شناسه خبر : 90131
جمعه 23 ارديبهشت 1401 , 19:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت و گو و گزارشی از سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس نگین نمایشگاه / گفت و گو با ناشران

در نخستین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در تعدادی از غرفه هایی که به نشر آثار حوزه انقلاب و دفاع مقدس و محور مقاومت اهتمام دارند حضور پیدا کردیم و...

فاش نیوز - سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از روز چهارشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در مصلای تهران آغاز به کار کرد. به عنوان خبرنگار رسانه با داشتن کارت خبرنگاری که توسط روابط عمومی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صادر شده بود، در نخستین روز برگزاری این رویداد در تعداد زیادی از غرفه هایی که به نشر آثار حوزه انقلاب و دفاع مقدس و محور مقاومت اهتمام دارند حضور پیدا کردیم و به جهت پوشش رسانه ای کتاب ها و نمایشگاه و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به گفت و گویی مفصل با مسئولان این غرفه های انتشاراتی پرداختیم.

انتشاراتی با دو تقریظ و ۳۰ عنوان کتاب ترجمه

"حمید خلیلی" مسئول انتشارات شهید کاظمی با بیان اینکه این انتشارات از سال ۹۴ شروع به فعالیت نموده است اظهار داشت: چون ما اصالتا اهل نجف آباد هستیم و همینطور از رزمندگان، به همین خاطر نام  مبارک شهید "کاظمی" را برای انتشارات مان انتخاب کردیم. یک انتشارات مردمی دارای ۵۵۰ جلد عنوان کتاب است که ۴۳۰ عنوان آن در این نمایشگاه موجود هست. موضوعِ هشتاد درصد کتاب های انتشارات مان در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس می باشد. محتوای ۲۰ درصد از کتاب ها را نیز بیانات مقام معظم رهبری و موضوع انقلاب شامل می شود.

او ادامه داد: از کتاب های شاخص این انتشارات می توان به "کار باید تشکیلاتی باشد" اشاره نمود که به فرمایشات حضرت آقا در شیوه کار تشکیلاتی اشاره دارد. همچنین از کتاب های پرفروشی در رابطه با بحث نوجوانان و جوانان همچون "توقف ممنوع" و "معلم باید در خط مقدم باشد" می توان یاد کرد.

او تاکید کرد: در حوزه دفاع مقدس ۲ کتاب ویژه داریم که دارای تقریظ مقام معظم رهبری می باشند؛ یکی "مربع های قرمز" که خاطرات سردار آقای حاج "حسین یکتا" هست. دیگری هم کتاب "یادت باشد" به روایت همسر "شهید حمید سیاهکالی" هست که به زبان های دیگر هم ترجمه شده است. بد نیست بدانید یک اتفاقی که در نشر ما افتاده است ترجمه ۳۰ عنوان کتاب به زبان های دیگر همچون انگلیسی، اردو و عربی است که از این میان باید به "خاک های نرم کوشک" یا "سربلند" اشاره کرد .نویسنده های مطرحی که با ایشان همکاری داشتیم می توان از "حمید حسام" و "حمید داوود آبادی" و خانم "غفار حدادی" نام برد.

وی خاطرنشان ساخت: ما هیچ حمایتی نمی خواهیم فقط برای مان دعا کنند تا توفیق داشته باشیم انجام وظیفه کنیم. تا ۲۰ سال دیگر هیچ کدام از رزمندگان دفاع مقدس در این دنیا حیات فیزیکی ندارند و خانواده های شان هم تعداد محدودی می شوند. به طور نمونه یک روز این خبر خواهد آمد که می گویند آخرین رزمنده دفاع مقدس از دنیا رفت. پس این خیلی ضرورت دارد که به امور رزمندگان و ایثارگران و جانبازان بپردازیم که مشکلات عدیده ای از جمله بیماری دارند.

وی در همین رابطه بیان داشت: اولویت می بایستی ثبت و ضبط خاطرات خودِ عزیزان باشد. حتی اگر چاپ نشود؛ چرا که همه نویسنده و دارای قلم نمی باشند. اما می توانند آن را در دفترچه یادداشتی بنویسند تا در جایی نگهداری شود و آیندگان استفاده کنند. تاریخ دفاع مقدس نباید تحریف شود آن هم در زمانی که خیلی از نسل کنونی با جنگ و تاریخِ آن آشنایی ندارند. حضرت آقا نیز بر کتاب هایی که تقریظ می فرمایند تاکید دارند. رزمنده ای که سال ها جنگیده است هنوز جنگیدن او تمام نشده تا زمانی که خاطرات اش را بنویسد و آن وقت که خودکار را بر زمین بگذارد هست که جنگ او تمام شده است. این نوشتن نه ریا هست و نه بیماریِ دوستان باید مانع شود. خانواده هایی به ما برای تهیه کتب دفاع مقدس مراجعه می کنند که حتی در این فضاها زندگی نکرده اند و این ارزشمند است. اگر آمریکا حتی یکی از سربازان ما را داشت از روی زندگانی آنها تا به حال چندین فیلم سینمایی ساخته بود.

این ناشر اینطور به صحبت های خود ادامه داد: خیلی از کتاب های ما به همین شکل منتشر شده است و با اینکه می دانستیم فروش چندانی ندارد اما تکلیف خودمان دانستیم. بنده از مخاطبان علاقمند شما حمایت می کنم و حقیقتا دغدغه مان است. ما مشکل سوژه یابی داریم. اول باید نوشته شود، بعد اینکه حوزه نشر اقتضائاتی دارد که بایستی ویراستاری و بازنویسی شود و توقع دوستان باید این مسائل را در نظر آورد. حتی برای برخی سوژه های بکرِ رزمندگان، خودمان نویسنده می گذاریم و آمادگی داریم.

او در پایان گفت: ایام نمایشگاه در خدمت خانواده های محترم ایثارگران به همه شکل هستیم و کافی است بگویند از خانواده معزز ایثارگران می باشند تا تخفیف بالایی برای این بزرگواران در نظر بگیریم؛ چرا که اگر ایشان نبودند ما هم نبودیم.

نشری مختص به شهدای دانشجو

"شیرجینی" مسئول انتشارات بسیج دانشجویی در معرفی این نشر بیان نمود: توفیق داشتیم که امسال با این انتشارات در نمایشگاه حضور داشته باشیم. کتاب های ما بیشتر فضای دانشگاهی و دانشجویی دارد و مختص به شهدای دانشجوی یک استان تنها نیست و تمامی این شهدای گرانقدر را در بر می گیرد و کتب به دانشگاه ها و بازار نشر عرضه می شود.

وی در اشاره به مضمون کتاب ها توضیح داد: این آثار شامل خاطرات شهدا که توسط همسران و اقوام شهداء و همرزمان شهدا روایت شده است می شود. به همت کنگره شهدای دانشجویی برای هر کدام از شهدای دانشجو یک کتاب را تدوین کرده ایم. خالی از لطف نیست که بدانید بخش دیگری از موضوعات کتاب های انتشارات ما را خاطرات و تجربیات بچه های جهادگر تشکیل می دهد که چگونگی پیشرفت در کارهای شان را به تحریر در آورده اند. همچنین کتاب های مسئله محور را با محور مسائل سیاسی روز نشر داده ایم.

وی از عناوین کتب و نویسندگان آن ها یاد کرد و گفت: در نزدیک به ۲۰ جلد کتابی که در این انتشارات به شهدای دانشجو اختصاص دارد، راویان مختلف و متعددی فعالیت داشته اند تا زندگی شهدای دانشجو، ثبت و ترویج داده شود؛ از آن جمله است "آخرین چراغ خانه" زندگانی شهید "بهروز مرادی" با روایت گری آقای "حسن گلچین"، "صعود از آتشگاه" سرگذشت شهید "محسن فیض" با روایتی از سرکار خانم "سرداری" و "چرخ نیلوفری" که به زندگی نامه شهید بزرگوار و شاخص "غلامعلی پیچک" با روایت راوی محترم "مجتبی حبیبی" به نگارش در آمده است.

شیرجینی با استقبال از همکاری با علاقه مندان این حوزه بیان داشت: الحمدالله ما در قسمت فرهنگی مان، واحد کنگره شهداء داریم و هر کدام از علاقه مندان به حوزه فرهنگ ایثار و شهادت می توانند برای ثبت و ضبط و نگارش خاطرات مراجعه نمایند تا به صورت منسجم تدوین و مجلد شود.

وی یادآور شد: سازمان حمایت های کافی را از کنگره انجام می دهد و سبب پیشبرد راحت چاپ و نشر شده است. در بیرون تنها گرانی کاغذ و مسائل جانبی نیاز به حمایت دارد.

او در پایان گفت: ما به دیده منت از تشریف فرمایی خانواده ایثارگران در این غرفه استقبال می کنیم و هنگام حضور از تخفیف ویژه ای برخوردار خواهند شد. ان‌شاءالله که یاد شهداء همواره پابرجا باشد.

دکتر دندانپزشک و انتشار اختصاصی کتب حوزه دفاع مقدس

"سید حسن شکری" دکتر دندانپزشک مسئول نشر روایت باران که در راهرو شانزده قرار دارد با اشاره به سوابق این انتشارات خاطرنشان ساخت: بعد از چند سالی که در نشر ۲۷ فعالیت داشته ام، در حال حاضر مدت یک سال است که نشر "روایت باران" را تاسیس نموده ام. این نشر در حقیقت متعلق به یک گروه جهادی - پزشکی با نام شهید همدانی است که این گروه جهادی در سال ۸۹ با همت خودِ شهید "همدانی" راه اندازی شد و بعد از شهادت ایشان به نامِ خودشان مزین شد. او تاکید کرد: این نشر به طور اختصاصی به کتب حوزه دفاع مقدس و مخصوصا شهدای لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله تهران می پردازد. کتب های ما دارای تنوع در فرم و محتوا و زبانِ ترجمه می باشند. هم شهدای فرمانده در لشکر و هم نیروها را در بر می گیرد. خیلی از این کتاب ها ترجمه شده است.

او تصریح نمود: دو عنوان کتاب "نونی صفر" و "خط فکه" نیز مفتخر به تقریظ مقام معظم رهبری می باشد. کتاب "هم نفس" نیز از انتشارات "روایت باران" سال گذشته به عنوان کتاب برگزیده سال دفاع مقدس انتخاب شد. کتاب "هفت آسمان" نیز با موضوع شهادت در ۷ مجلد، مربوط به جوانان می باشد که به دو زبان فارسی و عربی ترجمه شده است.

او یادآور شد: نویسنده‌ی نود و نه درصد کتاب های این انتشارات خود بنده هستم که با وجود اینکه دندانپزشک می باشم، علاقه مند به نگارش و نشر کتب دفاع مقدس هستم. اتفاقا یک کتاب همین امروز همزمان با افتتاح نمایشگاه منتشر شده است که نگارش آن را با آقای "گلعلی بابایی" انجام داده ایم.

او در اشاره به چالش ها و حمایت هایی که بر سر راه نشر قرار دارد بیان داشت: یک چالشی که به واقع الان وجود دارد، چالش فعالیتِ بین ناشران خصوصی و دولتیِ عرصه دفاع مقدس می باشد. ناشران دولتی از حمایت در تهیه کاغذ و چاپ و حتی فروش و پخش برخوردار می باشند و می بایستی به ناشر خصوصی که با وجود این همه گرانی، پای در عرصه دفاع مقدس گذاشته است بهاء و اهمیت بیشتری قائل شوند.

او در همین رابطه گفت: نهاد کتابخانه ها به پخش و توزیع کتب انتشارات خصوصی دفاع مقدس هم اهتمام ورزد. همین کتاب "هم نفس" که در سال ۱۴۰۰ به عنوان کتاب سال دفاع مقدس برگزیده شده است و برای آن مراسم تقدیر، ترتیب داده اند، بالاخره نیاز به حمایت و توزیع و پخش و فروش در کتابخانه ها و مراکز را دارد. بنده، ناشر خصوصی تا حدی می توانم کتاب ام را معرفی و عرضه نمایم و دوستان در وزارت ارشاد و موءسسه حفظ آثار باید کمک کنند.

او در بخش پایانی صحبت های خود گفت: بنده در خدمت نویسنده های جوان علاقه مند به حوزه دفاع مقدس که در آغاز راه هستند می باشم و در فراگیری نگارش و نشر کتاب به ایشان یاری می رسانم. به خانواده معزز ایثارگران که در ایام نمایشگاه به غرفه "روایت باران" مراجعه بفرمایند تخفیف کامل می دهیم. وقتی تمام کتاب های ما را نگاه می کنید در آن آمده است که تمام درآمد حاصل از فروش کتاب های این نشر در گروه جهادی هزینه می شود که در روستاها و شهرستان های مختلف به کار پزشکی و دندانپزشکی و چشم پزشکی و خدمات عینک اهتمام می ورزند.

نشر امیران جاوید، بی سر و بی پا!

"مرتضی مشاکی" مدیر مسئول انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی آجا به معرفی آثار منتشر شده در این نشر می پردازد و می گوید: کتاب های ما در مورد عملیات ها و اسناد و قهرمانانِ زنده و شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران می باشد که در شکل رمان و خاطره نشر داده می شود. یک مجوعه ی "امیران جاوید" در ۱۰ جلد داریم که از "پرواز تا بی نهایت" زندگی شهید گرانقدر "عباس بابایی" شروع می شود و با زندگانی شهیدان والامقام "منصور ستاری"، "صیاد شیرازی"، "موسی نامجو"، "مصطفی اردستانی"، "جواد فکوری"، "ولی الله فلاحی"، "حسین لشگری"، "محمود خضرایی"و "علیرضا یاسینی" به اوج می رسد. "پرواز تا بی نهایت" را امسال به زبان انگلیسی هم منتشر نمودیم که در نمایشگاه های خارج از کشور عرضه شود.

او با اشاره به افتخارات و تازه های این نشر خاطر نشان ساخت: رمان "از تبار آسمان" که به زندگی و فعالیت های شهید "منصور ستاری" مربوط می شود، برنده جایزه رتبه نخست "همایش اندیشه و قلم ارتش" شده است. کتابِ مربوط به شهیدِ عزیز "مسعود منفرد نیاکی" برای اولین بار است که در این نمایشگاه عرضه شده است. همچنین کتاب "جای من بخوان" در ارتباط با شهید سرلشکر "غفور جدی اردبیلی"، "به رنگ دماوند" خاطرات جناب سرهنگ دکتر "ناصر تابش" که جراح نیروی هوایی ارتش در سال های دفاع مقدس می باشند و فیلم "انفجار در اتاق عمل" از روی زندگی و فعالیت ایشان ساخته شده است، "اینجا کسی نیست" زندگی شهید "خالد حیدری" از شهدای اهل تسنن نیروی هوایی که روزهای ابتدایی جنگ به شهادت رسیدند و پیکر پاک شان بدون سر و پا تفحص و در میدانِ شهر مهاباد دفن شد، از تازه های نشر این انتشارات می باشد.

او ادامه داد: کتاب "آن سوی پل" نیز به چاپ دوم رسیده است که به زندگی شهید "غلامرضا مخبری" از شهدای نیروی زمینی اختصاص پیدا می کند. یک مجموعه ی ۸ جلدی با نام "اطلاعیه های ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس" داریم که مناسب مراکز اسنادی و کارهای پژوهشی است. یک مجوعه ۶ جلدی به نام "ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس" داریم که مجموعه ای مرجع می باشد که پس از سال ها متن آن توسط امیر "بختیاری" بازنگری و کارشناسی نظامی شده است.

او در حمایت از علاقه‌مندان فعالیت در این حوزه بیان نمود: از نویسندگان ما می توان به سرکار خانم "شمسی خسروی" که رتبه اول را با کتاب "از تبار آسمان" به دست آوردند و یا سرکار خانم "آذر ایرانی" که رتبه برتر را با کتاب "جای من بخوان: حائز شدند و همچنین سرکار خانم "طیبه مزینانی" نام برد. برای نگارش، ما هیچ محدویتی با هیچ نویسنده ای نداریم و روال به این شکل می باشد که هر کسی هر اثری را بتواند تدوین کند، برای بررسی به کارشناسان ما محول می شود و بعد از تایید، قرارداد منعقد و کتاب منتشر می شود و هیچ پولی هم از ایشان دریافت نمی کنیم.

 "مرتضی مشاکی" در پایان گفت: تخفیفی که به ما ابلاغ شده است ده درصد می باشد و از آنجایی که به بخش دولتی تعلق داریم انتفاع مالی برای ما مهم نیست و قیمت ما از ناشران دیگر کمتر می باشد و عزیزان ایثارگر و مخاطبان رسانه شما چه بسا با قیمت صد تا دویست هزار تومان بشود شش تا هفت جلد کتاب تهیه بفرمایند و اگر ارگان خاصی با ما مکاتبه داشته باشد این تخفیفات به ۳۰ تا ۴۰ درصد هم‌می رسد.

ناشر "تازه داماد"

"کارچانی" که به همراه دوستان و همکاران از استان مرکزی در نمایشگاه حضور پیدا کرده اند از مهم‌ترین کتاب انتشارات "ستارگان سرزمین آفتاب" به اثر "تازه داماد" اشاره و اظهار می کند: این کتاب به بیان زندگی نامه شهید "مهدی جودکی" می پردازد که در درگیری با گروهک پژاک منطقه سنگ های آذرین در شهرستان الماس به شهادت می رسند. این شهید متولد ۶۸ هستند که ۶ ماهه عقد بودند و تنها یک ماه به تاریخ عروسی شان مانده است که شهید می شوند. در واقع باید بگویم که تاریخ عروسی ایشان تقریبا تاریخ مراسم چهلم شان می شود. این کتاب به نویسندگی سرکار خانم "فرشته عسگری" به چاپ سوم رسیده است.

وی یادآور شد: از دیگر کتاب های این نشر که به نقش بانوان در دفاع مقدس اختصاص دارد، می توان به "بانوان شهید و جانباز"، "نقش بانوان در دفاع مقدس"، "همسران آزادگان"، "همسران جانبازان"، "همسران شهدا"، "مادران شهدا" و "همسران رزمندگان" اشاره نمود.

غرفه ای با دکوری موضوعی و متفاوت

"حسن امیری" کارمند موزه عبرت ایران درباره غرفه انتشارات موزه عبرت ایران خاطرنشان ساخت: سعی بر این شد که انتشارات "موزه عبرت ایران" یک حضور متفاوت با دکوری متفاوت که بیانگر و یادآور حال و هوای موزه عبرت ایران می باشد در این نمایشگاه داشته باشیم. در همین روز نخست هم بازخوردهای خوبی گرفتیم و خیلی از مراجعه کنندگان گفتند که دکور و فضای متفاوتی دارید.

وی در همین رابطه بیان داشت: دستگاه شکنجه ای با نام آپولو که دست و پای زندانی را به آن می بستند و سر را داخل یک کلاهخود می گذاشتند و باعث پیچیدن صدا در آن محفظه و آزار شدید زندانی می شد و در کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک و شهربانی مورد استفاده بود را به این غرفه در نمایشگاه برای بازدید عموم به عنوان دکور آورده ای.  دیواره ی غرفه را هم با تصاویر بخشی از بزرگان انقلاب اسلامی که در دوره ستمشاهی دوران محکومیت را در کمیته مشترک گذرانده اند همچون حضرت آقا و شهیدان بهشتی و رجایی و باهنر و مرحوم مهدوی کنی آراسته ایم.

او با اشاره به آثار منتشر شده در این نشر تاکید کرد: کتاب های به شدت با قیمت مناسبی را عرضه می نماییم و در کل ایران فکر می کنم نادر باشد که ۳ جلد کتاب را با قیمت ۱۰ هزار تومان تقدیم حضور مخاطبان می کنیم که به شکلی در راستای جهاد تبیین قرار می گیرد. کتاب های این نشر حول محور خاطرات مبارزان انقلاب است که از این میان "گلوله های کاغذی" برنده جایزه شده است و کتاب " من پسر شاه نیستم" نیز در جشنواره اندرزگو صاحب جایزه شده است. کتاب "از دانشگاه تا شکنجه گاه" نوشته "جلال رفیع" قلم بسیار قوی دارد. "شب ناسور" از "ابراهیم حسن بیگی"یک کتاب تحسین شده است. کتاب "زندانی دو دیکتاتور" زندگی نامه آقای "حسن حسین زاده موحد" است که در زمان شاه زندانی بوده اند و بعد از انقلاب، زمان جنگ به جبهه اعزام می شوند و به اسارت صدام در می آیند و به همین خاطر نام کتاب را "زندانی ۲ دیکتاتور" گذاشتیم که ایشان در حالی که همه فکر می کردند به شهادت رسیده است بعد از ۸ سال به وطن برمی گردند. هشت کتاب دیگر هم در دست چاپ داریم که همین روزها در ایام نمایشگاه به بازار نشر اضافه می شوند.

وی از نویسنده هایی همچون آقایان "فکور"، "قُجُق"، "لطفی"، "نیکنامیان" و خانم "فراهانی فر" که با این نشر همکاری داشتند یاد می کند و تصریح می کند: به هر کدام از مخاطبان رسانه ی شما که به نگارش در این حوزه علاقه مند می باشند و به روابط عمومی ما مراجعه نمایند، با تشخیص کارشناسان به چاپ کتاب شان کمک می کنیم تا انقلاب را بیشتر و بهتر معرفی نماییم .فکر می کنم که خیلی جا دارد تا رسانه ها به معرفی بیشتر و بهتر موزه عبرت ایران بپردازند چرا که هنوز بسیاری از مردم با این تاریخ و سرگذشت آشنایی ندارند و البته می پذیریم که شاید خود ما هم کم کاری کرده ایم. جانفشانی بسیاری از مبارزان انقلاب اسلامی بایستی خصوصا برای نسل جدید معرفی شود تا همه بدانند که چگونه است الان در این امنیت و آرامش دارند زندگی می کنند.

 "حسن امیری" در پایان صحبت های خود گفت: ما به مخاطبان رسانه ی شما تخفیف می دهیم؛ اگر چه همین عرضه ی ۳ جلد کتاب با قیمت ۱۰ هزار تومان نیز مناسب است و یا به طور مثال اگر این کتاب "ساواک شاگرد موساد" بخواهد با همین ابعاد و حجم به قیمت عادی منتشر شود باید قیمت یکصد و ده هزار تومان را در بر بگیرد ولی ما این کتاب را به همراه ۲ عنوان کتاب دیگر تنها با پرداخت فقط ۱۰ هزار تومان تقدیم می کنیم.

نشری حماسی با منظومه ای شیعی

نشر کلام سلیس آخرین غرفه ای است که به آن مراجعه داریم و "رضا بیات" مدیر این انتشارات که به نشر شعرِ ولایی و ادبیات مذهبی و اسناد در ادوار تاریخی می پردازد بیان می نماید: این انتشارات ۶ ماه هست که فعال شده است و پیش تر یک موسسه فرهنگی هنری به نام "سلیس" بوده است و پژوهش هایی که در طول ۱۰ سال گذشته در این موءسسه انجام پذیرفته بود، حال با فعال شدن بخشِ نشر در قالب کتاب عرضه می شود. بنا داریم که به طور تخصصی در حوزه ادبیات دینی فعالیت کنیم.

او مطرح کرد: کار ما حوزه های مختلفی را در بر می گیرد که یک بخش آن حماسه های دینی است که ادوار مختلف تاریخی از قرن پنجم و ششم تا دوره معاصر را در برمی گیرد و تا به حال، ۵ عنوان از این حماسه ها را منتشر نموده ایم و بر آن هستیم که به ۲۵ عنوان برسانیم .ویژگی این آثار آن است که زندگی و جنگ های امیرالموءمنین را به شیوه شاهنامه به نظم در آورده است.

وی افزود: یکی دیگر از طیف های کاری ما تعزیه است که پژوهش های مرتبط با تعزیه و چاپ متون تعزیه را در بر می گیرد. قسمت دیگری که برای ما بسیار مهم می باشد و روی آن سرمایه گذاری کردیم "عرشه شعر" است که محتوا و ساختار فصلنامه را دارد و به شکل کتاب منتشر می شود چرا که زمان مند نیست. به واقع تاریخ ادبیات دینی را به شکل مقاله و یادداشت با زمینه های مختلف شعر، شاعر و اثر در ادبیات فارسی، ادبیات عرب، ادبیات ترک و ادبیات اُردو از آنچه به ادبیات شیعه در این ۴ زبان مربوط می شود و آدم های مهمی که در زمانه خودشان در ادوار مختلف بر روی این موضوعات زحمت فراوان کشیده اند و به دست ما رسیده است را دیدیم و بازنمایی کردیم.

او ادامه داد: کتاب "علی نامه" اولین حماسه منظوم شیعی که ۶۰ سال پس از شاهنامه به شیوه شاهنامه در ۱۱ هزار بیت جنگ جمل و صفین را به نظم درآورده است از آثار پیشین ماست که آن را "میراث مکتوب" چاپ کرده است .در حال حاضر "دلیل الجنان"، "غزوات فندرسکی"، "تکمله آزاد کشمیری بر حمله حیدری بازل" آثاری است که در زمینه حماسه های مذهبی نشر داده ایم.

وی تاکید کرد: دیگر کاری که انجام می دهیم این است که آثار فاخر ادبیات شیعی در ادوار مختلف را با شرح ارائه می نماییم. چرا که خوانش شعر "آذری اسفراینی"، "سروش اصفهانی" و "حزین لاهیجی" سخت است. ما در این آثار دشواری های زبانی و ادبی و همچنین اسارات به آیات و احادیث و وقایع را شرح می دهیم. اینچنین عملا یک درسنامه برای باسواد شدن در تاریخ و ادبیات و دین فراهم می آید .تمام کارهای ما شعرِ ولایی است و چیزی غیر از این نداریم.

 "رضا بیات" تصریح ساخت: همانطور که عارض شدم نویسندگان ما در قرون گذشته زیست کرده اند و از دنیا رفته اند و پژوهشگران ما آقای "امیر حسین رضایی"، "خانم "نیلوفر فرحزادی"، آقای دکتر "مسلم ناد علیزاده"، خانم دکتر "مریم مرادی"، خانم دکتر "مرضیه افخمی ستوده" می باشند. پیامِ پشت جلد "عرشه شعر" را آیت الله علوی بروجردی به تحریر درآورده اند که این "عرشه شعر" یک کار بزرگ تیمی است. متون داخل آن را استاد "مهدی امین فروغی"، دکتر "محمد رضا سنگری"، آقای "سید مهدی شجاعی"، خانم دکتر "حکیمه دبیران" به طور مستقل به انجام رسانده اند. این بزرگان به ما اعتماد نمودند و برای ما ارزش قائل شده و کار شان را برای چاپ تخصیص نمودند.

او گفت: اتفاق های قشنگی هم افتاده است. این فصلنامه را هر آن کس که دیده برای شان شگفت انگیز بوده است. آقای "موسوی گرمارودی" شب به شب تماس می گرفتند و می فرمودند تا اینجا را مطالعه کرده ام و نکاتی را خط به خط بازگو می کردند. استاد "حسین درگاهی" که خود ایشان ۲۰۰ جلد کتاب تالیف نموده اند می فرمودند من در حال خواندن این کتاب، نه می توانم آن را زمین بگذارم و نه می توانم یک صفحه را بدون خواندن ورق بزنم. حقیقتا کار، پر محتوا در آمده است. همین دقایقی پیش آقای ناشری با نام "راسی" که در همین عرشه شعر هم مطلب دارند اینجا حضور داشتند و می گفتند تالیف و نشر این کتاب به کسی می آید که گویا ۱۵ سال بر روی آن کار کرده و حال به این پختگی رسیده است.

وی یادآور شد: طبعا نیاز به حمایتِ نهادهایی چون کتابخانه ها و ارشاد داریم. نگاه مان گرفتن پول نیست بلکه می خواهیم کارمان دیده و استفاده شود. ما از فضاهای دانشگاهی این خواهش را داریم که کار ما را ببینند آن هم در مقطعی که بر سر عناوین موضوعات پایان نامه ها مشکل وجود دارد. ما کلی کتاب جدید از جمله ۴۰۰ نسخه منظومه حماسی پیدا کردیم که پنج تای آن روی میز و بیست و پنج تای آن در نوبت چاپ است و منتظریم که دانشجویان و اساتید و علاقه مندان و طیف مذهبی برای تصحیح و تحقیق و پژوهش به ما مراجعه کنند و حتی در پی آن نیستیم که نامی در پایان نامه از ما ببرند و تنها بعد از دفاع بیایند و اینجا به چاپ برسانیم.

وی در همین رابطه اظهار داشت: ما کلی سند تاریخی داریم. حتی می توان با این اسناد به قرون مختلف مراجعه و باورها و سبک زندگی مردم عامی را رصد کرد. تفاوت های معناداری در زندگی و بیانات عالِمان و مردم مذهبی پدیدار است که بنا بر اعتقادات شان و به جهت ثواب اخروی به ادبیات مذهبی پرداخته اند. ما می گوییم اگر می خواهید تاریخ فرهنگی و اجتماعی ایران را به دست آورید نزد ما بسیاری سندهای ادواری موجود است که گزینه بسیار جدی برای شناخت فرهنگ عامه در ادوار مختلف می باشند.

او در خاتمه خاطرنشان ساخت: مسئول فروش انتشارات ما ایثارگر می باشند و صد البته که تخفیف خوبی برای خانواده ایثارگران در نظر می گیریم.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری‌نیا

| عکس از: الهام‌سادات روئین‌تن

اینستاگرام
سلام و عرض ادب و احترام، حضرات درغرفه کتاب دفاع مقدس به گفته خودتون حدوداً 500کتاب درحوزه دفاع مقدس وفرمایشات معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) را آورده اید اما فرمایش معمارکببرانقلاب رو که بارها فرموده بودند که جانبازان رهبران این نهضتند وهمچنین امام خامنه ای بارها فرموده اند همه از جنگ فارغ شده اند الا جانبازان وهرازگاهی هم به اصطلاح بعضی ازمسئولین خودوآحادمردم رامدیون ومرهون فداکاری جانبازان نامیده ایدآقایون ما ازمردم طلبکارنیستیم ولی ازشمامسیولین طلبکاریم بذارین بگم ماجانبازان در برهه ای از زمان به نحو احسنت به وظيفه امان عمل کرده وحال توقع امان اینست که شمانیزبه نحو احسنت عمل کنید، آقایون چراباگذشت بیش از 3دهه از پایان دفاع مقدس هنوزسنوات پاداش پایان خدمت وطلب ذخیره مرخصی جانبازان حالت اشتغال راپرداخت نکرده ازطرفی طبق قانون جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی شماکه خودچندین دوره درمجلس نماینده بوده وبه قوانین آشنا چراحسب قانون که آمده است هر10سال یکدستگاه خودرو ساخت داخل با شرایط مندرج در متن قانون که آمده است به قیمت تمام شده کارخانه و40%به اضافه سود4%بانکی رادولت و60%به صورت اقساط120ماهه بله حضرت آقا که فرموده اند بارها وبارها که همه از جنگ فارغ شده اند الا جانبازان و خانواده هایشان وبحق و بدرستی فرموده اند چراکه میدانندخودجانبازهرروزمیمیردوزنده می شود وهمسر و فرزندانمان نیزهرروزشاهددردورنج پدرشانشان هستندبماندبدترازهمه زخم و زبان های که هرروزازدهان نوادگان اهل کوفه، کوفه چی روی اهل کوفه رو هم سفید کرده اندومتاسفانه شاهدبعضی ازروسا که میتوان گفت ازمردم بدتروبارها شاهدبی حرمتی ها درخانه دوم جانبازان اززبان معاویه صفتان هستیم که این یکی خیلی دردناکتراست به خاطر جانبازان استخدام شده اندتازه طلبکارم هستند، لعنت برمعاویه صفتان ولعنت برنوادگان اهل کوفه، امیدواریم به خودآییدهرچنددیرست اما...
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi