شناسه خبر : 90780
پنجشنبه 26 خرداد 1401 , 13:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رکورد ۲۲ ساله قیمت مواد غذایی در استرالیا

موج تورم از قاره آمریکا و اروپا به اقیانوسیه رسید

در حالی که تورم در اروپا و آمریکا رکورد 40 سال گذشته را زده خبر می‌رسد تورم به قاره اقیانوسیه هم رسید. خبرها حاکی است رکورد 22 ساله گرانی در حوزه مواد غذایی و مصالح ساختمان در استرالیا شکست.
نرخ تورم در اروپا و آمریکا زیر سایه جنگ اوکراین همچنان در حال ثبت رکورد‌های جدیدی است طوری که این روزها بخش زیادی از گزارش‌های رسانه‌های غربی به موضوع افزایش شدید قیمت سوخت، مواد غذایی و تدابیر دولت‌ها برای آرام کردن اوضاع در این کشورها اختصاص دارد. بر اساس گزارش‌ها نرخ تورم بعد از اروپا و آمریکا به قاره اقیانوسیه نیز رسیده و رکورد 22 ساله قیمت مواد غذایی در استرالیا شکست شده است. از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت بنزین در استرالیا ۳۵ درصد رشد کرده و هزینه ساخت ساختمان و مصالح نیز ۷/ ۱۳ درصد رشد داشته است. در سه ماه نخست امسال همچنین قیمت مواد غذایی به خاطر بالا رفتن هزینه‌های حمل‌ونقل، کود، بسته‌بندی و مواد اولیه نیز بالا رفته است.
مواد غذایی در آمریکا دوباره گران شد
شاخص قیمت مصرف کنندگان در آمریکا نیز نشان می‌دهد بهای مواد غذایی در آمریکا به بالاترین میزان از دهه ۷۰ میلادی تاکنون رسیده است.
براساس گزارش «سی‌ان‌ان» شاخص بهای مواد غذایی، هزینه‌های مسکن و انرژی که بیشتر درآمد افراد صرف آنها می‌شود و نیز شاخص تقریبا تمام دیگر بخش‌ها، به شکل چشمگیری افزایش یافته است. این در حالی است که بهای مواد غذایی مصرفی خانوار با 12 درصد افزایش در سال منتهی به ماه می(اردیبهشت)، بیشترین افزایش را داشته و این رقم بیشترین میزان افزایش سالانه از سال 1979 تاکنون بوده است.در این گزارش آمده است بیشترین میزان افزایش مواد غذایی مصرفی خانوار مربوط به محصولات لبنی، تخم مرغ و گوشت بوده که تخم مرغ 32.2 درصد، گوشت قرمز و مرغ و ماهی 14.2 درصد و محصولات لبنی 11.8 درصد از می‌2021 تا می‌2022 (اردیبهشت 1400 تا اردیبهشت 1401)افزایش قیمت داشته است. به گزارش تسنیم به نقل از سی ان ان بانک مرکزی آمریکا به منظور حفظ بهای کالاها و بالا بردن میزان اشتغال، و مقابله با افزایش بی‌رویه تورم و کاهش رشد اقتصادی، نرخ بهره بانکی را افزایش داده‌اما این اقدامی نیست که به سرعت جوابگو باشد و در حال حاضر خطر تورم همراه با رکود آمریکا را تهدید می‌کند.در حالی که دولت بایدن به علت افزایش بی‌سابقه تورم، مورد تهاجم سنگین جمهوری خواهان قرار گرفته، اما بایدن افزایش بی‌سابقه بهای نفت و بنزین و این تورم افسار گسیخته را به گردن پوتین و تهاجم وی به اوکراین‌انداخت.اما نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که این گفته در بین مردم آمریکا خریداری ندارد.جمهوری خواهان بارها بایدن را به دلیل افزایش قیمت‌ها سرزنش کرده و معتقدند سیاست‌های نادرست او و تصویب طرح ذخیره یک میلیارد و 900 میلیون دلاری آمریکا برای کاهش تورم باعث ایجاد این معضل شده است.در مقابل دموکرات‌ها نیز معتقدند کاهش زنجیره تامین کالاهای اساسی به علت همه گیری کرونا و کاهش بهای نفت و ذخایر گندم به علت وقوع جنگ اوکراین، از علل ایجاد تورم فزاینده در آمریکاست.همچنین نتایج تحقیقات جدید در آمریکا که توسط موسسه هریس به سفارش دانشگاه‌هاروارد برای نشریه هیل انجام شده، نشان می‌دهد تورم در جایگاه نخست مشکلات و نگرانی‌های مردم این کشور قرار دارد.
بایدن اهمیت نمی‌دهد چون ثروتمند است!
قانونگذار ارشد جمهوریخواه آمریکا نیز نسبت به بی‌تفاوتی بایدن به تورم و افزایش بهای سوخت در این کشور انتقاد کرد.
به گزارش فارس، «تام کاتن» قانونگذار جمهوریخواه ایالت «آرکانزاس» در توئیت خود نوشت: «جو بایدن به تورم یا افزایش قیمت بنزین اهمیتی نمی‌دهد، زیرا او فاقد حس همدلی است. خانواده او از طریق بده بستان‌های اقتصادی ثروتمند شده‌اند.»متوسط قیمت بنزین در آمریکا برای نخستین بار در تاریخ این کشور چند روز پیش به بالای پنج  دلار در هر گالن رسید. افزایش شدید قیمت بنزین و قیمت مواد غذایی در آمریکا در حالی‌است که تنها ۱۵۰ روز دیگر تا انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا باقی مانده و دولت بایدن که دستاورد خاصی چه در عرصه داخلی و چه خارجی نداشته، فرصت چندانی برای بهبود عملکرد اقتصادی خود نزد رأی‌دهندگان آمریکایی که تورم به دغدغه اصلی آنها تبدیل شده، ندارد. این موضوع می‌تواند یک کابوس سیاسی برای دموکرات‌ها باشد که قصد دارند اکثریت ناچیز خود را در انتخابات نوامبر(دی ماه 1401) کنگره حفظ کنند.
انگلیس
 در انگلیس نیز بر اساس داده‌هایی که توسط شرکت امداد جاده‌ای «آر‌اِی‌سی» ردیابی شده، قیمت سوخت به بالاترین رقم خود رسیده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی،میانگین قیمت گازوئیل به 190.92 پنس در هر لیتر و بنزین به 185.04 پنس رسیده است.محاسبات شرکت آر‌ای‌سی نشان می‌دهد که پر کردن باک یک خودروی خانوادگی 55 لیتری با گازوئیل اکنون 105.01 پوند (128.14 دلار) و با بنزین 101.77 پوند (124.19 دلار) هزینه به همراه دارد.بلومبرگ در بیانیه‌ای به نقل از «سایمون ویلیامز»، سخنگوی این شرکت نوشت: سرعت و مقیاس این افزایش (قیمت) خیره‌کننده است. به طرز باورنکردنی، دولت اکنون از هر باک پر حدود 46 پوند (56 دلار) مالیات دریافت می‌کند.افزایش قیمت سوخت در پی افزایش سرسام آور قیمت جهانی نفت و همچنین برنامه‌های دولت انگلیس برای کاهش وابستگی به روسیه، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت در جهان، صورت گرفته است.اداره آمار دولت آلمان نیز در آخرین گزارش خود اعلام کرد که نرخ تورم به ۷.۹ درصد افزایش یافته است. از زمان اتحاد دو آلمان‌، مواد غذایی بیش از هر زمان دیگری گران شده است.
موشک‌های آخرالزمانی در راهند
از تحولات میدانی جنگ اوکراین نیز خبر می‌رسد دیمیتری مدودف معاون رئیس‌شورای امنیت ملی هشدار داد در صورتی که اوکراین بخواهد از موشک‌های آمریکایی استفاده کند شهرهای کشورهای غربی هدف قرار می‌گیرند.به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، «دیمیتری مدودف»، رئیس‌جمهوری سابق روسیه و معاون پوتین در کانال تلگرامی خود نوشت: «کشورهای ناتو به اوکراین تسلیحات می‌فرستند، به سربازان آموزش می‌دهند تا چگونه از این تسلیحات غربی استفاده کنند، مزدورانی را به این کشور می‌فرستند و نزدیک مرزهای ما رزمایش‌هایی را برگزار می‌کنند و در نتیجه احتمال درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه را افزایش می‌دهند. چنین درگیری خطر یک جنگ هسته‌ای تمام عیار را به دنبال دارد»مدودف همچنین به غرب هشدار داد: «می‌خواهم بار دیگر صراحتا اعلام کنم. شما نباید به خودتان و دیگران دروغ بگویید. شما باید به عواقب احتمالی کارتان فکر کنید» وی نوشت: «سواران آخرالزمانی در راه هستند» منظور مدودف از سواران آخرالزمانی موشک‌های قاره پیمای جدید روسیه به نام سارمات هستند که قدرت تخریب فوق‌العاده بالایی دارند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi