شناسه خبر : 92146
سه شنبه 18 مرداد 1401 , 09:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با وجود رکوردشکنی مصرف انجام شد

موفقیت دولت سیزدهم در تأمین برق تابستان داغ بدون خاموشی

دولت سیزدهم با اقداماتی که طی یک سال گذشته انجام داد موفق شد زمینه گذر بدون خاموشی از تابستان سال 1401 را در اولین سال دولت را فراهم کند.
فصل تابستان در سال‌های گذشته با کلید واژه «خاموشی‌های پیاپی» همراه شده بود که از اردیبهشت‌ماه شروع می‌شد و مشترکان صنعتی، کشاورزی و در نهایت مشترکان خانگی را دچار آشفتگی گسترده می‌کرد.
بر اساس اطلاعات موجود، خاموشی‌‌ها در سال گذشته در پنج مقطع زمانی یعنی انتهای اردیبهشت ماه سال 1400، اواسط خرداد، مرداد و در نهایت شهریورماه سال 1400 به ‌اندازه‌ای شد که حتی شاهد قطعی برق بخش خانگی به صورت چهار الی 10 ساعت در روز بودیم.
بسیاری از صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی و صنایع بزرگ کشور نیز شرایط بسیار دشواری را در آخرین سال دولت قبل پشت سر گذاشتند، برای مثال حتی برق بزرگ‌ترین واحدهای فولاد‌سازی کشور نیز در برخی بازه‌های زمانی به طور کامل و بدون برنامه اعلام شده قطع می‌شد تا وضعیت شبکه پایدار باقی بماند.
با توجه به این شرایط در سال گذشته، همه مردم در سال جاری انتظار خاموشی را می‌کشیدند به ویژه اینکه یکی از گرم‌ترین تابستان‌های یک دهه گذشته و رشد دما را شاهد بودیم.
با این وجود، شرایط تامین برق به هیچ عنوان مشابه سال گذشته به پیش نرفت. در بخش خانگی با وجود گذشته دو ماه از آغاز فصل گرم یعنی نیمه خرداد ماه، هیچ خاموشی ناشی از ناترازی را تجربه نکرده است.
علاوه‌ بر این میزان محدودیت برق صنایع کشور نسبت به سال گذشته 26 و 9 دهم درصد کاهش پیدا کرده و مشترکان بخش کشاورزی نیز 44 درصد بیشتر از سال گذشته برق دریافت کرده‌اند. علاوه ‌بر این تامین برق مشترکان تجاری نیز 23 و دو دهم درصد بیشتر از سال گذشته انجام شد.
نکته قابل توجه اینکه در بخش صنایع کلیه برنامه مدیریت مصرف در قالب برنامه از پیش تعیین شده انجام شد. به این معنا که امکان کاهش آثار منفی ناشی از مدیریت مصرف با اقداماتی نظیر تغییر شیفت و همپوشانی زمان برنامه مدیریت مصرف با برنامه تعمیرات تابستانی وجود داشته باشد.
عبور از خاموشی‌ها با وجود افزایش مصرف
در همین زمینه سخنگوی صنعت برق با اشاره به رکوردشکنی‌های مصرف برق در هفته‌های اخیر گفت: تقاضای برق به دلیل گرمای هوا بسیار زیاد است و از روز چهارشنبه گذشته این گرما در کشور آغاز شده و تداوم دارد.
رجبی‌مشهدی تأکید کرد: این روزها گرچه روزهای بسیار سختی برای صنعت برق است، اما کوچک‌ترین خاموشی ایجاد نشده و برق پایدار برای همه مشترکان تأمین شده است.
وی افزود: با توجه به شدت گرما از مردم تقاضا می‌شود از صرفه‌جویی در مصرف غفلت نکنند و در ساعت‌های اوج مصرف که از ساعت ۱۲ تا ۱۸ است نهایت رعایت را داشته باشند. برخی نقاط کشور مردم می‌توانند کولرها را خاموش کنند با این کار ما می‌توانیم برق مردم خوزستان که فوق‌العاده گرم است، را بهتر تأمین کنیم.
اثرگذاری برنامه‌های دولت
با توجه به این شرایط تامین برق در سال جاری، ممکن است یک سؤال در ذهن تداعی شود که چه اتفاقی در سال جاری رخ داده است که تامین برق با شرایطی بسیار بهتر از سال گذشته دنبال می‌شود.
در پاسخ به این سؤال باید گفت، مجموعه برنامه‌های افزایش ظرفیت برق کشور، طراحی برنامه مدیریت مصرف دقیق، اعلام برنامه صرفه‌جویی ادارات، تغییر نظام تعرفه‌گذاری برق خانگی، اتمام برنامه تعمیرات نیروگاهی تا پیش از ورود به فصل گرم و دلایل متعدد دیگر، عامل تامین پایدار برق بوده است.
توسعه 6000 مگاواتی ظرفیت نیروگاهی
با روی کار آمدن دولت مردمی، برنامه ارتقای 35 هزار مگاواتی شامل 15 هزار مگاوات نیروگاه با محوریت دولت، 10 هزار مگاوات نیروگاه با محوریت صنایع و 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به دولت ارائه شد. در قالب این برنامه مقرر شد تا توسعه 6 هزار مگاواتی در سال اول دولت در دستور کار قرار گیرد.
نکته قابل توجه راجع به برنامه دولت در یک سال اول به عنوان افزایش ظرفیت ساخت نیروگاه آن است که رکورد ساخت نیروگاه در یک سال در کشور شکسته شده است.
بر اساس آمار، بیشترین آمار مرتبط با افزایش ظرفیت نیروگاهی در طی یک سال مرتبط با سال 1389 با توسعه چهار هزار و 935 مگاواتی است اما در سال اول دولت سیزدهم رشد، 6 هزار مگاواتی واحدهای نیروگاهی سبب شد تا این رکورد با ارتقای 22 درصدی به ثبت برسد.
جهش نیروی کار فعال در ساخت نیروگاه
در همین راستا، به استناد اطلاعات موجود در حال حاضر ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ساختگاه‌های نیروگاهی کشور مشغول به کار هستند.
این آمار در حالی است که در آخرین روزهای دولت قبل، با وجود مشکلات عدیده مرتبط با خاموشی فعالان حاضر در مکان واحدهای نیروگاهی در حال ساخت دو هزار و ۹۸۰ نفر برآورد می‌شود.
این یعنی نیروی کار فعال در ساخت نیروگاه‌های کشور چهار و هشت دهم برابر شده و رکوردهای بی‌شماری نیز در زمینه ساخت نیروگاه به ثبت رسیده است. برای مثال در نیروگاه سمنان شاهد رکوردزنی شرکت مپنا در احداث یک واحد نیروگاهی در دنیا بودیم.
با توجه به شرایط مذکور ارتقای 6 هزار مگاواتی زمینه جبران 31 درصدی ناترازی برق را فراهم کرد و نقش ویژه‌ای در تامین برق پایدار بخش خانگی ایفا کرد.
به نقل از کیهان
اینستاگرام
اینو که درست می گوید .
از کار خوب تشکر داریم .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi