جمعه 03 تير 1401 , 11:25
فراکسیونهای ایثارگری و ریلگذاری قوانین ایثارگران
فاش نیوز - جامعه ایثاگری جامعه ای نجیب و مأخوذ به حیاست و در طول چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به عنوان سربازان جان برکف نظام در مقابل سهمگین ترین طوفان های ناشی از خباثت های امریکا، اسرائیل و ضدانقلاب ایستادگی و مقاومت کرده است.
این اقشار که گسترده ی حضور آنان را سرتا سر ایران اسلامی، از دورترین تا محروم ترین نقاط میهن اسلامی تشکیل می دهد، بر خلاف سایر اقشار و گروه های جامعه سهم خواه و مطالبه گر نظام نبوده است.
در مقابل، نظام جمهوری اسلامی و سه قوه اصلی آن تلاش کرده اند تا درحد امکان در قالب قوانین و حمایت های قانونی از این جامعه تاثیرگذار و فداکار حمایت کند. در این راستا همه ساله دولت نیز با ارائه لوایح و تامین منابع مالی درصدد ایفای وظیفه قانونی خود بر آمده است. این موضوع در ابتدای سال با اجرای مصوبات ایثارگری در قانون بودجه بیشتر از سایر ایام سال مشهود است.
دولت سیزدهم نیز با حضور یکی از دلسوزان نظام با درک شرایط دشوار اقتصادی که ناشی از فشارهای داخلی و خارجی است، در طی یک سال گذشته مصوبات خوبی را برای جامعه ایثارگی داشته است.
این موضوع در قانون بودجه سال 1401 در قالب تصویب طرح ها و لوایح و تامین منابع مالی به وضوح قابل مشاهده است.
متاسفانه شرایط روز جامعه باعث تحمیل یک سری از هزینه ها و کمبود اعتبارات در اجرای برخی طرح های عمرانی و مصوبات بودجه ای شده است.
به طور مثال موضوع افزایش و پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران - که جمع کثیری از ایثارگران را نیز در بر می گیرد- در این راستا ارزیابی می شود. هر چند اجرایی نشدن یا نصف و نیمه اجرا شدن قوانین و طرح های عمرانی پذیرفتنی نیست و دولت و مجلس باید به وظایف محوله عمل کنند.
خوشبختانه همافزایی دولت حامی محرومین با مجلس انقلابی در مقایسه با دولت و مجالس گذشته بسیار بهتر شده است و این دو نهاد موثر هر چه هماهنگتر باشند گام های بلندی در جهت پیشرفت و سربلندی کشور برداشته خواهد شد.
مجلس شورای اسلامی که رهبر انقلاب آن را مزین به نام مجلس انقلابی کرده اند، جمع کثیری از نمایندگان ایثارگر ملت را در خود جای داده است.
نمایندگان ایثارگر مجلس یازدهم همانند سایر ادوار گذشته در قالب فراکسیونی تلاش کرده اند طرح ها و مصوبات ایثارگری را پس از آماده شدن، به صورت متمرکز و کارشناسی شده به کمیسیون مرتبط و پس از آن برای بحث و بررسی و تصویب به صحن علنی ارجاع داده دهند.
در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز دو فراکسیون در ارتباط با مسائل ایثارگران شکل کرفته است که فراکسیون ایثارگران به ریاست نماینده ایثارگر قم و فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت به ریاست آزاده دفاع مقدس و نماینده رباط کریم و بهارستان شکل گرفته است.
اگر چه این موضوع خود به خود امر مبارکیست است اما با نگاهی به عملکرد این دو فراکسیون در سه ماهه ابتدای سال مشاهده می شود که تاکنون از تحرک و پویایی لازم برخوردار نبوده است.
به اعتقاد بسیاری از نمایندگان ایثارگر، علت این بی تحرکی در تامین اعتبار مصوبات ایثارگری از سوی دولت بوده است و این موضوع باعث شده که در ارائه و تصویب طرح ها دست به عصا باشند.
سخن آخر اینکه دو فراکسیون ایثارگری موجود در مجلس شورای اسلامی تمام هم و غم خود را بر اجرای یکی از مهمترین مصوبههای قانونی یعنی تبدیل وضعیت ایثارگران و فرزندان آنها در ادارات و دستکاه های دولتی متمرکز کنند و خوشبختانه با پیگیری های به عمل آمده آمارها نشان دهنده نتایج خوبی در سال 1401 بوده است.
| محمد معرفی
مسوولان ونمایندگان مجلس لطفاً پیگیری کنید که چرا بنیاد حق پرستاری جانبازان در سال 1401 تا بحال اجرا نشده است تشکر
لطفا رزمندگان داوطلب دارای سابقه رزمندگی کمتر از 6ماه را هم دریابید
خیلی از همرزمان این قشر کمتر از 30روز در جبهه بودندیاشهید یا جانباز شدند قسمت نشد تعدادی به این درجات نایل گردند
حال موردجفاقرار گرفته اند متاسفانه درقانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران برای این قشر هیچ گونه امتیازی درنظر گرفته نشده اند. وانگار به جبهه نرفته اند !!
خواهشند بعد از حدود34 سال از پایان جنگ اولویت به این قشر مظلوم هم بدهید
باتشکر رزمنده گوش به فرمان ولایت
ازخدانمی ترسید من جانبازبرای بابام نرفتم خدمت بکنم برای نظام وانقلاب رفتم این حقی هست که به مامی دهید ازداخل خودمان سوزاندیم و ازبیرون مردم که خیال می کنند باتصویب کردن بعضی دروا های شمامملکت واچپاول کردیم
انشالله شماهاهم یک روزی مثل ماشرمنده زن وبچه هایتان بشویدتاب انیددردجانبازان تبصره۱ چیست
چرا مجلس شورای اسلامی وبنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به افزایش حق پرستاری جانبازان توجه نمی کند آن وقت که آقای اردشیر لاریجانی بود چون خودش جبهه نرفته بود ودرک درستی از جانبازان نداشت و هر سال به فراموشی سپرده شد وما را فراموش کردند ؟؟ حال که آقای دکتر قالیباف خودش رزمنده بوده چرا جانبازان وایثارگران را بکلی فراموش کرده اند وافزایش حق پرستاری جانبازان توجهی ندارد خدایی این درست نیست ؟؟؟؟
من فکرمیکنم دنبال تابوت برای ما بگردید پیدا کنید که عمری از ما جانبازان نمانده .
لذا مجاس انقلابی انتظار است این قیدماه را حذف وهمه رزمندگان از قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بهره ند نمایند
آیا خداوند عمروتندرستی بندگانش را تضمین کرده جواب خیر پس آماده باشیددراین سفرهای استانی تصادفی برایتان رخ ندهدما بدهیچ بنده خدایی رانخواسته ولی شماهم بیش از این جانبازان راخوار نکنید لطفاً زودتر بخودآیید و کمی هم...
اولاً عبارت "به جبهه اعزام شده و به دلیل حضور در جبهه ازکار افتاده کلی گردیدهاند" دلالت بر آن ندارد که حتماً این اتفاق در منطقه درگیری و بر اثر اصابت تیر و ترکش و حوادث مربوط به خط درگیری باشد. هر کدام از نیروهای داوطلبی که از طریق مراجع ذیصلاح به جبهه اعزام شده و در طول مدت حضور در جبهه و در مسیر رفت و برگشت به جبهه به دلیل اعزام، مرخصی و پایان ماموریت، هر اتفاقی که برای آنان حادث شده باشد مشمول این عبارت بوده و مجروحیت آنها ناشی از اعزام به جبهه و به دلیل حضور در جبهه می باشد؛ خواه حادثه و مجروحیت در منطقه درگیری یا منطقه غیر درگیری باشد. از نکات قابل تامل، تمکین نیروهای مسلح به این دیدگاه غلط در خصوص تبصره یکیهاست که چرا به عنوان نهاد اعزام کننده این دیدگاه غلط را پذیرفته اند. حسب قاعده ملازمه اذن در شی اذن در لوازم آن است؛ یعنی وقتی فردی را به جبهه اعزام می کنیم و انگیزه او از اعزام، حضور در جبهه است هر اتفاقی که در این مدت برای فرد حادث شود از لوازم اعزام و حضور در جبهه است.
ثانیاً اگر بپذیریم قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به عنوان قانون موخر به درستی در ماده ۳۸ تکلیف نیروهای وظیفه و بسیجی داوطلب را تعیین کرده و تفسیر مضیقی که مجریان در اجرای قانون ارائه می دهند صحیح باشد، پس تکلیف سایرین که اکنون به عنوان تبصره یکی معرفی می شوند را از کجای قانون گرفته و اجرایی می کنند. وقتی تکلیف این گروه با فرض بر اینکه ادعای مجریان درست باشد، در این قانون روشن نشده باشد چگونه به خود اجازه میدهند بر خلاف قوانین، به سلیقه خود اقدام کنند؟ البته این موضوع بسیار شفاف و روشن است و به آن اشاره خواهیم کرد.
ثالثا" ماده ۳۸ به عنوان ماده قانونیِ جامع، موضوع حقوق و مزایای شهدا، مفقودالاثرها، جانبازان از کار افتاده کلی و آزادگان از کار افتاده کلی را به صورت یک قانون هماهنگ و واحد دیده است. مجریان اجرای احکام در نیروهای مسلح و بنیاد باید پاسخ دهند چگونه این تفکیک را در اجرای احکام حقوقی شهدا اعمال نمی کنند، ولی آن را برای احکام حقوقی جانبازان حالت اشتغال اعمال می کنند؟ این دوگانگی در برداشت از یک قانون واحد برای یک موضوع واحد چگونه توجیه می شود
لطفا پاسخگو باشد آقای امیر آبادی که این چه صیغه ایست! من ۱۲ تا عملیات شرکت کرده ام؛ از قضا در مقر پادگان هنگام بردن مهمات به خط، بر اثر عملیات پدافندی مجروح شده ام. حالا فرق دارم با جانباز جبهه؟ ما خط ۱ول را جبهه می گفتیم یادآوری کنید.
دولت مبلغ 5600ت با معوق سه ماه گذشته واریز کرد
منم همین خواب رو دیدم ولی عوض ۵.۶۰۰ خواب میدیدم به هر کدام ما یک گونی پنبه دانه دادند