شناسه خبر : 91985
سه شنبه 11 مرداد 1401 , 10:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نشست «شورای اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکربنیادشهید

دومین نشست «اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر و صیانت از عفاف و حجاب» روز یکشنبه 9 مردادماه با حضور نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.
 
دومین نشست «شورای اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر و صیانت از عفاف و حجاب» بنیاد برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین یوسفعلی شکری نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: اسلام دین کامل و جامعی است که اصل و فرع آن همواره به هم پیوسته است، احکام آن از فروعش و فروع آن از اصولش گرفته شده وهمه اصول آن هدف واحدی را دنبال می‌کنند. اگر گسستی در بین احکام، فروع، اصول و اهدافش به وجود آید این دین الهی تحریف می‌شود که با هدف و اصولش منافات دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین شکری ادامه داد: در صورت نقصان در هر کدام از این موارد ضررهایی به وجود می‌آید و دینی که می‌تواند نجات‌بخش باشد تبدیل به افیون جامعه می‌شود همان‌طور که آن نظریه‌پرداز وقتی نقش کلیسا در جهان را دید از دین به عنوان افیون جامعه نام برد و این بدان معنی است که او فقط مشکل را دید ولی درمان آن را تشخیص نداد. اگر ما که این مسئولیت را می‌خواهیم بر دوش بگیریم، فهم ارتباط پیوسته احکام، فروع و اصول را نداشته باشیم، منکر بزرگی مرتکب خواهیم شد. مثلاً ما در جایی باید با کدخدای جهان مبارزه کنیم اما با خود مبارزه می‌کنیم، در جای دیگر باید با خودمان جهاد نفس کنیم ولی با دیگری به مبارزه می‌پردازیم. باید بتوانیم این پیوستگی را درک کنیم، اگر پیوستگی احکام با فروع و اصول را ندانیم، روشی را که برای امر به معروف و نهی از منکر می‌خواهیم بکار بگیریم روش مناسبی نخواهد بود و امکان انحراف یا تحریف وجود خواهد داشت.
نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران به معضل تحریف در جامعه مسلمین اشاره کرد و گفت: تحریف یعنی جای خیر را با یک شر ولی به اسم خیر تغییر می‌دهند اما انحراف از راه صحیح خارج شدن را می‌گویند که کاملاً این خروج مشخص است ولی تحریف بسیار نامحسوس انجام می‌گیرد.
وی تأکید کرد: همه اصول ما در توحید خلاصه می‌شود و منشأ سایر اصول دین توحید است که اگر توحید را درست درک کنیم، سایر اصول را هم به شکل صحیح درک می‌کنیم.
نماینده ولی فقیه با اشاره به این نکته که احکام ما برگرفته از فروع دین ماست، گفت: فروع ما نیز برگرفته از اصول ماست و همه اصول ما برگرفته از توحید ماست و توحید بستر رشد انسان است، همواره اولین حرف پیامبران برای امتشان این است که خدا را بپرستید. «اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُمْ مِنْ إِلَهٍ غَیْرُهُ». دو نوع رسول داریم یکی پیامبر درون که می‌شود عقل و دیگری پیامبر بیرون که انسان‌هایی هستند که خدا آنها را الگو می‌کند تا دیگران از طریق آنها راه را بیابند، به این دلیل که خدا قائم به قسط بین مخلوقات انسان‌هاست و انسان‌ها با قیام به قسط به تقرب الهی نائل می‌شوند.
وی افزود: خداوند نظام آفرینش را بر حسب عدل آفریده و هرکس به آن بخواهد برسد باید با معرفت شعور و عقل و پیروی از انبیا و امامان برود و در این راه نباید به دنبال هر کسی برویم بلکه افرادی باشند که معصوم باشد، همچون پیامبر اکرم (ص) وقتی قرار شد مباهله کند با پنج نفر از عزیزانش به میدان می‌رود و زمانی که امام حسین (ع) قرار شد از دینش دفاع کند ۱۸ نفر از جوانان قومش را به میدان می‌آورد که نظیری ندارند. خداوند برای دین خودش حسین (ع) را آنچنان تربیت می‌کند که کشتی نجات بشر می‌شود و در عمل هرکه این انسان کامل را ببیند شیفته او می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین شکری بیان کرد: مقام نبوت یعنی در عمل عصمت داشته باشد و به حرفی که می‌زند خود عمل کند، من معتقدم حضرت علی (ع) معجزه پیغمبر اکرم (ص) است چرا که هرچه گفتند نمونه بارزش در ایشان مشخص است و کسی نمی‌تواند غیر پیامبر یک علی دیگر بسازد، پس اگر در زمان ایشان کسی غیر علی (ع) را امام قرار داد به انحراف می‌رود زیرا کسی نمی‌تواند جایگزین امام علی (ع) باشد.
 وی ادامه داد: از اصلی‌ترین اصول اسلام این است که انسان با نبوت، تقرب به کمال مطلق پیدا کند و نبوت یعنی انبیاء و در این چارچوب باید امر به معروف و نهی از منکر را قرار دهید و تعریف کنید. امام حسین (ع) در روز عاشورا آن‌قدر با سپاه دشمن حرف زد که ایشان را مورد انتقاد قرار دادند، ایشان فرمود می‌خواهم شما راه درست را بفهمید، پس ما هم اگر می‌خواهیم افراد جامعه قیام به قسط کنند باید آنها را به جایی برسانیم که بخواهند، باید در جایی که ضررهای اجتماعی وجود دارد از هر جهت مدیریت و جلوگیری کرد.
وی ضمن بیان این مطلب که ما در جایی به مسائلی اشکال می‌گیریم که خدا آن را مباح قرار داده، اما در جایی هم برعکس عمل می‌کنیم در صورتی که باید در این مسیر صبوری و بردباری به خرج داد، اظهار کرد: ما اگر اهدافمان را بر اساس اصول دین بدانیم بازهم باید از راه خودش وارد شویم و به اسم اسلام افراط و تفریط ممنوع است.
حجت‌الاسلام والمسلمین شکری تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر برای داخل جامعه و نظام اسلامی است و خارج از دنیای اسلام بر مبنای قراردادهای اجتماعی می‌بایست رفتار شود. کسی که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند باید شرایط آن یعنی فهم، علم، حلم و بردباری و مدارا را در خود داشته باشد و البته باید دقت داشت معنای مدارا بی‌تفاوتی نیست بلکه یعنی جهل جاهل را مدیریت کنیم تا دانا شود.
نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان سخنان ضمن تأکید بر لزوم فراهم شدن زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی این فریضه الهی ابراز امیدواری کرد با رعایت شرایط ذکر شده بتوانیم به شکل صحیح و درست آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم.
در ادامه این نشست، سرهنگ فریبرز خزایی فرمانده مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن ارائه گزارشی گفت: اقدامات شجاعانه در نظام اجرایی ضرورت دارد و در بسیاری موارد باید در جهت اصلاح ساختار گام برداشته شود. امروز باید در تقویت نگاه ارزشی که باعث حفظ و قدرت بنیاد شهید و امور ایثارگران در خدمات رسانی به ایثارگران می‌شود تلاش کنیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید صالح یاسینی، رئیس شورای «اقامه نماز، امربه‌معروف و نهی از منکر» و جانشین ستاد «صیانت حقوق شهروندی و عفاف و حجاب» بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز بر ضرورت هم‌اندیشی و تبادل نظر حول محورهای مطروحه توسط اعضای این ستاد تأکید کرد.
وی در ادامه پس از بررسی مصوبات نشست شورای اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر و ستاد صیانت از عفاف و حجاب از مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران خواست نسبت به اجرا و پیگیری مصوبات این نشست اقدام کنند.
ناصر فخاری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر نیز در این نشست به بیان نکاتی درباره امر به معروف و نهی از منکر در این سازمان پرداخت.

منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi