شناسه خبر : 90099
پنجشنبه 22 ارديبهشت 1401 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یادواره شهدای فرهنگی شهرستان سقز برگزار شد

در مراسمی با حضور جمعی از مسئولین محلی؛ آیین معنوی یادواره شهدای فرهنگی شهرستان سقز برگزار شد و در این مراسم معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز...

فاش نیوز - در مراسمی با حضور جمعی از مسئولین محلی؛ آیین معنوی و حماسی یادواره شهدای فرهنگی شهرستان سقز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما از کردستان، در مراسمی با حضور جمعی از مسئولین محلی؛ آیین معنوی یادواره شهدای فرهنگی شهرستان سقز برگزار شد و در این مراسم معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد این شهرستان در سخنانی ضمن گرامیداشت هفته معلم و بزرگداشت شهدای فرهنگی بر زنده نگه داشتن یاد و نام و راه و روش شهدا تأکید کردند.

معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز در آیین معنوی و حماسی یادواره شهدای فرهنگی گفت: یادمان شهدا باید با محوریت خانواده شهدا برگزار شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز در آیین یادواره شهدای فرهنگی سقز گفت: از زوایا و نگاه های مختلف به حرمت گذاشتن به یاد و خاطره شهدای عزیز پرداخته شده است.

فیروز عارفی ادامه داد: اشاعه فرهنگ شهادت کمتر از شهادت نیست.

وی با طرح دو سؤال که چرا باید همواره یاد و خاطره شهدا را زنده نگه داریم و همچنین چرا باید این فرهنگ به نسل جوان اشاعه یابد، گفت: معمولاً در تمام دنیا مجموعه ای از انسان‌ها در فرهنگ های مختلف وجوه افتراق با اکثریت جامعه دارند و این مجموعه انسان ها انسان های با کیفیت و به نسبت سایر اقشار جامعه از کیفیت زندگی والاتری برخوردارند.

عارفی افزود: واقعیت این است که تاریخ کهن کشورمان، سرشار از جانفشانی های زیادی است؛ اما تاریخ انقلاب و جنگ تحمیلی با تمامی تاریخ ما برابری می کند.

وی با اشاره به اینکه هزاران فرهنگی بزرگوار، جان خود را در راه عقاید، دستاوردها، باورها و خاک و ناموس خود فدا کردند، اضافه کرد: شهدای فرهنگی و دانش آموز، جان عزیز خود را نثار انقلاب کردند تا اسلام و انقلاب آسیبی نبینند.

 معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز اضافه کرد: فراموشی یاد و خاطره شهدای انقلاب، جای بسی شگفتی و تأسف می باشد و حفظ یاد و خاطره رشادت‌ها، جان فشانی ها و ایثار شهدا در برابر حربه ها، خیالات و دسیسه های دشمنان برای دوام و قوام مملکت اسلامی بیش از همیشه لازم است تا نسل به نسل انتقال داده شود زیرا این مسئله میراث فرهنگی ماست.

عارفی ادامه داد: اگر بخواهیم اشاعه فرهنگ شهادت به عنوان یک مسئله حساس را بیان کنیم، باید بدانیم مجموعه رفتارهای یک جامعه فرهنگ تلقی می شود و بایستی این فرهنگ عملیاتی شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز افزود: خانواده شهیدان کمتر از خود شهیدان نیستند و ارزش گذاشتن به خانواده شهدا و ایثارگران، جانبازان و آزادگان یک تکلیف الهی و ملی و بخشی از فرهنگ ایثار و شهادت قلمداد می شود.

فیروز عارفی تصریح کرد: در مدارس و محافل علمی و فرهنگی و اجتماعی بایستی فرزندان شهدا احساس بالندگی و افتخار کنند؛ زیرا شهدا افتخار تمام جامعه هستند و در این زمینه می بایست اقدامات اساسی در محافل علمی و آموزشی و فرهنگی انجام شود و باید الگوسازی و نماد سازی و احساس هویت، حریّت، غرور و اعتماد به نفس به خانواده شهدا بیش از پیش القاء و رعایت شود.

وی ادامه داد: در یادمان شهدا باید محوریت به خانواده شهدا داده شود و از دیدگاه آنان به فرهنگ شهادت پرداخته شود.

عارفی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین و حساس‌ترین سرمایه و هدف جامعه بشری تربیت و کار تربیتی است، افزود: راجع به تربیت و فرهنگ زیاد بحث می‌شود و همچنان که می دانیم تربیت، مجموعه ارزش‌های یک جامعه است که از نسل های قدیمی به نسل های بعدی به تناسب زمان و به روش‌های مختلف انتقال داده می شود.

وی افزود: در راه رسیدن به اهداف تربیتی والا، الگو و نماد عملی و افرادی که عامل به عمل همانند شهدا، توصیه های آنان و زندگی پربار آنها به ویژه برای کودکان و نوجوانان بایستی بیشتر اشاعه یابد.

عارفی ادامه داد: برای نیل به تربیت ایرانی اسلامی نیاز به ساز و کار لازم مربوط به آن داریم.

 مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم همه ما مثل شهدا عاقبت بخیر شده و همه در این روزها، بهره لازم را از جلسات معنوی، حماسی و ملی ببریم.

همچنین رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز نیز در سخنانی ضمن گرامیداشت هفته معلم و بزرگداشت شهدای فرهنگی گفت: هدف از برگزاری این یادواره ها، ترویج فرهنگ سپاسگزاری، ایثار، شهادت و از خودگذشتگی است.

 محمد وارعی افزود: اولین دلیل نیاز به این یادواره ها سپاس و قدردانی از شهیدان و کسانی که به مردم خدمت می کنند و آزادی استقلال، عزت و امنیت حاکم بر جامعه از برکت خون شهداست و باید همه در حد توان خود نسبت به مقام ارزشمند این عزیزان و خانواده های آنان ادای دین کنیم.

وی با اشاره به اینکه همه بدهکار شهدا هستیم، افزود: خانواده شهدا اسوه استقامت هستند و تجلیل از آنان به عنوان یادگاران شهیدانِ انقلاب، کمترین اقدامی است که می تواند انجام شود.

 رئیس دانشگاه آزاد واحد سقز ادامه داد: با زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا به تعبیر مقام معظم رهبری هم وظیفه سپاسگزاری و قدردانی را انجام داده ایم و هم اجری بزرگ حاصل می شود.

وی افزود: دومین علت نیاز به برگزاری یادواره های شهدا، آشنا کردن نسل جدید و جوان با فرهنگ ایثار و شهادت و از خودگذشتگی است.

 وارعی اظهار داشت: شهدا باید الگوی فرزندان ما قرار بگیرند چرا که دشمن سعی دارد فرزندان ما را به دنباله روی قهرمانان کاذب و الگوهای غلط غربی کشانده و منحرف کند.

رئیس دانشگاه آزاد سقز با اشاره به اینکه در این جهان غبارآلود، دشمنان ارزش های انقلاب را هدف قرار داده اند، بیان کرد: بهترین جهاد به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) جهاد تبیین است که در چند ماه اخیر ایشان روی آن تأکید فراوان داشتند.

وی خاطرنشان کرد: زنده نگه داشتن یاد شهدا یکی از بارزترین جهادهای تبیین است که می تواند ارزش های نظام اسلامی را حفظ کند.

وارعی ادامه داد: اهمیت دادن به مقوله شهادت در جامعه نبایستی محدود به چند مراسم شود؛ بلکه باید در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی به صورت مستمر به مسئله شهادت، ایثار و ازخودگذشتگی توجه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کتابی تحت عنوان «عصرهای کریسکان» اشاره کرد و گفت: این کتاب مربوط به خاطرات یک شهید فرهنگی کُرد زبان به نام شهید امیر سعیدزاده معروف به سعید سردشتی است که به قلم یک بسیجی فرهنگی و همرزم شهید به نام کیانوش گلزار راغب نوشته شده است که مورد توجه رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته است.

وارعی افزود: این شهید عزیز در بمباران شیمیایی سردشت جانباز شد و در بهمن سال گذشته به فیض رفیع شهادت نائل آمد.

رییس دانشگاه آزاد واحد سقز در پایان سخنان خود از حضور خانواده معظم شهدای فرهنگی سقز شهیدان علی براتی، محمد امین ساداتی و ایرج ستاریان تقدیر و تشکر کرد و گفت: از خدای بزرگ خواهانیم که به حرمت خون شهیدان، همه ما را در قیامت با شهدا محشور فرماید.

گزارش از سحر مرادی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi