شناسه خبر : 90069
پنجشنبه 22 ارديبهشت 1401 , 09:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی مشروح از نشست خبری مدیرتعاون و امور اجتماعی بنیادشهید

سند تحول دولت، ابزارهای نظارتی بنیاد، سفرهای استانی و مطالبات، تبدیل وضعیت، اقدامات بخش مددکاری، کاریابی و اشتغال ، طرح سپاس، ارتقاءمعیشت، مسکن و....

فاش نیوز - نشست خبری مدیر تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

 در این نشست، محمود پاکدل معاون تعاون و امور اجتماعی بنیادشهید و امور ایثارگران در ابتدا با اشاره به شرح وظایف این معاونت گفت: مهمترین وظیفه این معاونت خدمت رسانی به ایثارگران است که در آن پنج اداره تسهیلات رفاهی، مسکن، اشتغال، مشاوره و مددکاری و اداره کل پذیرش و اموراداری خدمات رسانی می کنند.

 پاکدل افزود: با استقرار دولت سیزدهم  و ابلاغ سند تحول دولت به دستگاه های اجرایی بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونت های تخصصی هم به تبع آن  برنامه عملیاتی برای اجرای سند تحول دولت تهیه و برنامه عملیاتی آن برای سال 1401 ابلاغ و وظیفه هرکدام از بخش ها مشخص گردید.

وی اظهار داشت: سند تحول دولت یکی از چالش هایی بود که عموما درحوزه معاونت تعاون وامور اجتماعی، تحت عنوان "ناکارآمدی شیوه خدمات رسانی و نارضایتی خانواده شهدا و ایثارگران از نحوه خدمات رسانی" مطرح بود که ما در این ارتباط برنامه عملیاتی را تنظیم کرده ایم که امیدواریم بخشی از این موارد در طول سال 1401 مرتفع گردد.

پاکدل در توضیحات بیشتری در این خصوص گفت: برای هر اقدامی باید دو اصل را در نظر بگیریم که ابتدا مبنای قانونی (قانون) و دوم تامین مالی می باشد که ما تاکنون به این دو مبنا عمل کرده ایم و اگر هم کوتاهی و گله‌مندی از سوی جامعه ایثارگری بوده، ناشی از این دو فاکتور بوده است که البته با انتصاب دکتر قاضی زاده هاشمی، با محاسبه تمامی بار مالی، نیاز به 126هزارمیلیارد اعتبار هست تا بتوانیم این خلاءها را عملیاتی کنیم. البته جهش خوبی هم در این خصوص صورت گرفته اما پاسخگوی تقاضای ما نیست.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ایثارگری نیز اظهار داشت: ایثارگران برای پیگیری مطالبات خود و عدم اجرای قانون مسیرهایی را طی کرده اند که ما هم به دستگاهها، و هم به خود بنیاد توصیه کرده ایم نگذارید مشکل ایثارگران به جایی برسد که از عدم اجرای قانون، شاکی شوند؛ ولی به هرحال شاهد بوده و هستید که هرساله تعدادی شکایت اتفاق می افتد. بنیاد نیز برای نظارت بر اجرای قانون دو ابزار 1- کمیسیون ماده 16 که دو عضو از پنج عضو آن نمایندگان بنیاد هستند که اگر نیاز باشد ورود پیدا می کنیم و موظف به انجام آن هستیم و دیگری ماده 74 قانون جامع خدمات ایثارگری است که ما وظیفه داریم قانون نظارتی را انجام و گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی و دستگاههای نظارتی، مقام معظم رهبری و سران سه قوه ارجاع نماییم.

وی سپس متذکر شد: بنده در سفرهای استانی رییس جمهو و یا ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران حضور داشتم؛ ایثارگران مواردی مطرح می کنند که در قوانین پیش‌بینی نشده؛ خصوصا جانبازان عزیزی که درصد جانبازی زیر25درصد هستند و عموما درخواست دارند که از مزایای جانبازان بالای 25درصد برخوردار باشند که قانون این اجازه را به ما نمی دهد. البته ما بخشی از این مشکلات را براساس قوانین برنامه های توسعه ای کشور حل کرده ایم. برای مثال جانبازان زیر25درصد از قوانین درمان و یا خدمات وام مسکن بهره مند نبودند که بعد بهره مند شدند. اما یک‌سری از مشکلات هست که هنوز زیرساخت آن تا به امروز فراهم نشده است. پیگیر هستیم که ان‌شاءلله بخشی از موارد و مشکلاتی که وجود دارد در برنامه توسعه هفتم پیش بینی و حل شود. لذا در همین جا از ایثارگران و نخبگان درخواست داریم اگر چنانچه موضوعی نیاز به اصلاح در قوانین دارد، در فرصتی که تا چند ماه آینده وجود دارد موارد را به ما منعکس نمایند تا با کار کارشناسی بتوانیم آن را در قانون لحاظ نماییم.

معاون تعاون و اموراجتماعی بنیادشهید و امور ایثارگران در بخش بعدی این نشست به فعالیت های این معاونت در یک سال گذشته اشاره و بیان داشت: موردی که  بسیاری از ایثارگران به دنبال آن بودند بند (د) تبصره بیست قانون بودجه1400 درخصوص تبدیل وضعیت بود که تمام تلاش اداره اشتغال و عزیزانی که در فراکسیون امور ایثارگران در مجلس و هم سازمان اداری و استخدامی حضور داشتند انصافا وقت گذاشتند و بحمدالله به جایی رسید که (البته نه اینکه تمام مشکلات تبدیل وضعیت حل شده باشد) بر اساس اعلام  و پیگیری هایی که در سازمان اداری و استخدامی داشته ایم، دستگاه های اجرایی، 40000 نفر ایثارگر را یا تبدیل وضعیت کرده و یا در فرایند تبدیل وضعیت آنان هستند که این یک موفقیت برای کشور است. اگرچه در سایر دستگاهها نیز اقداماتی که البته با پیگیری هایی انجام شده بعضی از دستگاهها صراحتا اعلام کرده اند که ما شامل بند "د" نمی شویم و یا بعضا عنوان کرده اند درحال انجام هستیم که ما در جمع بندی، هم با مجلس شورای اسلامی و هم با سازمان اداری و استخدامی جلسات مختلفی داشته ایم که امیدواریم ابزار قانونی برای برخورد با استنکاف‌کنندگان وجود داشته باشد.

وی در ادامه تشریح فعالیت های این معاونت اظهار داشت: در بخش مددکاری نیز سال گذشته110000 نفر، در مشاوره های شغلی 37000نفر دربحث مسکن، همچنین با پیگیری های انجام شده 4000نفر در واگذاری زمین و33000 نفر برای وام مسکن به بانک ها معرفی شده اند. در حوزه اشتغال نیز علاوه بر تبدیل وضعیتی که قبلا ذکر شد، برای 9800نفر مجوزهای صنفی و پروانه های کسب صادر و استخدام بیش از 10000نفر صورت گرفته و تقریبا 8800 نفر نیز از صندوق اشتغال آفرینی و طرق مختلف نسبت به تامین تسهیلات  اقدام و تسهیلات دریافت کرده اند.

وی همچنین تاکید کرد: گرچه آمار بیکاری جامعه هدف همچنان بالاست اما این اقدام بیش از 25000 نفر را تعیین تکلیف کرده که 270هزار نفر جویای کار داریم که حتما تدابیر لازم و پیگیری های ریاست بنیادشهید در سفرهای رئیس جمهوری مصوب خواهد شد که با تخصیص اعتبارات هر استان بایستی در اختیار ایثارگران استان قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود 72000 پرونده احراز و تعیین تکلیف شده، 20000 قرار داد که باید در ستاد تعیین تکلیف می شد و 62000در استان ها که اتفاقا یکی از گله های جامعه ایثارگری مدت زمان رکود پرونده ها بود که قول دادیم در مدت کوتاه سه‌ماهه با الکترونیکی کردن آن، در هر مرحله ایثارگر در جریان وضعیت پرونده خود قراربگیرد.

محمود پاکدل همچنین با برشمردن برنامه های این معاونت درسال 1401 نیز گفت: به منظور اجرای طرح سپاس که با تاکید مقام معظم رهبری و همچنین ریاست بنیادشهید تمامی دستگاهها باید در آن دخالت داشته باشند، سال گذشته 318000 نفر دیدار حضوری و 20000نفر تلفنی داشتیم که امسال دیدار از 700000 ایثارگر را حضوری خواهیم داشت.

بحث ارتقای معیشت ایثارگران نکته دیگری بود که معاون تعاون به آن اشاره کرده و گفت: در بحث ارتقای معیشت، در مرحله اول ایثارگران دهک های پایین جامعه ایثارگری قرار دارند که ما موفق شدیم سند ارتقای معیشت را تنطیم نماییم که با جمع آوری اطلاعات و با شناسایی 50000 نفر، با کمک تمامی ادارات کل و مددکاری بنیاد با حضور در منازل این عزیزان اطلاعاتی جمع‌آوری و فرم های مورد نیاز تکمیل شد که امیدواریم ظرف سه ماه آینده آن را آماده و وضعیت معیشت آنان ارتقا یابد.

معاونت تعاون درخصوص تسهیلات رفاهی نیز توضیح داد: در قراردادی که با فروشگاه اتکا داشته ایم مبلغ سقف استفاده از تسهیلات آن 10 میلیون و ده ماهه بوده که امسال با توجه به میزان حقوق 30 میلیون و سی ماهه شده است. مناقصه غرامت فوت مشمولین که سنوات گذشته 5 و 10 میلیون بوده که امسال سطح آن به 15 میلیون افزایش و سقف خسارت های ناشی از حوادث نیز 70 میلیون  افزایش یافته است.
وی درحوزه اشتغال نیز خاطرنشان ساخت: با پیگیری های انجام شده، تا هفته های آینده نتایج تبدیل وضعیت نیز اعلام خواهد شد و علاوه بر 150هزاری نفری که در آزمون شرکت کرده و قبول شده اند، تعداد دیگری هم در هفته آینده با اعلام نتایج تبدیل وضعیت آنها نیز مراحل استخدامی را طی کرده و استخدام خواهند شد. با موافقتی که از اداره استخدامی گرفته ایم امسال آزمون دوم مشمولین بند (ج) ماده 87 (فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70 درصد) برگزار خواهد شد اما تقاضا داریم ایثارگران عزیز عجله ای نداشته باشند. ما منتظر پست های خالی دستگاه ها هستیم و با مکاتباتی که صورت گرفته تا قبل از پایان سال آزمون دوم نیز انجام خواهدشد.

وی درحوزه مسکن نیز اظهارداشت: پیگیر سند جامع مسکن ایثارگران هستیم و اقدامات خوبی هم شده است. اگرچه 5 درصد مسکن ملی به ایثارگران اختصاص یافته است و در سفرهای رییس جمهور مصوب شده است در نشست بعدی، نتایج آن را پس از جلساتی که با وزارت مسکن و شهرسازی برگزار خواهد شد به اطلاع خواهیم رساند.

وی درخصوص سوال خبرنگار ما درخصوص میزان بودجه اختصاص یافته به بنیادشهید و امور ایثارگران درسال 1401 نیز گفت: ازمبلغ پیشنهادی نزدیک 47000میلیارد در ردیف ها تصویب شده و 20هزارمیلیارد هم از محل اوراق  بوده که مجموعا مبلغ 67هزارمیلیارد تعیین شده است.

ایشان درخصوص افزایش پرداخت حقوق سال جدید نیز گفت: افزایش حقوق والدین شهدا و مستمری والدین یک و نیم  برابر حداقل حقوق کارکنان دولت که عددی زیر دومیلیون و چهارصد تومان بوده که درسال جاری چیزی حدود 5میلیون وششصد هزارتومان تعیین شده و از ابتدای سال محاسبه و با برنامه ریزی انجام شده از اردیبهشت ماه همانند سایر کارکنان دولت اعمال خواهدشد.

در خصوص پرداخت کمک معیشت هم که برای چیزی حدود 96000نفر براساس بند (ب)ماده 88 قانون برنامه ششم معادل حداقل حقوق کارکنان دولت (همان دومیلیون و چهارصد هزارتومان) که با پیگیری های ریاست بنیادشهید، معاون توسعه و معاون حقوقی بنیاد در مجلس، هنوز حکم قطعی ابلاغ نشده و منتظر پایان ماه هستیم که به محض مشخص شدن اعلام خواهدشد.

اینستاگرام
وقتی می شنوم مسئولین در رسانه ها دائما می گویند باید به قشر ضعیف کمک شود
ولی در عمل کارهای دیگری می کنند نمی دانم گریه کنم یا غصه بخورم یا فریاد بزنم؟

برای ایثارگرانی که طبق قانون بند ب ماده 88 می بایست حداقل مبلغی 5600هزار تومان کمک معیشت داده شود، ولی در عمل هیچ وقت اجرا نکرده اند و برای فرار از قانون، دو مدل حداقل حقوق تعیین کرده اند!!! مدل 5600 و مدل 2400
برای نجومی بگیران اعضای هیات علمی افزایش 45درصدی با فرمول های من دراوردی !
برای کارگران حداقل حقوق 4200
برای کارمندان حداقل حقوق 2400
بیچاره ملت ایران
با داشتن چنین مسئولین بی انصافی دیگه نیاز به دشمن ندارند
ادم تعجب می کند!
از این همه بی تدبیری
با سلام
میدونید چیه الان چه حالی میده وقتی امریکا خلف وعده میکنه و از برجام میره بیرون و کلی ایران رو تحریم میکنه ؟
الان شما خلف وعده کردید قانون تصویب کردید و اجرا نکردید دقیقا مثله امریکا
آخه مملکتی که بین قواش هماهنگی نیست و رییس جمهورش وعده بیخودی میده به درد میخوره !!؟
جناب سید ابراهیم رییسی چرا به وعده ای که دادی یعنی حمایت و رفع دغدغه های ایثارگران عمل نکردی !؟
چرا فقط شعار میدید !!؟
چرا وزارت دفاع ایثارگرانی که در مشاغل مستمر و حساس مثله تولید مهمات و فشنگ جنگی را که ساله میباشد خلاف قوانین نیروهای مسلح به صورت شرکتی استخدام کرده تبدیل وضعیت به رسمی نمیکند !؟
ستاد کل که رییس آن را رهبری انتخواب میکند چرا در این زمینه تبدیل وضعیت ایثارگران شرکتی اقدامی نمیکند !؟
من در این سایت و سایت های دیگر به کرات از تمام مسئولین درخواست کردم در این مورد اقدامی شود
اما حتی وزیر دفاع جناب آشتیانی پاسخ نامه رییس فراکسیون ایثارگران جناب احمد امیرآبادی فراهانی در این باب را نداده اند .
اصلا مگر در مشاغل و پست های سازمانی و امنیتی کشور باید نیروی شرکتی باشد !!!
من نیروی شرکتی صنایع دفاعی وکشورم با سابقه چندین ساله زیر مجموعه وزارت دفاع و زیر مجموعه نیروهای مسلح و زیر نظر ستاد کل و رییس ستاد کل و یکی از نیروهای فرمانده کل قوا
از : فرزند جانباز ،نیروی شرکتی صنایع دفاعی
به : فرمانده کل قوا سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران
با سلام
احتراما خلاصه میگویم : فرمانده تبدیل وضعیت ایثارگران نیروهای مسلح به خصوص صنایع دفاعی کشور را مرحمت فرمایید دستور دهید انجام دهند
با تشکر
جناب عدالت سلام و درود دنبال علت نگردید چرا وزارت دفاع اقدامی انجام نمیده چون کور خط کرو نمیخونه دلیلش نیز گذشتن خرشان ازپل میباشد کاش زمان جنگ اسم های گوناگون همچون دلاور وخط شکن مجاهد ووو رومون نمی گذاشتن تابا این کارا پشیمانمان نمی کردند چهل سال درد بسه ولا بلا خسته وفرسوده شدیم چراغی که به خانه رواست را به.......نبریم چهل سال صادرات بسه خدا را شکر فاشو داریم برا درددل
با سلام : احتراماً باتوجه به اینکه بعضی ادارات برای کارکنان امیتازاتی درسنوات خدمت ارائه می دهند مثلاً برای معلمان بعداز 20سال خدمت ساعت کاری کارکنانشان کسرساعت کاری درنظر می گیرند ولی درخصوص جانبازان که 20درصد جانبازی دارند درخواست داریم ازمعاون محترم ریاست جمهوری ورئیس محترم بنیادشهیدو امورایثارگران ازجمله کسر ساعت کار که اکنون به کهولت سن رسیده اند حداقل به اندازه درصد جانبازی یعنی 20درصد حداقل 20دقیقه کسر ساعت به این قشر داده شود که این نه بارمالی ونه هزینه برای دولت محترم ندارد خواهشمندم خیرتان بدهد.
رزمندگان داوطلب بالای یک سال جبهه بودنددارای فرزندفاقدشغل حمایت کنیدمعسرفاقدبیمه عدالت کرامت رزمندگان تشکر
سلام علیکم
جناب پاکدل
جناب مجتهد
آیا فرمایش آقای قاضی زاده هاشمی صحیح است؟!
که می‌فرماید برای کمک به صندوق شاهد از خیرین کمک بگیریم!
مگر بودجه نداریم!
مگر این سازمان بی در و پیکر است!
آقای ابوالفضل ابوترابی درمجلس قراربود ما را به ناکجا آباد ببرد!
پیشنهادتوهین آمیز ادغام کمیته امداد، بهزیستی و بنیادشهید و امورایثارگران!!!
از طلا بودن خسته گشته ایم... مرحمت فرموده ما را مس کنید!
جانبازان را به ستادکل، وزارت دفاع و یا حدأقل یگان های خود برگردانید.
کلیه نیروهای مسلح(معاونت ایثارگران) دارند.
دیگرتحقیر بس است.
صدایمان را به گوش مقام معظم رهبری حضرت(امام خامنه ای) عزیز و فرمانده محترم کل قوا برسانید.
مطاع فرامین و رهنمودهای ایشان هستیم.
والسلام.
برادر عزیز جانباز اینها همه شایعه پردازی برا دکتر قاضی زاده عزیز است او بزرگتر ازاین حرفهاست که شایع شده درمورد اظهار فظل نماینده محترم دیگران کاشتند آنها بخورند به دل مگیر عزیزم ناشدنیه آقا نمیذاره خاسته خودی نشان بده هر گردی که گردو نمیشه گلم
جانباززیر۲۵درصد زیرخط فقر،
اصلاح سهمیه ها برای تمامی جانبازان یکسان سازی شود سهمیه دانشگاه های دولتی که بار مالی ندارد چرا در این قانون هم بین جانبازان تبعیض است این بی عدالتی است
سلام دوستان
میلیار د میلیارد پولو لفت ولیست میشه ولی وقتی صحبت از ایثارگر میشه هر کسی متاسفانه بخاطر زمین زدن ایثارگر قانون بی قانونی قانونی تصویب می‌کند مثلا در قانون جامع خدمات رسانی به ايثارگران شروع خدمت برای گرفتن پاداش‌ پایان خدمت را مجلس‌ شورای اسلامی روز مجروحیت اعلام وتصویب میکند وشورای نگهبان بعنوان‌ قانون مادر تأیید میکند.
ولی برادران انگار می‌خواهند از جیبشان بدهند زورشان آمد.
حالاشروع خدمت را برای گرفتن پاداش جانبازان شروع تأیید از کار افتادگی گرفتن ودر دولت تصویبش کردند هم خلاف قانون مادرقانون وضع کردن هم خلاف قوانين داخلی سپاه وارتش .
نتیجه اینکه آقا ما نمیخوایم پاداش پایان خدمت به شما بدیم
یعنی هر ایثارگر چندین سال پاداش پایان خدمت اون عقب افتاده .
بعد چند سال‌ هم کی مرده کی زنده.
اگر زنده‌ای باقی مانده یه قانون دیگه تصویب میکنن وعده سر خرمن.
سلام
جالبه بعضی از دوستان چنان مینویسند و درد دل میکنند ک انگار مسئولین وقتشون رو میگذارند و دل نوشته و خواسته های ماها رو میخوانند...آنها کلی کار دارند..باید فکر کنند ۵۰۰۰ میلیاردی ک اختلاس شده چکارش کنند ک گندش درآمده آنهم فقط یک قلم و بقول آقای هاشمی عمق کار اختلاس معلوم نیست
جالب هر اختلاسگری رو هم ک میگیرند خبری از برگشت پول نیست فقط میگن طرف رو گرفتیم..البته آنهائی ک گرفتند الان توی هتل ۷ ستاره هستند زشته آدمی ک ۵۰۰۰ میلیارد پول داره زندون باشه .. زندون جای وفتاب دزد بدبخته
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi