شناسه خبر : 90200
پنجشنبه 29 ارديبهشت 1401 , 11:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پرواز از سکوی آسمان!

کردستان ایران و به خصوص سپاه بوکان شاهدی دیگر از حضور و ایثارگری این پاسدار انقلاب بود که برای خدمت به هم‌میهنان کرد، به آن خطه از سرزمینمان هجرت کرده بود....

فاش نیوز- پنجم دی‌ماه سال 1363 بود که در پی چندین هواپیماربایی موفق در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس، حضرت امام خمینی(ره) با صدور حکمی فرمان تأسیس حفاظت هواپیماهای مسافربری را به فرماندهی وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محول کردند.

 چند ماه پس از این فرمان سردار پاسدار محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران در پاسخ به حکم حضرت امام (ره ) در باره برخی مشکلات و موانع نامه ای را خطاب به حاج احمد آقا خمینی نوشت. محسن رضایی در این نامه خواستار این شده بود که اگر چنانچه نظر حضرت امام همچنان بر استقرار سپاه در فرودگاه هاست به هر نحو که مصلحت می‌دانید، مأموریت مذکور کتبا به سپاه ابلاغ گردد و مسئولین محترم کشور، مقررات و ضوابط لازمه بین سپاه و ارگان‌های دیگر را تصویب و به مراجع ذیربط ابلاغ نمایند.

حضرت امام خمینی (ره) در پاسخ به محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چنین نوشتند:

بسمه تعالی

جناب آقای محسن رضایی

فرمانده محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 با تشکر از زحمات ارزشمند سپاه پاسداران در حراست از هواپیما‌ها و برخورد با هواپیماربایان و با ابلاغ سلام به آنان، سپاه پاسداران همچون گذشته مسئول حفاظت هواپیما‌ها می‌باشد و در صورت ربوده شدن هواپیمایی، سپاه مسئول می‌باشد.

روح الله الموسوی الخمینی

٦٧/١٠/١

از آن روز تا امروز پاسداران امنیت هوایی ایران با رشادت و مجاهدت، امنیت مسافران هوایی را تأمین کرده اند و در این راه تعدادی از آنها به فیض شهادت نائل شدند و یا مدال جانبازی را بر گردن آویختند.

شهید «عیسی یعقوبیان فرد» یکی از این شهدای امنیت پرواز است. او متولد چهارم مردادماه سال 1337 در خانواده ای پرجمعیت که وی پنجمین فرزند این خانواده بود، در محله نظام آباد تهران، خیابان سبلان شمالی 8 متری داودی (شهید حقیقت پسند) به دنیا آمد.

حاج عبدالکریم و هاجر پدر و مادر حاج عیسی از متدینین و مذهبی های محله بودند که همیشه به همراه فرزندان خود در صف اول نماز جماعات مسجد به امامت مرحوم حاج آقا طاهری شرکت می کردند.

شهید یعقوبیان فرد با شروع انقلاب و زبانه کشیدن شعله های ابتدایی انقلاب در کنار آحاد ملت در تمامی اعتراضات مردمی حضوری فعال و چشمگیر داشت. او که همزمان با اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) آشنا شده بود، از همان زمان، شروع به تبیین اندیشه های حضرت امام کرد و در نشر اندیشه و افکار بنیان گذار انقلاب در میان اهالی محل نقش بسزایی ایفا کرد.

بعد از پیروزی انقلاب و تشکیل بسیج مستضعفان در سال 59 به جمع برادران بسیجی محل در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) واقع در محله نظام آباد، سبلان شمالی، خیابان شهید سرگرد حسنی (گلسرخ)، کوچه شهید رباط‌جزی پیوست. فعالیت در برنامه های فرهنگی مسجد در اولویت کارهای شهید یعقوبیان فرد بود؛ چرا که معتقد بود برای جذب افراد به سوی انقلاب کارهای فرهنگی و تبلیغی باید در راس امور و برنامه های نیروهای انقلابی باشد.

حاج عیسی با ورود به بسیج محل، شروع به خودسازی روحی و معنوی کرد. او خود را مقید به شرکت در نماز جمعه و نماز جماعات مسجد محل کرده بود، صورت خندان حاج عیسی بعد از اتمام نماز روحیه ای مضاعف به برادران بسیج می داد.

حضور در بسیج، همراهی و همکاری با دوستان بسیج در برپایی مجالس شهدای محل جزء برنامه های اصلی او بود. او که مداح و عاشق اهل بیت علیهم السلام و به خصوص سرور و سالار شهیدان، آقا امام حسین علیه السلام بود، در مراسم سینه زنی و خواندن دعای کمیل و زیارت وارث شرکت فعال داشت و دیگران را برای زنده نگهداشتن یاد شهداء ترغیب و تشویق می کرد.

شهریور سال 1359 فرا رسید. ماشین جنگی رژیم بعث با کمک ابر قدرت های شرق و غرب که پس از انقلاب اسلامی منافعشان به خطر افتاده بود، به مرزهای جنوبی و  غربی کشورمان حمله کرده و مناطقی از میهن عزیزمان را به اشغال خود در آوردند.

جنگنده های عراقی حتی در روزهای اول تجاوز، با حمله به فرودگاه مهرآباد قصد داشتند تا اسکادران نیروی هوایی ایران را متحمل آسیب های سخت و زمین گیر کنند.

شهید یعقوبیان فرد برای مبارزه با متجاوزان بعثی برای بار اول سال 1361، چند ماه قبل از عملیات والفجر مقدماتی به جبهه اعزام شد و در گردان تبوک از تیپ 3 ابوذر از گردان های لشگر 27 محمد رسول الله (ص) سازماندهی شد.

پادگان دو کوهه محل استقرار لشگر همیشه پیروز 27 محمد رسول الله (ص) به فرماندهی سردار تاریخ ساز، شهید حاج محمد ابراهیم همت، شاهد حضور خالصانه حاج عیسی بود؛ که در مراسم نماز جماعت مغرب و عشاء شرکت می کرد و دیگران را نیز به شرکت در نماز توصیه می کرد.

حاج عیسی در سال 62  وارد سپاه پاسدان انقلاب اسلامی شد و با پوشیدن لباس سبز پاسداری در واحدهای مختلف عملیاتی نقش بسزایی داشت. او ابتدا در بخش تعاون سپاه پاسداران به خدمت مشغول شد و همیشه با سرکشی به خانواده های شهدای گرانقدر، نسبت به رفع مشکلات آنها اقدام می کرد.

شهید یعقوبیان فرد همچنین مدتی در تیپ زرهی 20 رمضان سپاه پاسداران که شاکله و کادر اصلی آن را بچه های سپاه تهران تشکیل می‌دادند به خدمت مشغول شد.

او همچنین چند ماهی را هم در سپاه راه آهن خدمت کرد و در کمک به رزمندگان، از جمله در تهیه بلیط از هیچ کوششی دریغ نکرد.

کردستان ایران و به خصوص سپاه بوکان شاهدی دیگر از حضور و ایثارگری این پاسدار انقلاب بود که برای خدمت به هم‌میهنان  کرد، به آن خطه از سرزمینمان هجرت کرده بود.

به گفته همسر شهید یعقوبیان فرد او همواره دغدغه خانواده های بی بضاعت را داشت و بخشی از حقوق خود را صرف این خانواده ها و رفع گرفتاری آنان می کرد؛ چنانکه در مراسم تشیع پیکر پاک و مطهر شهید حاج عیسی یعقوبیان فرد برخی خانواده ها با چشمان گریان می گفتند، حاج عیسی به لحاظ معیشتی به آنها کمک می کرد و دستان آنها را می گرفت.

سال 1364 یعنی یک سال پس از تأسیس سپاه حفاظت هواپیمایی، شهید عیسی یعقوبیان فرد برای پاسداری از امنیت هوایی ایران وارد این یگان شد و به لحاظ جدیت در کار و صلاحیت فردی، پس از مدتی به عنوان سرتیم حفاظت امنیت پرواز به فعالیت پرداخت.

گویا واحد امنیت پرواز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید محلی می شد تا حاج عیسی پس از عمری مجاهدت در راه خدا مزد زحمات خود را بگیرد و با شهادت آسمانی شود.

شهید یعقوبیان فرد سرتیم حفاظت هواپیمای یاک 40 حامل وزیر وقت راه و ترابری (رحمان دادمان) و هیئت همراه بود که ساعتی پس از پرواز در روز 27 اردیبهشت سال 80 به علت نقص فنی در جنگل های روستای خرچنگ در جنوب ساری سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن به شهادت رسیدند.

روح شهیدان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به خصوص شهدای امنیت پرواز در جوار قرب الهی قرین آسایش و رحمت باد!

رزمنده بسیجی – ولی‌الله سلیمانی

اینستاگرام
سلام ولی جان مقاله بسیار عالی بود ولی کاش از اخلاق خوب و مهربان وگذشت عیسی در جبهه کمی بازگو میکردی ولی دستت درد نکنه که یادش رو زنده نگه میداری خدا خیرت بده .
باسلام و عرض ادب به برادر رزمتده بسیجی والی الله سلیمانی در مورد نگارش بسیار خوب و جامع زندگینامه شهید حاج عیسی یعقوبیان فرد از بدو تولد تا حضور ایشان در دوران انقلاب و دفاع مقدس در کردستان و سپس در پاسداری از امنیت آسمان کشور وشهادت و عروج ایشان به لقاء معبود تشکر و قدر دانی مینمایم انشاالله خداوند شما رامورد شفاعت شهدا قرار بدهد. ارادتمند احمدیعقوبیان فرد
سلام علیکم ، خیر دنیا و آخرت نصیبتون بشه ان شاءالله ، اجرتان با خدای شهیدان ان شاءالله
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi