شناسه خبر : 90196
چهارشنبه 28 ارديبهشت 1401 , 11:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مردمی‌سازی یارانه‌ها در ایران کمیابی و گرانی کالاها در کشور‌های همسایه

گزارش‌ها از کاهش خروج کالا از کشور، درپی اصلاحات یارانه‌ای و کمبود کالا در برخی کشورهای همسایه حکایت دارد، ماجرا چیست؟
روزنامه خراسان با‌ اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه «اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها در ایران، موجب کمبود و گرانی اقلام اساسی در برخی کشورهای همسایه شده»، نوشت: این موضوع، فرضیه قاچاق این کالاها به خارج قبل از طرح دولت را تقویت می‌کند.
شاید آن زمانی که وزیر جهاد کشاورزی درخصوص علت ورود دولت به اصلاح قیمت گندم و آرد گفت کشورهای همسایه مانند جاروبرقی یارانه‌های آرد و گندم ایران را می‌مکند، کمتر به عمق این مسئله توجه شد، اما هم‌اینک و پس از آغاز واقعی‌سازی قیمت آرد و روغن، منابع رسانه‌ای از افزایش قیمت و کمیاب شدن آرد و روغن در برخی کشورهای همسایه خبر داده‌اند که در کنار افزایش قیمت‌های جهانی می‌تواند ناظر به موفقیت اولیه طرح دولت در جلوگیری از سرریز یارانه اقلام اساسی به خارج از کشور باشد.
هوشمندسازی نظام توزیع برای جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی به خارج از کشور یک ضرورت است، اما باید توجه داشت تا زمانی که ریشه قاچاق یعنی تفاوت قیمت‌های داخل و خارج از بین نرود، انگیزه فساد و قاچاق همواره وجود خواهد داشت. انگیزه‌هایی که به هر نحو شده راه خود را برای پیاده‌سازی در کف بازار کالاها پیدا می‌کند. گاه به اسم صادرات محصولاتی مانند ماکارونی و گاه به اسم خروج کالاهای خام از شبکه توزیع مانند روغن.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره علت ورود دولت به اصلاح قیمت گندم و آرد گفت: کشورهای همسایه مانند جاروبرقی دارند یارانه‌های گندم و آرد ایران را می‌مکند. این اظهارات در شرایطی است که آمار ارائه شده توسط وزیر جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که یکی از کشورهای همسایه با کسری ۳ میلیون تنی گندم در سال جاری روبه‌روست و چشم طمع به گندم ارزان داخل ایران دارد.
با این اوصاف هنوز چند روزی بیشتر از آغاز طرح یارانه‌ای دولت نگذشته، که خبرها از بروز اولین نشانه‌های اصلاح یارانه‌ها در بازار کشورهای همسایه حکایت دارد به‌طوری که گفته می‌شود در کشورهای همسایه این اقلام بعضاً کمیاب شده است.
در همین حال گفته می‌شود با اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها در ایران، قیمت آرد و روغن در فروشگاه‌های اصلی عرضه مواد غذایی در اربیل و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق با افزایش شدید قیمت مواجه و نایاب شده است.
 با اجرای این طرح، روند قاچاق کالا از ایران به کشورهای همسایه، به نفع جیب مردم متوقف شده است. براساس گزارش دیگری، اعلام شده که کمبود آرد در کشورهای عراق، پاکستان و دیگر کشورهای همسایه پس از آزادسازی قیمت آرد در کشور ما روی داده است. همچنین بررسی‌ها حکایت از این دارد که روغن در اقلیم کردستان نیز کمیاب شده و برخی از مواد غذایی نظیر روغن و نان در امارات با افزایش قیمت مواجه شده است.
کیهان: یادآور می‌شود ‌ترکیه نیز یکی از مقاصد قاچاق برخی کالاها از ایران بوده است. تورم در ‌ترکیه به بیش از 70 درصد رسیده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi