شناسه خبر : 90723
جمعه 03 تير 1401 , 11:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فراکسیون‌های ایثارگری و ریل‌گذاری قوانین ایثارگران

تامین اعتبارات و منابع مالی از سوی دولت ضامن اجرای مصوبات ایثارگری در سالجاری است....

فاش نیوز - جامعه ایثاگری جامعه ای نجیب و مأخوذ به حیاست و در طول چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به عنوان سربازان جان برکف نظام در مقابل سهمگین ترین طوفان های ناشی از خباثت های امریکا، اسرائیل و ضدانقلاب ایستادگی و مقاومت کرده است.

این اقشار که گسترده ی حضور آنان را سرتا سر ایران اسلامی، از دورترین تا محروم ترین نقاط میهن اسلامی تشکیل می دهد، بر خلاف سایر اقشار و گروه های جامعه سهم خواه و مطالبه گر نظام نبوده است.

در مقابل، نظام جمهوری اسلامی و سه قوه اصلی آن تلاش کرده اند تا درحد امکان در قالب قوانین و حمایت های قانونی از این جامعه تاثیرگذار و فداکار حمایت کند. در این راستا همه ساله دولت نیز با ارائه لوایح و تامین منابع مالی درصدد ایفای وظیفه قانونی خود بر آمده است. این موضوع در ابتدای سال با اجرای مصوبات ایثارگری در قانون بودجه بیشتر از سایر ایام سال مشهود است.

 دولت سیزدهم نیز با حضور یکی از دلسوزان نظام با درک شرایط دشوار اقتصادی که ناشی از فشارهای داخلی و خارجی است، در طی یک سال گذشته مصوبات خوبی را برای جامعه ایثارگی داشته است.

این موضوع در قانون بودجه سال 1401 در قالب تصویب طرح ها و لوایح و تامین منابع مالی به وضوح قابل مشاهده است.

متاسفانه شرایط روز جامعه باعث تحمیل یک سری از هزینه ها و کمبود اعتبارات در اجرای برخی طرح های عمرانی و مصوبات بودجه ای شده است.

به طور مثال موضوع افزایش و پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران - که جمع کثیری از ایثارگران را نیز در بر می گیرد- در این راستا ارزیابی می شود. هر چند اجرایی نشدن یا نصف و نیمه اجرا شدن قوانین و طرح های عمرانی پذیرفتنی نیست و دولت و مجلس باید به وظایف محوله عمل کنند.

خوشبختانه هم‌افزایی دولت حامی محرومین با مجلس انقلابی در مقایسه با دولت و مجالس گذشته بسیار بهتر شده است و این دو نهاد موثر هر چه هماهنگ‌تر باشند گام های بلندی در جهت پیشرفت و سربلندی کشور برداشته خواهد شد.

مجلس شورای اسلامی که رهبر انقلاب آن را مزین به نام مجلس انقلابی کرده اند، جمع کثیری از نمایندگان ایثارگر ملت را در خود جای داده است.

نمایندگان ایثارگر مجلس یازدهم همانند سایر ادوار گذشته در قالب فراکسیونی تلاش کرده اند طرح ها و مصوبات ایثارگری را پس از آماده شدن، به صورت متمرکز و کارشناسی شده به کمیسیون مرتبط و پس از آن برای بحث و بررسی و تصویب به صحن علنی ارجاع داده دهند.

در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز دو فراکسیون در ارتباط با مسائل ایثارگران شکل کرفته است که فراکسیون ایثارگران به ریاست نماینده ایثارگر قم و فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت به ریاست آزاده دفاع مقدس و نماینده رباط کریم و بهارستان شکل گرفته است.

اگر چه این موضوع خود به خود امر مبارکی‌ست است اما با نگاهی به عملکرد این دو فراکسیون در سه ماهه ابتدای سال مشاهده می شود که تاکنون از تحرک و پویایی لازم برخوردار نبوده است.

به اعتقاد بسیاری از نمایندگان ایثارگر، علت این بی تحرکی در تامین اعتبار مصوبات ایثارگری از سوی دولت بوده است و این موضوع باعث شده که در ارائه و تصویب طرح ها دست به عصا باشند.

سخن آخر اینکه دو فراکسیون ایثارگری موجود در مجلس شورای اسلامی تمام هم و غم خود را بر اجرای یکی از مهم‌ترین مصوبه‌های قانونی یعنی تبدیل وضعیت ایثارگران و فرزندان آنها در ادارات و دستکاه های دولتی متمرکز کنند و خوشبختانه با پیگیری های به عمل آمده آمارها نشان دهنده نتایج خوبی در سال 1401 بوده است.

| محمد معرفی

اینستاگرام
خواب دیدم با شکایت نمایندگان مجلس بر علیه دولت به دلیل اجرا نکردن حداقل حقوق برای جانبازان معسر
دولت مبلغ 5600ت با معوق سه ماه گذشته واریز کرد
سلام
منم همین خواب رو دیدم ولی عوض ۵.۶۰۰ خواب میدیدم به هر کدام ما یک گونی پنبه دانه دادند
یک نفر حرف ما را به نمایندگان مجلس برساند لطفا تبدیل وضعیت نیروهای طرحی به رسمی را برای سالهای آینده ادامه دهند امسال همه نیروهای طرحی به رسمی تبدیل شده اند اگر این قانون سالهای آینده ادامه پیدا نکند واقعا بی عدالتی است خیلی از ما فرزندان ایثارگر که پدرانمان شغلی ندارند. لااقل نمایندگان پیگیری کنند تا ما بتوانیم استخدام شویم زندگی برای ما فرزندان جانباز معسر فاقد شغل خیلی سخت است خواهشا کاری کنید قانون تبدیل وضعیت ادامه پیدا کند حرف مارا به گوش نمایندگان برسانید.
دیروز بهانه اعتبار امروز هم همین بهانه معلومه فردا هم کمبود اعتبار دارید بابا وقتی مشکلات ایثارگران مطرح میشه همه شمع بیت المال را خامش میکنید و کاسه داغتر از اش میشید قضیه مال یکی دوروز نیست ۳۴ ساله جنگ تموم شده خیلی از ایثار گر ا مردند مگه این چه پروژه ایه که نمیتونید تموم کنید مگه قرار بود شما روی صندلی چرخدار ما هم رو ویلچر باشیم عجب قانون ومجریان قانون داریم فقط اشک تمساح میریزید بخدا
سلام من فرزند شهید هستم مشکلات خانوادگی دارم واز ریس بنیاد شهید کمک میخواهم .مشکلات خانوادگی دارم وچندان زندگی نامساعدی ندارم
سلام
مسوولان ونمایندگان مجلس لطفاً پیگیری کنید که چرا بنیاد حق پرستاری جانبازان در سال 1401 تا بحال اجرا نشده است تشکر
سلام.خلاصه بگم.ما جانبازان مغسر ۵ هزار میلیارد تومان نمیخواهیم...۵.۶۰۰ کف حقوق قانونی ماها رو بدین تا بتونیم نفس بکشیم. بخدا له شدیم از فشار تورم. انصافتان کو. چ کسی صدای ما رو از ته چاه به صدر نَینان بنیاد میرساند .لطفا مسئکل فاش نیوز کامنت های ما رو چاپ و طی یک لیست درخواستی ب ریاسن بنیاد و مجلس بدین...عمر ما ک تمام شد دیگران هم دارند وضع رقت بار ما رو میبینند و درس عبرتی میشه براشون ک جانباز نشن یکراست شهید شن و اینهمه بی انصافی را نبینند
سلام و عرض ادب و احترام به محضر جناب دولتمردان، مجلس نشینان، بنیاد شهید و امور ایثارگران، به قول نویسنده مطلب جامعه هدف خصوصا مظلوترین قشرجانبازان حیابه خرج داده وسخنی نمیگویندتابه قول معروف آب به آسیاب دشمنان نریخته ولی دولت به اصطلاح مردمی، مجلس به اصطلاح انقلابی وبنیادشهیدوامورایثارگران ازسال 1399برطبل کوبیده ونه تنها گوش زمینیان که گوش افلاکیان راهم کر کرده، حضرات حسب قانون سربازان وظیفه وبسیجیان از کار افتاده کلی پس از 30سال همطراز با نیروهای پایور آنهم با دو رتبه بالاترسنوات پاداش پایان خدمت وطلب ذخیره مرخصی جانبازان حالت اشتغال وماده38بایستی پرداخت میشدکه دولت به اصطلاح تدبیر و امیدکه تدبیرش زمینگیرمان کرده و امیدش هم سرابی بیش نبوده قرار بودتاپایان دولت دوازدهم سنوات پاداش پایان خدمت وطلب ذخیره مرخصی جانبازان حالت اشتغال پرداخت شود، قراربود خودروکه حکم پای جانبازان خصوصاً جانبازان 50 درصد به بالا را قبل از پایان دولتش واگذار کندکه نکردند همه جانبازان امیدشون به دولت سیزدهم وکارگزارانش بودکه ازاواخرسال1400بنیادشهیدوامورایثارگران سخن راندن ورسانه ای هم شدکه ماسنوات پاداش پایان خدمت وطلب ذخیره مرخصی جانبازان حالت اشتغال دربودجه سال 1401پرداخت گرددکه هنوزپرداخت نکرده ذخیره مرخصی راحذف کردند وشنیده شدکه خودرو وارداتی که متأسفانه رسانه ای هم شد بااینحال جانبازان به خودرو ی داخلی راضی شده ولی باز بنیاد شهید و امور ایثارگران بهانه تراشیدن وبدتراینکه قانون هست حق پرستاری همسران جانبازان براساسِ پایه حقوق کارگران پرداخت شودکه متأسفانه هم دولت انقلابی وهم مجلس انقلابی وهم ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران به راحتی وبه بهانه های واهی قانون را زیرپاگذاشته وبه مر قانون عمل ننموده اندو دراین گرونی جانبازان را رها کرده درست که ماجانبازان ازخودحیا به خرج داده وچه خوب است شما حضرات نیز کمی خجالت به خرج داده، جمعی از جانبازان
سلام آقایان چراازحجب وحیای جانبازان سوءاستفاده کرده این دوکلمه حجب وحیا ازفرمایشات خودحضرات برداشت شده چرابایستی برای آن چیز های که حق حقوق حقه قانونی امان هست اینقدر خودراخواروذلیل کنیم خوبست شما دولتمردان، شمانمایندگان به اصطلاح انقلابی، شمابنیادشهید وامورایثارگرانی ها هم کمی خجالت کشیده، همه قوانین مصوب درخصوص جانبازان به تصویب رسیده ازسنوات پاداش پایان خدمت وطلب ذخیره مرخصی جانبازان حالت اشتغال وماده38که هنوزخبری نشده ذخیره مرخصی راحذف کرده اید، طبق قانون هر10سال بایستی یکدستگاه خودرو ساخت داخل با شرایط مندرج در متن قانون آمده است به جانبازان 70 درصد واگذار شودکه انگارنه انگار حال هم که حسب قانون حق پرستاری همسران جانبازان هرسال براساس پایه حقوق کارگران بایستی پرداخت میشدکه متأسفانه ازحجب وحیامان سوءاستفاده کرده وباواریزنکردن حق پرستاری بااعصاب و روانمان بازی کرده لطفاً خجالتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت، معلول جنگ وووو...
سلام نمایندگان محترم شما را با آنچه که اعتقاد دارید در برنامه هفتم نظری به این رزمندگان معسر بکنید با ۶۰ سال سن عروس و داماد با سه میلیون و ششصد بدون بیمه بدون خدمات چگونه زندگی کنند بابا به خدا اینا همون کسایی هستند که شهید و مجروح ظاهری نشدن ولی خیلی‌ها مجروحیت دارند ولی مدرک ندارند هرکدوم ۱۰ سال ۱۵ سال سابقه پرداخت بیمه در تامین اجتماعی دارند ولی با این برنامه کمک معیشتی از ادامه پرداخت بیمه معذوریت دارند چون کمک مشیت قطع می‌شود. و این سابقه عاطل و باطل در تامین اجتماعی خاک میخورد یک آب و روش لطفاً سابقه های این رزمندگان را یک جوری زنده کنید یا محاسبه شود روی سابقه جبهه یا جبهه سابقه در تامین اجتماعی محاسبه بشه ما بریم بیمه تامین اجتماعی بازنشسته بشیم این چه چه قانونی هست که ما اگر جایی بیمه باشیم یا بیمه پرداخت کنیم کمک معشیت حذف میشود .لطفآ در این باره فکر عاجل شود تا رزمندگان از این بن‌بست بیرون بیایند
باسلام واحترام
لطفا رزمندگان داوطلب دارای سابقه رزمندگی کمتر از 6ماه را هم دریابید
خیلی از همرزمان این قشر کمتر از 30روز در جبهه بودندیاشهید یا جانباز شدند قسمت نشد تعدادی به این درجات نایل گردند
حال موردجفاقرار گرفته اند متاسفانه درقانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران برای این قشر هیچ گونه امتیازی درنظر گرفته نشده اند. وانگار به جبهه نرفته اند !!
خواهشند بعد از حدود34 سال از پایان جنگ اولویت به این قشر مظلوم هم بدهید
باتشکر رزمنده گوش به فرمان ولایت
واقعا به رزمندگان زیرماه سابقه داوطلبانه رزمندگی ظلم گران شده ودر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران هیچ امتیازی ندارند!!
بدون خلاصه وسلام می گویم چه خدماتی ازچی حرف می زنید تواین همه بدبختی جانبازان رهاکردیدحتی پول داروی خودشان راهم نمی توانندبدهندجانبازتبصره۱با۶ ملیون تومان چه می تواندبکندبه جزءاین که فقط شرمنده زن وبچه هاش بشود
ازخدانمی ترسید من جانبازبرای بابام نرفتم خدمت بکنم برای نظام وانقلاب رفتم این حقی هست که به مامی دهید ازداخل خودمان سوزاندیم و ازبیرون مردم که خیال می کنند باتصویب کردن بعضی دروا های شمامملکت واچپاول کردیم
انشالله شماهاهم یک روزی مثل ماشرمنده زن وبچه هایتان بشویدتاب انیددردجانبازان تبصره۱ چیست
سلام و احترام
چرا مجلس شورای اسلامی وبنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به افزایش حق پرستاری جانبازان توجه نمی کند آن وقت که آقای اردشیر لاریجانی بود چون خودش جبهه نرفته بود ودرک درستی از جانبازان نداشت و هر سال به فراموشی سپرده شد وما را فراموش کردند ؟؟ حال که آقای دکتر قالیباف خودش رزمنده بوده چرا جانبازان وایثارگران را بکلی فراموش کرده اند وافزایش حق پرستاری جانبازان توجهی ندارد خدایی این درست نیست ؟؟؟؟
سلام و عرض ادب و احترام به محضر تمامی عزیزان جانباز عرض شوددرزمان انتخابات ریاست جمهوری درمناطره ها همه اش به جناب آقای روحانی توپیده که شما جزو4%هستیدخوب بایدبحش حق دادچراکه هنوز جزویکی ازسران سه قوه حال که به ریاست قوه مقننه رسیده خودشونم دیدن سفره غنائم پهن هست این کل سخنانم درخصوص جناب آقای قالیباف ونمایندگان به اصطلاح انقلاب وووو....
بابا شما نمایندگان محترم بعدازچهل سال دنبال ریل میگردین کی میخواد پیدا بشه که جانبازان را سوار کنید
من فکرمیکنم دنبال تابوت برای ما بگردید پیدا کنید که عمری از ما جانبازان نمانده .
لطفا این قید سابقه رزمندگی دوطلبانه به بالا را حذف کنید زیرا این قید فقط تعدادی از رزمندگان از جامعه ایثارگران جدا کرده واقعا ظلم نابشودنی است که مجالس قبل در حق رزمندگان کردند
لذا مجاس انقلابی انتظار است این قیدماه را حذف وهمه رزمندگان از قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بهره ند نمایند
سلام، عرض شود جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران فرموده اند ما(ایران) دوست روزهای سخت همسایگان هستیم، جناب آقای دکتر رئیسی ازاینکه دوست روزهای سخت همسایگان بوده وخواهیدبودچی عایدنمیگم ایرانیان چی عاید دولت حضرتعالی شده چه خوبست دوست روزهای سخت هموطنانت باشی چی میشه دولت ودر راس دولت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر رئیسی به فکرمعشیت مردم میبودیدکه نبودیدکه اگرمیبودیداینهمه اعتراض نبودوبدترازهمه معلولان جنگ بایستی چوب ندانم کاری متولیان خودشون بنیاد شهید و امور ایثارگران که دست وپایمان رابسته البته اگردست وپای مانده باشد وپایشان را به عمدونه سهواً بله تأکید میکنم به عمدبر روی گلوی جانبازان گذاشته ودست درجیب جانبازان کرده وتازه خودراازجانبازان مظلوترین قشر جامعه هدف طلبکار دانسته، امیدواریم برگردیدبه راه راست مگرچقدرمیخواین عمرکنین حضرات خودتونو بخاطر فرزندانتان مدیون نکنیدچراکه فرزندان قبل از فرزندبودن مثل ماوشما بنده خدا هستند
آیا خداوند عمروتندرستی بندگانش را تضمین کرده جواب خیر پس آماده باشیددراین سفرهای استانی تصادفی برایتان رخ ندهدما بدهیچ بنده خدایی رانخواسته ولی شماهم بیش از این جانبازان راخوار نکنید لطفاً زودتر بخودآیید و کمی هم...
- یک برداشت غلطِ رایج در اعمال حقوق جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال به وجود آمده، که مبنای قانونی و منطقی نداشته و اعمال سلیقه فردی در اجرای قانون است. مستندات بسیاری در این زمینه وجود دارد لکن با توجه به سوابق قانونی، عده‌ای بر آنند تا دیدگاه غلط خود را به قانون تحمیل کنند. آنان با مستمسک قرار دادن عبارت "به جبهه اعزام و به دلیل حضور در جبهه ازکار افتاده کلی گردیده‌اند" در ماده ۳۸، اظهار می کنند مجروحیت باید به وسیله تیر و ترکش و حوادث ناشی از درگیری در خط مقدم جبهه باشد. این برداشت مضیق از قانون سبب اشتباه مبادی ذیربط در نیروهای مسلح شده و آنان به دلیل همین اشتباه از صدور حکم حقوقی جانبازان حالت اشتغال تبصره ۱ که درماموریت نیروهای مسلح ازکارافتاده کلی شده اند، خودداری کرده و آن را به بنیاد واگذار کرده‌اند. ما در صددیم با موشکافی قانون و مقررات مصوب این اشتباه را اصلاح کرده و مسیر درست را تشریح نماییم.

اولاً عبارت "به جبهه اعزام شده و به دلیل حضور در جبهه ازکار افتاده کلی گردیده‌اند" دلالت بر آن ندارد که حتماً این اتفاق در منطقه درگیری و بر اثر اصابت تیر و ترکش و حوادث مربوط به خط درگیری باشد. هر کدام از نیروهای داوطلبی که از طریق مراجع ذیصلاح به جبهه اعزام شده و در طول مدت حضور در جبهه و در مسیر رفت و برگشت به جبهه به دلیل اعزام، مرخصی و پایان ماموریت، هر اتفاقی که برای آنان حادث شده باشد مشمول این عبارت بوده و مجروحیت آنها ناشی از اعزام به جبهه و به دلیل حضور در جبهه می باشد؛ خواه حادثه و مجروحیت در منطقه درگیری یا منطقه غیر درگیری باشد. از نکات قابل تامل، تمکین نیروهای مسلح به این دیدگاه غلط در خصوص تبصره یکی‌هاست که چرا به عنوان نهاد اعزام کننده این دیدگاه غلط را پذیرفته اند. حسب قاعده ملازمه اذن در شی اذن در لوازم آن است؛ یعنی وقتی فردی را به جبهه اعزام می کنیم و انگیزه او از اعزام، حضور در جبهه است هر اتفاقی که در این مدت برای فرد حادث شود از لوازم اعزام و حضور در جبهه است.

ثانیاً اگر بپذیریم قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به عنوان قانون موخر به درستی در ماده ۳۸ تکلیف نیروهای وظیفه و بسیجی داوطلب را تعیین کرده و تفسیر مضیقی که مجریان در اجرای قانون ارائه می دهند صحیح باشد، پس تکلیف سایرین که اکنون به عنوان تبصره یکی معرفی می شوند را از کجای قانون گرفته و اجرایی می کنند. وقتی تکلیف این گروه با فرض بر اینکه ادعای مجریان درست باشد، در این قانون روشن نشده باشد چگونه به خود اجازه می‌دهند بر خلاف قوانین، به سلیقه خود اقدام کنند؟ البته این موضوع بسیار شفاف و روشن است و به آن اشاره خواهیم کرد.

ثالثا" ماده ۳۸ به عنوان ماده قانونیِ جامع، موضوع حقوق و مزایای شهدا، مفقودالاثرها، جانبازان از کار افتاده کلی و آزادگان از کار افتاده کلی را به صورت یک قانون هماهنگ و واحد دیده است. مجریان اجرای احکام در نیروهای مسلح و بنیاد باید پاسخ دهند چگونه این تفکیک را در اجرای احکام حقوقی شهدا اعمال نمی کنند، ولی آن را برای احکام حقوقی جانبازان حالت اشتغال اعمال می کنند؟ این دوگانگی در برداشت از یک قانون واحد برای یک موضوع واحد چگونه توجیه می شود
لطفا پاسخگو باشد آقای امیر آبادی که این چه صیغه ای‌ست! من ۱۲ تا عملیات شرکت کرده ام؛ از قضا در مقر پادگان هنگام بردن مهمات به خط، بر اثر عملیات پدافندی مجروح شده ام. حالا فرق دارم با جانباز جبهه؟ ما خط ۱ول را جبهه می گفتیم یادآوری کنید.
تو جان عزیزتون قانون تبدیل وضعیت رو در سال۱۴۰۲ تمدید کنید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi