شناسه خبر : 91887
یکشنبه 09 مرداد 1401 , 09:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یادواره شهید شیخ فضل‌الله نوری برگزار شد

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز پنجشنبه 6 مرداد در یادواره بزرگداشت شهید شیخ فضل‌الله نوری در دانشگاه آزاد اسلامی نور، گفت: شیخ فضل‌الله نوری مدرس مبارزه با استبداد بود، حرکت او در ادامه حرکت بیدارگری علمای اسلام به شمار می‌رود.
 
یادواره شهید شیخ فضل‌الله نوری برگزار شد/ شهید شیخ فضل‌الله نوری مدرس مبارزه با استبداد بود/مسائل کشور در بستر جهاد تبیین مرتفع می‌شود

دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدا، گفت: امروز عده‌ای تلاش می‌کنند با فراموش کردن تاریخ، نسل جدید را جذب کرده و از حقایق منحرف کنند در حالی که وجود شهدایی همچون شیخ فضل‌الله نوری همچون قله‌ای است که جلب توجه کرده و الگویی برای جامعه خواهند بود و ما امروز هم به شخصیت‌های اینچنینی نیاز داریم چرا که انحرافات همچنان وجود دارد.
 معاون رئیس جمهور با اشاره به خطرات جریانات سیاسی در دوره این شیخ شهید، اظهار کرد: امروز در عرصه بین‌المللی و جامعه همان افکار انحرافی مبلغانی دارد‌. به فرموده قرآن در آیات ۱۵ و ۱۶ سوره مبارکه مائده، اگر انسان مسیر سلامت و امن را می‌خواهد باید به نور و کتاب تمسک جوید و روابط اجتماعی خود را طوری تنظیم کند که به سعادت و کمال برسد.
قاضی‌زاده هاشمی از شهید فضل‌الله نوری به‌عنوان فعال سیاسی و دینی یاد کرد و گفت: ایشان از مدرسان برجسته از شاگردان میرزا در فقره تنباکو بودند سپس به فقره مشروعیت دعوت شدند و با شرط ایجاد تقویت اسلام همراهی خود را باهدف مقابله با استبداد آغاز کردند. شیخ فضل‌الله نوری مدرس مبارزه با استبداد بود، حرکت او در ادامه حرکت بیدارگری علمای اسلام به شمار می‌رود.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: واژه مجلس شورای اسلامی برای اولین بار توسط شیخ فضل‌الله نوری مطرح شد و تأکید داشتند که مشروطیت باید در خدمت مجلس شورای اسلامی باشد، از این رو جریان‌های سه‌گانه همچون رژیم حاکم وابسته به روسیه، جریان ماسونی وابسته به انگلستان و جریان دینی با رهبری شهید شیخ فضل‌الله نوری به راه افتاد.
وی یادآور شد: زمانی که شیخ فضل‌الله نوری با دوستان خود در قم تحصن کردند، جریان انگلیسی در انگلستان همین اقدام را تکرار کردند که شهید فضل‌الله نوری تأکید کردند که جریانی که با پلوی انگلیسی به راه بیفتند مشروطه نیست، برای اینکه بتوانند این نهضت اصیل را به انحراف ببرند اقدام به جریان‌سازی موازی کرده و توسط متدینین ساده‌لوح انحراف تاریخی را بر سر قانون اساسی ایجاد کردند و نام مجلس شورای اسلامی را به مجلس شورای ملی تغییر داده و اهداف شیخ فضل‌الله که همان مقید بودن قوانین کشور به دین اسلام بود را تضعیف کردند.
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه شیخ فضل‌الله نوری در اصل با آزادی‌خواهی لیبرالی که می‌خواست تمام احکام دینی و الهی را کنار بگذارد، مخالفت کرد، ادامه داد: در این فضای سنگین و عملیات روانی شدید شیخ شهید در مرکز کشور تنها ماند تا جایی که موج رسانه‌ای منفی کاری کرد که فرزندان او با جریان معاند او همراهی کردند و بر کنار چوبه دار پدر کف می‌زدند. پس از بر دار آویخته شدن شیخ فضل‌الله نوری رضا قلدر توسط انگلستان با وابستگی به آمریکا ظهور پیدا کرد، ظاهر این حرکت مشروطه‌خواهی بود اما به دیکتاتوری ختم شد.
معاون رئیس جمهور با اشاره به نهضت‌های تاریخی که توسط علمای اسلام بنا شده است، ادامه داد: حرکت شهید فضل‌الله نوری در ادامه بیدارگری علمای اسلام که در طول ۳۰۰ سال گذشته پرچم نهضت‌های ظلم ستیزانه را به راه انداختند بود، اما رهبری بسیاری از این نهضت‌ها توسط نفوذی که در فضای افکار عمومی کشور رقم خورد از علما گرفته شده و نهضت‌ها به انحراف رفت.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: افرادی که امروز ما را به دموکراسی آزاد دعوت می‌کنند، ظاهرشان آزادی‌خواهی و باطنشان استبدادطلب است، مردم باید آگاه باشند، شیخ فضل‌الله نوری به آگاه‌سازی مردم پرداخت، هرجا این جریان مستبد به قدرت برسد بی‌رحم‌ترین بی‌رحم‌هاست و این در تاریخ ثابت شده و به عنوان نمونه شهید مطهری‌ و شهید بهشتی‌ که عالمان روشنگر بودند ترور شدند.
وی با بیان اینکه آنهایی که شعار آزادی بدون خدا می‌دهند بزرگترین دروغ‌گویان عالم هستند، ادامه داد: این دروغ‌گویان فرصت پیدا کنند ذره‌ای به مردم رحم ندارند تا افکار خودشان را اجرایی کنند. وقتی شیخ فضل‌الله نوری و امثال او نباشد تا ۵۰ سال بعد می‌توانند به راحتی مسیر انحرافی خودشان را به کرسی بنشانند.
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ما یک تجربه ۳۰۰ ساله داریم و انقلاب اسلامی در این بستر متولد شده است، تأکید کرد: مردم ما همه مسیرها را رفتند و به این نتیجه رسیدند که باید نظام مبتنی بر ولایت فقیه بنا کنند، در مشروطیت ملت ما به منورالفکرها تکیه کرد، در ملی شدن نفت هم به جریانات روشنفکری و در نفی از جریانات توده‌ای ظاهر شد ولی در انقلاب اسلامی گوش مردم فقط به فرمان امام خمینی (ره) بود که پیروزی به دست آمد ولی همان جریانات غرب‌گرا و کمونیست تلاش کردند که نهضت را دوباره به انحراف ببرند اما مردم ما تجربه کردند که با اعتماد کردن به آنها، کیان و ارزش‌های آنها حفظ نمی‌شود.
معاون رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: امروز عده‌ای تلاش می‌کنند با به فراموشی سپردن این تجربیات گران‌سنگ، نسل جدید را که مطالعه‌ای نکرده‌اند و تاریخ را نخوانده‌اند و یا دیدگاه‌های عمیق ندارند را جذب کنند و در میانه راه آنها را به انحراف بکشانند. با برگزاری این کنگره شخصیت علمی، اجتماعی و جهادی شهید شیخ فضل‌الله نوری معرفی می‌شود و جلب توجه نسبت به این شخصیت فرصتی ایجاد می‌کند که علت شهادت و شخصیت ایشان مطرح شود. تهدیدهای گذشته همچنان باقی است بنابراین باید در بستر جهاد تبیین، مسائل کشور را حل و فصل کنیم.
گفتنی است، در یادواره شهید فضل‌الله نوری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نماینده ولی فقیه و استاندار مازندران، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران، مسئولان کشوری و استانی حضور داشتند.
یازدهم مرداد سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری از رهبران نهضت مشروطه است که حضور در عرصه مسائل سیاسی و اجتماعی همچون حضور در جنبش تنباکو و انقلاب مشروطه و آگاهی کامل از توطئه‌های استعمارگران و تلاش برای ایجاد و احیای عدالت‌خانه بخش مهمی از عملکرد در زمان حیاتشان به شمار می‌رود.
یادواره یک روزه بزرگداشت شهید شیخ فضل‌الله نوری به عنوان پیش کنگره بزرگداشت این شهید با هدف تبیین مبانی اندیشه‌ای و علمی این مجاهد مجتهد شهید برگزار شد و کنگره اصلی شیخ فضل‌الله نوری نیز سال آینده با نظر رهبر معظم انقلاب در شهرهای مشهد، قم و نجف برگزار خواهد شد.

منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi