شناسه خبر : 90176
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 , 12:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مردم؛ صاحبان و حافظان اصلی انقلاب اسلامی

امروز علی‌رغم این‌که دشمنان دست به دست هم داده‌اند تا مردم را برابر نظام قرار دهند؛ اما این مردم همانند فتنه‌های گذشته به نقش مهم خود در حفظ انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن واقف بوده و هستند.

مردم؛ صاحبان و حافظان انقلاب اسلامی
سید محمدجواد میرخانی؛ انقلاب اسلامی ایران از زمانی که پیروزی خود را در بهمن سال ۱۳۵۷ جشن گرفت تا به امروز که ۴۳ سالگی خود را می‌گذراند، این درحالی است که برخی دشمنان داخلی و خارجی مکرراً در گوش مردم آیه یأس می‌خوانند و با القای ناامیدی به جامعه، آن هم با سوءاستفاده از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، به خیال خام خود، می‌پندارند که جمهوری اسلامی ایران نفس‌های آخر خود را می‌کشد و به تعبیری مضحکانه، دیگر کارش تمام است! بنابراین بهتر است مروری کوتاه و گذرا داشته باشیم به توطئه‌هایی که استکبار جهانی در این ۴۳ سال برای این مردم تدارک دید؛ اما به برکت نقش‌آفرینی بزرگ‌ترین سرمایه خود یعنی «مردم»، همچنان مقتدر و بالنده بر قله‌های اقتدار ایستاده است و ریشه آن روزبه‌روز مستحکم‌تر از گذشته می‌شود.

هشت سال دفاع مقدس بزرگ‌ترین و سخت‌ترین حادثه‌ای است که در این ۴۳ سال گذشته رخ داد. در جنگ تحمیلی بسیاری از ابرقدرت‌های جهان با سلاح‌های پیشرفته و ممنوعه خود، برای نابودی انقلاب اسلامی ایران پشت‌سر صدامی قرار گرفتند که می‌خواست یک‌هفته‌ای تهران را فتح کند؛ اما امام خمینی (ره) با تدبیر خود، این موضوع را دریافتند که این مسئله مهم یعنی جنگ تحمیلی را فقط ملت ایران می‌تواند حل کند؛ بنابراین مردم را به دفاع از کشور فراخواندند و دفاع مقدس یک دفاع مردمی شد و این مقاومت ملت ایران، موجب شد تا پس از هشت سال دفاع جانانه، یک وجب از خاک این کشور هم اشغال نشود.

جنگ هشت‌ساله درحالی به ملت ایران تحمیل شد که همزمان تحریم‌های دشمنان انقلاب اسلامی نیز بر فشار‌های ناشی از این جنگ افزود؛ از تحریم‌ها در عرصه اقتصادی گرفته تا عرصه نظامی؛ اما باز هم انقلاب اسلامی ایران به برکت حضور مردم در صحنه، از پا ننشست و در این جنگ کوچک جهانی ایستاد و مقاومت کرد.

انقلاب اسلامی ایران در همین دوران دفاع مقدس و شاید هم کمی قبل‌تر از آن، در داخل کشور نیز زخم‌های زیادی خورد و حوادث تلخی را پشت سر گذاشت؛ آن‌زمان ضدانقلاب در برخی از نقاط کشور خصوصاً کردستان، دست به توطئه‌افکنی زد و خیانت «بنی‌صدر» نیز از سویی دیگر به انقلاب اسلامی ضربه زد و باعث تسریع پیشروی دشمن در جبهه‌ها شد. همچنین همین افرادی که این‌روز‌ها در این وضعیت سخت اقتصادی برای مردم «دایه دلسوزتر از مادر» شده‌اند، جنایاتی را در این کشور انجام می‌دادند که داعش باید برود و جلوی آن‌ها لُنگ بیاندازد؛ از بمب‌گذاری در خیابان‌ها و مراکز حیاتی نظام مثل دفتر نخست‌وزیری و حزب جمهوری اسلامی گرفته تا ترور مردم در خیابان به جرم داشتن ریش، شکنجه فجیع پاسداران و ایفای نقش ستون پنجم دشمن در جبهه‌ها که به لو رفتن عملیات‌ها و شهادت رزمندگان می‌انجامید؛ آری! باز هم این مردم ایستادند و در برابر این همه توطئه‌ها مقاومت کردند.

جنگ که تمام شد؛ امام امت خطاب به سرمایه‌های انقلاب اسلامی، فرمودند: «بغض و کینه انقلابی‌تان را در سینه‌ها نگه دارید؛ با غضب و خشم بر دشمنان‌تان بنگرید؛ و بدانید که پیروزی از آن شماست» [۱]؛ لذا این ملت دریافت که اگرچه جنگ تمام شده است؛ اما دشمن کماکان دشمنی می‌کند و دفاع همچنان باقی است؛ اما مدتی نگذشته بود که امام امت، این مردم را تنها گذاشت و با دلی آرام، قلبی مطمئن، روحی شاد و ضمیری امیدوار، به ملکوت اعلی پیوست؛ اما در وصیت‌نامه خود، خطاب به مردم به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه انقلاب اسلامی، تأکید کرد: «از ملت امیدوارم که عذرم را در کوتاهی‌ها و قصور و‏‎ ‎‏تقصیر‌ها بپذیرند؛ و با قدرت و تصمیم اراده به پیش روند و‏‎ ‎‏بدانند که با رفتن یک خدمتگزار در سدّ آهنین ملت خللی‏ ‎حاصل نخواهد شد که خدمتگزاران بالا و والاتر در‏‎ ‎‏خدمتند، والله نگهدار این ملت و مظلومان جهان است». [۲]رفتن پیر و مراد امت، موجب نشد تا کشتی انقلاب اسلامی بدون ملوان بماند؛ آن‌جا بود که مردی از میان این امت که خود زخمی از کینه دشمنان قسم‌خورده این مرز و بوم را بر بدن دارد، دوباره سکان این کشتی را در دست گرفت، تا آن را از امواج سهمگین و خروشان عبور دهد. آن‌گاه بود که ملت با سکان‌دار جدید کشتی انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بیعت کردند و این کشتی ادامه مسیر پیشرفت خود را در پیش گرفت.

دشمنان پس از ناکامی در جنگ تحمیلی، به این موضوع دل خوش کرده بودند که با رحلت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، این انقلاب ضعیف شده و رو به افول خواهد رفت؛ بنابراین روزبه‌روز با توطئه‌های جدید به مصاف این ملت آمدند و چندباری خود را برای رویارویی مجدد نظامی با جمهوری اسلامی ایران تجهیز کرده و همچنین در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نیز در مواردی نظیر موضوع هسته‌ای و به‌دنبال آن قطعنامه‌ها و تحریم‌ها، فشار‌های زیادی را بر ملت ایران تحمیل کردند؛ اما باز هم این مردم، همه سختی‌ها را پشت سر گذاشتند و هرکجا لازم بود، به میدان آمدند؛ از شرکت در انتخابات گرفته تا حضور در راهپیمایی‌ها.

دشمنان که همواره از مقاومت، ایستادگی و بصیرت مردم به سطوح آمده‌اند، چندین‌بار با همراهی عوامل داخلی خود، سرمایه انقلاب اسلامی را هدف گرفتند؛ تا شاید مردم را مقابل نظام قرار دهند؛ بنابراین با طراحی چندین فتنه در سال‌های ۱۳۷۷، ۱۳۸۸، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ و برپایی آشوب‌های خیابانی به بهانه‌های مختلف، امید داشتند تا از این طریق بتوانند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را براندازی کنند؛ اما باز هم زهی خیال باطل؛ چراکه هربار پس از این فتنه‌ها، بساط آشوب‌ها توسط خودِ مردم جمع شد که در این راستا می‌توان به حماسه بزرگ نهم دی در سال ۱۳۸۸ اشاره کرد.

البته در سال ۱۳۹۸ هم حماسه‌ای بزرگ توسط مردم به وقوع پیوست؛ چراکه دشمنان پس از فتنه افزایش قیمت بنزین که به‌دلیل بی‌تدبیری مدعیان تدبیر به‌پا شد، خیال کردند که انقلاب اسلامی ایران دیگر بزرگ‌ترین سرمایه خود را از دست داده است؛ بنابراین در اقدامی جنایتکارانه و تروریستی، دست به ترور سردار حاج قاسم سلیمانی زدند؛ اما باز هم حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع سردار دل‌ها، سیلی سخت بر صورت آن‌ها نواخت.

دشمنان در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی ایران ادعا کرده بودند که تابستان داغی را برای ملت ایران تدارک دیده‌اند و همچنین گفته بودند که انقلاب اسلامی ایران، چهل‌سالگی خود را نخواهد دید؛ ولی در همین شرایط بود که حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بیانیه گام دوم انقلاب را صادر کرده و نقشه راه چهل‌ساله دوم انقلاب اسلامی ایران را پیش پای مردم و مسئولان قرار دادند و آن‌گاه بود که انقلاب اسلامی ایران، با وجود این همه توطئه‌ها و سختی‌ها به بلوغ رسید و به ایجاد تمدن نوین اسلامی نزدیک‌تر شد.

انقلاب اسلامی ایران در این ۴۳ سال گذشته عمر خود، علی‌رغم همه کم و کاستی‌هایی که طبیعتاً وجود داشته، دستاورد‌های زیادی را در همه عرصه‌ها داشته است که اگر بخواهیم به همه آن‌ها اشاره کنیم، باید مطالب طولانی را دراین‌باره بنوسیم؛ اما اگر بخواهیم به چند نمونه آن‌ها اشاره کنیم، باید بگوییم؛ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به‌عنوان یک کشور مستعمره در منطقه شناخته می‌شد؛ این درحالی است که امروز نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه، نقشی بی‌بدیل و غیرقابل انکار است. در این راستا، جمهوری اسلامی ایران توانسته است تا با نفوذ منطقه‌ای خود تا بیخ گوش رژیم صهیونسیتی، به چالشی برای این رژیم نامشروع تبدیل شود. همچنین نابودی گروه تروریستی داعش در کشور‌های «عراق» و «سوریه» که آمریکایی‌ها اعتراف کردند که خودشان این گروه تروریستی را به‌وجود آورده‌اند نیز با مجاهدت‌های سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، از دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران است که امروز به آن می‌بالیم.

از سویی دیگر؛ همان‌طور که می‌دانیم، جمهوری اسلامی ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، از ارتشی مجهز برخوردار بود؛ اما کشورمان بدون حضور مستشاران خارجی، توانایی بهره‌گیری از تجهیزات نظامی ارتش خود را نداشت؛ بنابراین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وقتی مستشاران نظامی از کشورمان خارج شدند، علم استفاده از این تجهیزات را نیز همراه خود ببرند؛ بر این اساس، با شروع جنگ تحمیلی و تشدید تحریم‌ها دشمنان علیه ملت ایران، خصوصاً در عرصه نظامی، ما برای تعمیر تجهیزاتی که در جنگ آسیب می‌دیدند و یا تولید نمونه ایرانی آن‌ها، با مشکلات زیادی مواجه شدیم؛ اما به برکت متخصصان و دانشمندان نظامی کشور، مانند شهید «حسن طهرانی‌مقدم» در این عرصه‌ها موفقیت‌های زیادی را کسب کردیم و امروز اگر به این موفقیت‌ها نگاه کنیم، خواهیم دید همان کشوری که در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی با چنین مشکلاتی مواجه بود، این‌روز‌ها با موشک‌های دوربرد خود، پایگاه آمریکایی «عین‌الأسد» در عراق را موشک‌باران می‌کند و یا با استفاده از سامانه پدافند‌هوایی تمام ایرانی «سوم خرداد»، پهپاد فوق‌پیشرفته آمریکایی (گلوبال هاوک) را هدف قرار می‌دهد و منهدم می‌کند.

همچنین؛ مطالعه تاریخ نه‌چندان دور این سرزمین، خود گویای فقر بسیار مردم ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است؛ حال این‌که عده‌ای می‌خواهند با چند تا فیلم پر رزق و برق از آن دوران، حقیقت را به‌گونه‌ای دیگر جلوه داده و به تطهیر رژیم پهلوی بپردازند، جا دارد که این حقایق برای جامعه تبیین شود.

همه این حوادث ۴۳ سال گذشته را به‌صورت مختصر مرور کردیم تا به این‌جا برسیم که مردم به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌های انقلاب اسلامی، همواره پای آرمان‌های این انقلاب ایستاده‌اند؛ بنابراین امروز اگر مشکلات اقتصادی و معیشتی داریم و دولت در اقدامی شجاعانه دست به جراحی بزرگی در اقتصاد کشور زده است، بدانیم علی‌رغم این‌که افکار عمومی جامعه تحت آماج تبلیغات منفی دشمن قرار دارد و دشمنان داخلی و خارجی دست به دست هم داده‌اند تا مردم را برابر نظام قرار دهند، اما این مردم همانند فتنه‌های گذشته به نقش مهم خود در حفظ انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن واقف بوده و هستند؛ بنابراین با قدرت و تصمیم اراده به پیش می‌روند و همیشه در میدان‌های مختلف انقلاب اسلامی، «مرد میدان» بوده و خواهند بود.

[۱]: پیام امام خمینی (ره) به ملت ایران به مناسبت سالگرد کشتار خونین مکه و قبول قطعنامه ۵۹۸
[۲]: وصیت‌نامه سیاسی الهی امام خمینی (ره)

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi