شناسه خبر : 90150
یکشنبه 25 ارديبهشت 1401 , 10:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تدبیر شهید خرازی در همرنگی با عراقی‌ها

عملیات بیت‌المقدس با هدف آزادسازی شهر‌های خرمشهر، هویزه و جاده اهواز - خرمشهر و خارج کردن شهر‌های اهواز، حمیدیه و سوسنگرد و نیز جاده اهواز ـ آبادان از برد توپخانه دشمن و همچنین تأمین مرز بین‌المللی انجام شد.

شکار بعثی‌ها با تانک‌های خودشان

عملیات بیت‌المقدس روز دهم اردیبهشت‌ در غرب رودخانه کارون و خرمشهر و با رمز «یا علی بن ابیطالب (ع)» با هدف آزادسازی شهر‌های خرمشهر، هویزه و جاده اهواز - خرمشهر؛ خارج کردن شهر‌های اهواز، حمیدیه و سوسنگرد و نیز جاده اهواز ـ آبادان از برد توپخانه دشمن و همچنین تأمین مرز بین‌المللی به‌ صورت مشترک توسط نیرو‌های سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

طی این عملیات پنج هزار و ۳۸ کیلومتر از اراضی اشغالی از جمله شهر‌های خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز خرمشهر آزاد شدند.

بهره‌گیری از انگیزه‌های ریشه‌دار دینی و میهنی برای آزادسازی خرمشهر، طراحی مناسب و برنامه‌ریزی شده، انسجام ارتش و سپاه، سرعت عمل، راهکار عبور از رودخانه، گستردگی منطقه نبرد، تأثیرات منطقه‌ای و بازتاب جهانی، عواملی هستند که زوایای گوناگون نبرد بیت‌المقدس را نسبت به سایر نبرد‌های دوران هشت سال جنگ تحمیلی متمایز می‌کنند.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، مصمم است با تکیه‌ بر آثار و اسناد موجود در این مرکز همزمان با سالروز آغاز این عملیات غرورآفرین، جلوه‌های شکوه مقاومت و پایداری این حماسه عظیم را به روایت فرماندهان حاضر در عملیات منتشر کند.

روایت سردار محمد ابوشهاب

سردار «محمد ابوشهاب» از فرماندهان دوران دفاع مقدس در تاریخ شفاهی خود که قرار است توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شود، درباره عملیات بیت‌المقدس می‌گوید: ما خودمان حدود یک گردان تانک داشتیم و شهید رضا عسگری، فرمانده واحد زرهی لشکر ۱۴ امام حسین (ع) همه این‌ها را راه انداخت.

ما در عملیات‏‌ها از خود عراقی‌ها مهمات غنیمت می‌گرفتیم و علیه‌شان استفاده می‌کردیم. خب این میدان، میدان مانور تانک و جنگ تانک بود. آخر هم در همین عملیات هلی‌کوپتر آمد و تانک شهید عسگری را زد.

تانک او هم شکل تانک خود عراقی‌ها بود؛ چون تانک عراقی بود. جلو هم بود. عراقی‏‌ها وقتی دیدند این تانک دیگر حسابی دارد قلع و قمع‏شان می‌کند و هفت، هشت و ۱۰ دستگاه از تانک‌هایشان را زد و نابود کرد و بقیه هم فرار کردند. با موشک هلی‏‌کوپتر وی را زدند و شهید شد.

تدبیر شهید خرازی در همرنگی با عراقی‌ها

در این عملیات الحمدالله شهید خرازی این سازماندهی‌ها را به صورت منظم انجام داد. پیش از آن هم یکی از بهترین تدابیر را انجام داد. مثلاً وی در این عملیات به شهید عسگری گفت: در حین عملیات عراقی‌ها تا می‌خورند؛ فرار می‌کنند و تانک‌ها را می‌گذارند. شما یک تعداد نیرو‌ها که آموزش دادید می‌گذارید، فقط تانک این‌ها را سوار شوند. اصلاً هم عقب نیاورند و به‌ طرف دشمن جلو بروند. چون ما باید در آخر تا پشت دژ ایستگاه حسینیه بیاییم و آنجا تانک می‌خواهیم، امکانات می‌خواهیم. شاید ارتش مشکل داشته باشد تا جلو بیاید و هماهنگ شود.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi