شناسه خبر : 89642
چهارشنبه 21 ارديبهشت 1401 , 10:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سلسله گزارش های انجمن جانبازان نخاعی درباره مشکلات جاری(۲)

لزوم استمرار پرداخت حق پرستاری جانبازان ۷۰درصدپس از شهادت

همسران جانبازان شهید، پس از عمری خدمت به جانباز، و در دوره ای که خود دچار مشکلات عدیده ای شده اند و نیاز به مراقبت و درمان های جدی دارند، غیر قانونی، غیر منصفانه و حداقل می توان گفت اقدامی غیر اخلاقی و غیرانسانی است، که در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز نمی باشد...

فاش نیوز - در برهه‌ای از زمان برخی از بانوان معتقد، متدین و انقلابی با این انگیزه که باید سهمی در انقلاب و دفاع مقدس داشته باشند، به ازدواج با جانبازان روی آوردند؛ که در نتیجه این رویکرد اعتقادی و مسئولانه، گروه کثیری از جانبازان، خصوصاً جانبازان ۷۰ درصد، بیش از سه دهه، زندگی نسبتاً آرامی را در کنار همسر و خانواده خود داشته‌اند. این در حالی است که اگر نظام می‌خواست چنین آرامشی را تأمین کند، به هیچ وجه قادر به این کار نبود.
اکنون که بیش از ۳الی۴ دهه این بانوان معزز درس آموخته از مکتب حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در کنار جانبازان زندگی می کنند و در خدمت آنان بوده اند، اغلب خود نیز دچار مشکلات عدیده جسمی - حرکتی شده‌ و یا می شوند؛ به گونه ای که خودشان هم نیاز به پرستار پیدا کرده اند.
از سوی دیگر در زندگی مشترک جانبازان و همسرانشان، عمدتا حق پرستاری صرف هزینه های روزمره زندگی می گردد و به نوعی بخشی از حقوقشان تلقی می‌شود وام هایی برای پرکردن چاله های زندگی دریافت کرده اند که معمولا بخش مهمی از حقوق و دریافتی ‌شان صرف پرداخت اقساط این وام ها می شود؛ که پس از شهادتشان یکباره قطع می گردد و خانواده جانباز شهید با بدهی‌ها و اقساط وام‌های دریافتی تنها می ماند!
این موضوع همواره در دوره همه روسای بنیاد و معاونین مرتبط با این موضوع مطرح گردیده که حق پرستاری به نوعی برای ترمیم حقوق و معیشت خانواده جانبازان واجد شرایط در نظر گرفته شده و بخش مهمی از حقوق و دریافتی آنان را شامل می شود؛ که البته مسیر جایگزینی نیز برای آن ایجاد نشده است.

 در مقایسه، اگر قرار بود این جانبازان در مراکز آسایشگاهی تحت پوشش بنیاد نگهداری شوند، در یک دوره ۳۰ تا ۴۰ ساله هزینه های هنگفت و گزافی را شامل می شد(این رقم را برای سرانه هر جانباز بستری در آسایشگاه ماهانه از ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان برآورد کرده اند).
 این در حالی ست که اگر فرض کنیم همسران هریک از این جانبازان را به عنوان یک کارمند در نظر بگیریم، حداقل بعد از ۳۰ سال خدمت صادقانه مستحق دریافت پاداش پایان خدمت و حقوق بازنشستگی خواهند بود (با توجه به اینکه همسران گرانقدر جانبازان در سه شیفت خدمت رسانی کرده‌اند، محاسبه سر انگشتی آن نیز رقم بالایی خواهد شد.) کما اینکه پرسنل شاغل در آسایشگاه‌ها اینگونه هستند.
در حالی که این همسران ایثارگر، خصوصا" جانبازان 70 درصد و نخاعی، بدون دریافت حقوق و بازنشستگی، بعد از سال ها زندگی مشترک، و پس از شهادت همسران جانبازشان، با جسمی رنجور، از کارافتاده و دردمند، باید با مستمری ای که بیش از نیمی از آن کسر شده سر کنند.

لازم به ذکر است نهایتاً در دوره آقای مهندس اوحدی رئیس محترم سابق بنیاد، با پی‌گیری‌های مستمری که انجمن جانبازان نخاعی داشت، دو اتفاق خوب به وقوع پیوست:
اول – بدنبال مکاتبه انجمن با رییس وقت بنیاد شهید، ایشان در زمینه خودرو، استمرار حق پرستاری و اجرای ماده ۳۸و ۳۹ در هامش نامه دستوراتی را خطاب به معاونین مربوطه صادر نمودند.(پیوست شماره ۱)
 و هم چنین پیرو نامه گروهی از جانبازان نخاعی به سران سه قوه، در رابطه با مشکلات جانبازان نخاعی و ارجاع آن به بنیاد شهید و امور ایثارگران، رییس اسبق بنیاد نامه ارجاع شده را جهت طی مسیر قانونی و تصویب استمرار حق پرستاری در هیات دولت، به معاون حقوقی خود ارجاع دادند، که معاون تعاون بنیاد گردش کار پیشنهادی خود را ارائه نموده است.(پیوست ۲و۳)
در پیوست اخیر معاون تعاون بنیاد طرح تبدیل بخشی از ضریب k پرستاری به امتیاز ماندگار را ارائه نمودند، که در صورت ارجاع به هیات دولت و تصویب، بخشی از حق پرستاری پس از شهادت جانبازان به صورت پایدار، برای همسران و خانواده آنان باقی می ماند.
در همان دوره معاون تعاون در خبر مندرج در سایت ایثار اظهار کرده بود که استمرار حق پرستاری برای جانبازان ۷۰ درصد بر مبنای ماده ۲۶ممکن است.(پیوست ۴)
لیکن مع الاسف در حال حاضر همانطور که خواهد آمد، معاون مذکور از این موضع خود عقب نشینی کرده‌است.
 
دوم- توسط هیئت امنای بنیاد در دوره ریاست آقای مهندس اوحدی مصوب گردید، برای استمرار پرداخت حق پرستاری جانبازان شهید ۷۰درصد که در سال ۱۴۰۰  به شهادت رسیده اند، مبلغ ۳۰ میلیارد تومان اعتبار، با عطف به ما سبق بودن، از محل فروش املاک و دارایی‌های بنیاد تامین گردد. لیکن متاسفانه در دوره تصدی ایشان فرصت تحقق این مصوبه محقق نشد.(پیوست ۵)
با ورود رئیس جدید بنیاد، جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی، مجدداً موضوع ماندگاری حق پرستاری پیگیری شد. ایشان مصوبه هیئت امنای بنیاد را قانونی دانستند، لیکن اظهار داشتند به دلیل عدم تحقق فروش املاک و دارایی ها، پرداخت حق پرستاری برای جانبازان شهید در سال ۱۴۰۰ عملی نیست و یکی از دلایل عدم موافقت با پرداخت حق پرستاری بعد از شهادت جانباز را تحمیل بار مالی آن بر دوش دولت دانسته اند!
 در رد این دلیل که به نظر می رسد بهانه ای بیش نیست باید گفت، قاعدتاً نسبت به جانبازان شهید بعد از تصویب طرح، بار مالی جدیدی بر عهده دولت قرار نخواهد گرفت؛ زیرا همان حق پرستاری خود جانباز است که فقط پس از شهادتش از حقوق خانواده اش کسر نخواهد شد. مگر این که فرض کنیم خدایی نکرده بنیاد برای جبران کسری هایی که در جاهای دیگر دارد، بر روی شهادت جانبازان حساب باز کرده است!

این در حالی است که در مصوبه مذکور همه جوانب کار  لحاظ شده و سپس به تصویب رسیده است. چنانچه با هر موضوعی چنین رفتاری صورت بگیرد، به حل هیچ مشکلی نمی توان امیدوار بود.
اما لازم است نسبت به جانبازانی که پیش از تصویب طرح به شهادت رسیده اند تعیین تکلیف شود. پیشنهاد ما این است که از زمان تصویب استمرار پرداخت حق پرستاری، جانبازانی که پیش از آن به شهادت رسیده اند نیز مشمول پرداخت شوند، و نهایت آنکه نسبت به پرداخت معوقات عطف به ماسبق نگردد.

دلیل دیگری که اقامه می شود و به طور مشخص از معاون تعاون بنیاد -علیرغم اظهارات قبلی و مکاتبات انجام شده توسط ایشان- شنیده شده، نوع تفسیر ماده ۲۶قانون جامع توسط اوست که می گوید: با فرض شهادت جانباز، پرداخت حق پرستاری سالبه به انتفاء موضوع  است؛ یعنی حق پرستاری به کسی پرداخت می شده است که از جانباز مراقبت می کرده، اما با فرض شهادت جانباز، جانبازی وجود ندارد و لذا حق پرستاری نیز وجود نخواهد داشت.
البته این نوع تفسیر از قانون زاییده همان نگاهی است که پیش از این در موضوع خودرو گفته شد؛ که آن نگاه نمی تواند منتج به حل مشکلات ایثارگران گردد.
هرچند که از ابتدا باید جبران معیشت جانبازان در حقوق دریافتی آنان در نظر گرفته می شد، تا اکنون با چنین تفاسیر  غیر منطقی مواجه نباشیم.

 در مقابل تفسیر و تحلیل ما این است که ماده ۲۶ اذعان دارد، برقراری حق پرستاری با تشخیص کمیسیون پزشکی جاری می شود و نسبت به قطع آن پس از شهادت جانباز، قانون ساکت است و لذا می توان از سکوت قانون نتیجه گرفت که پرداخت حق پرستاری می تواند بعد از شهادت جانباز استمرار داشته باشد. گفتنی است این برداشت مورد تایید و تاکید مشاور امور قوانین و لوایح ریاست عالی بنیاد(آقای مجتهد) نیز می باشد.
اضافه بر مطالبی که پیش از این بیان شد، مبنی بر اینکه رها نمودن همسران جانبازان شهید، پس از عمری خدمت به جانباز، و در دوره ای که خود دچار مشکلات عدیده ای شده اند و نیاز به مراقبت و درمان های جدی دارند، غیر قانونی، غیر منصفانه و حداقل می توان گفت اقدامی غیر اخلاقی و غیرانسانی است، که در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز نمی باشد.
لذا انجمن جانبازان نخاعی به موازات پیگیری موضوع واردات خودرو، در تمام مکاتبات با نمایندگان مجلس، معاون اول رئیس جمهور و حتی ریاست محترم جمهوری اسلامی، لزوم استمرار حق پرستاری بعد از شهادت جانبازان را مطرح نموده است.
اگر بخواهیم موانع به ثمر رسیدن تلاش های سازمان‌های مردم نهاد از جمله انجمن جانبازان نخاعی در حل مشکلات مورد پیگیری را مورد ارزیابی قرار دهیم؛ یکی از موانع را می توان تغییر در مدیریت عالی بنیاد و معلق ماندن و احیانا مخالفت مدیریت جدید با مصوبات پیش از آن دانست.
 و دیگری نوع نگاه معاونین و مدیران مربوطه است؛ که موجب به تاخیر افتادن پیگیری ها و حتی بازگشت به عقب می گردد.
به استناد مدارک ارائه شده استمرار حق پرستاری در دوره ریاست قبلی بنیاد در شرف رسمیت یافتن و اجرایی شدن بود؛ که با تغییر مدیریت در بیناد و وجود رویه ناصواب عدم تمکین و احترام به تصمیمات مدیریت پیشین، به حالت تعلیق درآمد و اجرایی نشد؛ که این امر علاوه بر ایجاد نارضایتی میان مشمولین طرح، موجب فرسایشی شدن امور شده و بار سنگینی از پیگیری ها را نیز مجددا بر دوش خسته جانبازان پیگیر موضوعات اینچنینی قرار می دهد.
 
از این رو اعلام می داریم، در این خصوص نیز حجت هم بر مسئولین و هم بر ما تمام است و ما بی صبرانه منتظر اقدامات مسئولین محترم  هستیم؛ تا رضایتمندی جانبازان نخاعی و هفتاد درصد را در پیگیری مطالبات آنان شاهد باشیم. ان‌شاءالله

ادامه دارد....

اینستاگرام
سلام و عرض ادب و احترام به محضر تمامی جانبازان خصوصاً جانبازان70 درصد تمام مواردی راکه به مسؤلین گوشزدنموده ایدمنطقی وعقلانی وبایستی قانونی شودامیدواریم این امردراسرع وقت اتفاق بیفتد هرچندکه درحال حاضر دیرشده است، زنده را تازنده هست بایدبه فریادش رسید ورنه به وقت مردن تاصبح خانه صاحب عزا خوابیدن چه سود، جمعی از جانبازان 70 درصد
ایا همسر جانباز که ازدواج با جانباز ا هم با درصد بالاوداشت انواع و اقسام مشکلات جسمس حرکتی واعصابو روان که این اخری واقعا کمر همسران بخدا خک کرده وداپم با استرس و دلهره هم کار منزل هم کار بیرون هم رسیدگی به جاباز را تنهایی بدوش میکشند که حتی برستاران بیمارستا هم قادر به تحمل ا شرایط نمیشوند واکنو این همسران با به سن هم شدهاندو از دیسک گردن وکمر و مشلات روحی وافسردگی و.... روبو هست انصاف هست بعد شهادت جانباز بگویید جانبازی نیست که حق نگهداری هم باشه ایا با چه اطمینانی این حرف رو میزنید که این همسرا مظلوم با ا همه زحمت وبون اسایش روحی وجسمی ان حق برستاری حتی بعضا یک بار هم خود دریافت نکرد ه اند را هم بعد جانباز ارا هم شماها قطع کنیدو بانها ظلم بکید واقعا چه کسایی به جای خو شهداو جسم تکه تکه جانبازان لم دادهاند و فکر میکنن ماهاو فرزندامان که ازهر چیزی که به انها تعلق داشت محروم بودیم از گردش وتفریح با خانواده از اغوش گرم بدر وبجای ان تحمل رفتارهای روانی وحتی کتکهای بی مورد باباو هسر که چه عرض کنم سر هر موضوع بی اهمیتی همیشه خدا در خانه های جانبازان دعواو ناراحتی هست وگاها خود من همسر جانباز برای گرفتن داروهای او به بیمارستاهاو داروخانه ها رفتم با ترس و استرس امدم وکلی حرف و .... را از شخص خود جانباز شنیده ام که هیچ زنی تحمل نمیکرد هم تا بای جا زحمت شبانه روزی بکشد هم با ترس و استرس گذران زندگی کند وفقط خداو فرزندان بد بختر از خودم شاهد م بودن ایا خودت با همسرت این رفتا رها را ویا با دخترت میکردن چی می کردی ما شاکی از بعضی مسئولین بی درد در بیشگاه خدا هستیم کمی هم بفکر خانوادهای شهیدو جانبازا باشید اخه چه حقی تا به الا به یه همسر جانباز قاپل شدید بخدا اگه ما زنان اینها نباشیم همه جابازان با شرایط بالا بر سر شماها میریختن وحالا اینگونه زبا ن درازی میکردین؟
زندگی ودرد مشترک داریم دادا .جانباز موجی
همسران جانبازان اعصاب و روان 5درصد نه حقوق دارند و نه حق پرستاری !
قوانین فعلی فقط برای وابستگان به شهدا نوشته شده و شهدای زنده کماکان محروم و مظلوم
واقعا با جامعه همسران جانباز 70درصد را دریابیم. مظلوم ترین قشر ایثارگران هستند.
مجموعه خانواده اعصاب وروان در زندگی بسیار رنج وناملایمات داشته آمد .وصبوری کرده آند .
گاها زندگی متلاشی ویا در معرض ریزش بوده ولی خب با صبر و توکل پیش آمده آند واز نظر روحی حتی جیمی آسیب دیده آند ‌
جانبازان 5% تا 69% به بهشت نخواهند رفت چه می دانید همسرم با دو فرزندم یک هفته شب روز ندارند من به بیمارستان ها می برند یک بیمارستان نوار قلب می گیرد یکی اکو یکی هوای خون یکی ازمایش سکته خلاصه اخر دکتر اعصاب روان سی تس کن هم یادم رفته گرفتند بنیاد نشینان یک دقیقه خود را جای ما بزارند
اگر حق پرستاری جانبازان با هر درصدی موقتی باشه ،زحمات کمر شکن ،بستگان و خانواده/ بعد از فوت جانباز تکلیف چیست ،،؟
تنهای جا مانده,

سوره واقعه را بخوانید یک بار قل هوالله را بخوانید بعد 7 مرتبه یا الله بگوید عمال شب قدر التماس دعا
یادرود
مقاله خوبی بود
ولی متاسفانه حضرات مدیران نجومی بگیر بنیاد
اجازه همچین کاری را نخواهند داد
لذا باید از طریق مجلس اقدام نمود تا مصوب قانونی گردد تا ذولت و بنیاد موظف به پرداخت شوند.
سالهاست بنیاد سعی در قطع کردن حق وحقوق
همه ایثارگران دارد!
من فرزند جانباز ۷۰٪ ۲دست قطع و ۲چشم نابیناهستم پدرم دست نداشت نون از ت سفره برداره وچشم نداشت نون از ت سفره پیدا کنه.مادرم ۴۰ سال وخودم از۱۴سالگی غذا ب مانند یک نوزاد به دهان او میدادیم. الان مدتی است به مقام شهادت نایل گردیدند.و از طرفی یک برادراثتثنایی هم داریم.که زندگی رو بیش از حد برای ما سخت کرده است علاوه بر آن کهولت سن مادر نیز کار را بیش از آن چیزی که فکرش رو میکردم برا ما سخت کرده است.ما موندیم با یک حقوق ۷میلیونی.و وام هایی که پدر ضامن بودند.این حقوق کفاف امرار معاش هم نیست.چه برسه به زندگی عادی.تورو به روح رسول ا... تجدید نظری کنید.یک زوج معمولی بعد از دست دادن همسر و یک زندگی بی دغدغه مزایای خود را دریافت میکنند.اما همسر جانباز و فرزندانش که ما باشیم ۴۰ سال با بی خوابی وبااسترس زندگی رو تجربه کردیم.واقعا این حق نیست که بعد شهادت پدر ۷ بزارید کف دست ما و بگید خدا رحمتش کنه.طبق نظرکارشناسان شما نگهداری از یک جانبازحداقل۵۰ میلیون هزینه نیاز داره که در آسایشگاه نگهداری بشه.در صورتی که همسران جانباز این کار رو بی منت و با افتخار تمام انجام داده اند.خواهشمندیم از مقامات مسئول که این حق نگهداری رو که کمکی بوده برای زندگی این قشر ضعیف ک ما ف ثابق برقرار باشد.
به همسران جانبازان 30درصدبه بالا حق پرستاری بدهید کمکی است به آینده همسران جانبازان
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi