شناسه خبر : 90187
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 , 14:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پیروزی حزب‌الله بر پول سعودی و رژیم صهیونیستی با وجود همه کارشکنی‌ها

رسانه‌های لبنانی تا لحظه تنظیم این گزارش اعلام کرده‌اند علی‌رغم تبلیغات و هزینه‌های گسترده آمریکایی-اسرائیلی-سعودی، جریان مقاومت و هم‌پیمانانش بیش از 365 هزار رای را از آن خود کرده‌اند و این 22هزار رای از انتخابات 2018 بیشتر است. این جریان محبوب کرسی‌های خود در پارلمان را حفظ کرده و با اتمام شمارش آراء چه بسا، بیش از کرسی‌های فعلی را کسب کند.
رأس ساعت ۷:۰۰ یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت به وقت لبنان (۸:۳۰ به وقت ایران) روند رأی‌گیری برای انتخابات پارلمانی لبنان در این کشور آغاز شد و شامگاه همین روز انتخابات به پایان رسید. «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان پس از بسته شدن صندوق‌های اخذ رأی، گفت که انتخابات به معنای واقعی کلمه، یک «دستاورد» بود. نخست‌وزیر لبنان با بیان اینکه میزان مشارکت در برخی از مناطق لبنان به بیش از ۵۰ درصد رسیده است، در پایان ابراز امیدواری کرد که رایزنی‌های پارلمانی فوری صورت گیرد و کابینه در سریع‌ترین زمان ممکن تشکیل شود. بنابر اعلام منابع لبنانی، میزان کلی مشارکت در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ به ۴۱.۰۴ درصد رسیده و این در حالی است که تا آن لحظه، تمام صندوق‌ها شمارش نشده‌اند. در این انتخابات ۷۱۹ کاندیدا که در ۱۰۳ فهرست انتخاباتی حضور داشتند، مشارکت داشتند. برخی منابع می‌گویند که میزان مشارکت در بین شیعیان به 55 درصد رسیده است. نتیجه قطعی قرار است امروز منتشر شود.
شادی هواداران مقاومت
طرفداران حزب‌الله و متحد شیعی آن حزب «أمل» با اعلام نتایج اولیه و رسمی مبنی بر پیروزی برخی از نامزدهای خود در خیابان‌ها جشن گرفتند. روزنامه «النهار» نزدیک به رقبای مقاومت، در همین ارتباط گزارش داده که حامیان حزب‌الله و امل سوار بر موتور و ماشین و همراه با سردادن شعارها و سرودهای خود به خیابان‌های لبنان آمدند و صدها خودرو و موتورسیکلت که پرچم‌های حزب‌الله و امل را در دست داشتند، در این حرکت جمعی شرکت کردند.
روزنامه «الاخبار» لبنان نیز نوشته، از دو سال پیش تاکنون «قطار آمریکایی-سعودی-اماراتی» با همکاری قوای [جریان سیاسی] ۱۴ مارس و قوای ۱۷ اکتبر (که از اعتراضات ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ در لبنان شکل گرفته‌اند) برای تشکیل ائتلافی سیاسی جهت زمین زدن حزب‌الله و جریان آزاد ملی متوقف نشده است. لبنانی‌ها باید با واقع‌گرایی بپذیرند نبردی که چهار سال پیش آغاز شده و در دو سال اخیر شدت گرفت در تحقق بیشتر اهدافش شکست خورد. این روزنامه افزود، موضوعی که لبنانی‌‌ها به زودی به آن پی خواهند برد این است که تشکیل دولت جدید بر اساس نتایج واقعی انتخابات خواهد بود و این نتایج یک چیز را می‌گوید: «پروژه خارجی برای زدن مقاومت در لبنان شکست خورد.»
طبق آخرین گزارش‌هایی که تا لحظه تنظیم این گزارش منتشر شده بود، نتایج اولیه انتخابات در حوزه بیروت، جبل، حوزه‌های شمال لبنان و بعلبک و هرمل بسیار نزدیک بوده و رقابت نزدیک‌تری میان فهرست‌های انتخاباتی وجود داشته است. نتایج اولیه غیر رسمی حاکی است که در حوزه بعلبک و هرمل، ۹ نماینده فراکسیون وفاداری به مقاومت اکثریت آرا را به‌دست آورده‌اند. کرسی مارونی‌های حوزه بعلبک و هرمل نیز به «انطوان حبشی» نماینده حزب قوات لبنانیه به ریاست سمیر جعجع رسیده است. در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات در حوزه بعلبک و هرمل حامیان جریان‌های شیعی به خیابان‌ها آمده و جشن گرفتند چون هر ۹ نماینده سابق آنها در پارلمان بار دیگر در این انتخابات اکثریت آرا را به‌دست آوردند. همچنین در حوزه نبطیه نمایندگان فراکسیون وفاداری به مقاومت (سه نامزد) توانسته‌اند اکثریت آرا را به‌دست آورند. برخی منابع تصریح می‌کنند که جریان مقاومت و متحدان مسیحی‌شان 71 کرسی از 128 کرسی را برده‌اند.
آن‌طور که خبرگزاری مهر نوشته‌، «انطوانت جعجع» رئیس‌دفتر رسانه‌ای حزب قوات لبنانیه نیز در اظهارنظری گفته که براساس نتایج اولیه انتخابات این حزب توانسته ۲۰ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد. حزب قوات لبنانیه به ریاست سمیر جعجع در انتخابات سال ۲۰۱۸ توانسته بود ۱۵ کرسی به‌دست آورد. همچنین رئیس‌فهرست انتخاباتی جریان ملی آزاد (التیار الوطنی الحر)، نزدیک به حزب‌الله، اعلام کرده که این حزب توانسته براساس نتایج اولیه شمارش آرا ۱۶ کرسی را کسب کند. حزب جریان ملی آزاد در انتخابات سال ۲۰۱۸ توانسته بود ۱۸ کرسی را به‌دست آورد. در مجموع باید گفت،«جبران باسیل» رئیس‌حزب التیار الوطنی الحر لبنان و نزدیک به حزب‌الله طی نشست خبری پس از پایان موعد اخذ رای انتخابات این کشور گفت: «پولی که در انتخابات خرج می‌شود، منبع منطقه‌ای شناخته شده‌ای دارد که نشان می‌دهد که مبارزه [داخلی لبنان] در این سطح است.» انتخابات لبنان یک مبارزه و رقابت معمولی نبود، گفت که التیار الوطنی از امروز در نبرد با احزاب داخلی به سر نمی‌برد، بلکه در نبردی بود که دست‌کم از ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ با آمریکا، اسرائیل و متحدان آنها آغاز شد و انتخابات لبنان صحنه شکست آمریکا و اسرائیل بود. آن‌طور که رسانه‌های لبنانی در بازتاب اخبار مربوط به انتخابات پارلمانی این کشور پیش‌بینی می‌کنند، به نظر می‌رسد احتمالاً تغییر چندانی در وزنه سیاسی این کشور نسبت به سال ۲۰۱۸ که ائتلاف حزب‌الله اکثریت را در اختیار داشت، حاصل نخواهد شد.
گفتنی است، یکی از دوره‌هایی که حزب‌الله و متحدان آن نقش پررنگی در پارلمان ایفا کردند مربوط به انتخابات گذشته است و آنها نیمی از کرسی‌های پارلمان را از آنِ خود کردند. همین مسئله موجب شد تا مخالفان مقاومت در داخل و خارج در صدد به چالش کشیدن این پیروزی باشند. تحریف اعتراضات اکتبر 2019 در لبنان و تکاپو برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور ضمن همین برنامه دشمنان مقاومت و مهره‌های آنها در داخل لبنان بود. تا اینجا به نظر می‌رسد تمام این تبلیغات بی‌اثر بوده است.گفتنی است، رسانه‌های لبنانی می‌گویند، امروز نتایج قطعی انتخابات اعلام خواهد شد و حزب‌الله و جریان همسو با این جنبش محبوب، در بدترین حالت نیز، کرسی‌های سابق خود یعنی 71 کرسی را حفظ خواهد کرد. احتمال افزایش کرسی این جنبش به 80 کرسی هم داده شده است.
آخرین خبرها
آخرین خبرها حاکی از آن است که حزب‌الله لبنان با برخورداری از بیش از ۳۶۵ هزار رای در این دوره از انتخابات پارلمانی لبنان صاحب بیشترین رای در میان تمامی کاندیداها و گروه‌های لبنانی شده که به گزارش خبرگزاری دانشجو این تعداد، ۲۲ هزار رأی از انتخابات سال ۲۰۱۸ بیشتر است. 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi