شناسه خبر : 90152
یکشنبه 25 ارديبهشت 1401 , 10:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

هشت قرارداد و تفاهم‌نامه در ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه امضا شد

دیپلماسی انرژی در حیاط خلوت آمریکا

امضای هشت قرارداد و تفاهم‌نامه با سه کشور آمریکای لاتین در بخش‌های توسعه و تولید در میدان‌های نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی و سایر حوزه‌های آموزشی و خدماتی صنعت نفت و گاز، رهاورد سفر جواد اوجی، وزیر نفت و هیئت همراه به سه کشور آمریکا لاتین بود.

سفر مهم وزیر نفت به آمریکای لاتین را باید به عنوان فصل جدیدی از دیپلماسی انرژی در حیاط خلوت آمریکا قلمداد کرد. سفری که هر چند به دلایل تحریمی امکان افشای جزئیات قراردادهای همکاری دوجانبه در آن وجود ندارد، اما از شدت عصبانیت رسانه‌های غربی به خوبی می‌توان به اهمیت آن پی برد.

 

ونزوئلا

ونزوئلا نخستین مقصد وزیر نفت در سفر به کشورهای آمریکای لاتین بود؛ کشوری که با بیش از ۳۰۰ میلیارد بشکه ذخایر قطعی، بزرگ‌ترین ذخایر نفت را در میان هر کشوری در جهان دارد. ونزوئلا سال ۲۰۱۱ از عربستان سعودی به‌عنوان دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفت هم سبقت گرفت و در صدر ایستاد. با این حال توسعه این ذخایر عظیم، به‌دلیل ناآرامی سیاسی و تحریم آمریکا در چند سال اخیر عقب افتاده است. ایران اما در تمامی این سال‌ها در کنار این کشور ایستاده و در سخت‌ترین شرایط محموله‌های پرشماری از بنزین و میعانات گازی را به این کشور رسانده است.

ایران و ونزوئلا اما در دولت سیزدهم مسیری تازه‌ای برای گسترش همکاری در پیش گرفتند و قرار است بنا به گفته مقام‌های ارشد دو کشور، این روابط گسترش یابد. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا ساعت ۵ و ۲ دقیقه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است: «از جناب جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پذیرایی کردم. نشستی سازنده برای تعمیق پیوندهای برادری و همکاری در زمینه انرژی. همچنین بار دیگر بر قدردانی و محبت خود نسبت به مردم ایران تأکید کردم.»

اوجی هم ساعاتی بعد به این توئیت واکنش نشان داد: «امروز دیدارهایی با رئیس‌جمهوری محترم ونزوئلا، جناب آقای مادورو و دیگر مقام‌های عالی ونزوئلا داشتیم. روابط ایران و ونزوئلا سابقه تاریخی دارد و ما می‌خواهیم از تمامی ظرفیت‌ها برای توسعه روابط و ‌همکاری‌های مشترک بهره‌گیری نماییم.»

جمهوری بولیواری ونزوئلا کشور مستقل و فراقاره‌ای در شمال آمریکای جنوبی و با جزیره‌هایی در دریای کارائیب است. ونزوئلا با ۲۸ میلیون نفر جمعیت، پنجاهمین کشور پرجمعیت جهان و با ۹۱۶٬۴۴۵ کیلومترمربع وسعت، سی‌وسومین در میان کشورهای جهان است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور کاراکاس است.

 

کوبا

وزیر نفت پس از دیدارهای فشرده و بازدید از تأسیسات نفتی ونزوئلا عازم هاوانا، پایتخت کوبا شد. وی در کوبا با مقام‌های ارشد این کشور از جمله میگل دیاز کانِل، رئیس‌جمهوری کوبا، ریکاردوکابریساس روس، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری کوبا، وزیران نفت و انرژی این کشور گفت‌وگو و راه‌های همکاری دو کشور در بخش انرژی را بررسی کردند.

جمهوری کوبا کشوری است تشکیل‌شده از مجمع‌الجزایری در دریای کارائیب و پایتخت آن هاوانا است. جمعیت این کشور ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و زبان رسمی آن اسپانیایی است.

 

نیکاراگوئه

آخرین مقصد اوجی در سفر به کشورهای آمریکای لاتین، نیکاراگوئه بود. وزیر نفت در این سفر افزون بر دیدار و گفت‌وگو با دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری و گوستاوو پورراس کورتس، رئیس مجلس ملی نیکاراگوئه در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با حضور ۶ وزیر کابینه نیکاراگوئه حضور یافت و درباره همکاری‌های دوجانبه رایزنی کردند.

او در دیدار با اورتگا تأکید کرد: ایران یاور کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه نیکاراگوئه در روزهای سخت تحریم آمریکا بوده و هست. سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از حفظ استقلال، آزادی و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها و مداخله نکردن در دیگر کشورهاست، از این رو مداخله بعضی از کشورها در امور داخلی نیکاراگوئه را به‌شدت محکوم می‌کنیم.

نیکاراگوئه از بزرگ‌ترین کشورهای آمریکای مرکزی است و جمعیت این کشور مطابق آمار سرشماری که سال ۲۰۱۹ انجام شده بیش از ۶ میلیون نفر بوده است.

 

رهاورد سفر به آمریکای لاتین

امضای هشت قرارداد و تفاهم‌نامه با سه کشور آمریکای لاتین در بخش‌های توسعه و تولید در میدان‌های نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی، آموزش نیروی انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی مهندسی و انتقال فناوری و توسعه بازارهای صادراتی نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی رهاورد سفر جواد اوجی، وزیر نفت و هیئت همراه به سه کشور آمریکا لاتین بوده و درهای جدیدی از دیپلماسی انرژی از سوی وزارت نفت گشوده شده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi