصیف کرد.
آن زمانی که دست از زن و زندگی می کشیدیم و سینه در مقابل گلوله های دشمن برای حفظ دین و امنیت مملکت سپر می کردیم، بسیاری از تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان وزارت علوم از گذشته تا کنون در حال نوشیدن آب طالبی و مذاکرات علمی با دانشگاه های بیگانه بودند و اکنون بصورت مارهای چنبره زده حلقه مسدودی را در وزارت در ادوار گذشته و حال درست نمودند که راهی برای ورود اکثریت قریب به اتفاق دوستداران انقلاب اسلامی و پیروان واقعی ولایت فقیه نیست.
فقط یک نمونه ذکر می کنم عاقل را همین یک اشارت بس است.
همین قانونی که شما در متن فوق خود اشاره داشتید با یک کلمه مدرک تحصیلی دکترا داشتن دست خیلی از ایثارگران را بستند.
از شما سئوال می کنم ایثارگری که در عنفوان جوانی بیش از سه سال در گردان های رزمی و میادین نبرد حاضر بوده و بیش از 10 سال _ قبل از برنامه پنجم توسعه تا کنون _ بعنوان عضو هیئت علمی پیمانب در دانشگاه مشغول تدریس است، بعلت این که مدرک دکترا ندارد تبدیل وضعیت نمی شود.
اما کارمند غیر هیئت علمی با بیش از 20 سال سابقه کار اداری و هیچ گونه تجربه تدریس در دانشگاه چون در حین کار زحمت کشیده و مدرک دکترا گرفته فورا تبدیل وضعیت به هیئت علمی می شود.
ما حرف مان این است آن ایثار گر کارمند زحمت کشید و سال هاتجربه کار اداری خود را دارد، بسیار خوب او را تبدیل وضعیت دهید و در مشاغل برتر مدیریتی تجربه میدانی خودش بکار گیرید نه به عنوان عضو هیئت علمی.
و از این طرف ایثارگری که مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد دارد و بیش از 10 سال بعنوان عضو هیئت علمی تدریس در دانشگاه را دارد او را هم با توجه به تجربیاتش تبدیل وضعیت کنید.
تکریم واقعی یعنی این نه ....
به هر حال ظلمی که به ایثارگران شده چه زیر 25% چه بالاتر و دسته بندی های بی خود وی که در استخدام ها نمودند و... همه و همه تا کنون دردی از اکثریت قریب به اتفاق ایثارگران حل نکرده است.
در نتیجه :
کار جنون ما به تماشا کشیده است
یعنی تو هم بیا و تماشای ما کنی
سلامتی سید و آقا و مقتدای ما امام خامنه ای صلوات.
آقای مجتهد به نکته بسیار مهمی اشاره کردید.هشت سال است که ما بورسیه های ایثارگر تحت‌ ظلم بی پایان وزارت علوم ولو بعضی از روسایی دانشگاه‌ها از این امتیاز قانونی محروم شده‌ایم آن هم به علت بی کفایتی دولت ملعون قبلی که مسله بورسیه ها را وجه المصالحه اختلافات حزبی وجناحی کردند وهشت سال از عمر ما ایثارگران را از بین بردند .اما افسوس در دولت جدید که داعیه حمایت از ایثارگرا نرا دارد همچنان در خم یک کوچه‌ایم امید که رئیس بنیاد این موضوع را به مقام معظم رهبری ورییس جمهور گزارش دهند ویا جلسه‌ای را با بورسیه ها برای رفع مشکل معین نمایند.
سلام دوستان
من یک سوال داشتم.کسی که کارمند رسمی ادارات دولتی هست،میتونه تو ازمون هیات علمی شرکت کنه.ضمنا سهمیه ۲۵ درصد هم دارم
سئوال بنده هم هست.
سلام خدمت دوستان
بله
من خودم جانباز ۳۰ درصد و کارمند رسمی هستم.و در فراخوان جذب تیرماه امسال ثبت نام کردم و الان دعوت به مصاحبه شدم
سلام میتونم شماره تماسی از شما داشته باشم
حداکثر سن برای جذب ایثارگران در هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
طبق مصوبه تمام خدمات به جانبازان70 درصد می باید به فرزندان شهید هم تعلق بگیرد منهای خودروی جانباز و چند استثنای دیگر اما اینگونه نیست..
فرزندان جانبازان عزیز خیلی امتیازها برای ورود به دانشگاه و تخفیف شهریه ووو دارند اما بنده بعنوان فرزند شهید که رزمنده هم هستم فرزندم هیچ امتیازی ندارد و این ظلم است
بله درسته آیا ما فرزندان شهید جزو ایثارگران محسوب میشویم یا خیر؟ ایثارگران 1- فرزند شهید 2- جانباز 3 - آزاده
قاتون میگوید فرزندان ایثارگران شامل مثلا تخفیف شهریه دانشگاه آزاد میشود بله شامل فرزندان جانبازان و آزادگان عزیز میشود و حق این عزیزان هم هست اما چرا فرزندان ما را حذف کرده اند؟
چرا فرزندان ما هیچگونه امتیازی ندارند؟
عملا سهمیه و امتیازی در جذب هیات علمی برای ایثارگران وجود نداره
1.به خاطر امتیاز هشتاد درصدی صلاحیت علمی مصوب شورای انقلاب فرهنگی که هیات جذب براحتی و با سلیقه ش میتونه لحاظ نکنه و ایثارگر رو حذف کنه و یه چیز ملموس و مستند هم نیست در موردش اعتراض کرد
تتها امتیاز سهمیه ایثارگری برداشتن سقف سنی هست که با مصوبه جدید شورای انقلاب فرهنگی برای غیر ایثارگران هم تا 45 سالگی افزایش پیدا کرد و عملا این امتیاز خاص هم برای ایثارگران از بین رفت، بدتر از همه هر دانشگاهی یه شرایطی اختصاصی برا خودش قرار داده که سلیقه ی هست و با اون میتونه تا حد زیادی سهمیه ایثارگری رو دور بزنه
پس عملا سهمیه جذب 20 درصدی ایثارگران دروغ بزرگی هست که مثل چکش بر سرماست اما هیچ فایده ازش نخواهیم دید، فقط تو زبان از ایثارگر حمایت میکنن
بدون تعارف این سهمیه 20 درصدی یک دروغ هست کاش کلا بردارن چون اعمال نمیکنن اما هر جا میری این سهمیه رو میزنن تو سرمون
شرایط اختصاصی دانشگاه که یک شرایط فوق ایده آل هست که معلومه برا یه نفر خاص چیده شده باعث حذف در ابتدا برای ایثارگران میشه در ادامه هم قانون مصوب 227 شورای انقلاب فرهنگی در مورد امتیازهای علمی که در هیات جذب کاملا سلیقه ی حساب میکنن و صدرصد رد میکنن
در کل هر ایثارگری هم جذب هیات علمی میشه به کمک این سهمیه نیست و این سهمیه جذب 20 درصدی یک دروغ خیلی بزرگه
سلام. ایا معدل درسه مقطع در جدب هیت علمی بر ای ایثارگران حذف شده یاخیر طبق قانون.
سئوال بنده هم هست.
نه تنها این قانون اجرا نمی شود، بلکه مخالفت شدیدی توسط روسای دانشگاهها نیز با اجرای این قانون صورت می گرد. هیچ گونه گزارشی در خصوص اجرای این قانون نیز توسط بنیاد شهید از این دستگاهها خواسته نمی شود و نظارتی بر اجرای این قانون نیست. با تشکر از اقای مجتهد عزیز که قوانین ایثارگری را اطلاع رسانی و شفاف سازی می نمایند. با احترام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi