شناسه خبر : 90763
پنجشنبه 26 خرداد 1401 , 12:27
اشتراک گذاری در :
عکس روز

هفته پررونق دیپلماسی اقتصادی بدون برجام و FATF

امضای اسناد همکاری راهبردی جامع ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا، امضای 9 سند همکاری بین ایران و ترکمنستان و رایزنی و گفت‌وگو با سایر کشورها برای رفع و خنثی‌‌سازی تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت‌ها، بخشی از نتایج هفته پررونق دیپلماسی اقتصادی بود.
در هفته‌ای که گذشت، تهران شاهد رفت‌وآمدهای متعدد دیپلماتیک بود؛ از حضور رؤسای جمهور ونزوئلا و ترکمنستان، تا وزرای خارجه پاکستان و رئیس‌مجلس ملی ارمنستان. همچنین در ماه جاری، رئیس‌جمهور تاجیکستان و وزیر کشور عراق هم به تهران آمدند و با مقامات عالی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.
فروش نفتکش ایرانی به ونزوئلا و امضای اسناد همکاری راهبردی جامع ۲۰ ساله بین دو کشور، امضای ۱۷ سند همکاری بین ایران و تاجیکستان، امضای 9 سند همکاری بین ایران و ترکمنستان و رایزنی و گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه سایر کشورها برای رفع و خنثی‌‌سازی تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت‌ها، بخشی از نتایج دیپلماسی فعال دولت در این دیدارها بود.
مقامات عالی کشورمان در این دیدارها بر ضرورت توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و سایر کشورها تأکید کردند.
غربی‌ها چنان‌که طی 8 سال دولت روحانی آزمودند، در تلاش هستند به بهانه‌هایی مانند FATF و برجام، اقتصاد کشور را شرطی و وابسته به خود کنند. آنها از سال‌ها پیش و همزمان با تهاجم فرهنگی علیه جمهوری اسلامی ایران، جنگ اقتصادی علیه کشورمان را کلید زده‌اند و در برهه‌هایی هم برخی فریب‌خوردگان و پادوهای داخلی را با خود همراه و همنوا کرده‌اند.
درحالی‌که دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم از همان آغاز روی کار آمدن دولت فعال شده و بر اساس اعلام رئیس‌جمهور و سایر دولتمردان، حجم مناسبات تجاری و اقتصادی با سایر کشورها چند برابر شده است- آن‌هم بدون FATf و برجام- اما برخی بازندگان سیاسی و پادوهای داخلی غرب همچنان غرب سنگ برجام را به سینه می‌زنند.
همین دیروز در گزارشی که در برخی رسانه‌ها منتشر شد، آمده بود که یادداشت‌نویس ضدایرانی رویترز به نام «جان آیریش»، جاسوس موساد از آب درآمد.
در بخشی از این گزارش آمده که یک افسر موساد در تماس با جان آیریش (خبرنگار رویترز مستقر در پاریس) می‌گوید: «باید فضای رسانه‌های بین‌المللی به‌گونه‌ای باشد که نخبگان در ایران را به این تحلیل برساند که بدون برجام، اقتصاد ایران شکست خواهد خورد.»!
تلاش غرب و غربگرایان برای وابسته کردن اقتصاد ایران به غرب و البته ناکامی آنها در این پروژه بر همگان آشکار است اما جالب‌توجه آنکه انتشار خبر فوق و درز آن در شبکه‌های اجتماعی با هفته پرترافیک دیپلماسی در تهران همزمان شده است.
امضای اسناد همکاری راهبردی جامع ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا جمعه ۲۰ خردادماه جاری به تهران آمد وی که به دعوت رسمی آیت‌الله رئیسی به ایران آمده بود بعد از دیدار با رئیس‌جمهور بر توسعه روابط در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تأکید کرد. ماحصل سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا، امضای اسناد همکاری راهبردی جامع ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا بود.
رئیسی در نشست خبری با مادورو با بیان اینکه روابط ما با ونزوئلا راهبردی است تأکید کرد: در این دولت همکاری‌هایی با ونزوئلا صورت می‌گیرد که در حوزه انرژی، نیروگاه‌های حرارتی و صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین همکاری در حوزه‌های دفاعی و حوزه کشاورزی است که همه این‌ها نشان می‌دهد ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری بین دو کشور وجود دارد.
مادورو شنبه 21 خرداد به دیدار مقام معظم رهبری رفت و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با استقبال از امضای سند همکاری ۲۰ ساله میان ایران و ونزوئلا فرمودند: لازمه همکاری‌های بلندمدت پیگیری توافقات و به سرانجام رساندن آنها است.
فروش نفتکش ایرانی به ونزوئلا؛ رئیسی: علاوه‌بر آفراماکس دو نفتکش دیگر به ونزوئلا می‌دهیم
همزمان با سفر مادورو دومین کشتی نفتکش آفراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)- که دومین کشتی از سفارش سال‌های گذشته کشور ونزوئلا به ایران است- با حضور آیت‌الله رئیسی و نیکلاس مادورو تحویل ونزوئلا شد.
رئیسی در این مراسم تأکید کرد: دو فروند نفتکش دیگر نیز در حال ساخت است که امیدوارم به‌زودی آماده تحویل به ونزوئلا شود.
۲۳ خردادماه نیز رویترز گزارش داد نفتکش حامل یک‌میلیون نفت خام ایران وارد آب‌های ونزوئلا شده است.
واضح آنکه، فروش نفتکش ایرانی به ونزوئلا آنها در شرایطی که کشورمان تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارد، برای خنثی‌‌سازی تحریم‌ها و توسعه مبادلات تجاری در حوزه نفتی دستاورد بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است.
امضای اسناد همکاری راهبردی جامع ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا در حالی است که دولت سیزدهم با چین و روسیه هم برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک را امضاء کرده است.
وزیر خارجه پاکستان در تهران؛ امیر عبداللهیان: برای رفع تحریم‌ها رایزنی و گفت‌وگو کردیم
روز سه‌شنبه ۲۴ خردادماه هم تهران شاهد حضور «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه جدید پاکستان بود. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران پس از دیدار با وی در توئیتی نوشت: «امروز در تهران میزبان برادر عزیزم، وزیر خارجه پاکستان بودم. روابط عمیق بین دو کشور بزرگ و مؤثر جهان اسلام، ایران و پاکستان همواره امیدبخش و روبه‌جلو بوده است. درخصوص مناسبات سیاسی و امنیتی، گردشگری، تجارت، ورود زائران، افغانستان و رفع تحریم‌ها رایزنی‌های مهمی داشتیم.»
 وزیر خارجه پاکستان همچنین به دیدار آیت‌الله رئیسی رفت و رئیس‌جمهور در این دیدار با بیان اینکه آماده ارتقای همکاری‌های همه‌جانبه با پاکستان هستیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های لازم برای تأمین نیازهای پاکستان در زمینه‌های مختلف ازجمله نفت و گاز برخوردار است.
سفر رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ترکمنستان به تهران؛ امضای 9 سند همکاری بین ایران و ترکمنستان
«رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان هم که پیش از سفر رئیس‌جمهور این کشور به تهران آمده بود روز سه‌شنبه ۲۴ خردادماه در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد.
همچنین «سردار بردی محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان هم عصر سه‌شنبه ۲۴ خردادماه وارد تهران شد و دیروز چهارشنبه در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی آیت‌الله رئیسی قرار گرفت.
همزمان با حضور بردی محمداف در تهران، ۹ سند همکاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری، تکنولوژی‌های نوین، محیط‌زیست، ورزشی، انرژی، قضایی، آموزشی و تحقیقاتی و گردشگری، بین ایران و ترکمنستان در حضور رؤسای جمهور دو کشور به امضا رسید.
این اسناد توسط وزرای راه شهر‌سازی، اقتصاد، فرهنگ و ارشاد، رئیس‌سازمان صداوسیما، رئیس‌سازمان محیط‌زیست، استاندار خراسان رضوی، استاندار گلستان، استاندار خراسان شمالی، کشورمان و همتایان ترکمنستان امضا شد.
آیت‌الله رئیسی صبح چهارشنبه در نشست خبری مشترک با همتای ترکمنستانی با بیان اینکه همکاری با کشورهای دریای خزر یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است، افزود: حتماً همکاری‌های ایران و ترکمنستان منتهی به همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد.
 وی با بیان اینکه همکاری با کشورهای دریای خزر یکی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: ازاین‌رو ما از اجلاس آینده که قرار است با میزبانی ترکمنستان برگزار شود استقبال می‌کنیم.
سردار بردی محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان هم از آیت‌الله رئیسی برای حضور در نشست سران کشورهای حوزه دریای خزر دعوت کرد.
رئیس‌جمهور ترکمنستان همچنین دیروز به دیدار مقام معظم رهبری رفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار فرمودند: روابط دوستانه ایران و ترکمنستان مخالفانی در سطح منطقه و بین‌الملل دارد ولی باید بر موانع فائق آمد.
رئیس‌مجلس ارمنستان در تهران
آلن سیمونیان، رئیس‌مجلس ارمنستان هم دیگر مقامی بود که این هفته به تهران سفر کرد. وی دیروز چهارشنبه ۲۵ خرداد با محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.
قالیباف در این دیدار، سفر رئیس‌مجلس ارمنستان به ایران را فرصتی مناسب برای توسعه همکاری‌های دوجانبه دانست و گفت: اولویت مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، ارتباط با همسایگان بوده و امروز که در برهه حساسی از شرایط منطقه‌ای قرار داریم، لازم است همکاری‌های دوجانبه‌ای و منطقه‌ای توسعه یابد.
امضای ۱۷ سند همکاری بین ایران و تاجیکستان
هفته دوم خردادماه نیز «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان بعد از حدود ۹ سال به دعوت آیت‌الله رئیسی به تهران سفر کرد.
مقام‌های ارشد ایران و تاجیکستان دوشنبه، 9 خردادماه جاری در حضور آیت‌الله رئیسی و امامعلی رحمان، ۱۷ سند همکاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری، تکنولوژی‌های نو، محیط‌زیست، ورزشی، انرژی، قضایی، آموزشی، تحقیقاتی و گردشگری امضا کردند.
بررسی راه‌های توسعه مناسبات تهران- بغداد در دیدار امیرعبداللهیان و وزیر کشور عراق
وزیر کشور عراق نیز سه‌شنبه 17 خردادماه جاری به دعوت همتای ایرانی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد. وی همچنین با امیرعبداللهیان هم دیدار کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی با اشاره به دیدارش با وزیر کشور عراق، تأکید کرد که در این دیدار راه‌های توسعه و تحکیم بیشتر مناسبات دو کشور بررسی شد.
امیرعبداللهیان در این توئیت نوشت: امروز با جناب عثمان العانمی وزیر کشور جمهوری عراق دیدار داشتم. راه‌های توسعه و تحکیم بیشتر مناسبات دو کشور بررسی شد. بر لزوم همکاری برای حفظ ثبات و امنیت ازجمله در مبارزه با تروریسم، مهار پدیده ریزگردها و رفع محدودیت تردد زمینی اتباع دو کشور خصوصاً در ایام اربعین گفت‌وگو شد.
عراق: تا دو روز آینده پول گاز ایران را می‌دهیم
وزارت برق عراق روز سه‌شنبه 25 خرداد اعلام کرد که بدهی عراق به ایران که از سال 2020 باقی‌مانده طی دو روز آینده پرداخت خواهد شد.
«احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق به خبرگزاری رسمی این کشور گفت: «وزارت برق بارها به دولت، پارلمان و افکار عمومی بر ضرورت پرداخت بدهی گاز ایران از سال 2020 که به دلیل عدم تصویب بودجه به تعویق افتاده بود،‌ یادآوری کرده بود.»
وی اضافه کرد: «امروز ما اعلام می‌کنیم که طی دو روز تمامی بدهی‌های سال یادشده پرداخت می‌شود تا مانع از کاهش گاز صادراتی از ایران به عراق شویم.»
گشایش‌های ارزی اخیر و توسعه چند برابری مناسبات تجاری، اقتصادی و همکاری‌های ایران با سایر کشورها از یک‌سو و هم‌وغم دولت در رسیدگی به مشکلات داخلی کشور به‌ویژه انجام اصلاحات اقتصادی و طرح مردمی ‌سازی یارانه‌ها (آن‌هم بدون توجه به مذاکرات هسته‌ای) نشان از آن دارد که مدیریت داخلی و دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم موفق بوده و این دولت معطل FATF و برجام نمی‌ماند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi