شناسه خبر : 90972
پنجشنبه 02 تير 1401 , 11:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نقدی بر مراسم روز ملی بسیج اساتید

  فاش نیوز - مراسم بزرگداشت روز بسیج اساتید امسال در صبح روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ با حضور جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه ها و جمعی از مسئولین کشوری و لشگری در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

در مراسم بزرگداشت روز بسیج اساتید پیام رهبر انقلاب و نیز بیانیه سازمان بسیج اساتید قرائت شد. در این مراسم همچنین فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار قریشی، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سخنرانی های بسیار ارزشمندی ایراد کردند.

همچنین از برادر شهید چمران و چند خانواده شهید هسته ای و..... نیز تقدیر به عمل آمد؛ و در خاتمه‌ی این مراسم، شرکت کنندگان برمزار شهدای گمنام دانشگاه حاضر شدند و فاتحه ای قرائت کردند.

وضعیت پوشش خبری

دانشگاه تربیت مدرس فقط بخشی ازسخنرانی وزیر علوم؛ رییس دانشگاه تربیت مدرس و نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران را پوشش داد.

خبرگزاری فارس گزیده مطالب همه سخنرانان بجز وزیر علوم را منعکس کرد؛

سایت سازمان بسیج اساتید گزیده مطالب همه سخنرانان را مد نظر قرار داد؛

انعکاس این مراسم در خبرگزاری دانشجو و.... فقط در حد چند عکس بود؛

و دو سه سایت دیگر گزارش مختصری از مراسم مذکور تهیه و منتشر کردند؛

البته فقط چند سایت هم پیام رهبر انقلاب را پوشش دادند!

مضامین مطرح شده:

خبرگزاری فارس ضمن بیان چکیده ای از مطالب سخنرانان؛ تیتر گزیده آنان را چنین درج کرده است (فارس؛ 31 خرداد 1401):

(رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها) - اساتید در جهاد تبیین و جهاد نرم مسئولیت سنگین تری دارند

نماینده ولی فقیه در سپاه)) - دشمن در پی ایجاد فاصله بین مردم و انقلاب است

(جانشین رئیس بسیج) - جهاد تبیین توسط اساتید بسیجی در دانشگاه‌ها بسیار مهم است

- اساتید دانشگاه‌ها بالاترین نقش را در مقابله با هجمه‌های تبیینی و ترکیبی دشمن دارند. (رئیس بسیج اساتید)

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: اساتید آگاه بسیجی باید قدرت نرم نظام را افزایش دهند. ( پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم؛ 31 خرداد 1401 )

سرفصل بیانیه سازمان بسیج اساتید که با علم به محتوای پیام رهبرانقلاب تهیه شده، چنین است:

۱ - خدمت به ملت شریف ایران از طریق فعال سازی ۱۰۸۴ کانون استادی، گروه‌های حل المسائلی و معرفی ظرفیت‌ها و مزیت‌های تمامی استان‌ها، مناطق و اقوام کشور؛

۲- ایفای نقش در انجام فریضه جهاد تبیین و روشنگری؛

۳ - قدر دانی از ملت بزرگ ایران ودرخواست از قوای سه گانه‌ی انقلابی برای آبادانی کشور؛

۴ - اذعان به مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه؛

۵ - آمادگی در برابر جنگ‌های ترکیبی؛ و اعلام آمادگی حل مسائل مشکلات؛

۶- بسط دیپلماسی علمی، فرهنگی، فناوری و تمدنی در سطح جهان اسلام و مبازره با ستمگران جهان؛

۷- تشکر جامعه استادی کشور از ارکان دفاعی و امنیتی ایران و اعطای جان خویش برای ارتقای دانش دفاعی کشور تردید به خویش راه نخواهند داد؛ (سایت بسیج اساتید؛ ۳۱خردادماه 1401)

تحلیل اجمالی:

نخست: رئیس بسیج اساتید از نقش اساتید در مقابله با هجمه‌های تبیینی و ترکیبی دشمن، مراتب تشکراز پیام رهبر انقلاب؛ علت نامگذاری روز بسیج اساتید؛ تمجید از شهید چمران؛ تاسف از فراهم نبودن بستر‌های لازم برای نقش آفرینی در جنگ نرم و جنگ ترکیبی، تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با حرکت جهادی توسط همه اقشار به ویژه دانشگاهیان و اساتید جوان؛ معرفی ظرفیت‌های بالقوه نهضت استادی و ارائه طرح کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در راستای تحقق دولت اسلامی؛ معرفی ظرفیت‌های نهضت استادی به جشنواره علمی شهید چمران در دو سطح استانی و ملی،طرح کمک به نظام حکمرانی کشور در قالب ۲۰ کارگروه تخصصی در سطح استان‌ها و کشور اشاره کرده و افزود: در صورت استقبال دولتمردان و قوه مقننه و مجریه این همراهی و همکاری به صورت جدی آغاز خواهد ش د.بسیج اساتید می‌تواند عقبه علمی و فکری شورا‌های عالی کشور و عهده‌دار تصمیم سازی برای آن‌ها باشد؛ بنابراین لازم است اساتید عالم و صاحب نظر و انقلابی بسیجی به عنوان عضو حقیقی در این شورا‌ها عضو شوند. ولزوم حرکت به سمت علم نافع و اینکه اساتید بسیجی می‌توانند نقش بی بدیلی در تحول علوم انسانی با برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی و نقد و مناظره داشته باشند لذا حضور آنان در شورای تحول علوم انسانی، شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و ستاد نقشه جامع علمی کشور دارای اهمیت وضرورت است. ولی از برنامه های سال قبل و سال بعد چیزی بیان نشد.

دوم: وزیر علوم در بخش اول صحبتهای خویش نصایح کلی ارزشمندی به اساتید داشتند و سپس پنج اولولیت کاری خویش را گفتند. ولی از برنامه های خویش که بسیج اساتید میتوانند ایفای نقش کنند،چیزی بیان نکردند. از مشکلات آموزشی و معضلات فرهنگی و انتظارات خویش برای اصلاح وارتقای چیزی بیان نکردند و یا بسیار کم فروغ بود.

سوم: سایر سخنرانان که مطالب بسیار مهم وارزشمندی کردند و از اهمیت پیام رهبر انقلاب سخن رانند؛ از برنامه سازمان مطبوع خویش برای اجرایی شدن محورهای سخن رهبر انقلاب و.... مطلبی بجز مطالب کلی چیزی بیان ننمودند.

چهارم: جای سخنرانی چند استاد بسیجی در بیان انتظاراتشان و نیز سخنرانی رییس بسیج اساتید چند دانشگاه در بیان نیازها و مسایل شان و اینکه حضرات بنشینند و از نزدیک بشنوند خالی بود.

پنجم: شهدا مقام بسیار والایی دارند و خانواده شهدا نیزچشم و چراغند، اینکه چون سنوات قبل در همین مراسم و ایضا مراسم دیگر تقدیر شدند؛ جای تامل دارد. و اینکه دانشگاهها چه برنامه هایی برای پرورش پویندگان راه شهدا دارند؛ چیزی بیان نشد.

ششم: سرفصل های پیام رهبر انقلاب در خصوص وظیفه اساتید بسیجی چنین می باشد:

1)       "فعالیت استاد بسیجی تنها تعلیم نیست، ".

2) "پیشرفت علمی،"

3) "علم نافع و پیشرفته‌ی شما چه در موضوعات راهبردی و اساسی و چه در مسائل نقد و کاربردی، نیاز حتمی و فوری کشور است. "

4)       "نوآوری در ماهیت دانش "

5)       "نوآوری در ماهیت زبان دانش "

6)       "آمیختن آموزش با اخلاق "

7)       "آمیختن آموزش با تربیت نفسانی، "

8)       "همت گماشتن به دوگانه‌ی: فراگیری تازه‌‌های علمی، و اجتهاد و تولید علم، "

9)       و" وظائف دیگری از این قبیل نیز در زمره‌ی مسئولیت‌های استاد علم است، "

10)     پیشتاز و پیشران بودن:  و "شما بسیجیان عزیز در همه‌ی این زمینه‌ها می‌توانید پیشتاز و پیشران باشید."

که بجز سخنان کلی؛ متاسفانه برنامه هایی برای اجرایی شدن موارد مذکور در صبحتهای سخنرانان عالیقدر بیان نشد.

سخن پایانی

مراسمی که هر ساله در سالروز شهادت شهید چمران برگزار می شود و اساتید بسیجی زیادی از دانشگاههای مختلف در آن شرکت می کنند و سخنرانان به صحبت های کلی می پردازند،گرچه فی نفسه بخصوص دیدار دوستان در دانشگاه های مختلف بسیار نیکوست ولی به هیچ وجه مطلوب نیست.

در این رویداد مهم از اینکه گزارشی از فعالیت های انجام شده در سال قبل سازمان بسیج اساتید داده شود و از برنامه های سال بعد گفته شود و اینکه تعاملات لازم بین اساتید و سازمان بسیج اساتید برقرار شود و این که فراخوانی برای مشارکت در برنامه های سازمان داده شود، خبری نبود.

مراسمی باشکوه تمام برگزار می شود، برخی رسانه ها نیز آن را ناقص منتشر می کنند و دیگر تا سال بعد و مراسمی دیگر خبری نمی شود. درحالیکه بایستی از این فرصت پیش آمده حداکثر بهره‌برداری از حضور اساتید به عمل آید؛ و برنامه ریزی های لازم برای سال پیش رو صورت گیرد.

دکتر سید جواد فشارکی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi